Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
CERRAHİ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ UYGULAMA | - | Bahar Dönemi | 0+8 | 4 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra EREN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Müzeyyen ATASEVEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Cerrahi hastası ve ailesinin ameliyat öncesi, sırası ve sonrası gereksinimlerini tanımlayabilecek, hemşirelik süreci doğrultusunda cerrahi hastasının sorunlarını çözümleyebilecek bilgi, beceri ve davranışları kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması Dersin kapsamında hazırlanan beceri listelerinin öğretilmesi ,Dersin kapsamında hazırlanan beceri listelerinin öğretilmesi ,Klinik uygulama,Klinik uygulama,Klinik uygulama,Klinik uygulama,Klinik uygulama,Ara sınav,Klinik uygulama,Klinik uygulama,Klinik uygulama,Klinik uygulama,Dersin kapsamında hazırlanan beceri listelerinin değerlendirilmesi ,Dersin kapsamında hazırlanan beceri listelerinin değerlendirilmesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Cerrahi hastasının bakım gereksinimlerini belirler | 10, 16, 38, 4, 9 | D, H |
Cerrahi hastasının gereksinimlerinin karşılanmasında öncelikleri saptar | 10, 16, 38, 4, 9 | D, H |
Gerekli hemşirelik girişimlerinin sonuçlarını değerlendirir | 10, 16, 38, 4, 9 | D, E, H |
Bütüncül yaklaşım ve mesleki ve etik ilkeler doğrultusunda cerrahi hastasının hemşirelik bakımını gerçekleştirir | 10, 16, 4, 9 | D, H |
Cerrahi süreçte oluşabilecek komplikasyonları saptar | 10, 16, 19, 38, 4, 9 | D, H |
Cerrahi hastası ve ailesinin bakıma katılımını sağlamak için eğitici bir rol gerçekleştirir | 16, 4, 9 | D, E, H |
Hasta, ailesi ve ekibin diğer üyeleri ile iletişim kurar | 10, 16, 9 | D, E, H |
Cerrahi hastasının bakımında kanıta dayalı araştırmalardan, bilgi ve sağlık teknolojilerinden yararlanır | 10, 14, 9 | D, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | D: Sözlü Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması Dersin kapsamında hazırlanan beceri listelerinin öğretilmesi | |
2 | Dersin kapsamında hazırlanan beceri listelerinin öğretilmesi | |
3 | Klinik uygulama | Bakım planı çalışması |
4 | Klinik uygulama | Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunması |
5 | Klinik uygulama | Makale okunması |
6 | Klinik uygulama | Bakım planı çalışması |
7 | Klinik uygulama | Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunması |
8 | Ara sınav | |
9 | Klinik uygulama | Derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması |
10 | Klinik uygulama | Makale okunması |
11 | Klinik uygulama | Bakım planı çalışması |
12 | Klinik uygulama | Makale okunması |
13 | Dersin kapsamında hazırlanan beceri listelerinin değerlendirilmesi | Bakım planı çalışması |
14 | Dersin kapsamında hazırlanan beceri listelerinin değerlendirilmesi |
Kaynak |
1. Yavuz Van Gıersbergen M., Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği TCAHD Yayını, Meta Basım Matbaacılık İzmir, 2015. 2. Eti Aslan F. (eds). Cerrahi Bakım Vaka Analizleri ile Birlikte. Akademisyen Tıp Kitabevi, 2016. 3. Erdemir F. Hemşirelik Tanıları El Kitabı Nobel Tıp Kitabevi, 2012. 4. Erdil F., Özhan Elbaş N. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği, 2001. 5. Karadakovan A., Aslan F E. (eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010. 6. Akyolcu N, Aksoy G, Kanan N. (eds).Cerrahi Hemşireliği Uygulama Rehberi. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. 7. Lewis SM, Heitkemper MM, Dirksen SR, Medical- Surgical Nursing,Mosby Year Book, St. Louis,. Sayek İ. (ed). Temel Cerrahi. 3.baskı. Güneş Kitabevi, Ankara, 2004. 8. Ignatavicius, Workman. Medical Surgical Nursing 6th Ed., 2009. 9. Smeltzer , Bare. Medical Surgical Nursing, 2009. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | X | |||||
3 | 3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | 4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | X | |||||
5 | 5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
6 | 6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
7 | 7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | X | |||||
8 | 8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | X | |||||
9 | 9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
10 | 10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | X | |||||
11 | 11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
12 | 12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | X | |||||
13 | 13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 8 | 112 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 15 | 30 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 35 | 70 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 240 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(240/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
