Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İLETİŞİM BOZUKLUKLARINDA AİLE DANIŞMANLIĞI-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Gülberk Benan ÖZAN
Dersin YardımcılarıArş.Gör.Yuşa BAŞOĞLU
Dersin AmacıDersin amacı , öğrencilere işitme engelli bireye sahip farklı aile yapılarını tanıtmak, aile çocuk ilişkilerinde ortaya çıkabilecek problemleri ve çocuğun gelişimine etkisini anlamalarını ,çocuk merkezli aile danışmanlığı çalışmalarının esaslarını kavramalarını sağlamaktır
Dersin İçeriğiBu ders; Aile kavramını tanımlar,Ailenin Tanımı, Aile Yaşam Döngüsü,Hafta Ana-baba ve Çocuk Etkileşimi, sağlıklı aile özellikleri,Ailelerin çocuklarına karşı gösterdiği tutumlar ve çocukların gelişimine etkileri,Disiplin yöntemleri, ana-baba davranışlarının çocuklara etkileri,Engelli çocuğun aileye katılımı ve ailelerde görülen psikolojik süreçler,Ailelerde stres,Danışman- aile etkileşimi,Çocuk gelişim takibinde izlenecek aşamalar ve aileye danışmanlık,İşitme kaybı yaşayan çocuklarda aile danışmanlığı.,Eğitim ortamlarında ailelere rehberlik ve eğitim çalışmalarında kullanılan yöntemler,Eğitim ortamlarında ailelere rehberlik ve eğitim çalışmalarında kullanılan yöntemler,Vaka değerlendirme (sunumlar),Vaka değerlendirme II (sunumlar); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Ailelerin çocuk gelişimi ve eğitimi üzerindeki etkisini fark eder.10, 16, 9A, E
Eğitim ortamlarında ailelerle etkili etkileşim yöntemlerine ilişkin becerileri kazanır.10, 16, 9A, E
Farklı tutumların ve davranışların çocukların kişilik gelişimine nasıl etki ettiğini bilir. 10, 16, 9A, E
Değişik psikolojik süreçler içindeki ailelere uygun yaklaşımlar sergileme becerilerini kazanır.10, 16, 9A, E
Çocuk gelişim takibinde izleyeceği yolları kavrar.10, 16, 9A, E
Çocuk ve ailesinin gereksinimlerine uygun danışmanlık hizmetlerini analiz eder.10, 16, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Aile kavramını tanımlarÖn hazırlık yok
2Ailenin Tanımı, Aile Yaşam DöngüsüÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Hafta Ana-baba ve Çocuk Etkileşimi, sağlıklı aile özellikleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Ailelerin çocuklarına karşı gösterdiği tutumlar ve çocukların gelişimine etkileriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Disiplin yöntemleri, ana-baba davranışlarının çocuklara etkileriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Engelli çocuğun aileye katılımı ve ailelerde görülen psikolojik süreçlerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Ailelerde stresÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Danışman- aile etkileşimiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Çocuk gelişim takibinde izlenecek aşamalar ve aileye danışmanlıkÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10İşitme kaybı yaşayan çocuklarda aile danışmanlığı.Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Eğitim ortamlarında ailelere rehberlik ve eğitim çalışmalarında kullanılan yöntemlerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Eğitim ortamlarında ailelere rehberlik ve eğitim çalışmalarında kullanılan yöntemlerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Vaka değerlendirme (sunumlar)Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Vaka değerlendirme II (sunumlar)Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
1-Fişek, G., Sükan, Z. (1993). Çocuğunuz ve Siz Türkiye?de Okul Öncesi Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Projesi, MEB Basımevi, İstanbul 2-Yavuzer, H.(1986). Ana-baba ve Çocuk, Remzi Kitabevi, İstanbul 3-Nazlı,S.(2007)Aile Danışmanlığı.Anı Yayıncılık,Ankara 4-------(2010)Özel Eğitimde Aile Eğitimi ve Rehberliği(Edit.Atilla Cavkaytar)Maya Akademi Yayıncılık,Ankara 5-Metin,N.(2012).Özel Gereksinimli Çocuğun Aileye Katılımı.(Edit:N.Metin) Maya Akademi Yayıncılık,Ankara

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır.
X
4
PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar.
X
5
PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler.
X
6
PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır.
X
7
PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
8
PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
9
PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir.
X
10
PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X
11
PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
12
PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir.
X
13
PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar
X
14
PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
15
PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır
X
16
PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme7214
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi224
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı166
Genel Sınav ve Hazırlığı188
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)60
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İLETİŞİM BOZUKLUKLARINDA AİLE DANIŞMANLIĞI-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Gülberk Benan ÖZAN
Dersin YardımcılarıArş.Gör.Yuşa BAŞOĞLU
Dersin AmacıDersin amacı , öğrencilere işitme engelli bireye sahip farklı aile yapılarını tanıtmak, aile çocuk ilişkilerinde ortaya çıkabilecek problemleri ve çocuğun gelişimine etkisini anlamalarını ,çocuk merkezli aile danışmanlığı çalışmalarının esaslarını kavramalarını sağlamaktır
Dersin İçeriğiBu ders; Aile kavramını tanımlar,Ailenin Tanımı, Aile Yaşam Döngüsü,Hafta Ana-baba ve Çocuk Etkileşimi, sağlıklı aile özellikleri,Ailelerin çocuklarına karşı gösterdiği tutumlar ve çocukların gelişimine etkileri,Disiplin yöntemleri, ana-baba davranışlarının çocuklara etkileri,Engelli çocuğun aileye katılımı ve ailelerde görülen psikolojik süreçler,Ailelerde stres,Danışman- aile etkileşimi,Çocuk gelişim takibinde izlenecek aşamalar ve aileye danışmanlık,İşitme kaybı yaşayan çocuklarda aile danışmanlığı.,Eğitim ortamlarında ailelere rehberlik ve eğitim çalışmalarında kullanılan yöntemler,Eğitim ortamlarında ailelere rehberlik ve eğitim çalışmalarında kullanılan yöntemler,Vaka değerlendirme (sunumlar),Vaka değerlendirme II (sunumlar); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Ailelerin çocuk gelişimi ve eğitimi üzerindeki etkisini fark eder.10, 16, 9A, E
Eğitim ortamlarında ailelerle etkili etkileşim yöntemlerine ilişkin becerileri kazanır.10, 16, 9A, E
Farklı tutumların ve davranışların çocukların kişilik gelişimine nasıl etki ettiğini bilir. 10, 16, 9A, E
Değişik psikolojik süreçler içindeki ailelere uygun yaklaşımlar sergileme becerilerini kazanır.10, 16, 9A, E
Çocuk gelişim takibinde izleyeceği yolları kavrar.10, 16, 9A, E
Çocuk ve ailesinin gereksinimlerine uygun danışmanlık hizmetlerini analiz eder.10, 16, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Aile kavramını tanımlarÖn hazırlık yok
2Ailenin Tanımı, Aile Yaşam DöngüsüÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Hafta Ana-baba ve Çocuk Etkileşimi, sağlıklı aile özellikleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Ailelerin çocuklarına karşı gösterdiği tutumlar ve çocukların gelişimine etkileriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Disiplin yöntemleri, ana-baba davranışlarının çocuklara etkileriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Engelli çocuğun aileye katılımı ve ailelerde görülen psikolojik süreçlerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Ailelerde stresÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Danışman- aile etkileşimiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Çocuk gelişim takibinde izlenecek aşamalar ve aileye danışmanlıkÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10İşitme kaybı yaşayan çocuklarda aile danışmanlığı.Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Eğitim ortamlarında ailelere rehberlik ve eğitim çalışmalarında kullanılan yöntemlerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Eğitim ortamlarında ailelere rehberlik ve eğitim çalışmalarında kullanılan yöntemlerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Vaka değerlendirme (sunumlar)Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Vaka değerlendirme II (sunumlar)Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
1-Fişek, G., Sükan, Z. (1993). Çocuğunuz ve Siz Türkiye?de Okul Öncesi Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Projesi, MEB Basımevi, İstanbul 2-Yavuzer, H.(1986). Ana-baba ve Çocuk, Remzi Kitabevi, İstanbul 3-Nazlı,S.(2007)Aile Danışmanlığı.Anı Yayıncılık,Ankara 4-------(2010)Özel Eğitimde Aile Eğitimi ve Rehberliği(Edit.Atilla Cavkaytar)Maya Akademi Yayıncılık,Ankara 5-Metin,N.(2012).Özel Gereksinimli Çocuğun Aileye Katılımı.(Edit:N.Metin) Maya Akademi Yayıncılık,Ankara

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır.
X
4
PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar.
X
5
PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler.
X
6
PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır.
X
7
PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
8
PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
9
PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir.
X
10
PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X
11
PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
12
PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir.
X
13
PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar
X
14
PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
15
PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır
X
16
PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:06Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:07