Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HEMŞİRELİK ESASLARI II-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBireysel ve bütüncül yaklaşımla, günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesinde temel hemşirelik girişimlerinin bilgisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; İletişim Aktivitesi:
-Hasta/sağlıklı birey ve ekip iletişimi
-Hasta kabul, nakil ve taburculuk,Güvenli Çevrenin Sağlanması-1:
-Hastanın kimliklendirilmesi
-Yüksek riskli ilaçların kontrolü
-Mobilizasyon ve düşmelerin önlenmesi,Güvenli Çevrenin Sağlanması-2:
-Enfeksiyon kontrolü
-Etkili ekip iletişimin sağlanması
-Alarm sistemlerinin kullanımı,Yaşam Bulguları:
-Solunum, nabız, kan basıncı
-Vücut sıcaklığı: Sıcak ve soğuk uygulamalar
-Ağrı
,İlaç Uygulamaları-1:
-İlaç yönetimi
-Enteral ilaç uygulamaları
-Lokal ilaç uygulamaları,İlaç Uygulamaları-2:
-Parenteral ilaç uygulamaları (ID, SC, IM
,İlaç Uygulamaları-3:
-Parenteral ilaç uygulamaları (IV)
-IV kateter uygulamaları
,Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyonu
IV Örnek Alma
,Kişisel Temizlik ve Giyinme Aktivitesi:
-Deri sağlığının korunması
-Hijyen uygulamaları
,Solunum Aktivitesi:
-Solunumun özellikleri
-Oksijen uygulamaları
-Solunum egzersizi
-Aspirasyon
,Beslenme Aktivitesi:
-Enteral beslenme
-Parenteral beslenme
,Boşaltım Aktivitesi:
-Boşaltım aktivitesi sorunları
-Boşaltım hijyeni uygulamaları,Çalışma ve Eğlence Aktivitesi
Uyku Aktivitesi
Cinsellik Aktivitesi
,Terminal Dönem Bakım ve Ölüm
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Temel hemşirelik becerilerini açıklar,16, 9A
Bireyin günlük yaşam aktivitelerini açıklar,10, 16, 9A
Günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesine yönelik hemşirelik girişimlerini sıralar,10, 16, 4, 9A
Sistem fonksiyonları ile hemşirelik uygulamalarını ilişkilendirir.10, 16, 4, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İletişim Aktivitesi:
-Hasta/sağlıklı birey ve ekip iletişimi
-Hasta kabul, nakil ve taburculuk
3 ve 5. kaynağın incelenmesi
2Güvenli Çevrenin Sağlanması-1:
-Hastanın kimliklendirilmesi
-Yüksek riskli ilaçların kontrolü
-Mobilizasyon ve düşmelerin önlenmesi
3 ve 5.kaynağın incelenmesi
3Güvenli Çevrenin Sağlanması-2:
-Enfeksiyon kontrolü
-Etkili ekip iletişimin sağlanması
-Alarm sistemlerinin kullanımı
3 ve 5. kaynağın incelenmesi
4Yaşam Bulguları:
-Solunum, nabız, kan basıncı
-Vücut sıcaklığı: Sıcak ve soğuk uygulamalar
-Ağrı
3 ve 5.. kaynağın incelenmesi
5İlaç Uygulamaları-1:
-İlaç yönetimi
-Enteral ilaç uygulamaları
-Lokal ilaç uygulamaları
3 ve 5. kaynağın incelenmesi M1, M2 ve M3kaynakalrın incelenmesi
6İlaç Uygulamaları-2:
-Parenteral ilaç uygulamaları (ID, SC, IM
3 ve 5. kaynağın incelenmesi M1 ve M2. kaynakların incelenmesi
7İlaç Uygulamaları-3:
-Parenteral ilaç uygulamaları (IV)
-IV kateter uygulamaları
3 ve 5. kaynağın incelenmesi M1 ve M2. kaynakların incelenmesi
8Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyonu
IV Örnek Alma
1. kaynağın incelenmesi
9Kişisel Temizlik ve Giyinme Aktivitesi:
-Deri sağlığının korunması
-Hijyen uygulamaları
1. kaynağın incelenmesi
10Solunum Aktivitesi:
-Solunumun özellikleri
-Oksijen uygulamaları
-Solunum egzersizi
-Aspirasyon
3 ve 5. kaynak ie M5 numaralı kaynağın incelenmesi
11Beslenme Aktivitesi:
-Enteral beslenme
-Parenteral beslenme
3 ve 5. kaynağın incelenmesi
12Boşaltım Aktivitesi:
-Boşaltım aktivitesi sorunları
-Boşaltım hijyeni uygulamaları
3 ve 5. kaynak ie M6 numaralı kaynağın incelenmesi
13Çalışma ve Eğlence Aktivitesi
Uyku Aktivitesi
Cinsellik Aktivitesi
3 ve 5. kaynak ie M7 numaralı kaynağın incelenmesi
14Terminal Dönem Bakım ve Ölüm
3 ve 5. kaynağın incelenmesi
Kaynak
K1. Gürhan N, Görgülü Polat Ü, Eren Fidancı B. Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Ankara Nobel Kitabevleri. 11. Basım. 2019. K2. Göçmen Baykara Z, Çalışkan N, Öztürk D, Karadağ A. Temel Hemşirelik Becerileri (Kontrol Listeleri, Web Erişimli Eğitim Videoları). Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. 1. Basım. 2019. K3. Karagözoğlu Ş, Demiray A, Doğan P. Temel Hemşirelik Uygulama İçin Esaslar. Ankara Nobel Tıp Kitabevi. 1. Basım. 2023. K4. Potter AP, Perry AG, Stockert PA, Hall AM, Ostendorf WR. Fundamentals of Nursing. 9th ed. St Louis, Missouri: Elsevier, 2017. K5. Aşti T, Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilim ve Sanatı. Akademisyen Yayınevi. 2019. İstanbul
Makaleler M1-Brossier DW, et al. ESPNIC clinical practice guidelines: intravenous maintenance fluid therapy in acute and critically ill children— a systematic review and meta-analysis. Intensive Care Med. 200;48:1691–1708. https://doi.org/10.1007/s00134-022-06882-z M2-Padhi S, Bullock I, Li L, Stroud M. Intravenous fluid therapy for adults in hospital: summary of NICE guidance. BMJ. 2013;347:f7073. https://doi.org/10.1136/bmj.f7073 M3-Aygin D, Cengiz H. İlaç uyulama hataları ve hemşirenin sorumluluğu. Şişli etfal hastanesi tıp bülteni. 2011, 45(3), 110-114. M4-Ulusoy EÇ, Duran ET, Güvenli Enjeksiyon uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2016, 3 (2), 50-57. M5-Karagözoğlu Ş, Dönmez AD, Özden D, Tel H. Hemşirelerin göğüs fizyoterapisine yönelik bilgi ve uygulamaları. 2013, 27 (2), 95-104. M6-Gülnar E, Çalışkan N, Stres inkontinansta hemşirelik yaklaşımları: Stres inkontinans bakım protokolü. Gümüşhane üniversitesi sağlık bilimleri dergisi. 2022, 11(1), 308-318. M7-Yorulmaz DS, Karadeniz H, Terminal dönem ve iyi ölüm sürecinde hemşirelik bakımı. Yoğun bakım hemşireliği dergisi. 2020, 24(2), 134-138. M8-Uslu Y, Korkmaz FD. Yoğun bakım hastalarında uyku: Hemşirelik bakımı. HEmşirelikte eğitim ve araştırma dergisi. 2015, 12(3), 156-161.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
X
2
2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
X
3
3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
4
4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
5
5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
6
6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
7
7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
8
8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
9
9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
10
10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
11
11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
12
12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
X
13
13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11414
Genel Sınav ve Hazırlığı11818
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)60
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HEMŞİRELİK ESASLARI II-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBireysel ve bütüncül yaklaşımla, günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesinde temel hemşirelik girişimlerinin bilgisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; İletişim Aktivitesi:
-Hasta/sağlıklı birey ve ekip iletişimi
-Hasta kabul, nakil ve taburculuk,Güvenli Çevrenin Sağlanması-1:
-Hastanın kimliklendirilmesi
-Yüksek riskli ilaçların kontrolü
-Mobilizasyon ve düşmelerin önlenmesi,Güvenli Çevrenin Sağlanması-2:
-Enfeksiyon kontrolü
-Etkili ekip iletişimin sağlanması
-Alarm sistemlerinin kullanımı,Yaşam Bulguları:
-Solunum, nabız, kan basıncı
-Vücut sıcaklığı: Sıcak ve soğuk uygulamalar
-Ağrı
,İlaç Uygulamaları-1:
-İlaç yönetimi
-Enteral ilaç uygulamaları
-Lokal ilaç uygulamaları,İlaç Uygulamaları-2:
-Parenteral ilaç uygulamaları (ID, SC, IM
,İlaç Uygulamaları-3:
-Parenteral ilaç uygulamaları (IV)
-IV kateter uygulamaları
,Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyonu
IV Örnek Alma
,Kişisel Temizlik ve Giyinme Aktivitesi:
-Deri sağlığının korunması
-Hijyen uygulamaları
,Solunum Aktivitesi:
-Solunumun özellikleri
-Oksijen uygulamaları
-Solunum egzersizi
-Aspirasyon
,Beslenme Aktivitesi:
-Enteral beslenme
-Parenteral beslenme
,Boşaltım Aktivitesi:
-Boşaltım aktivitesi sorunları
-Boşaltım hijyeni uygulamaları,Çalışma ve Eğlence Aktivitesi
Uyku Aktivitesi
Cinsellik Aktivitesi
,Terminal Dönem Bakım ve Ölüm
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Temel hemşirelik becerilerini açıklar,16, 9A
Bireyin günlük yaşam aktivitelerini açıklar,10, 16, 9A
Günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesine yönelik hemşirelik girişimlerini sıralar,10, 16, 4, 9A
Sistem fonksiyonları ile hemşirelik uygulamalarını ilişkilendirir.10, 16, 4, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İletişim Aktivitesi:
-Hasta/sağlıklı birey ve ekip iletişimi
-Hasta kabul, nakil ve taburculuk
3 ve 5. kaynağın incelenmesi
2Güvenli Çevrenin Sağlanması-1:
-Hastanın kimliklendirilmesi
-Yüksek riskli ilaçların kontrolü
-Mobilizasyon ve düşmelerin önlenmesi
3 ve 5.kaynağın incelenmesi
3Güvenli Çevrenin Sağlanması-2:
-Enfeksiyon kontrolü
-Etkili ekip iletişimin sağlanması
-Alarm sistemlerinin kullanımı
3 ve 5. kaynağın incelenmesi
4Yaşam Bulguları:
-Solunum, nabız, kan basıncı
-Vücut sıcaklığı: Sıcak ve soğuk uygulamalar
-Ağrı
3 ve 5.. kaynağın incelenmesi
5İlaç Uygulamaları-1:
-İlaç yönetimi
-Enteral ilaç uygulamaları
-Lokal ilaç uygulamaları
3 ve 5. kaynağın incelenmesi M1, M2 ve M3kaynakalrın incelenmesi
6İlaç Uygulamaları-2:
-Parenteral ilaç uygulamaları (ID, SC, IM
3 ve 5. kaynağın incelenmesi M1 ve M2. kaynakların incelenmesi
7İlaç Uygulamaları-3:
-Parenteral ilaç uygulamaları (IV)
-IV kateter uygulamaları
3 ve 5. kaynağın incelenmesi M1 ve M2. kaynakların incelenmesi
8Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyonu
IV Örnek Alma
1. kaynağın incelenmesi
9Kişisel Temizlik ve Giyinme Aktivitesi:
-Deri sağlığının korunması
-Hijyen uygulamaları
1. kaynağın incelenmesi
10Solunum Aktivitesi:
-Solunumun özellikleri
-Oksijen uygulamaları
-Solunum egzersizi
-Aspirasyon
3 ve 5. kaynak ie M5 numaralı kaynağın incelenmesi
11Beslenme Aktivitesi:
-Enteral beslenme
-Parenteral beslenme
3 ve 5. kaynağın incelenmesi
12Boşaltım Aktivitesi:
-Boşaltım aktivitesi sorunları
-Boşaltım hijyeni uygulamaları
3 ve 5. kaynak ie M6 numaralı kaynağın incelenmesi
13Çalışma ve Eğlence Aktivitesi
Uyku Aktivitesi
Cinsellik Aktivitesi
3 ve 5. kaynak ie M7 numaralı kaynağın incelenmesi
14Terminal Dönem Bakım ve Ölüm
3 ve 5. kaynağın incelenmesi
Kaynak
K1. Gürhan N, Görgülü Polat Ü, Eren Fidancı B. Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Ankara Nobel Kitabevleri. 11. Basım. 2019. K2. Göçmen Baykara Z, Çalışkan N, Öztürk D, Karadağ A. Temel Hemşirelik Becerileri (Kontrol Listeleri, Web Erişimli Eğitim Videoları). Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. 1. Basım. 2019. K3. Karagözoğlu Ş, Demiray A, Doğan P. Temel Hemşirelik Uygulama İçin Esaslar. Ankara Nobel Tıp Kitabevi. 1. Basım. 2023. K4. Potter AP, Perry AG, Stockert PA, Hall AM, Ostendorf WR. Fundamentals of Nursing. 9th ed. St Louis, Missouri: Elsevier, 2017. K5. Aşti T, Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilim ve Sanatı. Akademisyen Yayınevi. 2019. İstanbul
Makaleler M1-Brossier DW, et al. ESPNIC clinical practice guidelines: intravenous maintenance fluid therapy in acute and critically ill children— a systematic review and meta-analysis. Intensive Care Med. 200;48:1691–1708. https://doi.org/10.1007/s00134-022-06882-z M2-Padhi S, Bullock I, Li L, Stroud M. Intravenous fluid therapy for adults in hospital: summary of NICE guidance. BMJ. 2013;347:f7073. https://doi.org/10.1136/bmj.f7073 M3-Aygin D, Cengiz H. İlaç uyulama hataları ve hemşirenin sorumluluğu. Şişli etfal hastanesi tıp bülteni. 2011, 45(3), 110-114. M4-Ulusoy EÇ, Duran ET, Güvenli Enjeksiyon uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2016, 3 (2), 50-57. M5-Karagözoğlu Ş, Dönmez AD, Özden D, Tel H. Hemşirelerin göğüs fizyoterapisine yönelik bilgi ve uygulamaları. 2013, 27 (2), 95-104. M6-Gülnar E, Çalışkan N, Stres inkontinansta hemşirelik yaklaşımları: Stres inkontinans bakım protokolü. Gümüşhane üniversitesi sağlık bilimleri dergisi. 2022, 11(1), 308-318. M7-Yorulmaz DS, Karadeniz H, Terminal dönem ve iyi ölüm sürecinde hemşirelik bakımı. Yoğun bakım hemşireliği dergisi. 2020, 24(2), 134-138. M8-Uslu Y, Korkmaz FD. Yoğun bakım hastalarında uyku: Hemşirelik bakımı. HEmşirelikte eğitim ve araştırma dergisi. 2015, 12(3), 156-161.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
X
2
2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
X
3
3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
4
4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
5
5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
6
6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
7
7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
8
8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
9
9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
10
10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
11
11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
12
12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
X
13
13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/10/2022 - 11:01Son Güncelleme Tarihi: 31/10/2022 - 15:11