CERRAHİ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ UYGULAMA | - | Bahar Dönemi | 0+8 | 4 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra EREN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Müzeyyen ATASEVEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Cerrahi hastası ve ailesinin ameliyat öncesi, sırası ve sonrası gereksinimlerini tanımlayabilecek, hemşirelik süreci doğrultusunda cerrahi hastasının sorunlarını çözümleyebilecek bilgi, beceri ve davranışları kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması Dersin kapsamında hazırlanan beceri listelerinin öğretilmesi ,Dersin kapsamında hazırlanan beceri listelerinin öğretilmesi ,Klinik uygulama,Klinik uygulama,Klinik uygulama,Klinik uygulama,Klinik uygulama,Ara sınav,Klinik uygulama,Klinik uygulama,Klinik uygulama,Klinik uygulama,Dersin kapsamında hazırlanan beceri listelerinin değerlendirilmesi ,Dersin kapsamında hazırlanan beceri listelerinin değerlendirilmesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Cerrahi hastasının bakım gereksinimlerini belirler | 10, 16, 38, 4, 9 | D, H |
Cerrahi hastasının gereksinimlerinin karşılanmasında öncelikleri saptar | 10, 16, 38, 4, 9 | D, H |
Gerekli hemşirelik girişimlerinin sonuçlarını değerlendirir | 10, 16, 38, 4, 9 | D, E, H |
Bütüncül yaklaşım ve mesleki ve etik ilkeler doğrultusunda cerrahi hastasının hemşirelik bakımını gerçekleştirir | 10, 16, 4, 9 | D, H |
Cerrahi süreçte oluşabilecek komplikasyonları saptar | 10, 16, 19, 38, 4, 9 | D, H |
Cerrahi hastası ve ailesinin bakıma katılımını sağlamak için eğitici bir rol gerçekleştirir | 16, 4, 9 | D, E, H |
Hasta, ailesi ve ekibin diğer üyeleri ile iletişim kurar | 10, 16, 9 | D, E, H |
Cerrahi hastasının bakımında kanıta dayalı araştırmalardan, bilgi ve sağlık teknolojilerinden yararlanır | 10, 14, 9 | D, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | D: Sözlü Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması Dersin kapsamında hazırlanan beceri listelerinin öğretilmesi | |
2 | Dersin kapsamında hazırlanan beceri listelerinin öğretilmesi | |
3 | Klinik uygulama | Bakım planı çalışması |
4 | Klinik uygulama | Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunması |
5 | Klinik uygulama | Makale okunması |
6 | Klinik uygulama | Bakım planı çalışması |
7 | Klinik uygulama | Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunması |
8 | Ara sınav | |
9 | Klinik uygulama | Derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması |
10 | Klinik uygulama | Makale okunması |
11 | Klinik uygulama | Bakım planı çalışması |
12 | Klinik uygulama | Makale okunması |
13 | Dersin kapsamında hazırlanan beceri listelerinin değerlendirilmesi | Bakım planı çalışması |
14 | Dersin kapsamında hazırlanan beceri listelerinin değerlendirilmesi |
Kaynak |
1. Yavuz Van Gıersbergen M., Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği TCAHD Yayını, Meta Basım Matbaacılık İzmir, 2015. 2. Eti Aslan F. (eds). Cerrahi Bakım Vaka Analizleri ile Birlikte. Akademisyen Tıp Kitabevi, 2016. 3. Erdemir F. Hemşirelik Tanıları El Kitabı Nobel Tıp Kitabevi, 2012. 4. Erdil F., Özhan Elbaş N. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği, 2001. 5. Karadakovan A., Aslan F E. (eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010. 6. Akyolcu N, Aksoy G, Kanan N. (eds).Cerrahi Hemşireliği Uygulama Rehberi. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. 7. Lewis SM, Heitkemper MM, Dirksen SR, Medical- Surgical Nursing,Mosby Year Book, St. Louis,. Sayek İ. (ed). Temel Cerrahi. 3.baskı. Güneş Kitabevi, Ankara, 2004. 8. Ignatavicius, Workman. Medical Surgical Nursing 6th Ed., 2009. 9. Smeltzer , Bare. Medical Surgical Nursing, 2009. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | X | |||||
3 | 3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | 4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | X | |||||
5 | 5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
6 | 6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
7 | 7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | X | |||||
8 | 8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | X | |||||
9 | 9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
10 | 10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | X | |||||
11 | 11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
12 | 12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | X | |||||
13 | 13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |