Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİKTE ÖĞRETİM | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Özlem AVCI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlıklı ve hasta bireyin, ailenin ve toplumun gereksinimlerini temel sağlık hizmetleri doğrultusunda karşılamak için hemşirenin eğitici rolünün önemini kavraması ve bu gereksinimlerine yönelik öğretim sürecini planlayabilmesi için gerekli bilgiyi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması Hemşirelikte Öğretimde Temel Kavramlar ,Öğretim Süreci, Hemşirelik ve Öğretim Sürecinin Karşılaştırılması ,Sağlık Eğitimi Tanımı ve Özellikleri,Hasta Hemşire İlişkisi ve Öğretim,Çocuk Eğitimi, Yetişkin Eğitimi, Yaşlı Eğitimi: Farklar ve dikkat edilecek noktalar,Eğitimi Öğretimi Hazırlama Süreci,Eğitimi Öğretimi Hazırlama Süreci Veri Toplama ve Hemşirelik Tanısı Koyma ,Ara sınav,Eğitimi Öğretimi Hazırlama Süreci Planlama-Hedefler oluşturma, Spontan eğitim özellikleri,Eğitim Araç Gereçleri- Materyal Geliştirme,Eğitim Araç Gereçleri- Materyal Geliştirme,İnteraktif öğretim yöntemleri ,İnteraktif öğretim yöntemleri ,Eğitim öğretimi uygulama ve değerlendirme basamakları,Hizmet İçi Eğitimi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Eğitim, öğrenim, öğretim kavramlarını tanımlar | 16, 9 | A |
Sağlık eğitimini ve özelliklerini tanımlar | 16, 9 | A |
Sağlık eğitiminde bireylerin özelliklerine uygun eğitim yöntemleri ve materyalleri seçer | 10, 16, 6, 9 | A |
Çocuk, yetişkin ve yaşlı eğitimi arasındaki farkları sıralar | 10, 16, 19, 9 | A |
Uygun eğitim atmosferinin özelliklerini açıklar | 10, 16, 9 | A |
Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve yeniden kazandırılmasında hemşirenin eğitici rolünün önemini açıklar | 10, 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması Hemşirelikte Öğretimde Temel Kavramlar | 1.kaynağın giriş bölümünün incelenmesi, 2. kaynağın okunması |
2 | Öğretim Süreci, Hemşirelik ve Öğretim Sürecinin Karşılaştırılması | 1.kaynağın giriş bölümünün incelenmesi, 2. ve 3. kaynağın okunması |
3 | Sağlık Eğitimi Tanımı ve Özellikleri | 3. kaynağın okunması |
4 | Hasta Hemşire İlişkisi ve Öğretim | 5. kaynağın birinci bölümünün incelenmesi. |
5 | Çocuk Eğitimi, Yetişkin Eğitimi, Yaşlı Eğitimi: Farklar ve dikkat edilecek noktalar | 4. kaynağın ‘Gelişim kuramcıları’ bölümünün incelenmesi |
6 | Eğitimi Öğretimi Hazırlama Süreci | 2. kaynağın okunması |
7 | Eğitimi Öğretimi Hazırlama Süreci Veri Toplama ve Hemşirelik Tanısı Koyma | 2. kaynağın okunması |
8 | Ara sınav | |
9 | Eğitimi Öğretimi Hazırlama Süreci Planlama-Hedefler oluşturma, Spontan eğitim özellikleri | 2. kaynağın okunması |
10 | Eğitim Araç Gereçleri- Materyal Geliştirme | 1.kaynağın ‘Görsel işitsel araç gereçler’ bölümünün okunması |
11 | Eğitim Araç Gereçleri- Materyal Geliştirme | 1.kaynağın ‘Görsel işitsel araç gereçler’ bölümünün okunması ve 2. Kaynağın incelenmesi |
12 | İnteraktif öğretim yöntemleri | 1.Kaynağın ‘interaktif eğitim yöntemleri’ bölümünün incelenmesi ve 2. kaynağın incelenmesi |
13 | İnteraktif öğretim yöntemleri | 1.Kaynağın ‘interaktif eğitim yöntemleri’ bölümünün incelenmesi |
14 | Eğitim öğretimi uygulama ve değerlendirme basamakları | 1.kaynağın ‘öğretim süreci bölümünün ve 4. Kaynağın ‘çocuklarda öğrenme ilkeleri ‘ bölümünün incelenmesi. |
15 | Hizmet İçi Eğitimi | Öğretim elemanının ders notları |
Kaynak |
1.Sullivan R., Magarick R, Bergthold G, Blouse A, Mclntosh N. (1999). Tıp Eğitimcileri için Eğitim Becerileri Rehberi. Şahin N (çev.). Ankara: Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı. 2. Bayat M. (2005). Öğretim süreci ve hemşirelik. Sağlık Bilimleri Dergisi, 14, 66-72. 3. Gökkoca ZU. (2001). Sağlık Eğitimi Açısından Temel İlkeler. Sted, 10(10), 371-374. 4. Senemoğlu N. (2012). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Ankara: PEGEM Yayıncılık. 5. Özcan A. (2006). Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim, Ankara. 6. Öğretim elemanının ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | 2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | 4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | ||||||
5 | 5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
6 | 6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
7 | 7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | ||||||
8 | 8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | 9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
10 | 10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | ||||||
11 | 11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | ||||||
12 | 12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | ||||||
13 | 13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 90 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(90/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİKTE ÖĞRETİM | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Özlem AVCI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlıklı ve hasta bireyin, ailenin ve toplumun gereksinimlerini temel sağlık hizmetleri doğrultusunda karşılamak için hemşirenin eğitici rolünün önemini kavraması ve bu gereksinimlerine yönelik öğretim sürecini planlayabilmesi için gerekli bilgiyi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması Hemşirelikte Öğretimde Temel Kavramlar ,Öğretim Süreci, Hemşirelik ve Öğretim Sürecinin Karşılaştırılması ,Sağlık Eğitimi Tanımı ve Özellikleri,Hasta Hemşire İlişkisi ve Öğretim,Çocuk Eğitimi, Yetişkin Eğitimi, Yaşlı Eğitimi: Farklar ve dikkat edilecek noktalar,Eğitimi Öğretimi Hazırlama Süreci,Eğitimi Öğretimi Hazırlama Süreci Veri Toplama ve Hemşirelik Tanısı Koyma ,Ara sınav,Eğitimi Öğretimi Hazırlama Süreci Planlama-Hedefler oluşturma, Spontan eğitim özellikleri,Eğitim Araç Gereçleri- Materyal Geliştirme,Eğitim Araç Gereçleri- Materyal Geliştirme,İnteraktif öğretim yöntemleri ,İnteraktif öğretim yöntemleri ,Eğitim öğretimi uygulama ve değerlendirme basamakları,Hizmet İçi Eğitimi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Eğitim, öğrenim, öğretim kavramlarını tanımlar | 16, 9 | A |
Sağlık eğitimini ve özelliklerini tanımlar | 16, 9 | A |
Sağlık eğitiminde bireylerin özelliklerine uygun eğitim yöntemleri ve materyalleri seçer | 10, 16, 6, 9 | A |
Çocuk, yetişkin ve yaşlı eğitimi arasındaki farkları sıralar | 10, 16, 19, 9 | A |
Uygun eğitim atmosferinin özelliklerini açıklar | 10, 16, 9 | A |
Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve yeniden kazandırılmasında hemşirenin eğitici rolünün önemini açıklar | 10, 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması Hemşirelikte Öğretimde Temel Kavramlar | 1.kaynağın giriş bölümünün incelenmesi, 2. kaynağın okunması |
2 | Öğretim Süreci, Hemşirelik ve Öğretim Sürecinin Karşılaştırılması | 1.kaynağın giriş bölümünün incelenmesi, 2. ve 3. kaynağın okunması |
3 | Sağlık Eğitimi Tanımı ve Özellikleri | 3. kaynağın okunması |
4 | Hasta Hemşire İlişkisi ve Öğretim | 5. kaynağın birinci bölümünün incelenmesi. |
5 | Çocuk Eğitimi, Yetişkin Eğitimi, Yaşlı Eğitimi: Farklar ve dikkat edilecek noktalar | 4. kaynağın ‘Gelişim kuramcıları’ bölümünün incelenmesi |
6 | Eğitimi Öğretimi Hazırlama Süreci | 2. kaynağın okunması |
7 | Eğitimi Öğretimi Hazırlama Süreci Veri Toplama ve Hemşirelik Tanısı Koyma | 2. kaynağın okunması |
8 | Ara sınav | |
9 | Eğitimi Öğretimi Hazırlama Süreci Planlama-Hedefler oluşturma, Spontan eğitim özellikleri | 2. kaynağın okunması |
10 | Eğitim Araç Gereçleri- Materyal Geliştirme | 1.kaynağın ‘Görsel işitsel araç gereçler’ bölümünün okunması |
11 | Eğitim Araç Gereçleri- Materyal Geliştirme | 1.kaynağın ‘Görsel işitsel araç gereçler’ bölümünün okunması ve 2. Kaynağın incelenmesi |
12 | İnteraktif öğretim yöntemleri | 1.Kaynağın ‘interaktif eğitim yöntemleri’ bölümünün incelenmesi ve 2. kaynağın incelenmesi |
13 | İnteraktif öğretim yöntemleri | 1.Kaynağın ‘interaktif eğitim yöntemleri’ bölümünün incelenmesi |
14 | Eğitim öğretimi uygulama ve değerlendirme basamakları | 1.kaynağın ‘öğretim süreci bölümünün ve 4. Kaynağın ‘çocuklarda öğrenme ilkeleri ‘ bölümünün incelenmesi. |
15 | Hizmet İçi Eğitimi | Öğretim elemanının ders notları |
Kaynak |
1.Sullivan R., Magarick R, Bergthold G, Blouse A, Mclntosh N. (1999). Tıp Eğitimcileri için Eğitim Becerileri Rehberi. Şahin N (çev.). Ankara: Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı. 2. Bayat M. (2005). Öğretim süreci ve hemşirelik. Sağlık Bilimleri Dergisi, 14, 66-72. 3. Gökkoca ZU. (2001). Sağlık Eğitimi Açısından Temel İlkeler. Sted, 10(10), 371-374. 4. Senemoğlu N. (2012). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Ankara: PEGEM Yayıncılık. 5. Özcan A. (2006). Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim, Ankara. 6. Öğretim elemanının ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | 2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | 4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | ||||||
5 | 5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
6 | 6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
7 | 7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | ||||||
8 | 8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | 9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
10 | 10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | ||||||
11 | 11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | ||||||
12 | 12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | ||||||
13 | 13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |