Skip to main content

Course Detail

Course Description

CourseCodeSemesterT+P (Hour)CreditECTS
VISUAL IMPAIRMENT-Spring Semester2+022
Course Program
Prerequisites Courses
Recommended Elective Courses
Language of CourseTurkish
Course LevelFirst Cycle (Bachelor's Degree)
Course TypeElective
Course CoordinatorProf.Dr. Arzu YÜKSELEN
Name of Lecturer(s)Assist.Prof. Sinan KALKAN
Assistant(s)
AimThe teacher candidate will describe basic teaching strategies, specialized instructional techniques, assessment techniques, and attitudes towards persons with handicaps.
Course ContentThis course contains; Historical Perspectives,Blindness and Low vision - The effects of a visual loss - Anatomy and
Physiology of The Eye - Common Eye Defects and their Educational
Implications,Assessment of Vision - Low Vision Devices for Children and Young
People with a Visual Impairment - Assessment Procedures,The Special Curriculum - Listening Skills - The Development of Literacy
through Touch,Mobility and Independence Skills,Access to the Curriculum - Study Skills,Access through Technology - The Learning Environment,The Mainstream Curriculum: Principles of Access- Turkish, Mathematic,
Science, Humanities, Information Technology, Music,,Physical Education, Art and Design, Extracurricular Activities.,Children with Multiple Disabilities and a Visual Impairment -
Development of Early Communication, -Education Technology
Functional Vision Assessment and Development in Children - Multi-
Sensory Impairment- Curriculum Issues,Children with Multiple Disabilities and a Visual Impairment - Development of Early Communication, -Education Technology Functional Vision Assessment and Development in Children - Multi- Sensory Impairment- Curriculum Issues,The Role of The Specialist Teacher - Working with Families- The
Peripatetic/Advisory Teacher- Support for Pupils within Mainstream
Provision- The Specail School Teacher, Consultancy Skills,The Role of The Specialist Teacher - Working with Families- The
Peripatetic/Advisory Teacher- Support for Pupils within Mainstream
Provision- The Specail School Teacher, Consultancy Skills,General Review.
Dersin Öğrenme KazanımlarıTeaching MethodsAssessment Methods
Defines the basic concepts on the education of the visually impaired.9A
Explains the effects of visual impairment on development.9A, E
Students can organize materials and place.9A, E
Students can explain tezching techniques.9A, E
Teaching Methods:9: Lecture Method
Assessment Methods:A: Traditional Written Exam, E: Homework

Course Outline

OrderSubjectsPreliminary Work
1Historical PerspectivesAltunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
2Blindness and Low vision - The effects of a visual loss - Anatomy and
Physiology of The Eye - Common Eye Defects and their Educational
Implications
Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
3Assessment of Vision - Low Vision Devices for Children and Young
People with a Visual Impairment - Assessment Procedures
Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
4The Special Curriculum - Listening Skills - The Development of Literacy
through Touch
Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
5Mobility and Independence SkillsAltunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
6Access to the Curriculum - Study SkillsAltunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
7Access through Technology - The Learning EnvironmentAltunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
8The Mainstream Curriculum: Principles of Access- Turkish, Mathematic,
Science, Humanities, Information Technology, Music,
Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
9Physical Education, Art and Design, Extracurricular Activities.Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
10Children with Multiple Disabilities and a Visual Impairment -
Development of Early Communication, -Education Technology
Functional Vision Assessment and Development in Children - Multi-
Sensory Impairment- Curriculum Issues
Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
11Children with Multiple Disabilities and a Visual Impairment - Development of Early Communication, -Education Technology Functional Vision Assessment and Development in Children - Multi- Sensory Impairment- Curriculum IssuesAltunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
12The Role of The Specialist Teacher - Working with Families- The
Peripatetic/Advisory Teacher- Support for Pupils within Mainstream
Provision- The Specail School Teacher, Consultancy Skills
Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
13The Role of The Specialist Teacher - Working with Families- The
Peripatetic/Advisory Teacher- Support for Pupils within Mainstream
Provision- The Specail School Teacher, Consultancy Skills
Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
14General ReviewAltunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
Resources
Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.

Course Contribution to Program Qualifications

Course Contribution to Program Qualifications
NoProgram QualificationContribution Level
12345
1
PQ-1. Obtains basic and updated theoretical and practical information in the field of child development by using the necessary educational and training tools and resources.
2
PQ-2. Has the knowledge to comparatively evaluate and interpret the accuracy, reliability and validity of the information she has gained regarding child development.
3
PQ-3. Gains knowledge of children's development, learning characteristics and difficulties.
X
4
PQ-4. In the field of child development, using advanced knowledge and skills covering physical, cognitive, language, social-emotional and sensory development areas, interprets and evaluates evidence-based data, analyzes developmental problems, develops and develops solution suggestions for children with typical and atypical development, taking into account ethical values and does teamwork.
X
5
PQ-5. In line with the theoretical and practical knowledge she has acquired in the field of child development, she has the ability to prepare developmental evaluation and support programs for typical and atypical children with different methods and tools, to provide family counseling and to inform the society.
X
6
PQ-6. In the field of child development, he has the skills to produce different solutions to problem situations for typical and atypical children with an evidence-based approach.
X
7
PQ-7. Takes responsibility for trans-disciplinary studies in the field of child development and fulfills its duties effectively.
8
PQ-8. Conducts independent studies individually and in groups, using the advanced knowledge he has acquired in the field of child development.
9
PQ-9. He evaluates the information he has with a critical approach, determines his own learning needs and directs his learning.
X
10
PQ-10. Develops a positive attitude towards lifelong learning by effectively using ways to access information.
11
PQ-11. Internalizes and generalizes advanced theoretical and practical knowledge acquired in the field of child development and demonstrates what he has learned.
X
12
PQ-12. With the awareness of social responsibility, he/she plans and implements professional projects, research and activities for the social environment he lives in, and monitors and evaluates the process.
13
PQ-13. It informs relevant people and institutions on issues related to child development and shares its thoughts and solutions to problems with quantitative and qualitative data, as an active element of the process, with experts and non-experts.
X
14
PQ-14. Being an example to society with his appearance, attitude and behavior, he acts in accordance with democracy, human rights, social, scientific and professional ethical values, relevant laws, regulations and legislation.
15
PQ-15. The individual has sufficient awareness about quality management and processes, including babies, children and families, environmental protection and occupational safety, and acts appropriately and participates in these processes.

Assessment Methods

Contribution LevelAbsolute Evaluation
Rate of Midterm Exam to Success 40
Rate of Final Exam to Success 60
Total 100
ECTS / Workload Table
ActivitiesNumber ofDuration(Hour)Total Workload(Hour)
Course Hours14228
Guided Problem Solving7214
Resolution of Homework Problems and Submission as a Report000
Term Project000
Presentation of Project / Seminar000
Quiz000
Midterm Exam11010
General Exam11010
Performance Task, Maintenance Plan000
Total Workload(Hour)62
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(62/30)2
ECTS of the course: 30 hours of work is counted as 1 ECTS credit.

Detail Informations of the Course

Course Description

CourseCodeSemesterT+P (Hour)CreditECTS
VISUAL IMPAIRMENT-Spring Semester2+022
Course Program
Prerequisites Courses
Recommended Elective Courses
Language of CourseTurkish
Course LevelFirst Cycle (Bachelor's Degree)
Course TypeElective
Course CoordinatorProf.Dr. Arzu YÜKSELEN
Name of Lecturer(s)Assist.Prof. Sinan KALKAN
Assistant(s)
AimThe teacher candidate will describe basic teaching strategies, specialized instructional techniques, assessment techniques, and attitudes towards persons with handicaps.
Course ContentThis course contains; Historical Perspectives,Blindness and Low vision - The effects of a visual loss - Anatomy and
Physiology of The Eye - Common Eye Defects and their Educational
Implications,Assessment of Vision - Low Vision Devices for Children and Young
People with a Visual Impairment - Assessment Procedures,The Special Curriculum - Listening Skills - The Development of Literacy
through Touch,Mobility and Independence Skills,Access to the Curriculum - Study Skills,Access through Technology - The Learning Environment,The Mainstream Curriculum: Principles of Access- Turkish, Mathematic,
Science, Humanities, Information Technology, Music,,Physical Education, Art and Design, Extracurricular Activities.,Children with Multiple Disabilities and a Visual Impairment -
Development of Early Communication, -Education Technology
Functional Vision Assessment and Development in Children - Multi-
Sensory Impairment- Curriculum Issues,Children with Multiple Disabilities and a Visual Impairment - Development of Early Communication, -Education Technology Functional Vision Assessment and Development in Children - Multi- Sensory Impairment- Curriculum Issues,The Role of The Specialist Teacher - Working with Families- The
Peripatetic/Advisory Teacher- Support for Pupils within Mainstream
Provision- The Specail School Teacher, Consultancy Skills,The Role of The Specialist Teacher - Working with Families- The
Peripatetic/Advisory Teacher- Support for Pupils within Mainstream
Provision- The Specail School Teacher, Consultancy Skills,General Review.
Dersin Öğrenme KazanımlarıTeaching MethodsAssessment Methods
Defines the basic concepts on the education of the visually impaired.9A
Explains the effects of visual impairment on development.9A, E
Students can organize materials and place.9A, E
Students can explain tezching techniques.9A, E
Teaching Methods:9: Lecture Method
Assessment Methods:A: Traditional Written Exam, E: Homework

Course Outline

OrderSubjectsPreliminary Work
1Historical PerspectivesAltunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
2Blindness and Low vision - The effects of a visual loss - Anatomy and
Physiology of The Eye - Common Eye Defects and their Educational
Implications
Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
3Assessment of Vision - Low Vision Devices for Children and Young
People with a Visual Impairment - Assessment Procedures
Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
4The Special Curriculum - Listening Skills - The Development of Literacy
through Touch
Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
5Mobility and Independence SkillsAltunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
6Access to the Curriculum - Study SkillsAltunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
7Access through Technology - The Learning EnvironmentAltunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
8The Mainstream Curriculum: Principles of Access- Turkish, Mathematic,
Science, Humanities, Information Technology, Music,
Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
9Physical Education, Art and Design, Extracurricular Activities.Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
10Children with Multiple Disabilities and a Visual Impairment -
Development of Early Communication, -Education Technology
Functional Vision Assessment and Development in Children - Multi-
Sensory Impairment- Curriculum Issues
Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
11Children with Multiple Disabilities and a Visual Impairment - Development of Early Communication, -Education Technology Functional Vision Assessment and Development in Children - Multi- Sensory Impairment- Curriculum IssuesAltunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
12The Role of The Specialist Teacher - Working with Families- The
Peripatetic/Advisory Teacher- Support for Pupils within Mainstream
Provision- The Specail School Teacher, Consultancy Skills
Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
13The Role of The Specialist Teacher - Working with Families- The
Peripatetic/Advisory Teacher- Support for Pupils within Mainstream
Provision- The Specail School Teacher, Consultancy Skills
Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
14General ReviewAltunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
Resources
Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.

Course Contribution to Program Qualifications

Course Contribution to Program Qualifications
NoProgram QualificationContribution Level
12345
1
PQ-1. Obtains basic and updated theoretical and practical information in the field of child development by using the necessary educational and training tools and resources.
2
PQ-2. Has the knowledge to comparatively evaluate and interpret the accuracy, reliability and validity of the information she has gained regarding child development.
3
PQ-3. Gains knowledge of children's development, learning characteristics and difficulties.
X
4
PQ-4. In the field of child development, using advanced knowledge and skills covering physical, cognitive, language, social-emotional and sensory development areas, interprets and evaluates evidence-based data, analyzes developmental problems, develops and develops solution suggestions for children with typical and atypical development, taking into account ethical values and does teamwork.
X
5
PQ-5. In line with the theoretical and practical knowledge she has acquired in the field of child development, she has the ability to prepare developmental evaluation and support programs for typical and atypical children with different methods and tools, to provide family counseling and to inform the society.
X
6
PQ-6. In the field of child development, he has the skills to produce different solutions to problem situations for typical and atypical children with an evidence-based approach.
X
7
PQ-7. Takes responsibility for trans-disciplinary studies in the field of child development and fulfills its duties effectively.
8
PQ-8. Conducts independent studies individually and in groups, using the advanced knowledge he has acquired in the field of child development.
9
PQ-9. He evaluates the information he has with a critical approach, determines his own learning needs and directs his learning.
X
10
PQ-10. Develops a positive attitude towards lifelong learning by effectively using ways to access information.
11
PQ-11. Internalizes and generalizes advanced theoretical and practical knowledge acquired in the field of child development and demonstrates what he has learned.
X
12
PQ-12. With the awareness of social responsibility, he/she plans and implements professional projects, research and activities for the social environment he lives in, and monitors and evaluates the process.
13
PQ-13. It informs relevant people and institutions on issues related to child development and shares its thoughts and solutions to problems with quantitative and qualitative data, as an active element of the process, with experts and non-experts.
X
14
PQ-14. Being an example to society with his appearance, attitude and behavior, he acts in accordance with democracy, human rights, social, scientific and professional ethical values, relevant laws, regulations and legislation.
15
PQ-15. The individual has sufficient awareness about quality management and processes, including babies, children and families, environmental protection and occupational safety, and acts appropriately and participates in these processes.

Assessment Methods

Contribution LevelAbsolute Evaluation
Rate of Midterm Exam to Success 40
Rate of Final Exam to Success 60
Total 100

Numerical Data

Student Success

Ekleme Tarihi: 11/10/2023 - 14:45Son Güncelleme Tarihi: 22/12/2023 - 12:07