Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİK ESASLARI II | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bireysel ve bütüncül yaklaşımla, günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesinde temel hemşirelik girişimlerinin bilgisini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İletişim Aktivitesi: -Hasta/sağlıklı birey ve ekip iletişimi -Hasta kabul, nakil ve taburculuk,Güvenli Çevrenin Sağlanması-1: -Hastanın kimliklendirilmesi -Yüksek riskli ilaçların kontrolü -Mobilizasyon ve düşmelerin önlenmesi,Güvenli Çevrenin Sağlanması-2: -Enfeksiyon kontrolü -Etkili ekip iletişimin sağlanması -Alarm sistemlerinin kullanımı,Yaşam Bulguları: -Solunum, nabız, kan basıncı -Vücut sıcaklığı: Sıcak ve soğuk uygulamalar -Ağrı ,İlaç Uygulamaları-1: -İlaç yönetimi -Enteral ilaç uygulamaları -Lokal ilaç uygulamaları,İlaç Uygulamaları-2: -Parenteral ilaç uygulamaları (ID, SC, IM ,İlaç Uygulamaları-3: -Parenteral ilaç uygulamaları (IV) -IV kateter uygulamaları ,Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyonu IV Örnek Alma ,Kişisel Temizlik ve Giyinme Aktivitesi: -Deri sağlığının korunması -Hijyen uygulamaları ,Solunum Aktivitesi: -Solunumun özellikleri -Oksijen uygulamaları -Solunum egzersizi -Aspirasyon ,Beslenme Aktivitesi: -Enteral beslenme -Parenteral beslenme ,Boşaltım Aktivitesi: -Boşaltım aktivitesi sorunları -Boşaltım hijyeni uygulamaları,Çalışma ve Eğlence Aktivitesi Uyku Aktivitesi Cinsellik Aktivitesi ,Terminal Dönem Bakım ve Ölüm ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Temel hemşirelik becerilerini açıklar, | 16, 9 | A |
Bireyin günlük yaşam aktivitelerini açıklar, | 10, 16, 9 | A |
Günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesine yönelik hemşirelik girişimlerini sıralar, | 10, 16, 4, 9 | A |
Sistem fonksiyonları ile hemşirelik uygulamalarını ilişkilendirir. | 10, 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İletişim Aktivitesi: -Hasta/sağlıklı birey ve ekip iletişimi -Hasta kabul, nakil ve taburculuk | 3 ve 5. kaynağın incelenmesi |
2 | Güvenli Çevrenin Sağlanması-1: -Hastanın kimliklendirilmesi -Yüksek riskli ilaçların kontrolü -Mobilizasyon ve düşmelerin önlenmesi | 3 ve 5.kaynağın incelenmesi |
3 | Güvenli Çevrenin Sağlanması-2: -Enfeksiyon kontrolü -Etkili ekip iletişimin sağlanması -Alarm sistemlerinin kullanımı | 3 ve 5. kaynağın incelenmesi |
4 | Yaşam Bulguları: -Solunum, nabız, kan basıncı -Vücut sıcaklığı: Sıcak ve soğuk uygulamalar -Ağrı | 3 ve 5.. kaynağın incelenmesi |
5 | İlaç Uygulamaları-1: -İlaç yönetimi -Enteral ilaç uygulamaları -Lokal ilaç uygulamaları | 3 ve 5. kaynağın incelenmesi M1, M2 ve M3kaynakalrın incelenmesi |
6 | İlaç Uygulamaları-2: -Parenteral ilaç uygulamaları (ID, SC, IM | 3 ve 5. kaynağın incelenmesi M1 ve M2. kaynakların incelenmesi |
7 | İlaç Uygulamaları-3: -Parenteral ilaç uygulamaları (IV) -IV kateter uygulamaları | 3 ve 5. kaynağın incelenmesi M1 ve M2. kaynakların incelenmesi |
8 | Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyonu IV Örnek Alma | 1. kaynağın incelenmesi |
9 | Kişisel Temizlik ve Giyinme Aktivitesi: -Deri sağlığının korunması -Hijyen uygulamaları | 1. kaynağın incelenmesi |
10 | Solunum Aktivitesi: -Solunumun özellikleri -Oksijen uygulamaları -Solunum egzersizi -Aspirasyon | 3 ve 5. kaynak ie M5 numaralı kaynağın incelenmesi |
11 | Beslenme Aktivitesi: -Enteral beslenme -Parenteral beslenme | 3 ve 5. kaynağın incelenmesi |
12 | Boşaltım Aktivitesi: -Boşaltım aktivitesi sorunları -Boşaltım hijyeni uygulamaları | 3 ve 5. kaynak ie M6 numaralı kaynağın incelenmesi |
13 | Çalışma ve Eğlence Aktivitesi Uyku Aktivitesi Cinsellik Aktivitesi | 3 ve 5. kaynak ie M7 numaralı kaynağın incelenmesi |
14 | Terminal Dönem Bakım ve Ölüm | 3 ve 5. kaynağın incelenmesi |
Kaynak |
K1. Gürhan N, Görgülü Polat Ü, Eren Fidancı B. Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Ankara Nobel Kitabevleri. 11. Basım. 2019. K2. Göçmen Baykara Z, Çalışkan N, Öztürk D, Karadağ A. Temel Hemşirelik Becerileri (Kontrol Listeleri, Web Erişimli Eğitim Videoları). Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. 1. Basım. 2019. K3. Karagözoğlu Ş, Demiray A, Doğan P. Temel Hemşirelik Uygulama İçin Esaslar. Ankara Nobel Tıp Kitabevi. 1. Basım. 2023. K4. Potter AP, Perry AG, Stockert PA, Hall AM, Ostendorf WR. Fundamentals of Nursing. 9th ed. St Louis, Missouri: Elsevier, 2017. K5. Aşti T, Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilim ve Sanatı. Akademisyen Yayınevi. 2019. İstanbul |
Makaleler M1-Brossier DW, et al. ESPNIC clinical practice guidelines: intravenous maintenance fluid therapy in acute and critically ill children— a systematic review and meta-analysis. Intensive Care Med. 200;48:1691–1708. https://doi.org/10.1007/s00134-022-06882-z M2-Padhi S, Bullock I, Li L, Stroud M. Intravenous fluid therapy for adults in hospital: summary of NICE guidance. BMJ. 2013;347:f7073. https://doi.org/10.1136/bmj.f7073 M3-Aygin D, Cengiz H. İlaç uyulama hataları ve hemşirenin sorumluluğu. Şişli etfal hastanesi tıp bülteni. 2011, 45(3), 110-114. M4-Ulusoy EÇ, Duran ET, Güvenli Enjeksiyon uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2016, 3 (2), 50-57. M5-Karagözoğlu Ş, Dönmez AD, Özden D, Tel H. Hemşirelerin göğüs fizyoterapisine yönelik bilgi ve uygulamaları. 2013, 27 (2), 95-104. M6-Gülnar E, Çalışkan N, Stres inkontinansta hemşirelik yaklaşımları: Stres inkontinans bakım protokolü. Gümüşhane üniversitesi sağlık bilimleri dergisi. 2022, 11(1), 308-318. M7-Yorulmaz DS, Karadeniz H, Terminal dönem ve iyi ölüm sürecinde hemşirelik bakımı. Yoğun bakım hemşireliği dergisi. 2020, 24(2), 134-138. M8-Uslu Y, Korkmaz FD. Yoğun bakım hastalarında uyku: Hemşirelik bakımı. HEmşirelikte eğitim ve araştırma dergisi. 2015, 12(3), 156-161. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | X | |||||
3 | 3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | 4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | ||||||
5 | 5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
6 | 6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
7 | 7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | ||||||
8 | 8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | 9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
10 | 10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | ||||||
11 | 11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | ||||||
12 | 12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | X | |||||
13 | 13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 14 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 18 | 18 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 60 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİK ESASLARI II | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bireysel ve bütüncül yaklaşımla, günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesinde temel hemşirelik girişimlerinin bilgisini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İletişim Aktivitesi: -Hasta/sağlıklı birey ve ekip iletişimi -Hasta kabul, nakil ve taburculuk,Güvenli Çevrenin Sağlanması-1: -Hastanın kimliklendirilmesi -Yüksek riskli ilaçların kontrolü -Mobilizasyon ve düşmelerin önlenmesi,Güvenli Çevrenin Sağlanması-2: -Enfeksiyon kontrolü -Etkili ekip iletişimin sağlanması -Alarm sistemlerinin kullanımı,Yaşam Bulguları: -Solunum, nabız, kan basıncı -Vücut sıcaklığı: Sıcak ve soğuk uygulamalar -Ağrı ,İlaç Uygulamaları-1: -İlaç yönetimi -Enteral ilaç uygulamaları -Lokal ilaç uygulamaları,İlaç Uygulamaları-2: -Parenteral ilaç uygulamaları (ID, SC, IM ,İlaç Uygulamaları-3: -Parenteral ilaç uygulamaları (IV) -IV kateter uygulamaları ,Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyonu IV Örnek Alma ,Kişisel Temizlik ve Giyinme Aktivitesi: -Deri sağlığının korunması -Hijyen uygulamaları ,Solunum Aktivitesi: -Solunumun özellikleri -Oksijen uygulamaları -Solunum egzersizi -Aspirasyon ,Beslenme Aktivitesi: -Enteral beslenme -Parenteral beslenme ,Boşaltım Aktivitesi: -Boşaltım aktivitesi sorunları -Boşaltım hijyeni uygulamaları,Çalışma ve Eğlence Aktivitesi Uyku Aktivitesi Cinsellik Aktivitesi ,Terminal Dönem Bakım ve Ölüm ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Temel hemşirelik becerilerini açıklar, | 16, 9 | A |
Bireyin günlük yaşam aktivitelerini açıklar, | 10, 16, 9 | A |
Günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesine yönelik hemşirelik girişimlerini sıralar, | 10, 16, 4, 9 | A |
Sistem fonksiyonları ile hemşirelik uygulamalarını ilişkilendirir. | 10, 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İletişim Aktivitesi: -Hasta/sağlıklı birey ve ekip iletişimi -Hasta kabul, nakil ve taburculuk | 3 ve 5. kaynağın incelenmesi |
2 | Güvenli Çevrenin Sağlanması-1: -Hastanın kimliklendirilmesi -Yüksek riskli ilaçların kontrolü -Mobilizasyon ve düşmelerin önlenmesi | 3 ve 5.kaynağın incelenmesi |
3 | Güvenli Çevrenin Sağlanması-2: -Enfeksiyon kontrolü -Etkili ekip iletişimin sağlanması -Alarm sistemlerinin kullanımı | 3 ve 5. kaynağın incelenmesi |
4 | Yaşam Bulguları: -Solunum, nabız, kan basıncı -Vücut sıcaklığı: Sıcak ve soğuk uygulamalar -Ağrı | 3 ve 5.. kaynağın incelenmesi |
5 | İlaç Uygulamaları-1: -İlaç yönetimi -Enteral ilaç uygulamaları -Lokal ilaç uygulamaları | 3 ve 5. kaynağın incelenmesi M1, M2 ve M3kaynakalrın incelenmesi |
6 | İlaç Uygulamaları-2: -Parenteral ilaç uygulamaları (ID, SC, IM | 3 ve 5. kaynağın incelenmesi M1 ve M2. kaynakların incelenmesi |
7 | İlaç Uygulamaları-3: -Parenteral ilaç uygulamaları (IV) -IV kateter uygulamaları | 3 ve 5. kaynağın incelenmesi M1 ve M2. kaynakların incelenmesi |
8 | Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyonu IV Örnek Alma | 1. kaynağın incelenmesi |
9 | Kişisel Temizlik ve Giyinme Aktivitesi: -Deri sağlığının korunması -Hijyen uygulamaları | 1. kaynağın incelenmesi |
10 | Solunum Aktivitesi: -Solunumun özellikleri -Oksijen uygulamaları -Solunum egzersizi -Aspirasyon | 3 ve 5. kaynak ie M5 numaralı kaynağın incelenmesi |
11 | Beslenme Aktivitesi: -Enteral beslenme -Parenteral beslenme | 3 ve 5. kaynağın incelenmesi |
12 | Boşaltım Aktivitesi: -Boşaltım aktivitesi sorunları -Boşaltım hijyeni uygulamaları | 3 ve 5. kaynak ie M6 numaralı kaynağın incelenmesi |
13 | Çalışma ve Eğlence Aktivitesi Uyku Aktivitesi Cinsellik Aktivitesi | 3 ve 5. kaynak ie M7 numaralı kaynağın incelenmesi |
14 | Terminal Dönem Bakım ve Ölüm | 3 ve 5. kaynağın incelenmesi |
Kaynak |
K1. Gürhan N, Görgülü Polat Ü, Eren Fidancı B. Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Ankara Nobel Kitabevleri. 11. Basım. 2019. K2. Göçmen Baykara Z, Çalışkan N, Öztürk D, Karadağ A. Temel Hemşirelik Becerileri (Kontrol Listeleri, Web Erişimli Eğitim Videoları). Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. 1. Basım. 2019. K3. Karagözoğlu Ş, Demiray A, Doğan P. Temel Hemşirelik Uygulama İçin Esaslar. Ankara Nobel Tıp Kitabevi. 1. Basım. 2023. K4. Potter AP, Perry AG, Stockert PA, Hall AM, Ostendorf WR. Fundamentals of Nursing. 9th ed. St Louis, Missouri: Elsevier, 2017. K5. Aşti T, Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilim ve Sanatı. Akademisyen Yayınevi. 2019. İstanbul |
Makaleler M1-Brossier DW, et al. ESPNIC clinical practice guidelines: intravenous maintenance fluid therapy in acute and critically ill children— a systematic review and meta-analysis. Intensive Care Med. 200;48:1691–1708. https://doi.org/10.1007/s00134-022-06882-z M2-Padhi S, Bullock I, Li L, Stroud M. Intravenous fluid therapy for adults in hospital: summary of NICE guidance. BMJ. 2013;347:f7073. https://doi.org/10.1136/bmj.f7073 M3-Aygin D, Cengiz H. İlaç uyulama hataları ve hemşirenin sorumluluğu. Şişli etfal hastanesi tıp bülteni. 2011, 45(3), 110-114. M4-Ulusoy EÇ, Duran ET, Güvenli Enjeksiyon uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2016, 3 (2), 50-57. M5-Karagözoğlu Ş, Dönmez AD, Özden D, Tel H. Hemşirelerin göğüs fizyoterapisine yönelik bilgi ve uygulamaları. 2013, 27 (2), 95-104. M6-Gülnar E, Çalışkan N, Stres inkontinansta hemşirelik yaklaşımları: Stres inkontinans bakım protokolü. Gümüşhane üniversitesi sağlık bilimleri dergisi. 2022, 11(1), 308-318. M7-Yorulmaz DS, Karadeniz H, Terminal dönem ve iyi ölüm sürecinde hemşirelik bakımı. Yoğun bakım hemşireliği dergisi. 2020, 24(2), 134-138. M8-Uslu Y, Korkmaz FD. Yoğun bakım hastalarında uyku: Hemşirelik bakımı. HEmşirelikte eğitim ve araştırma dergisi. 2015, 12(3), 156-161. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | X | |||||
3 | 3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | 4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | ||||||
5 | 5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
6 | 6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
7 | 7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | ||||||
8 | 8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | 9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
10 | 10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | ||||||
11 | 11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | ||||||
12 | 12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | X | |||||
13 | 13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |