Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIKTA KALİTE YÖNETİMİ-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Merve TARHAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Merve TARHAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıHasta ve çalışan güvenliği ilkeleri ışığında Türkiye’nin sağlık bakım sistemindeki kalite süreçleri ve uygulamaları hakkında anlayış kazandırmaktır
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma
Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması
Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği ,Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar ,Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri ,Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi ,Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri,Tıbbi Hatalar ve Nedenleri
,Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi ‘,Hasta Güvenliği,Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü ,İlaç Hataları ve Önleme Stratejileri,İnvaziv/Noninvaziv Girişimlerde Hataların Önlenmesi,İletişim Hatalarının Önlenmesi ,Hasta Düşmeleri ve Önleme Stratejileri,Çalışan Güvenliği:
Tıbbi Kazalar ve Sağlıklı Çalışma Yaşamı
Dersin Değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Sağlıkta kalite yönetimi ile ilgili temel kavramları ve yaklaşımları tanımlayabilmesi 10, 16, 9A
2. Sağlık hizmetlerinde sık görülen tıbbi hataların nedenlerini ve çözüm önerilerini açıklayabilmesi10, 16, 9A
3. Hasta ve çalışan güvenliğini tehdit eden risk ve hataları belirleyebilmesi21H
4. Hasta ve çalışan güvenliği uygulamalarının önemini kabul edebilmesi10, 19H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma
Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması
Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği
‘’Tıbbi Hata’’ ve ‘’Malpraktis’’ anahtar kelimeleri ile Google’da yapılan arama sonuçlarının incelenmesi
2Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar 1. kaynağın 12-26. sayfalarının okunması
3Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri 2. kaynağın okunması
4Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi 1. kaynağın 84-89. sayfalarının okunması
5Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri'’Uygulama alanlarınızda iyileştirilmesi gerektiğini düşündüğünüz süreçler nelerdir?’’ Tartışma sorusunun yanıtlanması
6Tıbbi Hatalar ve Nedenleri
‘’Ordersız İlaç Uygulama Kültürü’’ Örnek Olayının İncelenmesi
7Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi ‘’Rapor Etme İşinden Olursun’’ Örnek Olayının İncelenmesi
8Hasta Güvenliği‘’Sözel İstem’’ Örnek Olayının İncelenmesi
9Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü 3. kaynağın 237-311. sayfalarının okunması
10İlaç Hataları ve Önleme StratejileriVerilen senaryonun İncelenmesi
11İnvaziv/Noninvaziv Girişimlerde Hataların ÖnlenmesiVerilen senaryonun incelenmesi
12İletişim Hatalarının Önlenmesi Verilen senaryonun incelenmesi
13Hasta Düşmeleri ve Önleme StratejileriVerilen senaryonun incelenmesi
14Çalışan Güvenliği:
Tıbbi Kazalar ve Sağlıklı Çalışma Yaşamı
Dersin Değerlendirilmesi
‘’Dikkatsizliğin Bedeli’’ Örnek Olayının İncelenmesi
Kaynak
1. Ekici, D. (2013). Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi. Ankara: Sim Yayıncılık. 2. Çavuş MF, Gemici E. (2013). Sağlık Sektöründe Toplam Kalite Yönetimi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(1): 238-257. 3. Alcan, Z., Aksoy, A., Civil, B., Tekin, DE., Ekim, R., Civil, SÖ., Doğar, T., Çakar, V. (2010). Hemşirelik Hizmetleri Işığında Hastane Süreçleri. İstanbul: Nobel Yayıncılık.
Ders Notları ve Sağlıkta Kalite Yönetimi ile ilgili diğer bilimsel kaynaklar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
X
2
2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
X
3
3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
4
4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
X
5
5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
6
6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
7
7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
X
8
8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
X
9
9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
10
10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
X
11
11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
X
12
12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
X
13
13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIKTA KALİTE YÖNETİMİ-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Merve TARHAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Merve TARHAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıHasta ve çalışan güvenliği ilkeleri ışığında Türkiye’nin sağlık bakım sistemindeki kalite süreçleri ve uygulamaları hakkında anlayış kazandırmaktır
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma
Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması
Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği ,Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar ,Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri ,Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi ,Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri,Tıbbi Hatalar ve Nedenleri
,Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi ‘,Hasta Güvenliği,Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü ,İlaç Hataları ve Önleme Stratejileri,İnvaziv/Noninvaziv Girişimlerde Hataların Önlenmesi,İletişim Hatalarının Önlenmesi ,Hasta Düşmeleri ve Önleme Stratejileri,Çalışan Güvenliği:
Tıbbi Kazalar ve Sağlıklı Çalışma Yaşamı
Dersin Değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Sağlıkta kalite yönetimi ile ilgili temel kavramları ve yaklaşımları tanımlayabilmesi 10, 16, 9A
2. Sağlık hizmetlerinde sık görülen tıbbi hataların nedenlerini ve çözüm önerilerini açıklayabilmesi10, 16, 9A
3. Hasta ve çalışan güvenliğini tehdit eden risk ve hataları belirleyebilmesi21H
4. Hasta ve çalışan güvenliği uygulamalarının önemini kabul edebilmesi10, 19H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma
Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması
Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği
‘’Tıbbi Hata’’ ve ‘’Malpraktis’’ anahtar kelimeleri ile Google’da yapılan arama sonuçlarının incelenmesi
2Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar 1. kaynağın 12-26. sayfalarının okunması
3Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri 2. kaynağın okunması
4Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi 1. kaynağın 84-89. sayfalarının okunması
5Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri'’Uygulama alanlarınızda iyileştirilmesi gerektiğini düşündüğünüz süreçler nelerdir?’’ Tartışma sorusunun yanıtlanması
6Tıbbi Hatalar ve Nedenleri
‘’Ordersız İlaç Uygulama Kültürü’’ Örnek Olayının İncelenmesi
7Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi ‘’Rapor Etme İşinden Olursun’’ Örnek Olayının İncelenmesi
8Hasta Güvenliği‘’Sözel İstem’’ Örnek Olayının İncelenmesi
9Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü 3. kaynağın 237-311. sayfalarının okunması
10İlaç Hataları ve Önleme StratejileriVerilen senaryonun İncelenmesi
11İnvaziv/Noninvaziv Girişimlerde Hataların ÖnlenmesiVerilen senaryonun incelenmesi
12İletişim Hatalarının Önlenmesi Verilen senaryonun incelenmesi
13Hasta Düşmeleri ve Önleme StratejileriVerilen senaryonun incelenmesi
14Çalışan Güvenliği:
Tıbbi Kazalar ve Sağlıklı Çalışma Yaşamı
Dersin Değerlendirilmesi
‘’Dikkatsizliğin Bedeli’’ Örnek Olayının İncelenmesi
Kaynak
1. Ekici, D. (2013). Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi. Ankara: Sim Yayıncılık. 2. Çavuş MF, Gemici E. (2013). Sağlık Sektöründe Toplam Kalite Yönetimi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(1): 238-257. 3. Alcan, Z., Aksoy, A., Civil, B., Tekin, DE., Ekim, R., Civil, SÖ., Doğar, T., Çakar, V. (2010). Hemşirelik Hizmetleri Işığında Hastane Süreçleri. İstanbul: Nobel Yayıncılık.
Ders Notları ve Sağlıkta Kalite Yönetimi ile ilgili diğer bilimsel kaynaklar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
X
2
2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
X
3
3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
4
4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
X
5
5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
6
6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
7
7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
X
8
8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
X
9
9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
10
10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
X
11
11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
X
12
12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
X
13
13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/10/2022 - 11:01Son Güncelleme Tarihi: 31/10/2022 - 15:11