Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOSYOLOJİYE GİRİŞ -Güz Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Kemal ER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı; sosyolojinin temel kavram ve kuramları, aile, grup, toplum ve toplumsal ilişkileri, toplumun sosyal yapısı, sosyal tabakalaşma ve sosyal değişim kavramlarını sosyal bakış açısı ile incelemektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Sosyolojinin Tanımı, Konusu, Amacı, Sınırları,Dünyada ve Türkiye'de sosyolojinin Doğuşu ve Tarihçesi,Diğer Bilimlerle İlişkisi,Sosyolojide Temel Yaklaşımlar,Sosyolojinin Temel Kavramları,Toplum,Birey ve Toplum,Toplum ve Aile,Kültür,Toplumsallaşma,Davranış Kalıpları, Toplumsal Kontrol Mekanizmaları,
Toplumsal Değişme, Küreselleşme ve Toplumsal Etkileri,Modernizm/Postmodernizm, Gelişmişlik, Az Gelişmişlik,Toplumsal Tabakalaşma, Toplumsal Hareketlilik,Yerleşim Düzeni, Nüfus; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Kültür, Toplum, Bilim ve Yöntem hakkında bilgi sahibi olacaklardır.10, 16, 19, 9A
Sosyal yapıları tartışır. 10, 9A
Sosyal ilişkileri, sosyal tabakalaşmayı ve sosyal değişmeyi açıklar.10, 19, 9A
1.1. Sosyolojiyi tanımlayabilir ve sosyolojinin temel kavramlarını sıralayabilirler.19, 9A
1.2. Bir bilim olarak sosyolojinin nasıl ortaya çıktığını özetleyebilir ve sosyolojiyi diğer sosyal bilim disiplinleriyle karşılaştırabilirler.19, 9A
2. Sosyolojinin gelişimini ve sosyolojide yer alan temel teorik yaklaşımları tanımlayabileceklerdir.10, 12, 19, 9A
2.1. Sosyolojik kuramları öğrenme ve anlama becerileri geliştirirler.19, 9A
2.2. Temel teorik yaklaşımların her birinin toplumsal gerçekliği anlama ve açıklama açısından güçlü ve zayıf yönlerini tartışırlar.16, 19, 9A
2.3. Toplumsal olayları sosyolojik bakış açısıyla tartışırlar.10, 16, 19, 9
3. Toplumsal değişmeyi etkileyen faktorleri tanımlayabileceklerdir.10, 16, 19, 9A
3.1. Aile, grup, toplum ve toplumsal ilişkileri açıklarlar,10, 16, 19, 9A
3.2. Toplumun sosyal yapısı hakkında tartışırlar,10, 16, 19, 9A
3.3. Sosyal ilişkiler, sosyal tabakalaşma, sosyal değişmeyi tanımlar ve karşılaştırırlar.10, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sosyolojinin Tanımı, Konusu, Amacı, Sınırları
2Dünyada ve Türkiye'de sosyolojinin Doğuşu ve Tarihçesi,Diğer Bilimlerle İlişkisi
3Sosyolojide Temel Yaklaşımlar
4Sosyolojinin Temel Kavramları,Toplum
5Birey ve Toplum
6Toplum ve Aile
8Kültür
9Toplumsallaşma
10Davranış Kalıpları, Toplumsal Kontrol Mekanizmaları
11
Toplumsal Değişme, Küreselleşme ve Toplumsal Etkileri
12Modernizm/Postmodernizm, Gelişmişlik, Az Gelişmişlik
13Toplumsal Tabakalaşma, Toplumsal Hareketlilik
14Yerleşim Düzeni, Nüfus
Kaynak
İçli, Gönül,(2012) 'Sosyolojiye Giriş', Anı Yay., Ankara.
Giddens,Anthony,(2008)'Sosyoloji' Kırmızı Yay. İçli, Gönül,(2012) 'Sosyolojiye Giriş', Anı Yay., Ankara. Sezai, İhsan, (2014)'Sosyolojiye Giriş', Beta Yay. Kerim Edinsel (2014). Sosyolojik Düşünme ve Çözümleme. İstanbul: Kabalcı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
3
3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
5
5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
7
7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
8
8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
9
9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
11
11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
13
13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
14
14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme7214
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi11515
Okul Dışı Diğer Faaliyetler11515
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı414
Ara Sınav ve Hazırlığı11616
Genel Sınav ve Hazırlığı12626
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)118
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(118/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOSYOLOJİYE GİRİŞ -Güz Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Kemal ER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı; sosyolojinin temel kavram ve kuramları, aile, grup, toplum ve toplumsal ilişkileri, toplumun sosyal yapısı, sosyal tabakalaşma ve sosyal değişim kavramlarını sosyal bakış açısı ile incelemektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Sosyolojinin Tanımı, Konusu, Amacı, Sınırları,Dünyada ve Türkiye'de sosyolojinin Doğuşu ve Tarihçesi,Diğer Bilimlerle İlişkisi,Sosyolojide Temel Yaklaşımlar,Sosyolojinin Temel Kavramları,Toplum,Birey ve Toplum,Toplum ve Aile,Kültür,Toplumsallaşma,Davranış Kalıpları, Toplumsal Kontrol Mekanizmaları,
Toplumsal Değişme, Küreselleşme ve Toplumsal Etkileri,Modernizm/Postmodernizm, Gelişmişlik, Az Gelişmişlik,Toplumsal Tabakalaşma, Toplumsal Hareketlilik,Yerleşim Düzeni, Nüfus; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Kültür, Toplum, Bilim ve Yöntem hakkında bilgi sahibi olacaklardır.10, 16, 19, 9A
Sosyal yapıları tartışır. 10, 9A
Sosyal ilişkileri, sosyal tabakalaşmayı ve sosyal değişmeyi açıklar.10, 19, 9A
1.1. Sosyolojiyi tanımlayabilir ve sosyolojinin temel kavramlarını sıralayabilirler.19, 9A
1.2. Bir bilim olarak sosyolojinin nasıl ortaya çıktığını özetleyebilir ve sosyolojiyi diğer sosyal bilim disiplinleriyle karşılaştırabilirler.19, 9A
2. Sosyolojinin gelişimini ve sosyolojide yer alan temel teorik yaklaşımları tanımlayabileceklerdir.10, 12, 19, 9A
2.1. Sosyolojik kuramları öğrenme ve anlama becerileri geliştirirler.19, 9A
2.2. Temel teorik yaklaşımların her birinin toplumsal gerçekliği anlama ve açıklama açısından güçlü ve zayıf yönlerini tartışırlar.16, 19, 9A
2.3. Toplumsal olayları sosyolojik bakış açısıyla tartışırlar.10, 16, 19, 9
3. Toplumsal değişmeyi etkileyen faktorleri tanımlayabileceklerdir.10, 16, 19, 9A
3.1. Aile, grup, toplum ve toplumsal ilişkileri açıklarlar,10, 16, 19, 9A
3.2. Toplumun sosyal yapısı hakkında tartışırlar,10, 16, 19, 9A
3.3. Sosyal ilişkiler, sosyal tabakalaşma, sosyal değişmeyi tanımlar ve karşılaştırırlar.10, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sosyolojinin Tanımı, Konusu, Amacı, Sınırları
2Dünyada ve Türkiye'de sosyolojinin Doğuşu ve Tarihçesi,Diğer Bilimlerle İlişkisi
3Sosyolojide Temel Yaklaşımlar
4Sosyolojinin Temel Kavramları,Toplum
5Birey ve Toplum
6Toplum ve Aile
8Kültür
9Toplumsallaşma
10Davranış Kalıpları, Toplumsal Kontrol Mekanizmaları
11
Toplumsal Değişme, Küreselleşme ve Toplumsal Etkileri
12Modernizm/Postmodernizm, Gelişmişlik, Az Gelişmişlik
13Toplumsal Tabakalaşma, Toplumsal Hareketlilik
14Yerleşim Düzeni, Nüfus
Kaynak
İçli, Gönül,(2012) 'Sosyolojiye Giriş', Anı Yay., Ankara.
Giddens,Anthony,(2008)'Sosyoloji' Kırmızı Yay. İçli, Gönül,(2012) 'Sosyolojiye Giriş', Anı Yay., Ankara. Sezai, İhsan, (2014)'Sosyolojiye Giriş', Beta Yay. Kerim Edinsel (2014). Sosyolojik Düşünme ve Çözümleme. İstanbul: Kabalcı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
3
3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
5
5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
7
7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
8
8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
9
9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
11
11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
13
13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
14
14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 15:48Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 15:50