Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TRANSPLANTASYON HEMŞİRELİĞİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra EREN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Müzeyyen ATASEVEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Transplantasyon hemşiresinin profesyonel özelliklerini aktarmak ve transplantasyon süreci boyunca alıcı, verici ve ailesinin bireysel temelde bakım gereksinimlerinin karşılanmasında gerekli hemşirelik bilgi ve becerilerini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları Ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması Dünyada ve Türkiye'de Transplantasyona Genel Bakış ve Transplantasyonun Tarihçesi ,Transplantasyon İlkeleri ve Türleri,Transplantasyon İmmünolojisi, Alıcı ve Verici Hazırlığı,Transplantasyon Cerrahisi ve Prosedürleri,Transplantasyon Komplikasyonları ve Hemşirelik Bakımı,Transplantasyona Yönelik Hasta ve Ailenin Eğitimi,Transplantasyonun Etik ve Yasal Yönü,Transplantasyon Hemşiresinin Özellikleri,Karaciğer Transplantasyonu ve Hemşirelik Bakımı,Böbrek Transplantasyonu ve Hemşirelik Bakımı,Kalp - Akciğer Transplantasyonu ve Hemşirelik Bakımı,Pankreas Transplantasyonu ve Hemşirelik Bakımı,Transplantasyondaki Gelişmeler,Örnek Olay İncelemesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Transplantasyon ve transplantasyon hemşireliğine ilişkin temel kavramları tanımlar | 10, 13, 16, 20, 9 | A |
Transplantasyon türlerini ve ilkelerini açıklar | 10, 16, 9 | A |
Transplantasyonun etik ve yasal yönünü tartışır | 10, 16, 20, 9 | A |
Transplantasyon hastasının hemşirelik bakımını planlar | 10, 13, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları Ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması Dünyada ve Türkiye'de Transplantasyona Genel Bakış ve Transplantasyonun Tarihçesi | 1. kaynağın 911-952. sayfalarının incelenmesi. |
2 | Transplantasyon İlkeleri ve Türleri | 1. kaynağın 911-952. sayfalarının incelenmesi. |
3 | Transplantasyon İmmünolojisi, Alıcı ve Verici Hazırlığı | 2. kaynağın 87-107. sayfalarının incelenmesi. |
4 | Transplantasyon Cerrahisi ve Prosedürleri | 4. kaynağın 161-175. sayfalarının incelenmesi. |
5 | Transplantasyon Komplikasyonları ve Hemşirelik Bakımı | 1. kaynağın 911-952. sayfalarının incelenmesi |
6 | Transplantasyona Yönelik Hasta ve Ailenin Eğitimi | 4. kaynağın 81-113. sayfalarının incelenmesi |
7 | Transplantasyonun Etik ve Yasal Yönü | www.tond.org web sitesinin incelenmesi |
8 | Transplantasyon Hemşiresinin Özellikleri | 1. kaynağın 911-952. sayfalarının incelenmesi |
9 | Karaciğer Transplantasyonu ve Hemşirelik Bakımı | 5. kaynağın incelenmesi |
10 | Böbrek Transplantasyonu ve Hemşirelik Bakımı | 3. kaynağın 792-809. sayfalarının incelenmesi. |
11 | Kalp - Akciğer Transplantasyonu ve Hemşirelik Bakımı | 3. kaynağın 792-809. sayfalarının incelenmesi. |
12 | Pankreas Transplantasyonu ve Hemşirelik Bakımı | 3. kaynağın 792-809 sayfalarının incelenmesi. |
13 | Transplantasyondaki Gelişmeler | Türkiye Organ Nakli Dernegi Resmi Sitesi, www.tond.org |
14 | Örnek Olay İncelemesi | www.tond.org web sitesinin incelenmesi |
Kaynak |
1- Eti Aslan F. (Eds). Cerrahi Bakım: Vaka Analizleri ile Birlikte. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara, 2016. 2- Titiz İ. (Eds.).Renal Transplantasyona Pratik Yaklaşım Humoral Sorunlar.İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul,2014. 3- Şahinoğlu H.(Eds).Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. 4- Yücetin L (Eds.).Organ Nakli Koordinasyonu El Kitabı, 2001. 5- Karademir, S.(2006). Karaciğer Transplantasyonu, T Klin Ver Der; 2 (26), s:40-48. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | 2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | 4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | ||||||
5 | 5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
6 | 6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
7 | 7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | ||||||
8 | 8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | 9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
10 | 10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | ||||||
11 | 11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | ||||||
12 | 12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | ||||||
13 | 13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 4 | 4 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 7 | 7 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 7 | 7 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 4 | 4 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 60 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TRANSPLANTASYON HEMŞİRELİĞİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra EREN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Müzeyyen ATASEVEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Transplantasyon hemşiresinin profesyonel özelliklerini aktarmak ve transplantasyon süreci boyunca alıcı, verici ve ailesinin bireysel temelde bakım gereksinimlerinin karşılanmasında gerekli hemşirelik bilgi ve becerilerini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları Ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması Dünyada ve Türkiye'de Transplantasyona Genel Bakış ve Transplantasyonun Tarihçesi ,Transplantasyon İlkeleri ve Türleri,Transplantasyon İmmünolojisi, Alıcı ve Verici Hazırlığı,Transplantasyon Cerrahisi ve Prosedürleri,Transplantasyon Komplikasyonları ve Hemşirelik Bakımı,Transplantasyona Yönelik Hasta ve Ailenin Eğitimi,Transplantasyonun Etik ve Yasal Yönü,Transplantasyon Hemşiresinin Özellikleri,Karaciğer Transplantasyonu ve Hemşirelik Bakımı,Böbrek Transplantasyonu ve Hemşirelik Bakımı,Kalp - Akciğer Transplantasyonu ve Hemşirelik Bakımı,Pankreas Transplantasyonu ve Hemşirelik Bakımı,Transplantasyondaki Gelişmeler,Örnek Olay İncelemesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Transplantasyon ve transplantasyon hemşireliğine ilişkin temel kavramları tanımlar | 10, 13, 16, 20, 9 | A |
Transplantasyon türlerini ve ilkelerini açıklar | 10, 16, 9 | A |
Transplantasyonun etik ve yasal yönünü tartışır | 10, 16, 20, 9 | A |
Transplantasyon hastasının hemşirelik bakımını planlar | 10, 13, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları Ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması Dünyada ve Türkiye'de Transplantasyona Genel Bakış ve Transplantasyonun Tarihçesi | 1. kaynağın 911-952. sayfalarının incelenmesi. |
2 | Transplantasyon İlkeleri ve Türleri | 1. kaynağın 911-952. sayfalarının incelenmesi. |
3 | Transplantasyon İmmünolojisi, Alıcı ve Verici Hazırlığı | 2. kaynağın 87-107. sayfalarının incelenmesi. |
4 | Transplantasyon Cerrahisi ve Prosedürleri | 4. kaynağın 161-175. sayfalarının incelenmesi. |
5 | Transplantasyon Komplikasyonları ve Hemşirelik Bakımı | 1. kaynağın 911-952. sayfalarının incelenmesi |
6 | Transplantasyona Yönelik Hasta ve Ailenin Eğitimi | 4. kaynağın 81-113. sayfalarının incelenmesi |
7 | Transplantasyonun Etik ve Yasal Yönü | www.tond.org web sitesinin incelenmesi |
8 | Transplantasyon Hemşiresinin Özellikleri | 1. kaynağın 911-952. sayfalarının incelenmesi |
9 | Karaciğer Transplantasyonu ve Hemşirelik Bakımı | 5. kaynağın incelenmesi |
10 | Böbrek Transplantasyonu ve Hemşirelik Bakımı | 3. kaynağın 792-809. sayfalarının incelenmesi. |
11 | Kalp - Akciğer Transplantasyonu ve Hemşirelik Bakımı | 3. kaynağın 792-809. sayfalarının incelenmesi. |
12 | Pankreas Transplantasyonu ve Hemşirelik Bakımı | 3. kaynağın 792-809 sayfalarının incelenmesi. |
13 | Transplantasyondaki Gelişmeler | Türkiye Organ Nakli Dernegi Resmi Sitesi, www.tond.org |
14 | Örnek Olay İncelemesi | www.tond.org web sitesinin incelenmesi |
Kaynak |
1- Eti Aslan F. (Eds). Cerrahi Bakım: Vaka Analizleri ile Birlikte. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara, 2016. 2- Titiz İ. (Eds.).Renal Transplantasyona Pratik Yaklaşım Humoral Sorunlar.İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul,2014. 3- Şahinoğlu H.(Eds).Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. 4- Yücetin L (Eds.).Organ Nakli Koordinasyonu El Kitabı, 2001. 5- Karademir, S.(2006). Karaciğer Transplantasyonu, T Klin Ver Der; 2 (26), s:40-48. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | 2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | 4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | ||||||
5 | 5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
6 | 6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
7 | 7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | ||||||
8 | 8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | 9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
10 | 10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | ||||||
11 | 11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | ||||||
12 | 12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | ||||||
13 | 13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |