Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL HİZMETTE GÖRÜŞME TEKNİK VE İLKELERİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sosyal hizmet uygulamalarında gerekli görüşme ilke ve tekniklerini yetkin bir şekilde değerlendirmek ve kulanmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Mesleki Görüşmenin tanımı, özellikleri,Mesleki Görüşmenin unsurları,Mesleki Görüşmenin aşamaları,Görüşmenin/ Mülakatın Sonlandırma Aşaması,Sosyal hizmette görüşme ilke ve teknikleri,Canlandırma / Role Playing,Görüşme raporları, önemi, türleri,Görüşmede/ Mülakatta Soru Sorma Becerisi,Kayıt Tutma Ve Raporlaştırma,Sosyal Hizmet Alanlarına Göre Görüşme Ve Raporlaştırma Süreçleri -Örnek Olay İncelemeleri -Sosyal İnceleme Raporları,Farklı Müracaatçı Gruplarıyla Görüşme/ Mülakat -Çocuklarla Görüşme -Gençlerle Görüşme -Yaşlılarla Görüşme -Engellilerle Görüşme,İsteksiz/Gönülsüz/Zor Müracaatçılarla Görüşme/ Mülakat,Mülakatta dinleme teknikleri,Canlandırma / Role Playing ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Görüşme ilke ve tekniklerini yorumlayabilecektir. | 15, 19, 4, 6 | A, E |
1.1.Görüşmenin içeriğini ve kavramlarını açıklar. | 19, 6, 9 | A, E |
1.2.Görüşme ilke ve tekniklerine ilişkin bir görüş oluşturur.. | 19, 5, 6, 9 | A, E |
2.Görüşme aşamalarını sınıflandırabilecektir. | 19, 4, 6, 9 | A, E |
2.1.Sosyal hizmette görüşme türlerini açıklar. | 19, 9 | A, E |
2.2.Sosyal hizmet görüşmesinin ayırıcı özelliklerini tartışır. | 19, 20, 6, 9 | A, E |
3.Sosyal hizmet müdahalelerinde görüşme tekniklerini uygulayabilecektir. | 15, 19, 4, 5, 6, 9 | A, E |
3.1.Çeşitli sosyal hizmet uygulamalarında müracaatçı ile mesleki ilişki kurma tekniklerini açıklar. | 15, 19, 4, 5, 6, 9 | A, E |
4. Görüşmeleri raporlaştırabilecektir. | 19, 4, 6, 9 | A, E |
4.1. Görüşmelerde kayıt tutma kurallarını açıklar. | 19, 4, 6, 9 | A, E |
4.2. Rapor yazma kurallarını açıklar | 19, 4, 6, 9 | A, E |
4.3. Mesleki raporların önemini tartışır. | 10, 16, 19, 4, 6, 9 | A, E |
5. Görüşme sürecinin dinamiklerini örnekleyebilecektir. | 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mesleki Görüşmenin tanımı, özellikleri | Konuyla ilgili Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi. |
2 | Mesleki Görüşmenin unsurları | Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi. |
3 | Mesleki Görüşmenin aşamaları | Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi. |
4 | Görüşmenin/ Mülakatın Sonlandırma Aşaması | Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi. |
5 | Sosyal hizmette görüşme ilke ve teknikleri | Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi. |
6 | Canlandırma / Role Playing | |
7 | Görüşme raporları, önemi, türleri | Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi. |
8 | Görüşmede/ Mülakatta Soru Sorma Becerisi | Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi. |
9 | Kayıt Tutma Ve Raporlaştırma | Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi. |
10 | Sosyal Hizmet Alanlarına Göre Görüşme Ve Raporlaştırma Süreçleri -Örnek Olay İncelemeleri -Sosyal İnceleme Raporları | Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi. |
11 | Farklı Müracaatçı Gruplarıyla Görüşme/ Mülakat -Çocuklarla Görüşme -Gençlerle Görüşme -Yaşlılarla Görüşme -Engellilerle Görüşme | Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi. |
12 | İsteksiz/Gönülsüz/Zor Müracaatçılarla Görüşme/ Mülakat | Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi. |
13 | Mülakatta dinleme teknikleri | Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi. |
14 | Canlandırma / Role Playing |
Kaynak |
-Alfred Kadushin, Çeviri: Özlem Karakuş-Yalçın Özdemir: Sosyal Hizmet Görüşme Teknikleri-Nika Yayınevi, Ankara. -Erkan, G. (1997). Sosyal Hizmette Mülakat. -Kadushin, A. ve Kadushin, G. (2013). Sosyal Hizmet Görüşme Teknikleri. Nika Yayınevi. |
-Veli Duyan: Sosyal Hizmet Temelleri Yaklaşımları Müdahale Yöntemleri, Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yayını -Gönül Erkan: Sosyal Hizmette Mülakat, Şafak Matbaacılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | ||||||
2 | 2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | ||||||
3 | 3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | 4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | ||||||
5 | 5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | 6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | ||||||
7 | 7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | ||||||
8 | 8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | ||||||
9 | 9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | 10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | ||||||
11 | 11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | 12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | ||||||
13 | 13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | ||||||
14 | 14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 3 | 42 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(114/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL HİZMETTE GÖRÜŞME TEKNİK VE İLKELERİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sosyal hizmet uygulamalarında gerekli görüşme ilke ve tekniklerini yetkin bir şekilde değerlendirmek ve kulanmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Mesleki Görüşmenin tanımı, özellikleri,Mesleki Görüşmenin unsurları,Mesleki Görüşmenin aşamaları,Görüşmenin/ Mülakatın Sonlandırma Aşaması,Sosyal hizmette görüşme ilke ve teknikleri,Canlandırma / Role Playing,Görüşme raporları, önemi, türleri,Görüşmede/ Mülakatta Soru Sorma Becerisi,Kayıt Tutma Ve Raporlaştırma,Sosyal Hizmet Alanlarına Göre Görüşme Ve Raporlaştırma Süreçleri -Örnek Olay İncelemeleri -Sosyal İnceleme Raporları,Farklı Müracaatçı Gruplarıyla Görüşme/ Mülakat -Çocuklarla Görüşme -Gençlerle Görüşme -Yaşlılarla Görüşme -Engellilerle Görüşme,İsteksiz/Gönülsüz/Zor Müracaatçılarla Görüşme/ Mülakat,Mülakatta dinleme teknikleri,Canlandırma / Role Playing ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Görüşme ilke ve tekniklerini yorumlayabilecektir. | 15, 19, 4, 6 | A, E |
1.1.Görüşmenin içeriğini ve kavramlarını açıklar. | 19, 6, 9 | A, E |
1.2.Görüşme ilke ve tekniklerine ilişkin bir görüş oluşturur.. | 19, 5, 6, 9 | A, E |
2.Görüşme aşamalarını sınıflandırabilecektir. | 19, 4, 6, 9 | A, E |
2.1.Sosyal hizmette görüşme türlerini açıklar. | 19, 9 | A, E |
2.2.Sosyal hizmet görüşmesinin ayırıcı özelliklerini tartışır. | 19, 20, 6, 9 | A, E |
3.Sosyal hizmet müdahalelerinde görüşme tekniklerini uygulayabilecektir. | 15, 19, 4, 5, 6, 9 | A, E |
3.1.Çeşitli sosyal hizmet uygulamalarında müracaatçı ile mesleki ilişki kurma tekniklerini açıklar. | 15, 19, 4, 5, 6, 9 | A, E |
4. Görüşmeleri raporlaştırabilecektir. | 19, 4, 6, 9 | A, E |
4.1. Görüşmelerde kayıt tutma kurallarını açıklar. | 19, 4, 6, 9 | A, E |
4.2. Rapor yazma kurallarını açıklar | 19, 4, 6, 9 | A, E |
4.3. Mesleki raporların önemini tartışır. | 10, 16, 19, 4, 6, 9 | A, E |
5. Görüşme sürecinin dinamiklerini örnekleyebilecektir. | 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mesleki Görüşmenin tanımı, özellikleri | Konuyla ilgili Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi. |
2 | Mesleki Görüşmenin unsurları | Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi. |
3 | Mesleki Görüşmenin aşamaları | Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi. |
4 | Görüşmenin/ Mülakatın Sonlandırma Aşaması | Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi. |
5 | Sosyal hizmette görüşme ilke ve teknikleri | Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi. |
6 | Canlandırma / Role Playing | |
7 | Görüşme raporları, önemi, türleri | Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi. |
8 | Görüşmede/ Mülakatta Soru Sorma Becerisi | Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi. |
9 | Kayıt Tutma Ve Raporlaştırma | Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi. |
10 | Sosyal Hizmet Alanlarına Göre Görüşme Ve Raporlaştırma Süreçleri -Örnek Olay İncelemeleri -Sosyal İnceleme Raporları | Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi. |
11 | Farklı Müracaatçı Gruplarıyla Görüşme/ Mülakat -Çocuklarla Görüşme -Gençlerle Görüşme -Yaşlılarla Görüşme -Engellilerle Görüşme | Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi. |
12 | İsteksiz/Gönülsüz/Zor Müracaatçılarla Görüşme/ Mülakat | Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi. |
13 | Mülakatta dinleme teknikleri | Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi. |
14 | Canlandırma / Role Playing |
Kaynak |
-Alfred Kadushin, Çeviri: Özlem Karakuş-Yalçın Özdemir: Sosyal Hizmet Görüşme Teknikleri-Nika Yayınevi, Ankara. -Erkan, G. (1997). Sosyal Hizmette Mülakat. -Kadushin, A. ve Kadushin, G. (2013). Sosyal Hizmet Görüşme Teknikleri. Nika Yayınevi. |
-Veli Duyan: Sosyal Hizmet Temelleri Yaklaşımları Müdahale Yöntemleri, Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yayını -Gönül Erkan: Sosyal Hizmette Mülakat, Şafak Matbaacılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | ||||||
2 | 2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | ||||||
3 | 3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | 4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | ||||||
5 | 5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | 6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | ||||||
7 | 7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | ||||||
8 | 8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | ||||||
9 | 9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | 10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | ||||||
11 | 11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | 12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | ||||||
13 | 13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | ||||||
14 | 14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |