Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
FARMAKOLOJİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Nihal SUNAL
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Nihal SUNAL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıFarmakoloji ve toksikolojideki temel kavramları öğretmek, organ sistemlerine etki eden ilaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini ve bu ilaçların yan etkileri bilgilerini kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlikleri ile ilişkisinin kurulması
Farmakoloji ve toksikolojiye giriş, tanım ve genel kavramlar,İlaç şekilleri, uygulama yolları ve hemşirenin sorumlulukları ,Farmakokinetik,Farmakodinami, farmakovijilans ,Kemoteropatikler ,Kalp- damar sistemi ilaçları ,Solunum sistemi ilaçları ,Otonom sistemi ilaçları ,Santral sinir sistemi ilaçları ,Sindirim sistemi ilaçları ,Endokrin sistem ilaçları ,Otokoidler ,Analjezik ve anestezik ilaçlar,İlaç suistimali ve madde bağımlılığı

Dersin Değerlendirilmesi
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Farmakoloji ile ilgili temel kavramları açıklar16, 9A, E, G
İlaç uygulamalarında hemşirelerin sorumluluklarını tartışır16, 20, 9A, E, G
Farmakokinetik ve farmakodinamik terimlerini açıklar16, 9A, E, G
Organ sistemlerine etkili ilaçların genel farmakolojik özelliklerini ve bu ilaçların endikasyonlarını ve yan tesirlerini tartışır16, 9A, E, G
Kemoterapotik ilaçların etki mekanizmalarını ve bu ilaçların endikasyonlarını özetler16, 9A, E, G
İlaç suistimali ve madde bağımlılığını tanımlar16, 9A, E, G
İlaç uygulamalarında etik ilkeleri tartışır16, 9A, E, G
Güvenli ilaç uygulamalarında farkındalık geliştirir16, 9A, E, G
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlikleri ile ilişkisinin kurulması
Farmakoloji ve toksikolojiye giriş, tanım ve genel kavramlar
1.kaynağın 1-5 sayfalarının incelenmesi
2İlaç şekilleri, uygulama yolları ve hemşirenin sorumlulukları 3.kaynağın 27-28 sayfalarının incelenmesi
3Farmakokinetik4.kaynağın 36-54 sayfalarının incelenmesi
4Farmakodinami, farmakovijilans 5.kaynağın 1-25 sayfalarının incelenmesi
5Kemoteropatikler 3.kaynağın 101-123 sayfalarının incelenmesi
6Kalp- damar sistemi ilaçları 3.kaynağın 103-117 sayfalarının incelenmesi
7Solunum sistemi ilaçları 6.kaynağın 79-84 sayfalarının incelenmesi
8Otonom sistemi ilaçları 3.kaynağın 161-175 sayfalarının incelenmesi
9Santral sinir sistemi ilaçları 4.kaynağın 191-203 sayfalarının incelenmesi
10Sindirim sistemi ilaçları 3.kaynağın 255-259 sayfalarının incelenmesi
11Endokrin sistem ilaçları 6.kaynağın 101-108 sayfalarının incelenmesi
12Otokoidler 3.kaynağın 109-113 sayfalarının incelenmesi
13Analjezik ve anestezik ilaçlar3.kaynağın 175-181 sayfalarının incelenmesi
14İlaç suistimali ve madde bağımlılığı

Dersin Değerlendirilmesi
3.kaynağın 233-237 sayfalarının incelenmesi
Kaynak
1. Clınıcal pharmacology and nursing Charold L. Bradley R. 2006 ss:3-18 2. Süzer Ö. Farmakolojinin temelleri 2002. Ss:1-5 3. Dökmeci İ. Sağlık yüksek okulları için farmakoloji kısaltılmış temel bilgiler 2011 ss:27-28. 4. Kayaalp O. Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 12.baskı 2009, ss:36-54. 5. Howlan, Mycek (2009). Çev: Filiz Onat, Zafer Gören, Lippincott Farmakoloji, 3. Basım Nobel tıp kitabevi ss:1-25 6. Kara H. Sağlık yüksek okulları için farmakoloji 2010 ss:101-108

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
X
2
2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
X
3
3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
4
4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
X
5
5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
6
6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
7
7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
X
8
8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
X
9
9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
10
10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
11
11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
X
12
12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
X
13
13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14228
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı25125
Genel Sınav ve Hazırlığı20120
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)101
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(101/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
FARMAKOLOJİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Nihal SUNAL
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Nihal SUNAL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıFarmakoloji ve toksikolojideki temel kavramları öğretmek, organ sistemlerine etki eden ilaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini ve bu ilaçların yan etkileri bilgilerini kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlikleri ile ilişkisinin kurulması
Farmakoloji ve toksikolojiye giriş, tanım ve genel kavramlar,İlaç şekilleri, uygulama yolları ve hemşirenin sorumlulukları ,Farmakokinetik,Farmakodinami, farmakovijilans ,Kemoteropatikler ,Kalp- damar sistemi ilaçları ,Solunum sistemi ilaçları ,Otonom sistemi ilaçları ,Santral sinir sistemi ilaçları ,Sindirim sistemi ilaçları ,Endokrin sistem ilaçları ,Otokoidler ,Analjezik ve anestezik ilaçlar,İlaç suistimali ve madde bağımlılığı

Dersin Değerlendirilmesi
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Farmakoloji ile ilgili temel kavramları açıklar16, 9A, E, G
İlaç uygulamalarında hemşirelerin sorumluluklarını tartışır16, 20, 9A, E, G
Farmakokinetik ve farmakodinamik terimlerini açıklar16, 9A, E, G
Organ sistemlerine etkili ilaçların genel farmakolojik özelliklerini ve bu ilaçların endikasyonlarını ve yan tesirlerini tartışır16, 9A, E, G
Kemoterapotik ilaçların etki mekanizmalarını ve bu ilaçların endikasyonlarını özetler16, 9A, E, G
İlaç suistimali ve madde bağımlılığını tanımlar16, 9A, E, G
İlaç uygulamalarında etik ilkeleri tartışır16, 9A, E, G
Güvenli ilaç uygulamalarında farkındalık geliştirir16, 9A, E, G
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlikleri ile ilişkisinin kurulması
Farmakoloji ve toksikolojiye giriş, tanım ve genel kavramlar
1.kaynağın 1-5 sayfalarının incelenmesi
2İlaç şekilleri, uygulama yolları ve hemşirenin sorumlulukları 3.kaynağın 27-28 sayfalarının incelenmesi
3Farmakokinetik4.kaynağın 36-54 sayfalarının incelenmesi
4Farmakodinami, farmakovijilans 5.kaynağın 1-25 sayfalarının incelenmesi
5Kemoteropatikler 3.kaynağın 101-123 sayfalarının incelenmesi
6Kalp- damar sistemi ilaçları 3.kaynağın 103-117 sayfalarının incelenmesi
7Solunum sistemi ilaçları 6.kaynağın 79-84 sayfalarının incelenmesi
8Otonom sistemi ilaçları 3.kaynağın 161-175 sayfalarının incelenmesi
9Santral sinir sistemi ilaçları 4.kaynağın 191-203 sayfalarının incelenmesi
10Sindirim sistemi ilaçları 3.kaynağın 255-259 sayfalarının incelenmesi
11Endokrin sistem ilaçları 6.kaynağın 101-108 sayfalarının incelenmesi
12Otokoidler 3.kaynağın 109-113 sayfalarının incelenmesi
13Analjezik ve anestezik ilaçlar3.kaynağın 175-181 sayfalarının incelenmesi
14İlaç suistimali ve madde bağımlılığı

Dersin Değerlendirilmesi
3.kaynağın 233-237 sayfalarının incelenmesi
Kaynak
1. Clınıcal pharmacology and nursing Charold L. Bradley R. 2006 ss:3-18 2. Süzer Ö. Farmakolojinin temelleri 2002. Ss:1-5 3. Dökmeci İ. Sağlık yüksek okulları için farmakoloji kısaltılmış temel bilgiler 2011 ss:27-28. 4. Kayaalp O. Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 12.baskı 2009, ss:36-54. 5. Howlan, Mycek (2009). Çev: Filiz Onat, Zafer Gören, Lippincott Farmakoloji, 3. Basım Nobel tıp kitabevi ss:1-25 6. Kara H. Sağlık yüksek okulları için farmakoloji 2010 ss:101-108

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
X
2
2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
X
3
3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
4
4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
X
5
5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
6
6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
7
7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
X
8
8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
X
9
9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
10
10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
11
11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
X
12
12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
X
13
13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/10/2022 - 11:01Son Güncelleme Tarihi: 31/10/2022 - 15:11