Skip to main content

Course Detail

Course Description

CourseCodeSemesterT+P (Hour)CreditECTS
OCCUPATIONAL REGULATION and MANAGEMENT-Spring Semester1+012
Course Program
Prerequisites Courses
Recommended Elective Courses
Language of CourseTurkish
Course LevelFirst Cycle (Bachelor's Degree)
Course TypeRequired
Course CoordinatorLect. Neslihan ARGÜT
Name of Lecturer(s)Lect. Hilal MERCAN AKÇAY
Assistant(s)
AimIt is aimed to give information to the students about the basic concepts and principles of management in the working environment and the professional legislation they will be subject to.
Course ContentThis course contains; Definitions,Basic concepts and principles in management,Basic concepts and principles in management,Management functions,Management functions,Admin roles and features,Admin roles and features,Business analysis and task,Working principles, motivation and in-service training,Working principles, motivation and in-service training,Occupational legislation in the field of health,Occupational legislation in education,Professional legislation in the field of social services,Occupational legislation in other areas.
Dersin Öğrenme KazanımlarıTeaching MethodsAssessment Methods
At the end of the course, students will be able to understand the basic concepts of management, the functions that function in the management process and the roles and responsibilities of the manager in this process. to know the professional legislation to be applied in the field of study.10, 9A, E
Teaching Methods:10: Discussion Method, 9: Lecture Method
Assessment Methods:A: Traditional Written Exam, E: Homework

Course Outline

OrderSubjectsPreliminary Work
1Definitions 1-Taymaz, H. (1989) Uygulamalı Okul Yönetimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 2-Başaran, İ.E. (1985) Örgütlerde İşgören Hizmetlerinin Yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 3-Yürürlükte olan mesleki alanla ilgili mevzuat ve yönetmelikler
2Basic concepts and principles in management 1-Taymaz, H. (1989) Uygulamalı Okul Yönetimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 2-Başaran, İ.E. (1985) Örgütlerde İşgören Hizmetlerinin Yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 3-Yürürlükte olan mesleki alanla ilgili mevzuat ve yönetmelikler
3Basic concepts and principles in management 1-Taymaz, H. (1989) Uygulamalı Okul Yönetimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 2-Başaran, İ.E. (1985) Örgütlerde İşgören Hizmetlerinin Yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 3-Yürürlükte olan mesleki alanla ilgili mevzuat ve yönetmelikler
4Management functions 1-Taymaz, H. (1989) Uygulamalı Okul Yönetimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 2-Başaran, İ.E. (1985) Örgütlerde İşgören Hizmetlerinin Yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 3-Yürürlükte olan mesleki alanla ilgili mevzuat ve yönetmelikler
5Management functions 1-Taymaz, H. (1989) Uygulamalı Okul Yönetimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 2-Başaran, İ.E. (1985) Örgütlerde İşgören Hizmetlerinin Yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 3-Yürürlükte olan mesleki alanla ilgili mevzuat ve yönetmelikler
6Admin roles and features 1-Taymaz, H. (1989) Uygulamalı Okul Yönetimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 2-Başaran, İ.E. (1985) Örgütlerde İşgören Hizmetlerinin Yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 3-Yürürlükte olan mesleki alanla ilgili mevzuat ve yönetmelikler
7Admin roles and features 1-Taymaz, H. (1989) Uygulamalı Okul Yönetimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 2-Başaran, İ.E. (1985) Örgütlerde İşgören Hizmetlerinin Yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 3-Yürürlükte olan mesleki alanla ilgili mevzuat ve yönetmelikler
8Business analysis and task 1-Taymaz, H. (1989) Uygulamalı Okul Yönetimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 2-Başaran, İ.E. (1985) Örgütlerde İşgören Hizmetlerinin Yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 3-Yürürlükte olan mesleki alanla ilgili mevzuat ve yönetmelikler
9Working principles, motivation and in-service training 1-Taymaz, H. (1989) Uygulamalı Okul Yönetimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 2-Başaran, İ.E. (1985) Örgütlerde İşgören Hizmetlerinin Yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 3-Yürürlükte olan mesleki alanla ilgili mevzuat ve yönetmelikler
10Working principles, motivation and in-service training 1-Taymaz, H. (1989) Uygulamalı Okul Yönetimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 2-Başaran, İ.E. (1985) Örgütlerde İşgören Hizmetlerinin Yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 3-Yürürlükte olan mesleki alanla ilgili mevzuat ve yönetmelikler
11Occupational legislation in the field of health 1-Taymaz, H. (1989) Uygulamalı Okul Yönetimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 2-Başaran, İ.E. (1985) Örgütlerde İşgören Hizmetlerinin Yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 3-Yürürlükte olan mesleki alanla ilgili mevzuat ve yönetmelikler
12Occupational legislation in education 1-Taymaz, H. (1989) Uygulamalı Okul Yönetimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 2-Başaran, İ.E. (1985) Örgütlerde İşgören Hizmetlerinin Yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 3-Yürürlükte olan mesleki alanla ilgili mevzuat ve yönetmelikler
13Professional legislation in the field of social services 1-Taymaz, H. (1989) Uygulamalı Okul Yönetimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 2-Başaran, İ.E. (1985) Örgütlerde İşgören Hizmetlerinin Yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 3-Yürürlükte olan mesleki alanla ilgili mevzuat ve yönetmelikler
14Occupational legislation in other areas 1-Taymaz, H. (1989) Uygulamalı Okul Yönetimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 2-Başaran, İ.E. (1985) Örgütlerde İşgören Hizmetlerinin Yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 3-Yürürlükte olan mesleki alanla ilgili mevzuat ve yönetmelikler
Resources
1-Taymaz, H. (1989) Uygulamalı Okul Yönetimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 2-Başaran, İ.E. (1985) Örgütlerde İşgören Hizmetlerinin Yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 3-Yürürlükte olan mesleki alanla ilgili mevzuat ve yönetmelikler

Course Contribution to Program Qualifications

Course Contribution to Program Qualifications
NoProgram QualificationContribution Level
12345
1
PQ-1. Obtains basic and updated theoretical and practical information in the field of child development by using the necessary educational and training tools and resources.
X
2
PQ-2. Has the knowledge to comparatively evaluate and interpret the accuracy, reliability and validity of the information she has gained regarding child development.
X
3
PQ-3. Gains knowledge of children's development, learning characteristics and difficulties.
4
PQ-4. In the field of child development, using advanced knowledge and skills covering physical, cognitive, language, social-emotional and sensory development areas, interprets and evaluates evidence-based data, analyzes developmental problems, develops and develops solution suggestions for children with typical and atypical development, taking into account ethical values and does teamwork.
5
PQ-5. In line with the theoretical and practical knowledge she has acquired in the field of child development, she has the ability to prepare developmental evaluation and support programs for typical and atypical children with different methods and tools, to provide family counseling and to inform the society.
6
PQ-6. In the field of child development, he has the skills to produce different solutions to problem situations for typical and atypical children with an evidence-based approach.
7
PQ-7. Takes responsibility for trans-disciplinary studies in the field of child development and fulfills its duties effectively.
8
PQ-8. Conducts independent studies individually and in groups, using the advanced knowledge he has acquired in the field of child development.
9
PQ-9. He evaluates the information he has with a critical approach, determines his own learning needs and directs his learning.
X
10
PQ-10. Develops a positive attitude towards lifelong learning by effectively using ways to access information.
X
11
PQ-11. Internalizes and generalizes advanced theoretical and practical knowledge acquired in the field of child development and demonstrates what he has learned.
12
PQ-12. With the awareness of social responsibility, he/she plans and implements professional projects, research and activities for the social environment he lives in, and monitors and evaluates the process.
13
PQ-13. It informs relevant people and institutions on issues related to child development and shares its thoughts and solutions to problems with quantitative and qualitative data, as an active element of the process, with experts and non-experts.
X
14
PQ-14. Being an example to society with his appearance, attitude and behavior, he acts in accordance with democracy, human rights, social, scientific and professional ethical values, relevant laws, regulations and legislation.
X
15
PQ-15. The individual has sufficient awareness about quality management and processes, including babies, children and families, environmental protection and occupational safety, and acts appropriately and participates in these processes.
X

Assessment Methods

Contribution LevelAbsolute Evaluation
Rate of Midterm Exam to Success 40
Rate of Final Exam to Success 60
Total 100
ECTS / Workload Table
ActivitiesNumber ofDuration(Hour)Total Workload(Hour)
Course Hours14114
Guided Problem Solving7214
Resolution of Homework Problems and Submission as a Report000
Term Project000
Presentation of Project / Seminar224
Quiz000
Midterm Exam155
General Exam11010
Performance Task, Maintenance Plan000
Total Workload(Hour)47
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(47/30)2
ECTS of the course: 30 hours of work is counted as 1 ECTS credit.

Detail Informations of the Course

Course Description

CourseCodeSemesterT+P (Hour)CreditECTS
OCCUPATIONAL REGULATION and MANAGEMENT-Spring Semester1+012
Course Program
Prerequisites Courses
Recommended Elective Courses
Language of CourseTurkish
Course LevelFirst Cycle (Bachelor's Degree)
Course TypeRequired
Course CoordinatorLect. Neslihan ARGÜT
Name of Lecturer(s)Lect. Hilal MERCAN AKÇAY
Assistant(s)
AimIt is aimed to give information to the students about the basic concepts and principles of management in the working environment and the professional legislation they will be subject to.
Course ContentThis course contains; Definitions,Basic concepts and principles in management,Basic concepts and principles in management,Management functions,Management functions,Admin roles and features,Admin roles and features,Business analysis and task,Working principles, motivation and in-service training,Working principles, motivation and in-service training,Occupational legislation in the field of health,Occupational legislation in education,Professional legislation in the field of social services,Occupational legislation in other areas.
Dersin Öğrenme KazanımlarıTeaching MethodsAssessment Methods
At the end of the course, students will be able to understand the basic concepts of management, the functions that function in the management process and the roles and responsibilities of the manager in this process. to know the professional legislation to be applied in the field of study.10, 9A, E
Teaching Methods:10: Discussion Method, 9: Lecture Method
Assessment Methods:A: Traditional Written Exam, E: Homework

Course Outline

OrderSubjectsPreliminary Work
1Definitions 1-Taymaz, H. (1989) Uygulamalı Okul Yönetimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 2-Başaran, İ.E. (1985) Örgütlerde İşgören Hizmetlerinin Yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 3-Yürürlükte olan mesleki alanla ilgili mevzuat ve yönetmelikler
2Basic concepts and principles in management 1-Taymaz, H. (1989) Uygulamalı Okul Yönetimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 2-Başaran, İ.E. (1985) Örgütlerde İşgören Hizmetlerinin Yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 3-Yürürlükte olan mesleki alanla ilgili mevzuat ve yönetmelikler
3Basic concepts and principles in management 1-Taymaz, H. (1989) Uygulamalı Okul Yönetimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 2-Başaran, İ.E. (1985) Örgütlerde İşgören Hizmetlerinin Yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 3-Yürürlükte olan mesleki alanla ilgili mevzuat ve yönetmelikler
4Management functions 1-Taymaz, H. (1989) Uygulamalı Okul Yönetimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 2-Başaran, İ.E. (1985) Örgütlerde İşgören Hizmetlerinin Yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 3-Yürürlükte olan mesleki alanla ilgili mevzuat ve yönetmelikler
5Management functions 1-Taymaz, H. (1989) Uygulamalı Okul Yönetimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 2-Başaran, İ.E. (1985) Örgütlerde İşgören Hizmetlerinin Yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 3-Yürürlükte olan mesleki alanla ilgili mevzuat ve yönetmelikler
6Admin roles and features 1-Taymaz, H. (1989) Uygulamalı Okul Yönetimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 2-Başaran, İ.E. (1985) Örgütlerde İşgören Hizmetlerinin Yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 3-Yürürlükte olan mesleki alanla ilgili mevzuat ve yönetmelikler
7Admin roles and features 1-Taymaz, H. (1989) Uygulamalı Okul Yönetimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 2-Başaran, İ.E. (1985) Örgütlerde İşgören Hizmetlerinin Yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 3-Yürürlükte olan mesleki alanla ilgili mevzuat ve yönetmelikler
8Business analysis and task 1-Taymaz, H. (1989) Uygulamalı Okul Yönetimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 2-Başaran, İ.E. (1985) Örgütlerde İşgören Hizmetlerinin Yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 3-Yürürlükte olan mesleki alanla ilgili mevzuat ve yönetmelikler
9Working principles, motivation and in-service training 1-Taymaz, H. (1989) Uygulamalı Okul Yönetimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 2-Başaran, İ.E. (1985) Örgütlerde İşgören Hizmetlerinin Yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 3-Yürürlükte olan mesleki alanla ilgili mevzuat ve yönetmelikler
10Working principles, motivation and in-service training 1-Taymaz, H. (1989) Uygulamalı Okul Yönetimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 2-Başaran, İ.E. (1985) Örgütlerde İşgören Hizmetlerinin Yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 3-Yürürlükte olan mesleki alanla ilgili mevzuat ve yönetmelikler
11Occupational legislation in the field of health 1-Taymaz, H. (1989) Uygulamalı Okul Yönetimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 2-Başaran, İ.E. (1985) Örgütlerde İşgören Hizmetlerinin Yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 3-Yürürlükte olan mesleki alanla ilgili mevzuat ve yönetmelikler
12Occupational legislation in education 1-Taymaz, H. (1989) Uygulamalı Okul Yönetimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 2-Başaran, İ.E. (1985) Örgütlerde İşgören Hizmetlerinin Yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 3-Yürürlükte olan mesleki alanla ilgili mevzuat ve yönetmelikler
13Professional legislation in the field of social services 1-Taymaz, H. (1989) Uygulamalı Okul Yönetimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 2-Başaran, İ.E. (1985) Örgütlerde İşgören Hizmetlerinin Yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 3-Yürürlükte olan mesleki alanla ilgili mevzuat ve yönetmelikler
14Occupational legislation in other areas 1-Taymaz, H. (1989) Uygulamalı Okul Yönetimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 2-Başaran, İ.E. (1985) Örgütlerde İşgören Hizmetlerinin Yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 3-Yürürlükte olan mesleki alanla ilgili mevzuat ve yönetmelikler
Resources
1-Taymaz, H. (1989) Uygulamalı Okul Yönetimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 2-Başaran, İ.E. (1985) Örgütlerde İşgören Hizmetlerinin Yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yay. A.Ü. Basımevi, Ankara 3-Yürürlükte olan mesleki alanla ilgili mevzuat ve yönetmelikler

Course Contribution to Program Qualifications

Course Contribution to Program Qualifications
NoProgram QualificationContribution Level
12345
1
PQ-1. Obtains basic and updated theoretical and practical information in the field of child development by using the necessary educational and training tools and resources.
X
2
PQ-2. Has the knowledge to comparatively evaluate and interpret the accuracy, reliability and validity of the information she has gained regarding child development.
X
3
PQ-3. Gains knowledge of children's development, learning characteristics and difficulties.
4
PQ-4. In the field of child development, using advanced knowledge and skills covering physical, cognitive, language, social-emotional and sensory development areas, interprets and evaluates evidence-based data, analyzes developmental problems, develops and develops solution suggestions for children with typical and atypical development, taking into account ethical values and does teamwork.
5
PQ-5. In line with the theoretical and practical knowledge she has acquired in the field of child development, she has the ability to prepare developmental evaluation and support programs for typical and atypical children with different methods and tools, to provide family counseling and to inform the society.
6
PQ-6. In the field of child development, he has the skills to produce different solutions to problem situations for typical and atypical children with an evidence-based approach.
7
PQ-7. Takes responsibility for trans-disciplinary studies in the field of child development and fulfills its duties effectively.
8
PQ-8. Conducts independent studies individually and in groups, using the advanced knowledge he has acquired in the field of child development.
9
PQ-9. He evaluates the information he has with a critical approach, determines his own learning needs and directs his learning.
X
10
PQ-10. Develops a positive attitude towards lifelong learning by effectively using ways to access information.
X
11
PQ-11. Internalizes and generalizes advanced theoretical and practical knowledge acquired in the field of child development and demonstrates what he has learned.
12
PQ-12. With the awareness of social responsibility, he/she plans and implements professional projects, research and activities for the social environment he lives in, and monitors and evaluates the process.
13
PQ-13. It informs relevant people and institutions on issues related to child development and shares its thoughts and solutions to problems with quantitative and qualitative data, as an active element of the process, with experts and non-experts.
X
14
PQ-14. Being an example to society with his appearance, attitude and behavior, he acts in accordance with democracy, human rights, social, scientific and professional ethical values, relevant laws, regulations and legislation.
X
15
PQ-15. The individual has sufficient awareness about quality management and processes, including babies, children and families, environmental protection and occupational safety, and acts appropriately and participates in these processes.
X

Assessment Methods

Contribution LevelAbsolute Evaluation
Rate of Midterm Exam to Success 40
Rate of Final Exam to Success 60
Total 100

Numerical Data

Student Success

Ekleme Tarihi: 11/10/2023 - 14:45Son Güncelleme Tarihi: 22/12/2023 - 12:07