Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İNSAN DAVRANIŞI VE SOSYAL ÇEVRE II-Bahar Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacıİnsanın gelişim dönemlerini (yetişkinlik ve yaşlılık) ekolojik kuramla anlamak ve yorumlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Bebeklik, çocukluk ve ergenlik dönemi gelişim süreçlerinin özetlenmesi
,Ruh sağlığı kavramının açıklanması ve ruhsal hastalıkların sınıflandırılması
,Genç yetişkinlik dönemi, gelişim görevleri ve genç yetişkinlik döneminin biyolojik ve psikolojik yönleri,Genç yetişkinlik döneminin sosyal ve çevresel yönleri (aile kurma, eş seçimi, aile yaşam döngüsü)
,Genç yetişkinlik döneminin sosyal ve çevresel yönleri (ebeveyn ve çocuklar arasında etkili iletişim, ana baba tutumları, kimi duygusal ve davranışsal sorunlar)
,Orta yaş döneminin biyolojik yönleri (fiziksel fonksiyonlar, duyu organları, menopoz-andropoz, orta yaş krizi),Orta yaş döneminin psiko-sosyal yönleri (orta yaşın gelişimsel görevleri, iletişim ve önemi)
,Orta yaş döneminin sosyal ve çevresel yönleri (orta yaş dönemine ilişkin makro-mikro teoriler, yoksulluk ve işsizlik, aile sorunları),Yaşlılık dönemi ve gelişim görevleri
,Yaşlılık döneminin biyolojik ve psikolojik yönleri (yaşlılık hastalıkları, başarılı yaşlanmaya ilişkin teoriler)
,Yaşlılık döneminin sosyal ve psikolojik yönleri (yaşlılıkta yaşam olaylarının etkisi, yaşlılığa ılımlı psikolojik hazırlık için yol göstericiler, ölüm ve ötenazi)
,Ölüm ve yas süreci
,Yaşlılık döneminde karşılaşılan sorunlar ve sosyal hizmet uygulamaları
,Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.İnsan gelişimine dair genel bilgilere sahip olabilecektir. 10, 16, 37, 9A
1.1.İnsanın biyopsikososyal bir varlık olduğunu kavrar. 10, 16, 37, 9A
1.2.Toplumsal, ekonomik ve kültürel yapı, sınıf, yoksulluk, ezilme, ayrımcılık, cinsiyetçilik gibi çevre temelli kavramların davranış ve gelişim üzerindeki etkilerini görür ve ilişkilendirir.10, 16, 37, 9A
2.Gelişim dönemlerini öğrenebilecektir. 10, 16, 37, 9A
2.1.Yetişkinlik ve yaşlılık dönemlerini ve bu dönemlerdeki gelişim görevlerini tanımlar. 10, 16, 37, 9A
2.2.Gelişimsel gereksinmeler, risk ve koruyucu faktörler hakkında gerekli bilgileri edinir. 10, 16, 37, 9A
2.3.Gelişim dönemlerini, sosyal hizmet uygulaması için kuramsal bir temel oluşturmak için kavrar.10, 16, 37, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bebeklik, çocukluk ve ergenlik dönemi gelişim süreçlerinin özetlenmesi
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
2Ruh sağlığı kavramının açıklanması ve ruhsal hastalıkların sınıflandırılması
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
3Genç yetişkinlik dönemi, gelişim görevleri ve genç yetişkinlik döneminin biyolojik ve psikolojik yönleriKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
4Genç yetişkinlik döneminin sosyal ve çevresel yönleri (aile kurma, eş seçimi, aile yaşam döngüsü)
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
5Genç yetişkinlik döneminin sosyal ve çevresel yönleri (ebeveyn ve çocuklar arasında etkili iletişim, ana baba tutumları, kimi duygusal ve davranışsal sorunlar)
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
6Orta yaş döneminin biyolojik yönleri (fiziksel fonksiyonlar, duyu organları, menopoz-andropoz, orta yaş krizi)Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
7Orta yaş döneminin psiko-sosyal yönleri (orta yaşın gelişimsel görevleri, iletişim ve önemi)
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
8Orta yaş döneminin sosyal ve çevresel yönleri (orta yaş dönemine ilişkin makro-mikro teoriler, yoksulluk ve işsizlik, aile sorunları)Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
9Yaşlılık dönemi ve gelişim görevleri
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
10Yaşlılık döneminin biyolojik ve psikolojik yönleri (yaşlılık hastalıkları, başarılı yaşlanmaya ilişkin teoriler)
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
11Yaşlılık döneminin sosyal ve psikolojik yönleri (yaşlılıkta yaşam olaylarının etkisi, yaşlılığa ılımlı psikolojik hazırlık için yol göstericiler, ölüm ve ötenazi)
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
12Ölüm ve yas süreci
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
13Yaşlılık döneminde karşılaşılan sorunlar ve sosyal hizmet uygulamaları
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
14Değerlendirme
Kaynak
Ders sorumlusu tarafından verilecektir.
1.Charles Zastrow-Karen K. Krist Ashman (2015). İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre-2-Yetişkinlik- Yaşlılık. Ankara: Nika Yayınları. 2.Yavuzer, Haluk. (2011). Evlilik Okulu. İstanbul: Remzi Kitabevi. 3.Emiroğlu, Vedia. Yaşlılık ve Yaşlının Sosyal Uyumu. Şafak Matbaacılık, Genişletilmiş İkinci Baskı, Ankara: 1995. 4.Hacettepe Üniversitesi Geriatrik Bilimler Araştırma Merkezi. Yaşlılık Gerçeği. Ankara:2004. 5.İl, Sunay. “Evlilik ve Eş Seçimi,” H.Ü. Sosyal Hizmetler Dergisi. (Deprem Özel Sayısı). 1,10:16-20, 1999. 6.Koşar, Nesrin G. Sosyal Hizmetlerde Yaşlı Refahı Alanı. Şafak Matbaacılık, Ankara: 1996. 7.Lambley, Peter. Orta Yaşın İsyanı. Çev: Semra Eren. HYB Yayıncılık. Birinci Baskı. Ankara:1999. 8.Onur, Bekir. Gelişim Psikolojisi: Yetişkinlik, Yaşlılık, Ölüm. İmge Kitabevi Yayınları. 5. Baskı. Ankara:2000.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
X
3
3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
X
6
6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
X
10
10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
X
11
11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
12
12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
13
13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
X
14
14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14228
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)128
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(128/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İNSAN DAVRANIŞI VE SOSYAL ÇEVRE II-Bahar Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacıİnsanın gelişim dönemlerini (yetişkinlik ve yaşlılık) ekolojik kuramla anlamak ve yorumlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Bebeklik, çocukluk ve ergenlik dönemi gelişim süreçlerinin özetlenmesi
,Ruh sağlığı kavramının açıklanması ve ruhsal hastalıkların sınıflandırılması
,Genç yetişkinlik dönemi, gelişim görevleri ve genç yetişkinlik döneminin biyolojik ve psikolojik yönleri,Genç yetişkinlik döneminin sosyal ve çevresel yönleri (aile kurma, eş seçimi, aile yaşam döngüsü)
,Genç yetişkinlik döneminin sosyal ve çevresel yönleri (ebeveyn ve çocuklar arasında etkili iletişim, ana baba tutumları, kimi duygusal ve davranışsal sorunlar)
,Orta yaş döneminin biyolojik yönleri (fiziksel fonksiyonlar, duyu organları, menopoz-andropoz, orta yaş krizi),Orta yaş döneminin psiko-sosyal yönleri (orta yaşın gelişimsel görevleri, iletişim ve önemi)
,Orta yaş döneminin sosyal ve çevresel yönleri (orta yaş dönemine ilişkin makro-mikro teoriler, yoksulluk ve işsizlik, aile sorunları),Yaşlılık dönemi ve gelişim görevleri
,Yaşlılık döneminin biyolojik ve psikolojik yönleri (yaşlılık hastalıkları, başarılı yaşlanmaya ilişkin teoriler)
,Yaşlılık döneminin sosyal ve psikolojik yönleri (yaşlılıkta yaşam olaylarının etkisi, yaşlılığa ılımlı psikolojik hazırlık için yol göstericiler, ölüm ve ötenazi)
,Ölüm ve yas süreci
,Yaşlılık döneminde karşılaşılan sorunlar ve sosyal hizmet uygulamaları
,Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.İnsan gelişimine dair genel bilgilere sahip olabilecektir. 10, 16, 37, 9A
1.1.İnsanın biyopsikososyal bir varlık olduğunu kavrar. 10, 16, 37, 9A
1.2.Toplumsal, ekonomik ve kültürel yapı, sınıf, yoksulluk, ezilme, ayrımcılık, cinsiyetçilik gibi çevre temelli kavramların davranış ve gelişim üzerindeki etkilerini görür ve ilişkilendirir.10, 16, 37, 9A
2.Gelişim dönemlerini öğrenebilecektir. 10, 16, 37, 9A
2.1.Yetişkinlik ve yaşlılık dönemlerini ve bu dönemlerdeki gelişim görevlerini tanımlar. 10, 16, 37, 9A
2.2.Gelişimsel gereksinmeler, risk ve koruyucu faktörler hakkında gerekli bilgileri edinir. 10, 16, 37, 9A
2.3.Gelişim dönemlerini, sosyal hizmet uygulaması için kuramsal bir temel oluşturmak için kavrar.10, 16, 37, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bebeklik, çocukluk ve ergenlik dönemi gelişim süreçlerinin özetlenmesi
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
2Ruh sağlığı kavramının açıklanması ve ruhsal hastalıkların sınıflandırılması
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
3Genç yetişkinlik dönemi, gelişim görevleri ve genç yetişkinlik döneminin biyolojik ve psikolojik yönleriKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
4Genç yetişkinlik döneminin sosyal ve çevresel yönleri (aile kurma, eş seçimi, aile yaşam döngüsü)
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
5Genç yetişkinlik döneminin sosyal ve çevresel yönleri (ebeveyn ve çocuklar arasında etkili iletişim, ana baba tutumları, kimi duygusal ve davranışsal sorunlar)
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
6Orta yaş döneminin biyolojik yönleri (fiziksel fonksiyonlar, duyu organları, menopoz-andropoz, orta yaş krizi)Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
7Orta yaş döneminin psiko-sosyal yönleri (orta yaşın gelişimsel görevleri, iletişim ve önemi)
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
8Orta yaş döneminin sosyal ve çevresel yönleri (orta yaş dönemine ilişkin makro-mikro teoriler, yoksulluk ve işsizlik, aile sorunları)Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
9Yaşlılık dönemi ve gelişim görevleri
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
10Yaşlılık döneminin biyolojik ve psikolojik yönleri (yaşlılık hastalıkları, başarılı yaşlanmaya ilişkin teoriler)
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
11Yaşlılık döneminin sosyal ve psikolojik yönleri (yaşlılıkta yaşam olaylarının etkisi, yaşlılığa ılımlı psikolojik hazırlık için yol göstericiler, ölüm ve ötenazi)
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
12Ölüm ve yas süreci
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
13Yaşlılık döneminde karşılaşılan sorunlar ve sosyal hizmet uygulamaları
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
14Değerlendirme
Kaynak
Ders sorumlusu tarafından verilecektir.
1.Charles Zastrow-Karen K. Krist Ashman (2015). İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre-2-Yetişkinlik- Yaşlılık. Ankara: Nika Yayınları. 2.Yavuzer, Haluk. (2011). Evlilik Okulu. İstanbul: Remzi Kitabevi. 3.Emiroğlu, Vedia. Yaşlılık ve Yaşlının Sosyal Uyumu. Şafak Matbaacılık, Genişletilmiş İkinci Baskı, Ankara: 1995. 4.Hacettepe Üniversitesi Geriatrik Bilimler Araştırma Merkezi. Yaşlılık Gerçeği. Ankara:2004. 5.İl, Sunay. “Evlilik ve Eş Seçimi,” H.Ü. Sosyal Hizmetler Dergisi. (Deprem Özel Sayısı). 1,10:16-20, 1999. 6.Koşar, Nesrin G. Sosyal Hizmetlerde Yaşlı Refahı Alanı. Şafak Matbaacılık, Ankara: 1996. 7.Lambley, Peter. Orta Yaşın İsyanı. Çev: Semra Eren. HYB Yayıncılık. Birinci Baskı. Ankara:1999. 8.Onur, Bekir. Gelişim Psikolojisi: Yetişkinlik, Yaşlılık, Ölüm. İmge Kitabevi Yayınları. 5. Baskı. Ankara:2000.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
X
3
3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
X
6
6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
X
10
10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
X
11
11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
12
12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
13
13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
X
14
14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 15:48Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 15:50