Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOSYAL HİZMET KURAM VE YAKLAŞIMLARI-Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, sosyal hizmet alanlarında sıklıkla kullanılan kuram ve yaklaşımların neler olduğu öğrenmek ve bunların sosyal hizmet uygulamasında kullanımına ilişkin farkındalık oluşturmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Bir disiplin ve meslek olarak sosyal hizmeti anlamak,
Sosyal hizmette kuram ve yaklaşımların önemi,
Sosyal hizmet uygulamalarında yararlanılan kuram ve yaklaşımlara genel bakış,Sistem Kuramı ve Ekolojik Yaklaşım,Psikodinamik yaklaşımlar (Freudyen psikanaliz, Psikanalitik psikoterapi, Ego psikolojisi, Psikososyal tedavi, Nesne ilişkileri kuramı, Kendilik psikolojisi, Kişilik kuramı, Modern psikanalitik kuram),Bilişsel-Davranışçı Yaklaşımlar, Düşünsel Duygulanımcı Davranış Terapisi,Krize Müdahale ve Görev Odaklı Yaklaşım,Güçlendirme Yaklaşımı, Feminist Perspektif,Çözüm Odaklı Yaklaşım,Hümanist Yaklaşım: Birey Merkezli Yaklaşım,Hümanist Yaklaşım: Transaksiyonel Analiz,Varoluş Felsefeleri ve Sosyal Hizmet, Geştalt Terapi,Ayrımcı ve Baskıcı Olmayan Yaklaşımlar: Baskı Karşıtı Uygulama, Feminist Kuram,Sosyal ve Toplumsal Kalkınma Kuramları,Radikal ve Marksist Yaklaşım,Postmodern Kuram: Öyküsel Terapi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1) Sosyal hizmet uygulamalarında yararlanılan kuram ve yaklaşımları öğrenir.10, 16, 9A
2) Birey, aile, grup, örgüt, topluluk ve toplumun ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla ders kapsamında öğrendikleri kuram ve yaklaşımları nasıl bütünleştirebileceklerini ve kullanabileceklerini kavrar.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bir disiplin ve meslek olarak sosyal hizmeti anlamak,
Sosyal hizmette kuram ve yaklaşımların önemi,
Sosyal hizmet uygulamalarında yararlanılan kuram ve yaklaşımlara genel bakış
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
2Sistem Kuramı ve Ekolojik YaklaşımKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
3Psikodinamik yaklaşımlar (Freudyen psikanaliz, Psikanalitik psikoterapi, Ego psikolojisi, Psikososyal tedavi, Nesne ilişkileri kuramı, Kendilik psikolojisi, Kişilik kuramı, Modern psikanalitik kuram)Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
4Bilişsel-Davranışçı Yaklaşımlar, Düşünsel Duygulanımcı Davranış TerapisiKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
5Krize Müdahale ve Görev Odaklı YaklaşımKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
6Güçlendirme Yaklaşımı, Feminist PerspektifKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
7Çözüm Odaklı YaklaşımKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
8Hümanist Yaklaşım: Birey Merkezli YaklaşımKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
9Hümanist Yaklaşım: Transaksiyonel AnalizKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
10Varoluş Felsefeleri ve Sosyal Hizmet, Geştalt TerapiKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
11Ayrımcı ve Baskıcı Olmayan Yaklaşımlar: Baskı Karşıtı Uygulama, Feminist KuramKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
12Sosyal ve Toplumsal Kalkınma KuramlarıKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
13Radikal ve Marksist YaklaşımKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
14Postmodern Kuram: Öyküsel TerapiKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
Kaynak
Ders sorumlusu tarafından verilecektir.
Payne, M. (1997). Modern Social Work Theory. Second Ed. McMillan Press Ltd. Great Britain. Teater, B. (2015). Sosyal Hizmet Kuram ve Yöntemleri: Uygulama için bir giriş. (Abdullah Karatay, Çev. Ed.) Ankara: Nika Yayınları. Adams, R., Dominelli, L. ve Payne, M. (2015). Sosyal Hizmet: Temel alanlar ve eleştirel yaklaşımlar. (Tarık Tuncay, Çev. Ed.) Ankara: Nika Yayınları. Köroğlu, E. (2007). Düşünsel Duygulanımcı Davranış Terapisi. İstanbul: Hekimler Yayın Birliği. Daş, C. (2012). Geştalt Terapi. İstanbul: Hekimler Yayın Birliği. Beck, J.S. (2014). Bilişsel Davranışçı Terapi. (Muzaffer Şahin, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Polat Uluocak, G. (2011). Görev Odaklı Yaklaşım: Sosyal Hizmet için Bir Uygulama Modeli. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 22(1): 133-146. Turan, N. ve Duman N. (2009). Transaksiyonel Analiz Yaklaşımı ve Sosyal Hizmette Kullanımı. Ankara: Maya Akademi Yayınevi. Tuncay, T. ve İl, S. (2006). "Sosyal Hizmette Baskı Karşıtı Uygulama", Toplum ve Sosyal Hizmet, 17(2), 59-71. Mavili Aktaş, A. (2003). Kriz Durumlarında Sosyal Hizmet Müdahalesi. Kriz Dergisi, 11 (3): 37-44. Şahin, F. (2001). Sosyal Hizmette Güçler Perspektifi ve Çözüm Odaklı Mülakat. Aile ve Toplum Dergisi. 4(1).

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
X
3
3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
X
6
6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
X
10
10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
X
11
11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
12
12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
13
13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
X
14
14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14456
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)142
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(142/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOSYAL HİZMET KURAM VE YAKLAŞIMLARI-Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, sosyal hizmet alanlarında sıklıkla kullanılan kuram ve yaklaşımların neler olduğu öğrenmek ve bunların sosyal hizmet uygulamasında kullanımına ilişkin farkındalık oluşturmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Bir disiplin ve meslek olarak sosyal hizmeti anlamak,
Sosyal hizmette kuram ve yaklaşımların önemi,
Sosyal hizmet uygulamalarında yararlanılan kuram ve yaklaşımlara genel bakış,Sistem Kuramı ve Ekolojik Yaklaşım,Psikodinamik yaklaşımlar (Freudyen psikanaliz, Psikanalitik psikoterapi, Ego psikolojisi, Psikososyal tedavi, Nesne ilişkileri kuramı, Kendilik psikolojisi, Kişilik kuramı, Modern psikanalitik kuram),Bilişsel-Davranışçı Yaklaşımlar, Düşünsel Duygulanımcı Davranış Terapisi,Krize Müdahale ve Görev Odaklı Yaklaşım,Güçlendirme Yaklaşımı, Feminist Perspektif,Çözüm Odaklı Yaklaşım,Hümanist Yaklaşım: Birey Merkezli Yaklaşım,Hümanist Yaklaşım: Transaksiyonel Analiz,Varoluş Felsefeleri ve Sosyal Hizmet, Geştalt Terapi,Ayrımcı ve Baskıcı Olmayan Yaklaşımlar: Baskı Karşıtı Uygulama, Feminist Kuram,Sosyal ve Toplumsal Kalkınma Kuramları,Radikal ve Marksist Yaklaşım,Postmodern Kuram: Öyküsel Terapi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1) Sosyal hizmet uygulamalarında yararlanılan kuram ve yaklaşımları öğrenir.10, 16, 9A
2) Birey, aile, grup, örgüt, topluluk ve toplumun ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla ders kapsamında öğrendikleri kuram ve yaklaşımları nasıl bütünleştirebileceklerini ve kullanabileceklerini kavrar.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bir disiplin ve meslek olarak sosyal hizmeti anlamak,
Sosyal hizmette kuram ve yaklaşımların önemi,
Sosyal hizmet uygulamalarında yararlanılan kuram ve yaklaşımlara genel bakış
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
2Sistem Kuramı ve Ekolojik YaklaşımKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
3Psikodinamik yaklaşımlar (Freudyen psikanaliz, Psikanalitik psikoterapi, Ego psikolojisi, Psikososyal tedavi, Nesne ilişkileri kuramı, Kendilik psikolojisi, Kişilik kuramı, Modern psikanalitik kuram)Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
4Bilişsel-Davranışçı Yaklaşımlar, Düşünsel Duygulanımcı Davranış TerapisiKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
5Krize Müdahale ve Görev Odaklı YaklaşımKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
6Güçlendirme Yaklaşımı, Feminist PerspektifKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
7Çözüm Odaklı YaklaşımKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
8Hümanist Yaklaşım: Birey Merkezli YaklaşımKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
9Hümanist Yaklaşım: Transaksiyonel AnalizKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
10Varoluş Felsefeleri ve Sosyal Hizmet, Geştalt TerapiKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
11Ayrımcı ve Baskıcı Olmayan Yaklaşımlar: Baskı Karşıtı Uygulama, Feminist KuramKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
12Sosyal ve Toplumsal Kalkınma KuramlarıKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
13Radikal ve Marksist YaklaşımKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
14Postmodern Kuram: Öyküsel TerapiKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
Kaynak
Ders sorumlusu tarafından verilecektir.
Payne, M. (1997). Modern Social Work Theory. Second Ed. McMillan Press Ltd. Great Britain. Teater, B. (2015). Sosyal Hizmet Kuram ve Yöntemleri: Uygulama için bir giriş. (Abdullah Karatay, Çev. Ed.) Ankara: Nika Yayınları. Adams, R., Dominelli, L. ve Payne, M. (2015). Sosyal Hizmet: Temel alanlar ve eleştirel yaklaşımlar. (Tarık Tuncay, Çev. Ed.) Ankara: Nika Yayınları. Köroğlu, E. (2007). Düşünsel Duygulanımcı Davranış Terapisi. İstanbul: Hekimler Yayın Birliği. Daş, C. (2012). Geştalt Terapi. İstanbul: Hekimler Yayın Birliği. Beck, J.S. (2014). Bilişsel Davranışçı Terapi. (Muzaffer Şahin, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Polat Uluocak, G. (2011). Görev Odaklı Yaklaşım: Sosyal Hizmet için Bir Uygulama Modeli. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 22(1): 133-146. Turan, N. ve Duman N. (2009). Transaksiyonel Analiz Yaklaşımı ve Sosyal Hizmette Kullanımı. Ankara: Maya Akademi Yayınevi. Tuncay, T. ve İl, S. (2006). "Sosyal Hizmette Baskı Karşıtı Uygulama", Toplum ve Sosyal Hizmet, 17(2), 59-71. Mavili Aktaş, A. (2003). Kriz Durumlarında Sosyal Hizmet Müdahalesi. Kriz Dergisi, 11 (3): 37-44. Şahin, F. (2001). Sosyal Hizmette Güçler Perspektifi ve Çözüm Odaklı Mülakat. Aile ve Toplum Dergisi. 4(1).

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
X
3
3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
X
6
6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
X
10
10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
X
11
11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
12
12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
13
13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
X
14
14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 15:48Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 15:50