Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOSYAL HİZMETE GİRİŞ-Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Betül ÇOLAK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı; öğrencilerin bir disiplin ve meslek olarak sosyal hizmetin felsefesi, değerleri, bilgi temeli, işlevleri, sosyal hizmet uzmanlarının bu işlevleri yerine getirmedeki rol ve sorumluluklarını tanımalarını ve öğrencilerin bir meslek ve disiplin olarak sosyal hizmetin temel kavramlarını öğrenmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin içerik, amaç ve hedeflerinin açıklanması, Dersin işleyiş yönteminin açıklanması.,Sosyal hizmete ilişkin tanımlar ve kavramlar,Meslek olarak sosyal hizmet,Sosyal çalışmacıya ilişkin tanımlar ve açıklamalar,Sosyal hizmet Uygulaması: Genelci Yaklaşım,Sosyal hizmetin temel unsurları: bilgi temeli,Sosyal hizmetin temel unsurları: beceri temeli,Sosyal hizmetin temel unsurları: beceri temeli II,Sosyal hizmetin temel unsurları: değer temeli,Sosyal hizmetin işlev ve rolleri,Sosyal hizmet uygulamasında planlı değişim süreci,Sosyal hizmet uygulaması alt uzmanlık alanları,Sosyal hizmet uygulaması alt uzmanlık alanları,Genel Tekrar, Dersin kapanışı.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sosyal hizmet mesleğine ilişkin temel kavramları tanımlar.10, 9A
Sosyal hizmet disiplininin temel unsurlarını açıklar.10, 9A
Sosyal hizmetin bilgi, beceri ve değer temeli ile uygulama düzeyleri ve temel yaklaşımlarını araştırır.10, 13, 9A
Sosyal hizmetin sorun alanlarına ilişkin verilen hizmetleri karşılaştırır.10, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin içerik, amaç ve hedeflerinin açıklanması, Dersin işleyiş yönteminin açıklanması.
2Sosyal hizmete ilişkin tanımlar ve kavramlarKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
3Meslek olarak sosyal hizmetKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
4Sosyal çalışmacıya ilişkin tanımlar ve açıklamalarKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
5Sosyal hizmet Uygulaması: Genelci YaklaşımKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
6Sosyal hizmetin temel unsurları: bilgi temeliKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
7Sosyal hizmetin temel unsurları: beceri temeliKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
8Sosyal hizmetin temel unsurları: beceri temeli IIKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
9Sosyal hizmetin temel unsurları: değer temeliKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
10Sosyal hizmetin işlev ve rolleriKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
11Sosyal hizmet uygulamasında planlı değişim süreciKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
12Sosyal hizmet uygulaması alt uzmanlık alanlarıKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
13Sosyal hizmet uygulaması alt uzmanlık alanlarıKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
14Genel Tekrar, Dersin kapanışı.
Kaynak
Adams, R., Dominelli, L. Ve Payne, M. (2015). Sosyal Hizmet: Temel alanlar ve eleştirel yaklaşımlar. (Tarık Tuncay, Çev. Ed.) Ankara: Nika Yayınları. Charles Zastrow (2014). Sosyal Hizmete Giriş. (ed. Durdu Baran Çiftci). Ankara: Nika Yayınevi. Cılga, İ. (2001) Türkiye’de İnsan ve Toplum Sorunları Karşısında Sosyal Hizmet, İnsani Gelişme ve Sosyal Hizmet, H.Ü. SHYO Yayını, Ankara. Cılga İ. (2004) Bilim ve Meslek Olarak Türkiye’de Sosyal Hizmet. H.Ü.SHYO Yayın No 16 Duyan, V. (2010). Sosyal Hizmet: Temelleri Yaklaşımları Müdahale Yöntemleri. Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği. Sheafor, B. W. ve Horejsi, C. J. (2014) Sosyal Hizmet Uygulaması: Temel Teknikler ve İlkeler. (Durdu Baran Çifci, Çev. Ed.). Ankara: Nika Yayınevi.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
X
3
3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
X
6
6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
X
10
10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
X
11
11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
12
12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
13
13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
X
14
14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14342
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)142
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(142/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOSYAL HİZMETE GİRİŞ-Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Betül ÇOLAK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı; öğrencilerin bir disiplin ve meslek olarak sosyal hizmetin felsefesi, değerleri, bilgi temeli, işlevleri, sosyal hizmet uzmanlarının bu işlevleri yerine getirmedeki rol ve sorumluluklarını tanımalarını ve öğrencilerin bir meslek ve disiplin olarak sosyal hizmetin temel kavramlarını öğrenmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin içerik, amaç ve hedeflerinin açıklanması, Dersin işleyiş yönteminin açıklanması.,Sosyal hizmete ilişkin tanımlar ve kavramlar,Meslek olarak sosyal hizmet,Sosyal çalışmacıya ilişkin tanımlar ve açıklamalar,Sosyal hizmet Uygulaması: Genelci Yaklaşım,Sosyal hizmetin temel unsurları: bilgi temeli,Sosyal hizmetin temel unsurları: beceri temeli,Sosyal hizmetin temel unsurları: beceri temeli II,Sosyal hizmetin temel unsurları: değer temeli,Sosyal hizmetin işlev ve rolleri,Sosyal hizmet uygulamasında planlı değişim süreci,Sosyal hizmet uygulaması alt uzmanlık alanları,Sosyal hizmet uygulaması alt uzmanlık alanları,Genel Tekrar, Dersin kapanışı.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sosyal hizmet mesleğine ilişkin temel kavramları tanımlar.10, 9A
Sosyal hizmet disiplininin temel unsurlarını açıklar.10, 9A
Sosyal hizmetin bilgi, beceri ve değer temeli ile uygulama düzeyleri ve temel yaklaşımlarını araştırır.10, 13, 9A
Sosyal hizmetin sorun alanlarına ilişkin verilen hizmetleri karşılaştırır.10, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin içerik, amaç ve hedeflerinin açıklanması, Dersin işleyiş yönteminin açıklanması.
2Sosyal hizmete ilişkin tanımlar ve kavramlarKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
3Meslek olarak sosyal hizmetKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
4Sosyal çalışmacıya ilişkin tanımlar ve açıklamalarKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
5Sosyal hizmet Uygulaması: Genelci YaklaşımKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
6Sosyal hizmetin temel unsurları: bilgi temeliKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
7Sosyal hizmetin temel unsurları: beceri temeliKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
8Sosyal hizmetin temel unsurları: beceri temeli IIKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
9Sosyal hizmetin temel unsurları: değer temeliKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
10Sosyal hizmetin işlev ve rolleriKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
11Sosyal hizmet uygulamasında planlı değişim süreciKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
12Sosyal hizmet uygulaması alt uzmanlık alanlarıKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
13Sosyal hizmet uygulaması alt uzmanlık alanlarıKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
14Genel Tekrar, Dersin kapanışı.
Kaynak
Adams, R., Dominelli, L. Ve Payne, M. (2015). Sosyal Hizmet: Temel alanlar ve eleştirel yaklaşımlar. (Tarık Tuncay, Çev. Ed.) Ankara: Nika Yayınları. Charles Zastrow (2014). Sosyal Hizmete Giriş. (ed. Durdu Baran Çiftci). Ankara: Nika Yayınevi. Cılga, İ. (2001) Türkiye’de İnsan ve Toplum Sorunları Karşısında Sosyal Hizmet, İnsani Gelişme ve Sosyal Hizmet, H.Ü. SHYO Yayını, Ankara. Cılga İ. (2004) Bilim ve Meslek Olarak Türkiye’de Sosyal Hizmet. H.Ü.SHYO Yayın No 16 Duyan, V. (2010). Sosyal Hizmet: Temelleri Yaklaşımları Müdahale Yöntemleri. Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği. Sheafor, B. W. ve Horejsi, C. J. (2014) Sosyal Hizmet Uygulaması: Temel Teknikler ve İlkeler. (Durdu Baran Çifci, Çev. Ed.). Ankara: Nika Yayınevi.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
X
3
3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
X
6
6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
X
10
10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
X
11
11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
12
12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
13
13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
X
14
14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 15:48Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 15:50