Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HEMŞİRELİKTE YÖNETİM-Bahar Dönemi3+033
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Merve TARHAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Merve TARHAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıHemşirelik hizmetlerini planlanma, örgütlenme, yürütme, koordine etme ve denetleme faaliyetlerine ilişkin yönetsel bakış açısı kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Yönetim ile İlgili Temel Kavram ve Kuramlar
,Yönetim Süreci,Sağlık ve Hemşirelikle İlgili Yasal Düzenlemeler,Hemşirelik Rolleri ve Profesyonellik,Ekip İçi İletişim ve İş Birliği,Sorun Çözme ve Karar Verme,Hemşirelikte Liderlik ,Hemşirelikte Değişim Yönetimi,Sağlıkta Kalite Yönetimi,Hemşirelik Bilişimi ve İnovasyon,Motivasyon, İş Doyumu ve Tükenmişlik,Hemşirelikte İnsan Gücü Planlama ve Bakım Sunum Sistemleri,Mesleki Yaşama Geçiş Süreci,Kariyer Planlama ve Özgeçmiş Hazırlama
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Hemşirelik hizmetleri örgütlenmesini, yönetsel kavram ve yaklaşımlar ile yönetim süreci bileşenleri kapsamında yorumlar. 10, 16, 9A
2. Profesyonel bir hemşirenin etik ve yasal sorumluluklarını açıklar. 10, 16, 19, 21, 9A, G
3. Güvenli, etkili, bilgi ve teknolojiye temelli hemşirelik bakımının, olumlu çalışma ilişkilerinin ve mesleki güçlendirmenin sağlanması ve sürdürülmesinde temel yönetsel becerileri kullanır. 10, 13, 16, 19, 21, 23, 37, 5, 9A, G
4. Liderlik becerilerinin, hemşirelik hizmetleri yönetiminde bir değişim ihtiyacını belirleme, planlama ve gerçekleştirme konusunda oynadığı rolü örneklerle açıklar. 10, 13, 16, 19, 37, 5, 9A, G
5. Hemşire insan gücü gereksinimini karşılamak ve kariyer gelişimini sağlamak üzere planlar oluşturur. 10, 13, 16, 9A
6. Güvenli, kaliteli ve etkili sağlık bakımı sunumunda hemşirelik hizmetleri yönetiminin önemini değerlendirir. 10, 13, 16, 19, 21, 37, 5, 9A, G
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Yönetim ile İlgili Temel Kavram ve Kuramlar
Birinci kaynağının birinci bölümünün okunması
2Yönetim SüreciBirinci kaynağın ikinci bölümünün okunması
3Sağlık ve Hemşirelikle İlgili Yasal Düzenlemelerİkinci kaynağın okunması
4Hemşirelik Rolleri ve ProfesyonellikÜçüncü kaynağın okunması
5Ekip İçi İletişim ve İş BirliğiÖğrenci Merkezli Ders Planlama formu kapsamında hazırlıkların yapılması
6Sorun Çözme ve Karar VermeÖğrenci Merkezli Ders Planlama Formu kapsamında hazırlıkların yapılması
7Hemşirelikte Liderlik Öğrenci Merkezli Ders Planlama Formu kapsamında hazırlıkların yapılması
8Hemşirelikte Değişim YönetimiÖğrenci Merkezli Ders Planlama Formu kapsamında hazırlıkların yapılması
9Sağlıkta Kalite Yönetimi''Sözel Order'' başlıklı örnek olayın incelenmesi
10Hemşirelik Bilişimi ve İnovasyonYedinci kaynağın okunması
11Motivasyon, İş Doyumu ve TükenmişlikBeşinci kaynağın okunması
12Hemşirelikte İnsan Gücü Planlama ve Bakım Sunum SistemleriAltıncı kaynağın okunması
13Mesleki Yaşama Geçiş SüreciDördüncü kaynağın okunması
14Kariyer Planlama ve Özgeçmiş Hazırlama
Birinci kaynağın on üçüncü bölümünü okuması
Kaynak
1. Tatar Baykal, Ü., Türkmen, E. (Ed). (2020). Hemşirelikte Yönetim. İstanbul: Akademi Yayıncılık. 2. İleri, H., Seçer, B., Ertaş, H. (2015). Sağlık Politikası Kavramı ve Türkiye'de Sağlık Politikalarının İncelenmesi. Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 12, 176-186. 3. Yıldırım, A. (2014). Sağlık Sistemi ve Yönetim İlkeleri Işığında Hemşirelik, Ankara: Hedef Yayıncılık. 4. Hofler, L., Thomas, K. (2016). Transition of new graduate nurses to the workforce: challenges and solutions in the changing healthcare environment. North Carolina Medical Journal, 77(2), 133-136. doi: 10.18043/ncm.77.2.122. 5. Tel, H. (2016). Hemşirelikte Motivasyon ve İş Doyumu. Sağlıkla Dergisi, Mart 26-27. 6. Türkmen, E. (2015). Hemşire istihdamının hasta ve hemşire sonuçları ile organizasyonel çıktılara etkisi: yataklı tedavi kurumlarında hemşire insan gücünü planlama. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 69-80. 7. Göktuna, G., Gürol Aslan, G., Özden, D. (2020). Türkiye'de hemşirelik bilişimi üzerine yapılan araştırmalar: bir literatür incelemesi. Medical Sciences, 15(4), 99-110.
Ders Notları ve Hemşirelikte Yönetim ile ilgili diğer bilimsel kaynaklar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
2
2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
3
3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
4
4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
5
5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
6
6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
7
7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
8
8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
9
9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
10
10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
11
11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
12
12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
13
13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14228
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı155
Ara Sınav ve Hazırlığı155
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)90
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(90/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HEMŞİRELİKTE YÖNETİM-Bahar Dönemi3+033
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Merve TARHAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Merve TARHAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıHemşirelik hizmetlerini planlanma, örgütlenme, yürütme, koordine etme ve denetleme faaliyetlerine ilişkin yönetsel bakış açısı kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Yönetim ile İlgili Temel Kavram ve Kuramlar
,Yönetim Süreci,Sağlık ve Hemşirelikle İlgili Yasal Düzenlemeler,Hemşirelik Rolleri ve Profesyonellik,Ekip İçi İletişim ve İş Birliği,Sorun Çözme ve Karar Verme,Hemşirelikte Liderlik ,Hemşirelikte Değişim Yönetimi,Sağlıkta Kalite Yönetimi,Hemşirelik Bilişimi ve İnovasyon,Motivasyon, İş Doyumu ve Tükenmişlik,Hemşirelikte İnsan Gücü Planlama ve Bakım Sunum Sistemleri,Mesleki Yaşama Geçiş Süreci,Kariyer Planlama ve Özgeçmiş Hazırlama
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Hemşirelik hizmetleri örgütlenmesini, yönetsel kavram ve yaklaşımlar ile yönetim süreci bileşenleri kapsamında yorumlar. 10, 16, 9A
2. Profesyonel bir hemşirenin etik ve yasal sorumluluklarını açıklar. 10, 16, 19, 21, 9A, G
3. Güvenli, etkili, bilgi ve teknolojiye temelli hemşirelik bakımının, olumlu çalışma ilişkilerinin ve mesleki güçlendirmenin sağlanması ve sürdürülmesinde temel yönetsel becerileri kullanır. 10, 13, 16, 19, 21, 23, 37, 5, 9A, G
4. Liderlik becerilerinin, hemşirelik hizmetleri yönetiminde bir değişim ihtiyacını belirleme, planlama ve gerçekleştirme konusunda oynadığı rolü örneklerle açıklar. 10, 13, 16, 19, 37, 5, 9A, G
5. Hemşire insan gücü gereksinimini karşılamak ve kariyer gelişimini sağlamak üzere planlar oluşturur. 10, 13, 16, 9A
6. Güvenli, kaliteli ve etkili sağlık bakımı sunumunda hemşirelik hizmetleri yönetiminin önemini değerlendirir. 10, 13, 16, 19, 21, 37, 5, 9A, G
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Yönetim ile İlgili Temel Kavram ve Kuramlar
Birinci kaynağının birinci bölümünün okunması
2Yönetim SüreciBirinci kaynağın ikinci bölümünün okunması
3Sağlık ve Hemşirelikle İlgili Yasal Düzenlemelerİkinci kaynağın okunması
4Hemşirelik Rolleri ve ProfesyonellikÜçüncü kaynağın okunması
5Ekip İçi İletişim ve İş BirliğiÖğrenci Merkezli Ders Planlama formu kapsamında hazırlıkların yapılması
6Sorun Çözme ve Karar VermeÖğrenci Merkezli Ders Planlama Formu kapsamında hazırlıkların yapılması
7Hemşirelikte Liderlik Öğrenci Merkezli Ders Planlama Formu kapsamında hazırlıkların yapılması
8Hemşirelikte Değişim YönetimiÖğrenci Merkezli Ders Planlama Formu kapsamında hazırlıkların yapılması
9Sağlıkta Kalite Yönetimi''Sözel Order'' başlıklı örnek olayın incelenmesi
10Hemşirelik Bilişimi ve İnovasyonYedinci kaynağın okunması
11Motivasyon, İş Doyumu ve TükenmişlikBeşinci kaynağın okunması
12Hemşirelikte İnsan Gücü Planlama ve Bakım Sunum SistemleriAltıncı kaynağın okunması
13Mesleki Yaşama Geçiş SüreciDördüncü kaynağın okunması
14Kariyer Planlama ve Özgeçmiş Hazırlama
Birinci kaynağın on üçüncü bölümünü okuması
Kaynak
1. Tatar Baykal, Ü., Türkmen, E. (Ed). (2020). Hemşirelikte Yönetim. İstanbul: Akademi Yayıncılık. 2. İleri, H., Seçer, B., Ertaş, H. (2015). Sağlık Politikası Kavramı ve Türkiye'de Sağlık Politikalarının İncelenmesi. Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 12, 176-186. 3. Yıldırım, A. (2014). Sağlık Sistemi ve Yönetim İlkeleri Işığında Hemşirelik, Ankara: Hedef Yayıncılık. 4. Hofler, L., Thomas, K. (2016). Transition of new graduate nurses to the workforce: challenges and solutions in the changing healthcare environment. North Carolina Medical Journal, 77(2), 133-136. doi: 10.18043/ncm.77.2.122. 5. Tel, H. (2016). Hemşirelikte Motivasyon ve İş Doyumu. Sağlıkla Dergisi, Mart 26-27. 6. Türkmen, E. (2015). Hemşire istihdamının hasta ve hemşire sonuçları ile organizasyonel çıktılara etkisi: yataklı tedavi kurumlarında hemşire insan gücünü planlama. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 69-80. 7. Göktuna, G., Gürol Aslan, G., Özden, D. (2020). Türkiye'de hemşirelik bilişimi üzerine yapılan araştırmalar: bir literatür incelemesi. Medical Sciences, 15(4), 99-110.
Ders Notları ve Hemşirelikte Yönetim ile ilgili diğer bilimsel kaynaklar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
2
2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
3
3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
4
4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
5
5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
6
6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
7
7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
8
8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
9
9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
10
10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
11
11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
12
12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
13
13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/10/2022 - 11:01Son Güncelleme Tarihi: 31/10/2022 - 15:11