Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EĞİTİM ODYOLOJİSİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Seher YILMAZ |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yuşa BAŞOĞLU |
Dersin Amacı | İşitme kaybıyla bağlantılı sözel iletişim sorunları bulunan hastaların bu sorunlarını anlayarak onların sorunlarının çözümünde en uygun yöntemleri kullanılmasını sağlamak |
Dersin İçeriği | Bu ders; İşitme kayıplı bebek ve yetişkinlerdeki sözel iletişim sorunları ile işitsel rehabilitasyon kavramı,işitsel rehabilitasyonunu çocuklarda ve yetişkinlerdeki aşamaları,Koklear patolojiler ve bozulan işlevler,Koklear patolojilerde işitme cihazıyla telafi edilebilen işlevler,İşitme cihazı ve koklear implantın endikasyonları,İşitme engelli hastaların değerlendirilmesi,Dijital işitme cihazı ve koklear implantın temel bileşenleri,İşitme kayıplı bebek ve yetişkinlere yönelik işitme cihazı ve koklear implant uygulaması,Dijital işitme cihazı tipleri ve uygulamaları,Gerçek kulak kazanç ölçümleri,Dijital işitme cihazının seçimi, ayarlanması ve verifiye edilmesi,Formüle dayalı işitme cihazı seçim yöntemleri,İşitsel rehabilitasyonun çıktılarının değerlendirilmesi,Genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sözel iletişim sorunlarının işitme kaybıyla bağlantısını yorumlar. | 10, 11, 14, 20, 4, 9 | A |
Sözel iletişim sorumlarını tanımlar. | 10, 11, 14, 20, 4, 9 | A |
Koklear patolojiler ile ilişkili işitme patolojilerini tanımlar. | 10, 12, 14, 4, 9 | A |
Farklı işitme kayıplarını anlayarak temel olarak yorumlar. | 10, 11, 14, 20, 4, 9 | A |
Farklı koklear patolojileri çeşitlerini açıklar | 10, 11, 14, 20, 4, 9 | A |
İşitme kayıplarının derece ve çeşitlerini sözel iletişim becerileri gibi tanımlar. | 10, 11, 14, 20, 4, 9 | A |
İşitme kayıplı hastayı yönlendirmenin yöntemlerini açıklar. | 10, 11, 14, 20, 4, 9 | A |
İşitme cihazları ve temel özelliklerini anlayarak yorumlar. | 10, 11, 14, 20, 4, 9 | A |
İşitme kayıplı hastalar için en uygun işitme cihazın hangisi olduğunu açıklar. | 10, 11, 14, 20, 4, 9 | A |
İşitme cihazının fittinginin önemini açıklar. | 10, 11, 14, 20, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İşitme kayıplı bebek ve yetişkinlerdeki sözel iletişim sorunları ile işitsel rehabilitasyon kavramı | Ön hazırlık yok |
2 | işitsel rehabilitasyonunu çocuklarda ve yetişkinlerdeki aşamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Koklear patolojiler ve bozulan işlevler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Koklear patolojilerde işitme cihazıyla telafi edilebilen işlevler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | İşitme cihazı ve koklear implantın endikasyonları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | İşitme engelli hastaların değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Dijital işitme cihazı ve koklear implantın temel bileşenleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | İşitme kayıplı bebek ve yetişkinlere yönelik işitme cihazı ve koklear implant uygulaması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Dijital işitme cihazı tipleri ve uygulamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Gerçek kulak kazanç ölçümleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Dijital işitme cihazının seçimi, ayarlanması ve verifiye edilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Formüle dayalı işitme cihazı seçim yöntemleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | İşitsel rehabilitasyonun çıktılarının değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Genel değerlendirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Derste kullanılan powerpoint ve Word dosyaları |
1) Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, Cilt 2, 2013. 2) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Editör: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009. 3)Temel Odyoloji 2.Baskı, Erol Belgin & A.Sanem Şahlı, 2016 4) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 5) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 6) Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance.Linda M. Luxon, Joseph M. Furman, Informa Health Care 2003 7) The Hearing Sciences. Teri A. Hamill, Lloyd L. Price, Plural Publishing, 2008. 8) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | ||||||
3 | PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | ||||||
4 | PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | ||||||
5 | PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | ||||||
6 | PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | ||||||
7 | PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
8 | PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
9 | PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | ||||||
10 | PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | ||||||
11 | PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
12 | PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | ||||||
13 | PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | ||||||
14 | PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
15 | PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır | ||||||
16 | PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 3 | 14 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 7 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 7 | 14 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 4 | 8 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 2 | 4 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 2 | 2 | 4 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(86/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EĞİTİM ODYOLOJİSİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Seher YILMAZ |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yuşa BAŞOĞLU |
Dersin Amacı | İşitme kaybıyla bağlantılı sözel iletişim sorunları bulunan hastaların bu sorunlarını anlayarak onların sorunlarının çözümünde en uygun yöntemleri kullanılmasını sağlamak |
Dersin İçeriği | Bu ders; İşitme kayıplı bebek ve yetişkinlerdeki sözel iletişim sorunları ile işitsel rehabilitasyon kavramı,işitsel rehabilitasyonunu çocuklarda ve yetişkinlerdeki aşamaları,Koklear patolojiler ve bozulan işlevler,Koklear patolojilerde işitme cihazıyla telafi edilebilen işlevler,İşitme cihazı ve koklear implantın endikasyonları,İşitme engelli hastaların değerlendirilmesi,Dijital işitme cihazı ve koklear implantın temel bileşenleri,İşitme kayıplı bebek ve yetişkinlere yönelik işitme cihazı ve koklear implant uygulaması,Dijital işitme cihazı tipleri ve uygulamaları,Gerçek kulak kazanç ölçümleri,Dijital işitme cihazının seçimi, ayarlanması ve verifiye edilmesi,Formüle dayalı işitme cihazı seçim yöntemleri,İşitsel rehabilitasyonun çıktılarının değerlendirilmesi,Genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sözel iletişim sorunlarının işitme kaybıyla bağlantısını yorumlar. | 10, 11, 14, 20, 4, 9 | A |
Sözel iletişim sorumlarını tanımlar. | 10, 11, 14, 20, 4, 9 | A |
Koklear patolojiler ile ilişkili işitme patolojilerini tanımlar. | 10, 12, 14, 4, 9 | A |
Farklı işitme kayıplarını anlayarak temel olarak yorumlar. | 10, 11, 14, 20, 4, 9 | A |
Farklı koklear patolojileri çeşitlerini açıklar | 10, 11, 14, 20, 4, 9 | A |
İşitme kayıplarının derece ve çeşitlerini sözel iletişim becerileri gibi tanımlar. | 10, 11, 14, 20, 4, 9 | A |
İşitme kayıplı hastayı yönlendirmenin yöntemlerini açıklar. | 10, 11, 14, 20, 4, 9 | A |
İşitme cihazları ve temel özelliklerini anlayarak yorumlar. | 10, 11, 14, 20, 4, 9 | A |
İşitme kayıplı hastalar için en uygun işitme cihazın hangisi olduğunu açıklar. | 10, 11, 14, 20, 4, 9 | A |
İşitme cihazının fittinginin önemini açıklar. | 10, 11, 14, 20, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İşitme kayıplı bebek ve yetişkinlerdeki sözel iletişim sorunları ile işitsel rehabilitasyon kavramı | Ön hazırlık yok |
2 | işitsel rehabilitasyonunu çocuklarda ve yetişkinlerdeki aşamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Koklear patolojiler ve bozulan işlevler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Koklear patolojilerde işitme cihazıyla telafi edilebilen işlevler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | İşitme cihazı ve koklear implantın endikasyonları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | İşitme engelli hastaların değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Dijital işitme cihazı ve koklear implantın temel bileşenleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | İşitme kayıplı bebek ve yetişkinlere yönelik işitme cihazı ve koklear implant uygulaması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Dijital işitme cihazı tipleri ve uygulamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Gerçek kulak kazanç ölçümleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Dijital işitme cihazının seçimi, ayarlanması ve verifiye edilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Formüle dayalı işitme cihazı seçim yöntemleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | İşitsel rehabilitasyonun çıktılarının değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Genel değerlendirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Derste kullanılan powerpoint ve Word dosyaları |
1) Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, Cilt 2, 2013. 2) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Editör: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009. 3)Temel Odyoloji 2.Baskı, Erol Belgin & A.Sanem Şahlı, 2016 4) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 5) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 6) Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance.Linda M. Luxon, Joseph M. Furman, Informa Health Care 2003 7) The Hearing Sciences. Teri A. Hamill, Lloyd L. Price, Plural Publishing, 2008. 8) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | ||||||
3 | PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | ||||||
4 | PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | ||||||
5 | PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | ||||||
6 | PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | ||||||
7 | PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
8 | PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
9 | PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | ||||||
10 | PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | ||||||
11 | PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
12 | PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | ||||||
13 | PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | ||||||
14 | PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
15 | PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır | ||||||
16 | PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |