Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İNSAN DAVRANIŞI VE SOSYAL ÇEVRE II | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İnsanın gelişim dönemlerini (yetişkinlik ve yaşlılık) ekolojik kuramla anlamak ve yorumlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bebeklik, çocukluk ve ergenlik dönemi gelişim süreçlerinin özetlenmesi ,Ruh sağlığı kavramının açıklanması ve ruhsal hastalıkların sınıflandırılması ,Genç yetişkinlik dönemi, gelişim görevleri ve genç yetişkinlik döneminin biyolojik ve psikolojik yönleri,Genç yetişkinlik döneminin sosyal ve çevresel yönleri (aile kurma, eş seçimi, aile yaşam döngüsü) ,Genç yetişkinlik döneminin sosyal ve çevresel yönleri (ebeveyn ve çocuklar arasında etkili iletişim, ana baba tutumları, kimi duygusal ve davranışsal sorunlar) ,Orta yaş döneminin biyolojik yönleri (fiziksel fonksiyonlar, duyu organları, menopoz-andropoz, orta yaş krizi),Orta yaş döneminin psiko-sosyal yönleri (orta yaşın gelişimsel görevleri, iletişim ve önemi) ,Orta yaş döneminin sosyal ve çevresel yönleri (orta yaş dönemine ilişkin makro-mikro teoriler, yoksulluk ve işsizlik, aile sorunları),Yaşlılık dönemi ve gelişim görevleri ,Yaşlılık döneminin biyolojik ve psikolojik yönleri (yaşlılık hastalıkları, başarılı yaşlanmaya ilişkin teoriler) ,Yaşlılık döneminin sosyal ve psikolojik yönleri (yaşlılıkta yaşam olaylarının etkisi, yaşlılığa ılımlı psikolojik hazırlık için yol göstericiler, ölüm ve ötenazi) ,Ölüm ve yas süreci ,Yaşlılık döneminde karşılaşılan sorunlar ve sosyal hizmet uygulamaları ,Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.İnsan gelişimine dair genel bilgilere sahip olabilecektir. | 10, 16, 37, 9 | A |
1.1.İnsanın biyopsikososyal bir varlık olduğunu kavrar. | 10, 16, 37, 9 | A |
1.2.Toplumsal, ekonomik ve kültürel yapı, sınıf, yoksulluk, ezilme, ayrımcılık, cinsiyetçilik gibi çevre temelli kavramların davranış ve gelişim üzerindeki etkilerini görür ve ilişkilendirir. | 10, 16, 37, 9 | A |
2.Gelişim dönemlerini öğrenebilecektir. | 10, 16, 37, 9 | A |
2.1.Yetişkinlik ve yaşlılık dönemlerini ve bu dönemlerdeki gelişim görevlerini tanımlar. | 10, 16, 37, 9 | A |
2.2.Gelişimsel gereksinmeler, risk ve koruyucu faktörler hakkında gerekli bilgileri edinir. | 10, 16, 37, 9 | A |
2.3.Gelişim dönemlerini, sosyal hizmet uygulaması için kuramsal bir temel oluşturmak için kavrar. | 10, 16, 37, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bebeklik, çocukluk ve ergenlik dönemi gelişim süreçlerinin özetlenmesi | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
2 | Ruh sağlığı kavramının açıklanması ve ruhsal hastalıkların sınıflandırılması | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
3 | Genç yetişkinlik dönemi, gelişim görevleri ve genç yetişkinlik döneminin biyolojik ve psikolojik yönleri | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
4 | Genç yetişkinlik döneminin sosyal ve çevresel yönleri (aile kurma, eş seçimi, aile yaşam döngüsü) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
5 | Genç yetişkinlik döneminin sosyal ve çevresel yönleri (ebeveyn ve çocuklar arasında etkili iletişim, ana baba tutumları, kimi duygusal ve davranışsal sorunlar) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
6 | Orta yaş döneminin biyolojik yönleri (fiziksel fonksiyonlar, duyu organları, menopoz-andropoz, orta yaş krizi) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
7 | Orta yaş döneminin psiko-sosyal yönleri (orta yaşın gelişimsel görevleri, iletişim ve önemi) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
8 | Orta yaş döneminin sosyal ve çevresel yönleri (orta yaş dönemine ilişkin makro-mikro teoriler, yoksulluk ve işsizlik, aile sorunları) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
9 | Yaşlılık dönemi ve gelişim görevleri | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
10 | Yaşlılık döneminin biyolojik ve psikolojik yönleri (yaşlılık hastalıkları, başarılı yaşlanmaya ilişkin teoriler) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
11 | Yaşlılık döneminin sosyal ve psikolojik yönleri (yaşlılıkta yaşam olaylarının etkisi, yaşlılığa ılımlı psikolojik hazırlık için yol göstericiler, ölüm ve ötenazi) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
12 | Ölüm ve yas süreci | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
13 | Yaşlılık döneminde karşılaşılan sorunlar ve sosyal hizmet uygulamaları | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
14 | Değerlendirme |
Kaynak |
Ders sorumlusu tarafından verilecektir. |
1.Charles Zastrow-Karen K. Krist Ashman (2015). İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre-2-Yetişkinlik- Yaşlılık. Ankara: Nika Yayınları. 2.Yavuzer, Haluk. (2011). Evlilik Okulu. İstanbul: Remzi Kitabevi. 3.Emiroğlu, Vedia. Yaşlılık ve Yaşlının Sosyal Uyumu. Şafak Matbaacılık, Genişletilmiş İkinci Baskı, Ankara: 1995. 4.Hacettepe Üniversitesi Geriatrik Bilimler Araştırma Merkezi. Yaşlılık Gerçeği. Ankara:2004. 5.İl, Sunay. “Evlilik ve Eş Seçimi,” H.Ü. Sosyal Hizmetler Dergisi. (Deprem Özel Sayısı). 1,10:16-20, 1999. 6.Koşar, Nesrin G. Sosyal Hizmetlerde Yaşlı Refahı Alanı. Şafak Matbaacılık, Ankara: 1996. 7.Lambley, Peter. Orta Yaşın İsyanı. Çev: Semra Eren. HYB Yayıncılık. Birinci Baskı. Ankara:1999. 8.Onur, Bekir. Gelişim Psikolojisi: Yetişkinlik, Yaşlılık, Ölüm. İmge Kitabevi Yayınları. 5. Baskı. Ankara:2000. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | 2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | 3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | 4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | 5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
6 | 6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | 7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | 8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | 9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | 10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | 11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | 12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | 13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | 14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 128 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(128/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İNSAN DAVRANIŞI VE SOSYAL ÇEVRE II | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İnsanın gelişim dönemlerini (yetişkinlik ve yaşlılık) ekolojik kuramla anlamak ve yorumlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bebeklik, çocukluk ve ergenlik dönemi gelişim süreçlerinin özetlenmesi ,Ruh sağlığı kavramının açıklanması ve ruhsal hastalıkların sınıflandırılması ,Genç yetişkinlik dönemi, gelişim görevleri ve genç yetişkinlik döneminin biyolojik ve psikolojik yönleri,Genç yetişkinlik döneminin sosyal ve çevresel yönleri (aile kurma, eş seçimi, aile yaşam döngüsü) ,Genç yetişkinlik döneminin sosyal ve çevresel yönleri (ebeveyn ve çocuklar arasında etkili iletişim, ana baba tutumları, kimi duygusal ve davranışsal sorunlar) ,Orta yaş döneminin biyolojik yönleri (fiziksel fonksiyonlar, duyu organları, menopoz-andropoz, orta yaş krizi),Orta yaş döneminin psiko-sosyal yönleri (orta yaşın gelişimsel görevleri, iletişim ve önemi) ,Orta yaş döneminin sosyal ve çevresel yönleri (orta yaş dönemine ilişkin makro-mikro teoriler, yoksulluk ve işsizlik, aile sorunları),Yaşlılık dönemi ve gelişim görevleri ,Yaşlılık döneminin biyolojik ve psikolojik yönleri (yaşlılık hastalıkları, başarılı yaşlanmaya ilişkin teoriler) ,Yaşlılık döneminin sosyal ve psikolojik yönleri (yaşlılıkta yaşam olaylarının etkisi, yaşlılığa ılımlı psikolojik hazırlık için yol göstericiler, ölüm ve ötenazi) ,Ölüm ve yas süreci ,Yaşlılık döneminde karşılaşılan sorunlar ve sosyal hizmet uygulamaları ,Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.İnsan gelişimine dair genel bilgilere sahip olabilecektir. | 10, 16, 37, 9 | A |
1.1.İnsanın biyopsikososyal bir varlık olduğunu kavrar. | 10, 16, 37, 9 | A |
1.2.Toplumsal, ekonomik ve kültürel yapı, sınıf, yoksulluk, ezilme, ayrımcılık, cinsiyetçilik gibi çevre temelli kavramların davranış ve gelişim üzerindeki etkilerini görür ve ilişkilendirir. | 10, 16, 37, 9 | A |
2.Gelişim dönemlerini öğrenebilecektir. | 10, 16, 37, 9 | A |
2.1.Yetişkinlik ve yaşlılık dönemlerini ve bu dönemlerdeki gelişim görevlerini tanımlar. | 10, 16, 37, 9 | A |
2.2.Gelişimsel gereksinmeler, risk ve koruyucu faktörler hakkında gerekli bilgileri edinir. | 10, 16, 37, 9 | A |
2.3.Gelişim dönemlerini, sosyal hizmet uygulaması için kuramsal bir temel oluşturmak için kavrar. | 10, 16, 37, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bebeklik, çocukluk ve ergenlik dönemi gelişim süreçlerinin özetlenmesi | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
2 | Ruh sağlığı kavramının açıklanması ve ruhsal hastalıkların sınıflandırılması | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
3 | Genç yetişkinlik dönemi, gelişim görevleri ve genç yetişkinlik döneminin biyolojik ve psikolojik yönleri | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
4 | Genç yetişkinlik döneminin sosyal ve çevresel yönleri (aile kurma, eş seçimi, aile yaşam döngüsü) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
5 | Genç yetişkinlik döneminin sosyal ve çevresel yönleri (ebeveyn ve çocuklar arasında etkili iletişim, ana baba tutumları, kimi duygusal ve davranışsal sorunlar) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
6 | Orta yaş döneminin biyolojik yönleri (fiziksel fonksiyonlar, duyu organları, menopoz-andropoz, orta yaş krizi) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
7 | Orta yaş döneminin psiko-sosyal yönleri (orta yaşın gelişimsel görevleri, iletişim ve önemi) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
8 | Orta yaş döneminin sosyal ve çevresel yönleri (orta yaş dönemine ilişkin makro-mikro teoriler, yoksulluk ve işsizlik, aile sorunları) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
9 | Yaşlılık dönemi ve gelişim görevleri | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
10 | Yaşlılık döneminin biyolojik ve psikolojik yönleri (yaşlılık hastalıkları, başarılı yaşlanmaya ilişkin teoriler) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
11 | Yaşlılık döneminin sosyal ve psikolojik yönleri (yaşlılıkta yaşam olaylarının etkisi, yaşlılığa ılımlı psikolojik hazırlık için yol göstericiler, ölüm ve ötenazi) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
12 | Ölüm ve yas süreci | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
13 | Yaşlılık döneminde karşılaşılan sorunlar ve sosyal hizmet uygulamaları | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
14 | Değerlendirme |
Kaynak |
Ders sorumlusu tarafından verilecektir. |
1.Charles Zastrow-Karen K. Krist Ashman (2015). İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre-2-Yetişkinlik- Yaşlılık. Ankara: Nika Yayınları. 2.Yavuzer, Haluk. (2011). Evlilik Okulu. İstanbul: Remzi Kitabevi. 3.Emiroğlu, Vedia. Yaşlılık ve Yaşlının Sosyal Uyumu. Şafak Matbaacılık, Genişletilmiş İkinci Baskı, Ankara: 1995. 4.Hacettepe Üniversitesi Geriatrik Bilimler Araştırma Merkezi. Yaşlılık Gerçeği. Ankara:2004. 5.İl, Sunay. “Evlilik ve Eş Seçimi,” H.Ü. Sosyal Hizmetler Dergisi. (Deprem Özel Sayısı). 1,10:16-20, 1999. 6.Koşar, Nesrin G. Sosyal Hizmetlerde Yaşlı Refahı Alanı. Şafak Matbaacılık, Ankara: 1996. 7.Lambley, Peter. Orta Yaşın İsyanı. Çev: Semra Eren. HYB Yayıncılık. Birinci Baskı. Ankara:1999. 8.Onur, Bekir. Gelişim Psikolojisi: Yetişkinlik, Yaşlılık, Ölüm. İmge Kitabevi Yayınları. 5. Baskı. Ankara:2000. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | 2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | 3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | 4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | 5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
6 | 6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | 7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | 8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | 9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | 10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | 11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | 12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | 13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | 14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |