Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOSYAL HİZMETTE GÖRÜŞME TEKNİK VE İLKELERİ-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSosyal hizmet uygulamalarında gerekli görüşme ilke ve tekniklerini yetkin bir şekilde değerlendirmek ve kulanmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Mesleki Görüşmenin tanımı, özellikleri,Mesleki Görüşmenin unsurları,Mesleki Görüşmenin aşamaları,Görüşmenin/ Mülakatın Sonlandırma Aşaması,Sosyal hizmette görüşme ilke ve teknikleri,Canlandırma / Role Playing,Görüşme raporları, önemi, türleri,Görüşmede/ Mülakatta Soru Sorma Becerisi,Kayıt Tutma Ve Raporlaştırma,Sosyal Hizmet Alanlarına Göre Görüşme Ve Raporlaştırma Süreçleri
-Örnek Olay İncelemeleri
-Sosyal İnceleme Raporları,Farklı Müracaatçı Gruplarıyla Görüşme/ Mülakat
-Çocuklarla Görüşme
-Gençlerle Görüşme
-Yaşlılarla Görüşme
-Engellilerle Görüşme,İsteksiz/Gönülsüz/Zor Müracaatçılarla Görüşme/ Mülakat,Mülakatta dinleme teknikleri,Canlandırma / Role Playing ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Görüşme ilke ve tekniklerini yorumlayabilecektir.15, 19, 4, 6A, E
1.1.Görüşmenin içeriğini ve kavramlarını açıklar.19, 6, 9A, E
1.2.Görüşme ilke ve tekniklerine ilişkin bir görüş oluşturur..19, 5, 6, 9A, E
2.Görüşme aşamalarını sınıflandırabilecektir.19, 4, 6, 9A, E
2.1.Sosyal hizmette görüşme türlerini açıklar.19, 9A, E
2.2.Sosyal hizmet görüşmesinin ayırıcı özelliklerini tartışır.19, 20, 6, 9A, E
3.Sosyal hizmet müdahalelerinde görüşme tekniklerini uygulayabilecektir.15, 19, 4, 5, 6, 9A, E
3.1.Çeşitli sosyal hizmet uygulamalarında müracaatçı ile mesleki ilişki kurma tekniklerini açıklar.15, 19, 4, 5, 6, 9A, E
4. Görüşmeleri raporlaştırabilecektir.19, 4, 6, 9A, E
4.1. Görüşmelerde kayıt tutma kurallarını açıklar.19, 4, 6, 9A, E
4.2. Rapor yazma kurallarını açıklar19, 4, 6, 9A, E
4.3. Mesleki raporların önemini tartışır.10, 16, 19, 4, 6, 9A, E
5. Görüşme sürecinin dinamiklerini örnekleyebilecektir.19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Mesleki Görüşmenin tanımı, özellikleriKonuyla ilgili Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi.
2Mesleki Görüşmenin unsurlarıSosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi.
3Mesleki Görüşmenin aşamalarıSosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi.
4Görüşmenin/ Mülakatın Sonlandırma AşamasıSosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi.
5Sosyal hizmette görüşme ilke ve teknikleri Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi.
6Canlandırma / Role Playing
7Görüşme raporları, önemi, türleri Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi.
8Görüşmede/ Mülakatta Soru Sorma Becerisi Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi.
9Kayıt Tutma Ve Raporlaştırma Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi.
10Sosyal Hizmet Alanlarına Göre Görüşme Ve Raporlaştırma Süreçleri
-Örnek Olay İncelemeleri
-Sosyal İnceleme Raporları
Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi.
11Farklı Müracaatçı Gruplarıyla Görüşme/ Mülakat
-Çocuklarla Görüşme
-Gençlerle Görüşme
-Yaşlılarla Görüşme
-Engellilerle Görüşme
Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi.
12İsteksiz/Gönülsüz/Zor Müracaatçılarla Görüşme/ Mülakat Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi.
13Mülakatta dinleme teknikleri Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi.
14Canlandırma / Role Playing
Kaynak
-Alfred Kadushin, Çeviri: Özlem Karakuş-Yalçın Özdemir: Sosyal Hizmet Görüşme Teknikleri-Nika Yayınevi, Ankara. -Erkan, G. (1997). Sosyal Hizmette Mülakat. -Kadushin, A. ve Kadushin, G. (2013). Sosyal Hizmet Görüşme Teknikleri. Nika Yayınevi.
-Veli Duyan: Sosyal Hizmet Temelleri Yaklaşımları Müdahale Yöntemleri, Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yayını -Gönül Erkan: Sosyal Hizmette Mülakat, Şafak Matbaacılık.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
3
3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
5
5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
7
7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
8
8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
9
9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
11
11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
13
13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
14
14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14342
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)114
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(114/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOSYAL HİZMETTE GÖRÜŞME TEKNİK VE İLKELERİ-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSosyal hizmet uygulamalarında gerekli görüşme ilke ve tekniklerini yetkin bir şekilde değerlendirmek ve kulanmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Mesleki Görüşmenin tanımı, özellikleri,Mesleki Görüşmenin unsurları,Mesleki Görüşmenin aşamaları,Görüşmenin/ Mülakatın Sonlandırma Aşaması,Sosyal hizmette görüşme ilke ve teknikleri,Canlandırma / Role Playing,Görüşme raporları, önemi, türleri,Görüşmede/ Mülakatta Soru Sorma Becerisi,Kayıt Tutma Ve Raporlaştırma,Sosyal Hizmet Alanlarına Göre Görüşme Ve Raporlaştırma Süreçleri
-Örnek Olay İncelemeleri
-Sosyal İnceleme Raporları,Farklı Müracaatçı Gruplarıyla Görüşme/ Mülakat
-Çocuklarla Görüşme
-Gençlerle Görüşme
-Yaşlılarla Görüşme
-Engellilerle Görüşme,İsteksiz/Gönülsüz/Zor Müracaatçılarla Görüşme/ Mülakat,Mülakatta dinleme teknikleri,Canlandırma / Role Playing ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Görüşme ilke ve tekniklerini yorumlayabilecektir.15, 19, 4, 6A, E
1.1.Görüşmenin içeriğini ve kavramlarını açıklar.19, 6, 9A, E
1.2.Görüşme ilke ve tekniklerine ilişkin bir görüş oluşturur..19, 5, 6, 9A, E
2.Görüşme aşamalarını sınıflandırabilecektir.19, 4, 6, 9A, E
2.1.Sosyal hizmette görüşme türlerini açıklar.19, 9A, E
2.2.Sosyal hizmet görüşmesinin ayırıcı özelliklerini tartışır.19, 20, 6, 9A, E
3.Sosyal hizmet müdahalelerinde görüşme tekniklerini uygulayabilecektir.15, 19, 4, 5, 6, 9A, E
3.1.Çeşitli sosyal hizmet uygulamalarında müracaatçı ile mesleki ilişki kurma tekniklerini açıklar.15, 19, 4, 5, 6, 9A, E
4. Görüşmeleri raporlaştırabilecektir.19, 4, 6, 9A, E
4.1. Görüşmelerde kayıt tutma kurallarını açıklar.19, 4, 6, 9A, E
4.2. Rapor yazma kurallarını açıklar19, 4, 6, 9A, E
4.3. Mesleki raporların önemini tartışır.10, 16, 19, 4, 6, 9A, E
5. Görüşme sürecinin dinamiklerini örnekleyebilecektir.19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Mesleki Görüşmenin tanımı, özellikleriKonuyla ilgili Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi.
2Mesleki Görüşmenin unsurlarıSosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi.
3Mesleki Görüşmenin aşamalarıSosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi.
4Görüşmenin/ Mülakatın Sonlandırma AşamasıSosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi.
5Sosyal hizmette görüşme ilke ve teknikleri Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi.
6Canlandırma / Role Playing
7Görüşme raporları, önemi, türleri Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi.
8Görüşmede/ Mülakatta Soru Sorma Becerisi Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi.
9Kayıt Tutma Ve Raporlaştırma Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi.
10Sosyal Hizmet Alanlarına Göre Görüşme Ve Raporlaştırma Süreçleri
-Örnek Olay İncelemeleri
-Sosyal İnceleme Raporları
Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi.
11Farklı Müracaatçı Gruplarıyla Görüşme/ Mülakat
-Çocuklarla Görüşme
-Gençlerle Görüşme
-Yaşlılarla Görüşme
-Engellilerle Görüşme
Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi.
12İsteksiz/Gönülsüz/Zor Müracaatçılarla Görüşme/ Mülakat Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi.
13Mülakatta dinleme teknikleri Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama ve akademik çalışmalarını incelenmesi.
14Canlandırma / Role Playing
Kaynak
-Alfred Kadushin, Çeviri: Özlem Karakuş-Yalçın Özdemir: Sosyal Hizmet Görüşme Teknikleri-Nika Yayınevi, Ankara. -Erkan, G. (1997). Sosyal Hizmette Mülakat. -Kadushin, A. ve Kadushin, G. (2013). Sosyal Hizmet Görüşme Teknikleri. Nika Yayınevi.
-Veli Duyan: Sosyal Hizmet Temelleri Yaklaşımları Müdahale Yöntemleri, Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yayını -Gönül Erkan: Sosyal Hizmette Mülakat, Şafak Matbaacılık.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
3
3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
5
5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
7
7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
8
8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
9
9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
11
11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
13
13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
14
14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 15:48Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 15:50