Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİKTE YÖNETİM | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Merve TARHAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Merve TARHAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hemşirelik hizmetlerini planlanma, örgütlenme, yürütme, koordine etme ve denetleme faaliyetlerine ilişkin yönetsel bakış açısı kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yönetim ile İlgili Temel Kavram ve Kuramlar ,Yönetim Süreci,Sağlık ve Hemşirelikle İlgili Yasal Düzenlemeler,Hemşirelik Rolleri ve Profesyonellik,Ekip İçi İletişim ve İş Birliği,Sorun Çözme ve Karar Verme,Hemşirelikte Liderlik ,Hemşirelikte Değişim Yönetimi,Sağlıkta Kalite Yönetimi,Hemşirelik Bilişimi ve İnovasyon,Motivasyon, İş Doyumu ve Tükenmişlik,Hemşirelikte İnsan Gücü Planlama ve Bakım Sunum Sistemleri,Mesleki Yaşama Geçiş Süreci,Kariyer Planlama ve Özgeçmiş Hazırlama ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hemşirelik hizmetleri örgütlenmesini, yönetsel kavram ve yaklaşımlar ile yönetim süreci bileşenleri kapsamında yorumlar. | 10, 16, 9 | A |
2. Profesyonel bir hemşirenin etik ve yasal sorumluluklarını açıklar. | 10, 16, 19, 21, 9 | A, G |
3. Güvenli, etkili, bilgi ve teknolojiye temelli hemşirelik bakımının, olumlu çalışma ilişkilerinin ve mesleki güçlendirmenin sağlanması ve sürdürülmesinde temel yönetsel becerileri kullanır. | 10, 13, 16, 19, 21, 23, 37, 5, 9 | A, G |
4. Liderlik becerilerinin, hemşirelik hizmetleri yönetiminde bir değişim ihtiyacını belirleme, planlama ve gerçekleştirme konusunda oynadığı rolü örneklerle açıklar. | 10, 13, 16, 19, 37, 5, 9 | A, G |
5. Hemşire insan gücü gereksinimini karşılamak ve kariyer gelişimini sağlamak üzere planlar oluşturur. | 10, 13, 16, 9 | A |
6. Güvenli, kaliteli ve etkili sağlık bakımı sunumunda hemşirelik hizmetleri yönetiminin önemini değerlendirir. | 10, 13, 16, 19, 21, 37, 5, 9 | A, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yönetim ile İlgili Temel Kavram ve Kuramlar | Birinci kaynağının birinci bölümünün okunması |
2 | Yönetim Süreci | Birinci kaynağın ikinci bölümünün okunması |
3 | Sağlık ve Hemşirelikle İlgili Yasal Düzenlemeler | İkinci kaynağın okunması |
4 | Hemşirelik Rolleri ve Profesyonellik | Üçüncü kaynağın okunması |
5 | Ekip İçi İletişim ve İş Birliği | Öğrenci Merkezli Ders Planlama formu kapsamında hazırlıkların yapılması |
6 | Sorun Çözme ve Karar Verme | Öğrenci Merkezli Ders Planlama Formu kapsamında hazırlıkların yapılması |
7 | Hemşirelikte Liderlik | Öğrenci Merkezli Ders Planlama Formu kapsamında hazırlıkların yapılması |
8 | Hemşirelikte Değişim Yönetimi | Öğrenci Merkezli Ders Planlama Formu kapsamında hazırlıkların yapılması |
9 | Sağlıkta Kalite Yönetimi | ''Sözel Order'' başlıklı örnek olayın incelenmesi |
10 | Hemşirelik Bilişimi ve İnovasyon | Yedinci kaynağın okunması |
11 | Motivasyon, İş Doyumu ve Tükenmişlik | Beşinci kaynağın okunması |
12 | Hemşirelikte İnsan Gücü Planlama ve Bakım Sunum Sistemleri | Altıncı kaynağın okunması |
13 | Mesleki Yaşama Geçiş Süreci | Dördüncü kaynağın okunması |
14 | Kariyer Planlama ve Özgeçmiş Hazırlama | Birinci kaynağın on üçüncü bölümünü okuması |
Kaynak |
1. Tatar Baykal, Ü., Türkmen, E. (Ed). (2020). Hemşirelikte Yönetim. İstanbul: Akademi Yayıncılık. 2. İleri, H., Seçer, B., Ertaş, H. (2015). Sağlık Politikası Kavramı ve Türkiye'de Sağlık Politikalarının İncelenmesi. Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 12, 176-186. 3. Yıldırım, A. (2014). Sağlık Sistemi ve Yönetim İlkeleri Işığında Hemşirelik, Ankara: Hedef Yayıncılık. 4. Hofler, L., Thomas, K. (2016). Transition of new graduate nurses to the workforce: challenges and solutions in the changing healthcare environment. North Carolina Medical Journal, 77(2), 133-136. doi: 10.18043/ncm.77.2.122. 5. Tel, H. (2016). Hemşirelikte Motivasyon ve İş Doyumu. Sağlıkla Dergisi, Mart 26-27. 6. Türkmen, E. (2015). Hemşire istihdamının hasta ve hemşire sonuçları ile organizasyonel çıktılara etkisi: yataklı tedavi kurumlarında hemşire insan gücünü planlama. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 69-80. 7. Göktuna, G., Gürol Aslan, G., Özden, D. (2020). Türkiye'de hemşirelik bilişimi üzerine yapılan araştırmalar: bir literatür incelemesi. Medical Sciences, 15(4), 99-110. |
Ders Notları ve Hemşirelikte Yönetim ile ilgili diğer bilimsel kaynaklar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | 2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | 4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | ||||||
5 | 5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
6 | 6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
7 | 7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | ||||||
8 | 8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | 9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
10 | 10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | ||||||
11 | 11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | ||||||
12 | 12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | ||||||
13 | 13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 5 | 5 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 5 | 5 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 90 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(90/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİKTE YÖNETİM | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Merve TARHAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Merve TARHAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hemşirelik hizmetlerini planlanma, örgütlenme, yürütme, koordine etme ve denetleme faaliyetlerine ilişkin yönetsel bakış açısı kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yönetim ile İlgili Temel Kavram ve Kuramlar ,Yönetim Süreci,Sağlık ve Hemşirelikle İlgili Yasal Düzenlemeler,Hemşirelik Rolleri ve Profesyonellik,Ekip İçi İletişim ve İş Birliği,Sorun Çözme ve Karar Verme,Hemşirelikte Liderlik ,Hemşirelikte Değişim Yönetimi,Sağlıkta Kalite Yönetimi,Hemşirelik Bilişimi ve İnovasyon,Motivasyon, İş Doyumu ve Tükenmişlik,Hemşirelikte İnsan Gücü Planlama ve Bakım Sunum Sistemleri,Mesleki Yaşama Geçiş Süreci,Kariyer Planlama ve Özgeçmiş Hazırlama ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hemşirelik hizmetleri örgütlenmesini, yönetsel kavram ve yaklaşımlar ile yönetim süreci bileşenleri kapsamında yorumlar. | 10, 16, 9 | A |
2. Profesyonel bir hemşirenin etik ve yasal sorumluluklarını açıklar. | 10, 16, 19, 21, 9 | A, G |
3. Güvenli, etkili, bilgi ve teknolojiye temelli hemşirelik bakımının, olumlu çalışma ilişkilerinin ve mesleki güçlendirmenin sağlanması ve sürdürülmesinde temel yönetsel becerileri kullanır. | 10, 13, 16, 19, 21, 23, 37, 5, 9 | A, G |
4. Liderlik becerilerinin, hemşirelik hizmetleri yönetiminde bir değişim ihtiyacını belirleme, planlama ve gerçekleştirme konusunda oynadığı rolü örneklerle açıklar. | 10, 13, 16, 19, 37, 5, 9 | A, G |
5. Hemşire insan gücü gereksinimini karşılamak ve kariyer gelişimini sağlamak üzere planlar oluşturur. | 10, 13, 16, 9 | A |
6. Güvenli, kaliteli ve etkili sağlık bakımı sunumunda hemşirelik hizmetleri yönetiminin önemini değerlendirir. | 10, 13, 16, 19, 21, 37, 5, 9 | A, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yönetim ile İlgili Temel Kavram ve Kuramlar | Birinci kaynağının birinci bölümünün okunması |
2 | Yönetim Süreci | Birinci kaynağın ikinci bölümünün okunması |
3 | Sağlık ve Hemşirelikle İlgili Yasal Düzenlemeler | İkinci kaynağın okunması |
4 | Hemşirelik Rolleri ve Profesyonellik | Üçüncü kaynağın okunması |
5 | Ekip İçi İletişim ve İş Birliği | Öğrenci Merkezli Ders Planlama formu kapsamında hazırlıkların yapılması |
6 | Sorun Çözme ve Karar Verme | Öğrenci Merkezli Ders Planlama Formu kapsamında hazırlıkların yapılması |
7 | Hemşirelikte Liderlik | Öğrenci Merkezli Ders Planlama Formu kapsamında hazırlıkların yapılması |
8 | Hemşirelikte Değişim Yönetimi | Öğrenci Merkezli Ders Planlama Formu kapsamında hazırlıkların yapılması |
9 | Sağlıkta Kalite Yönetimi | ''Sözel Order'' başlıklı örnek olayın incelenmesi |
10 | Hemşirelik Bilişimi ve İnovasyon | Yedinci kaynağın okunması |
11 | Motivasyon, İş Doyumu ve Tükenmişlik | Beşinci kaynağın okunması |
12 | Hemşirelikte İnsan Gücü Planlama ve Bakım Sunum Sistemleri | Altıncı kaynağın okunması |
13 | Mesleki Yaşama Geçiş Süreci | Dördüncü kaynağın okunması |
14 | Kariyer Planlama ve Özgeçmiş Hazırlama | Birinci kaynağın on üçüncü bölümünü okuması |
Kaynak |
1. Tatar Baykal, Ü., Türkmen, E. (Ed). (2020). Hemşirelikte Yönetim. İstanbul: Akademi Yayıncılık. 2. İleri, H., Seçer, B., Ertaş, H. (2015). Sağlık Politikası Kavramı ve Türkiye'de Sağlık Politikalarının İncelenmesi. Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 12, 176-186. 3. Yıldırım, A. (2014). Sağlık Sistemi ve Yönetim İlkeleri Işığında Hemşirelik, Ankara: Hedef Yayıncılık. 4. Hofler, L., Thomas, K. (2016). Transition of new graduate nurses to the workforce: challenges and solutions in the changing healthcare environment. North Carolina Medical Journal, 77(2), 133-136. doi: 10.18043/ncm.77.2.122. 5. Tel, H. (2016). Hemşirelikte Motivasyon ve İş Doyumu. Sağlıkla Dergisi, Mart 26-27. 6. Türkmen, E. (2015). Hemşire istihdamının hasta ve hemşire sonuçları ile organizasyonel çıktılara etkisi: yataklı tedavi kurumlarında hemşire insan gücünü planlama. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 69-80. 7. Göktuna, G., Gürol Aslan, G., Özden, D. (2020). Türkiye'de hemşirelik bilişimi üzerine yapılan araştırmalar: bir literatür incelemesi. Medical Sciences, 15(4), 99-110. |
Ders Notları ve Hemşirelikte Yönetim ile ilgili diğer bilimsel kaynaklar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | 2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | 4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | ||||||
5 | 5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
6 | 6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
7 | 7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | ||||||
8 | 8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | 9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
10 | 10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | ||||||
11 | 11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | ||||||
12 | 12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | ||||||
13 | 13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |