Farmakoloji ve toksikolojideki temel kavramları öğretmek, organ sistemlerine etki eden ilaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini ve bu ilaçların yan etkileri bilgilerini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlikleri ile ilişkisinin kurulması
Farmakoloji ve toksikolojiye giriş, tanım ve genel kavramlar,İlaç şekilleri, uygulama yolları ve hemşirenin sorumlulukları ,Farmakokinetik,Farmakodinami, farmakovijilans ,Kemoteropatikler ,Kalp- damar sistemi ilaçları ,Solunum sistemi ilaçları ,Otonom sistemi ilaçları ,Santral sinir sistemi ilaçları ,Sindirim sistemi ilaçları ,Endokrin sistem ilaçları ,Otokoidler ,Analjezik ve anestezik ilaçlar,İlaç suistimali ve madde bağımlılığı
Dersin Değerlendirilmesi
; konularını içermektedir.
Farmakokinetik ve farmakodinamik terimlerini açıklar
16, 9
A, E, G
Organ sistemlerine etkili ilaçların genel farmakolojik özelliklerini ve bu ilaçların endikasyonlarını ve yan tesirlerini tartışır
16, 9
A, E, G
Kemoterapotik ilaçların etki mekanizmalarını ve bu ilaçların endikasyonlarını özetler
16, 9
A, E, G
İlaç suistimali ve madde bağımlılığını tanımlar
16, 9
A, E, G
İlaç uygulamalarında etik ilkeleri tartışır
16, 9
A, E, G
Güvenli ilaç uygulamalarında farkındalık geliştirir
16, 9
A, E, G
Öğretim Yöntemleri:
16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlikleri ile ilişkisinin kurulması
Farmakoloji ve toksikolojiye giriş, tanım ve genel kavramlar
1.kaynağın 1-5 sayfalarının incelenmesi
2
İlaç şekilleri, uygulama yolları ve hemşirenin sorumlulukları
3.kaynağın 27-28 sayfalarının incelenmesi
3
Farmakokinetik
4.kaynağın 36-54 sayfalarının incelenmesi
4
Farmakodinami, farmakovijilans
5.kaynağın 1-25 sayfalarının incelenmesi
5
Kemoteropatikler
3.kaynağın 101-123 sayfalarının incelenmesi
6
Kalp- damar sistemi ilaçları
3.kaynağın 103-117 sayfalarının incelenmesi
7
Solunum sistemi ilaçları
6.kaynağın 79-84 sayfalarının incelenmesi
8
Otonom sistemi ilaçları
3.kaynağın 161-175 sayfalarının incelenmesi
9
Santral sinir sistemi ilaçları
4.kaynağın 191-203 sayfalarının incelenmesi
10
Sindirim sistemi ilaçları
3.kaynağın 255-259 sayfalarının incelenmesi
11
Endokrin sistem ilaçları
6.kaynağın 101-108 sayfalarının incelenmesi
12
Otokoidler
3.kaynağın 109-113 sayfalarının incelenmesi
13
Analjezik ve anestezik ilaçlar
3.kaynağın 175-181 sayfalarının incelenmesi
14
İlaç suistimali ve madde bağımlılığı
Dersin Değerlendirilmesi
3.kaynağın 233-237 sayfalarının incelenmesi
Kaynak
1. Clınıcal pharmacology and nursing Charold L. Bradley R. 2006 ss:3-18
2. Süzer Ö. Farmakolojinin temelleri 2002. Ss:1-5
3. Dökmeci İ. Sağlık yüksek okulları için farmakoloji kısaltılmış temel bilgiler 2011 ss:27-28.
4. Kayaalp O. Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 12.baskı 2009, ss:36-54.
5. Howlan, Mycek (2009). Çev: Filiz Onat, Zafer Gören, Lippincott Farmakoloji, 3. Basım Nobel tıp kitabevi ss:1-25
6. Kara H. Sağlık yüksek okulları için farmakoloji 2010 ss:101-108
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
X
2
2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
X
3
3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
4
4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
X
5
5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
6
6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
7
7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
X
8
8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
X
9
9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
10
10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
11
11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
X
12
12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
X
13
13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
14
2
28
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
25
1
25
Genel Sınav ve Hazırlığı
20
1
20
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
101
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(101/30)
3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
FARMAKOLOJİ
-
Güz Dönemi
2+0
2
3
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Nihal SUNAL
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Nihal SUNAL
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Farmakoloji ve toksikolojideki temel kavramları öğretmek, organ sistemlerine etki eden ilaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini ve bu ilaçların yan etkileri bilgilerini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlikleri ile ilişkisinin kurulması
Farmakoloji ve toksikolojiye giriş, tanım ve genel kavramlar,İlaç şekilleri, uygulama yolları ve hemşirenin sorumlulukları ,Farmakokinetik,Farmakodinami, farmakovijilans ,Kemoteropatikler ,Kalp- damar sistemi ilaçları ,Solunum sistemi ilaçları ,Otonom sistemi ilaçları ,Santral sinir sistemi ilaçları ,Sindirim sistemi ilaçları ,Endokrin sistem ilaçları ,Otokoidler ,Analjezik ve anestezik ilaçlar,İlaç suistimali ve madde bağımlılığı
Dersin Değerlendirilmesi
; konularını içermektedir.
Farmakokinetik ve farmakodinamik terimlerini açıklar
16, 9
A, E, G
Organ sistemlerine etkili ilaçların genel farmakolojik özelliklerini ve bu ilaçların endikasyonlarını ve yan tesirlerini tartışır
16, 9
A, E, G
Kemoterapotik ilaçların etki mekanizmalarını ve bu ilaçların endikasyonlarını özetler
16, 9
A, E, G
İlaç suistimali ve madde bağımlılığını tanımlar
16, 9
A, E, G
İlaç uygulamalarında etik ilkeleri tartışır
16, 9
A, E, G
Güvenli ilaç uygulamalarında farkındalık geliştirir
16, 9
A, E, G
Öğretim Yöntemleri:
16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlikleri ile ilişkisinin kurulması
Farmakoloji ve toksikolojiye giriş, tanım ve genel kavramlar
1.kaynağın 1-5 sayfalarının incelenmesi
2
İlaç şekilleri, uygulama yolları ve hemşirenin sorumlulukları
3.kaynağın 27-28 sayfalarının incelenmesi
3
Farmakokinetik
4.kaynağın 36-54 sayfalarının incelenmesi
4
Farmakodinami, farmakovijilans
5.kaynağın 1-25 sayfalarının incelenmesi
5
Kemoteropatikler
3.kaynağın 101-123 sayfalarının incelenmesi
6
Kalp- damar sistemi ilaçları
3.kaynağın 103-117 sayfalarının incelenmesi
7
Solunum sistemi ilaçları
6.kaynağın 79-84 sayfalarının incelenmesi
8
Otonom sistemi ilaçları
3.kaynağın 161-175 sayfalarının incelenmesi
9
Santral sinir sistemi ilaçları
4.kaynağın 191-203 sayfalarının incelenmesi
10
Sindirim sistemi ilaçları
3.kaynağın 255-259 sayfalarının incelenmesi
11
Endokrin sistem ilaçları
6.kaynağın 101-108 sayfalarının incelenmesi
12
Otokoidler
3.kaynağın 109-113 sayfalarının incelenmesi
13
Analjezik ve anestezik ilaçlar
3.kaynağın 175-181 sayfalarının incelenmesi
14
İlaç suistimali ve madde bağımlılığı
Dersin Değerlendirilmesi
3.kaynağın 233-237 sayfalarının incelenmesi
Kaynak
1. Clınıcal pharmacology and nursing Charold L. Bradley R. 2006 ss:3-18
2. Süzer Ö. Farmakolojinin temelleri 2002. Ss:1-5
3. Dökmeci İ. Sağlık yüksek okulları için farmakoloji kısaltılmış temel bilgiler 2011 ss:27-28.
4. Kayaalp O. Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 12.baskı 2009, ss:36-54.
5. Howlan, Mycek (2009). Çev: Filiz Onat, Zafer Gören, Lippincott Farmakoloji, 3. Basım Nobel tıp kitabevi ss:1-25
6. Kara H. Sağlık yüksek okulları için farmakoloji 2010 ss:101-108
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
X
2
2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
X
3
3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
4
4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
X
5
5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
6
6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
7
7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
X
8
8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
X
9
9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
10
10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
11
11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
X
12
12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
X
13
13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.