Öğrencilere hemşireliğin temel felsefesini ve sağlık bakım hizmetleri içerisinde hemşirenin rolünü anlamasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Tanışma- Dersin Tanıtılması,
Hemşirelik Kavramına Giriş
,Hemşirelik tarihi ve felsefesi ,Hemşirelik Bilim ve Sanatı,Temel İnsan Gereksinimleri,Bakım Kavramı,Humanizm-Holizm,Etik Değerler,Ara sınav,Sağlık Bakım Sisteminde Hemşirenin Rolü,Hemşirelik Mevzuatı,Hemşire Liderler,Hemşirelik Model ve Kuramları,Hemşirelik ile İlgili Dernek ve Kuruluşlar,ICN Temaları (International Council of Nurses-Uluslararası Hemşireler Konseyi)
Dersin Değerlendirilmesi
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Sağlık bakımında hemşireliğin gücünü açıklar
10, 16, 9
A
Hemşireliğin dünyada ve ülkemizdeki tarihsel gelişimini açıklar
10, 13, 16, 9
A
İnsan, çevre, sağlık, hastalık ve hemşirelik kavramlarını birbiri ile ilişkilendirir
10, 13, 16, 19, 9
Hemşirelikte hümanistik ve holistik yaklaşımın önemini ifade eder
10, 13, 16, 9
Hemşirelikle ilgili liderlerin, dernek ve kuruluşların önemini ifade eder
10, 13, 16, 9
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Tanışma- Dersin Tanıtılması,
Hemşirelik Kavramına Giriş
6. kaynağın 155. Sayfasının incelenmesi
2
Hemşirelik tarihi ve felsefesi
1.kaynağın 3-13. ve 5. kaynağın 5-10. sayfalarının incelenmesi
3
Hemşirelik Bilim ve Sanatı
3.kaynağın 8-10. sayfalarının incelenmesi
4
Temel İnsan Gereksinimleri
1.kaynağın 33. sayfasının incelenmesi
5
Bakım Kavramı
1.kaynağın 41-167. Sayfalarının incelenmesi
6
Humanizm-Holizm
6. kaynağın 129-520. Sayfalarının incelenmesi
7
Etik Değerler
3. kaynağın 12. Sayfasının incelenmesi
8
Ara sınav
9
Sağlık Bakım Sisteminde Hemşirenin Rolü
1.kaynağın 23-25. Sayfalarının incelenmesi
10
Hemşirelik Mevzuatı
Web araştırması
11
Hemşire Liderler
Web araştırması
12
Hemşirelik Model ve Kuramları
2. kaynağın 52-110. Sayfalarının incelenmesi
13
Hemşirelik ile İlgili Dernek ve Kuruluşlar
Web araştırması
14
ICN Temaları (International Council of Nurses-Uluslararası Hemşireler Konseyi)
Dersin Değerlendirilmesi
1.Kaynağın 9. Sayfasının incelenmesi
Kaynak
1. Pektekin, Ç. 2013. Hemşirelik Felsefesi: Kuramlar-Bakım Modelleri ve Politik Yaklaşımlar
2. Hemşirelik ve Etik, Çaylan Pektekin
3. Aşti, T. A., Karadağ, A. (2012). Hemşirelik Esasları, Hemşirelik Bilim ve Sanatı. Akademi Basın ve YayıncılıkBirol L (2007). Hemşirelik süreci. Hemşirelik bakımında sistematik yaklaşım, Etki Yayıncılık, İzmir
4. Velioğlu P (1999). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. İstanbul.
5. Öktem Ş, Abbasoğlu A, Doğan N (2000). Hemşirelik tarihi, eğitimi ve gelişimi. Ankara Üniversitesi Dikimevi Sağlık Hizmetleri, 1(1):5-10
6. Velioğlu P (1991). Hemşirelik üstüne düşünceler, Tebliğ.
7. Akça Ay F (2007). Temel hemşirelik kavramlar, İlkeler, uygulamalar, Medikal yayıncılık.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
X
2
2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
X
3
3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
4
4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
X
5
5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
6
6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
7
7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
X
8
8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
X
9
9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
10
10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
X
11
11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
X
12
12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
X
13
13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
15
15
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
17
17
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
60
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30)
2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
HEMŞİRELİĞE GİRİŞ
-
Güz Dönemi
2+0
2
2
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Aysel KÖKCÜ DOĞAN
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Aysel KÖKCÜ DOĞAN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Öğrencilere hemşireliğin temel felsefesini ve sağlık bakım hizmetleri içerisinde hemşirenin rolünü anlamasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Tanışma- Dersin Tanıtılması,
Hemşirelik Kavramına Giriş
,Hemşirelik tarihi ve felsefesi ,Hemşirelik Bilim ve Sanatı,Temel İnsan Gereksinimleri,Bakım Kavramı,Humanizm-Holizm,Etik Değerler,Ara sınav,Sağlık Bakım Sisteminde Hemşirenin Rolü,Hemşirelik Mevzuatı,Hemşire Liderler,Hemşirelik Model ve Kuramları,Hemşirelik ile İlgili Dernek ve Kuruluşlar,ICN Temaları (International Council of Nurses-Uluslararası Hemşireler Konseyi)
Dersin Değerlendirilmesi
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Sağlık bakımında hemşireliğin gücünü açıklar
10, 16, 9
A
Hemşireliğin dünyada ve ülkemizdeki tarihsel gelişimini açıklar
10, 13, 16, 9
A
İnsan, çevre, sağlık, hastalık ve hemşirelik kavramlarını birbiri ile ilişkilendirir
10, 13, 16, 19, 9
Hemşirelikte hümanistik ve holistik yaklaşımın önemini ifade eder
10, 13, 16, 9
Hemşirelikle ilgili liderlerin, dernek ve kuruluşların önemini ifade eder
10, 13, 16, 9
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Tanışma- Dersin Tanıtılması,
Hemşirelik Kavramına Giriş
6. kaynağın 155. Sayfasının incelenmesi
2
Hemşirelik tarihi ve felsefesi
1.kaynağın 3-13. ve 5. kaynağın 5-10. sayfalarının incelenmesi
3
Hemşirelik Bilim ve Sanatı
3.kaynağın 8-10. sayfalarının incelenmesi
4
Temel İnsan Gereksinimleri
1.kaynağın 33. sayfasının incelenmesi
5
Bakım Kavramı
1.kaynağın 41-167. Sayfalarının incelenmesi
6
Humanizm-Holizm
6. kaynağın 129-520. Sayfalarının incelenmesi
7
Etik Değerler
3. kaynağın 12. Sayfasının incelenmesi
8
Ara sınav
9
Sağlık Bakım Sisteminde Hemşirenin Rolü
1.kaynağın 23-25. Sayfalarının incelenmesi
10
Hemşirelik Mevzuatı
Web araştırması
11
Hemşire Liderler
Web araştırması
12
Hemşirelik Model ve Kuramları
2. kaynağın 52-110. Sayfalarının incelenmesi
13
Hemşirelik ile İlgili Dernek ve Kuruluşlar
Web araştırması
14
ICN Temaları (International Council of Nurses-Uluslararası Hemşireler Konseyi)
Dersin Değerlendirilmesi
1.Kaynağın 9. Sayfasının incelenmesi
Kaynak
1. Pektekin, Ç. 2013. Hemşirelik Felsefesi: Kuramlar-Bakım Modelleri ve Politik Yaklaşımlar
2. Hemşirelik ve Etik, Çaylan Pektekin
3. Aşti, T. A., Karadağ, A. (2012). Hemşirelik Esasları, Hemşirelik Bilim ve Sanatı. Akademi Basın ve YayıncılıkBirol L (2007). Hemşirelik süreci. Hemşirelik bakımında sistematik yaklaşım, Etki Yayıncılık, İzmir
4. Velioğlu P (1999). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. İstanbul.
5. Öktem Ş, Abbasoğlu A, Doğan N (2000). Hemşirelik tarihi, eğitimi ve gelişimi. Ankara Üniversitesi Dikimevi Sağlık Hizmetleri, 1(1):5-10
6. Velioğlu P (1991). Hemşirelik üstüne düşünceler, Tebliğ.
7. Akça Ay F (2007). Temel hemşirelik kavramlar, İlkeler, uygulamalar, Medikal yayıncılık.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
X
2
2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
X
3
3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
4
4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
X
5
5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
6
6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
7
7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
X
8
8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
X
9
9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
10
10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
X
11
11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
X
12
12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
X
13
13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.