Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İŞİTME KAYBI VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK |
Dersin Yardımcıları | Ody. Berkay Saldırım |
Dersin Amacı | Hastane ortamında, kliniklerde farklı branşlardan hekimlerle çalışacak odyologların bu tarz ortamlar için gerekli diyaloga ve donanıma kavuşmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dil gelişimi; dilin fonskiyonları,Dilin nörolojik temeli ve nöroanatomik yapısı,Konuşma ve işitmenin anatomi ve fizyolojisi,Konuşma Patolojileri,Afaziler I,Afaziler II,Motor konuşma bozuklukları,Kekemelik I,Kekemelik II,Artikülasyon - Fonolojik Bozukluklar,İletişim ve iletişim sorunları,Ses Bozuklukları,Disleksi - Disgrafi -Diskalkuli,Otizmde dil bozukluğu,Duygusal - Fonksiyonel sebelere bağlı dil bozuklukları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İşitme kayıplarını ve etkilerini açıklar. | 10, 12, 16, 4, 9 | A |
İşitme kayıplarının anlamaya olan etkilerini yorumlar. | 10, 12, 16, 4, 9 | A |
Ses patolojilerini tartışıp değerlendirir. | 10, 12, 16, 4, 9 | A |
Konuşma patolojileri değerlendirir. | 10, 12, 16, 4, 9 | A |
Konuşma anatomi ve fizyolojisini tartışır | 10, 12, 16, 4, 9 | A |
Normal bireylerde konuşma gelişimini yorumlar. | 10, 12, 16, 4, 9 | A |
İşitme kayıplı bireylerde konuşma gelişimini açıklar. | 10, 12, 16, 4, 9 | A |
İletişim bozukluklarını ve işitme kaybının etkilerini sınıflandırır. | 10, 12, 16, 4, 9 | A |
İletişimde sözel iletişimin önemini açıklar. | 10, 12, 16, 4, 9 | A |
İletişim bozukluklarının etkilerini açıklar. | 10, 12, 16, 4, 9 | A |
İşitme kayıplı bireylerde iletişim bozuklukları ve buna bağlı ortaya çıkan sosyal problemleri tanımlar | 10, 12, 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dil gelişimi; dilin fonskiyonları | Derse ilişkin yardımcı ders notları verilmesi |
2 | Dilin nörolojik temeli ve nöroanatomik yapısı | Mebis platformunda ilgili ders notun paylaşılması |
3 | Konuşma ve işitmenin anatomi ve fizyolojisi | Mebis platformunda ilgili ders notun paylaşılması |
4 | Konuşma Patolojileri | Mebis platformunda ilgili ders notun paylaşılması |
5 | Afaziler I | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Afaziler II | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Motor konuşma bozuklukları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Kekemelik I | Mebis platformunda ilgili ders notun paylaşılması |
9 | Kekemelik II | Mebis platformunda ilgili ders notun paylaşılması |
10 | Artikülasyon - Fonolojik Bozukluklar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | İletişim ve iletişim sorunları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Ses Bozuklukları | Mebis platformunda ilgili ders notun paylaşılması |
12 | Disleksi - Disgrafi -Diskalkuli | Mebis platformunda ilgili ders notun paylaşılması |
13 | Otizmde dil bozukluğu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Duygusal - Fonksiyonel sebelere bağlı dil bozuklukları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint ve Word ortamında dosyalar. |
1) Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, Cilt 2, 2013. 2) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Editör: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009. 3)Temel Odyoloji 2.Baskı, Erol Belgin & A.Sanem Şahlı, 2016 4) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 5) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 6) Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance.Linda M. Luxon, Joseph M. Furman, Informa Health Care 2003 7) The Hearing Sciences. Teri A. Hamill, Lloyd L. Price, Plural Publishing, 2008. 8) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004. 9)Handbook of Clinical Audiology,Katz, Jack 6th ed, Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2009. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | X | |||||
5 | PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | X | |||||
7 | PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
12 | PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | ||||||
13 | PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | X | |||||
14 | PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır | X | |||||
16 | PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 2 | 14 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 6 | 12 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 2 | 4 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 3 | 3 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 3 | 3 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 3 | 3 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 7 | 7 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 68 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(68/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İŞİTME KAYBI VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK |
Dersin Yardımcıları | Ody. Berkay Saldırım |
Dersin Amacı | Hastane ortamında, kliniklerde farklı branşlardan hekimlerle çalışacak odyologların bu tarz ortamlar için gerekli diyaloga ve donanıma kavuşmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dil gelişimi; dilin fonskiyonları,Dilin nörolojik temeli ve nöroanatomik yapısı,Konuşma ve işitmenin anatomi ve fizyolojisi,Konuşma Patolojileri,Afaziler I,Afaziler II,Motor konuşma bozuklukları,Kekemelik I,Kekemelik II,Artikülasyon - Fonolojik Bozukluklar,İletişim ve iletişim sorunları,Ses Bozuklukları,Disleksi - Disgrafi -Diskalkuli,Otizmde dil bozukluğu,Duygusal - Fonksiyonel sebelere bağlı dil bozuklukları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İşitme kayıplarını ve etkilerini açıklar. | 10, 12, 16, 4, 9 | A |
İşitme kayıplarının anlamaya olan etkilerini yorumlar. | 10, 12, 16, 4, 9 | A |
Ses patolojilerini tartışıp değerlendirir. | 10, 12, 16, 4, 9 | A |
Konuşma patolojileri değerlendirir. | 10, 12, 16, 4, 9 | A |
Konuşma anatomi ve fizyolojisini tartışır | 10, 12, 16, 4, 9 | A |
Normal bireylerde konuşma gelişimini yorumlar. | 10, 12, 16, 4, 9 | A |
İşitme kayıplı bireylerde konuşma gelişimini açıklar. | 10, 12, 16, 4, 9 | A |
İletişim bozukluklarını ve işitme kaybının etkilerini sınıflandırır. | 10, 12, 16, 4, 9 | A |
İletişimde sözel iletişimin önemini açıklar. | 10, 12, 16, 4, 9 | A |
İletişim bozukluklarının etkilerini açıklar. | 10, 12, 16, 4, 9 | A |
İşitme kayıplı bireylerde iletişim bozuklukları ve buna bağlı ortaya çıkan sosyal problemleri tanımlar | 10, 12, 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dil gelişimi; dilin fonskiyonları | Derse ilişkin yardımcı ders notları verilmesi |
2 | Dilin nörolojik temeli ve nöroanatomik yapısı | Mebis platformunda ilgili ders notun paylaşılması |
3 | Konuşma ve işitmenin anatomi ve fizyolojisi | Mebis platformunda ilgili ders notun paylaşılması |
4 | Konuşma Patolojileri | Mebis platformunda ilgili ders notun paylaşılması |
5 | Afaziler I | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Afaziler II | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Motor konuşma bozuklukları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Kekemelik I | Mebis platformunda ilgili ders notun paylaşılması |
9 | Kekemelik II | Mebis platformunda ilgili ders notun paylaşılması |
10 | Artikülasyon - Fonolojik Bozukluklar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | İletişim ve iletişim sorunları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Ses Bozuklukları | Mebis platformunda ilgili ders notun paylaşılması |
12 | Disleksi - Disgrafi -Diskalkuli | Mebis platformunda ilgili ders notun paylaşılması |
13 | Otizmde dil bozukluğu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Duygusal - Fonksiyonel sebelere bağlı dil bozuklukları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint ve Word ortamında dosyalar. |
1) Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, Cilt 2, 2013. 2) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Editör: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009. 3)Temel Odyoloji 2.Baskı, Erol Belgin & A.Sanem Şahlı, 2016 4) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 5) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 6) Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance.Linda M. Luxon, Joseph M. Furman, Informa Health Care 2003 7) The Hearing Sciences. Teri A. Hamill, Lloyd L. Price, Plural Publishing, 2008. 8) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004. 9)Handbook of Clinical Audiology,Katz, Jack 6th ed, Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2009. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | X | |||||
5 | PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | X | |||||
7 | PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
12 | PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | ||||||
13 | PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | X | |||||
14 | PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır | X | |||||
16 | PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |