Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PSİKOSOSYAL HEMŞİRELİK-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıPsikiyatri dışı kliniklerde yatan hastaların psikososyal bakım gereksinimlerini değerlendirme ve psikososyal bakım alanında bilgi, beceri ve yetenek kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması

Genel Hasta Bakımında Psikososyal Hemşirelik,Hastalığa Verilen Psikososyal Tepkiler,Psikososyal Beceriler,Hastalığa Tepkide Anahtar Konular (Benlik Saygısında Değişim, Beden İmajında Değişim, Güçsüzlük, Suçluluk, Umutsuzluk, Kayıp),Güçlük Yaratan Hasta Davranışlarını Yönetme,Ağrılı Hastaya Yaklaşım,Beslenme Problemi Olan Hastaya Yaklaşım,Ara Sınav,Hasta Ailesinin Yaşadıkları Güçlükler ve Hasta Ailesine Yaklaşım,Manevi Distress Yaşayan Hastaya Yaklaşım,Özel Durumların Psikososyal Yönetimi: "Kronik Hastalığı Olan Hasta",Özel Durumların Psikososyal Yönetimi: "Kronik Hastalığı Olan Hasta"
,Özel Durumların Psikososyal Yönetimi: "AIDS Tanılı Hasta" ,Özel Durumların Psikososyal Yönetimi: "Organ Nakli" ,Etik ve Yasal Konular; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
6.Psikososyal sorunlarda uygulanan hemşirelik yaklaşımlarını açıklar. 10, 16, 4, 9A
5.Kronik hastalığı olan bireye psikososyal hemşirelik yaklaşımlarını planlar10, 16, 4, 9A
4.Kronik hastalığa uyum evrelerini açıklar10, 13, 16, 9A
3.Güçlük yaratan hasta davranışlarını yönelik temel yaklaşımları açıklar 10, 13, 16, 9A
2.Hastalığa verilen psikososyal tepkileri açıklar10, 13, 16, 9A
1.Psikososyal bakım kavramını tanımlar10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1 Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması

Genel Hasta Bakımında Psikososyal Hemşirelik
2.kaynağın 49-54 sayfalarının incelenmesi
2Hastalığa Verilen Psikososyal Tepkiler3.kaynağın 101-112 sayfalarının incelenmesi 4.kaynağın 52-58 sayfalarının incelenmesi 5.kaynağın 599-638 sayfalarının incelenmesi
3Psikososyal Beceriler5. kaynağın 129-136; 171-178;181-196 sayfalarının incelenmesi
4Hastalığa Tepkide Anahtar Konular (Benlik Saygısında Değişim, Beden İmajında Değişim, Güçsüzlük, Suçluluk, Umutsuzluk, Kayıp)2.kaynağın 49-54 sayfalarının incelenmesi 3.kaynağın 101-112 sayfalarının incelenmesi 4.kaynağın 52-58 sayfalarının incelenmesi 5.kaynağın 599-638 sayfalarının incelenmesi
5Güçlük Yaratan Hasta Davranışlarını Yönetme3.kaynağın 101-112 sayfalarının incelenmesi 5.kaynağın 599-638 sayfalarının incelenmesi
6Ağrılı Hastaya Yaklaşım7. kaynağın 651-674 sayfalarının incelenmesi
7Beslenme Problemi Olan Hastaya Yaklaşım8.kaynağın 74-81 sayfalarının incelenmesi
8Ara Sınav
9Hasta Ailesinin Yaşadıkları Güçlükler ve Hasta Ailesine Yaklaşım3.kaynağın 101-112 sayfalarının incelenmesi 4.kaynağın 52-58 sayfalarının incelenmesi 9.kaynağın 1-9 sayfalarının incelenmesi
10Manevi Distress Yaşayan Hastaya Yaklaşım6.kaynağın 37-45 sayfalarının incelenmesi
11Özel Durumların Psikososyal Yönetimi: "Kronik Hastalığı Olan Hasta"5.kaynağın 599-638 sayfalarının incelenmesi
12Özel Durumların Psikososyal Yönetimi: "Kronik Hastalığı Olan Hasta"
5.kaynağın 599-638 sayfalarının incelenmesi
13Özel Durumların Psikososyal Yönetimi: "AIDS Tanılı Hasta" 5.kaynağın 599-638 sayfalarının incelenmesi
14Özel Durumların Psikososyal Yönetimi: "Organ Nakli" 5.kaynağın 599-638 sayfalarının incelenmesi
15Etik ve Yasal Konular5.kaynağın 235-254 sayfalarının incelenmesi
Kaynak
1. Linda M., Gorman, Donna F. Sultan (Çev. Fatma Öz, Meral Demiralp) Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin, Ankara, 2014 2. Kocaman N. Genel Hastane Uygulamasında Psikososyal Bakım Ve Konsültasyon Liyezon Psikiyatrisi Hemşireliği. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2005, 9(1):49-54. 3. Kocaman N. Hastaların Psikososyal Tepkilerini Etkileyen Faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi / Journal Of Anatolıa Nursıng And Health Sciences 2008, Cilt 11, Sayı 1:101-112. 4. Kocaman N. Tıbbi Hastalığa Psikososyal Tepkiler. İst Tıp Fak Dergisi 2008;71:52-58. 5. Çam O , Engin E (Eds) 2014. Ruh Sağlığı Ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı, 1. Bs. Ss:599-638. Istanbul Tıp Kitabevi, İstanbul 6. Ergül Ş, Bayık A. Hemşirelik Ve Manevi Bakım. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2004; 8(1): 37-45. 7. Tel H. Ağrı Ağrıya Yönelik Uygulamalar Ve Hasta Bakımı. Sabuncu, N, Ay Akça F, Editörler. Klinik Beceriler. Sağlığın Değerlendirilmesi Hasta Bakımı Ve Takibi. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi; 2010. S.651-674. 8. Dal Ü. Malnutrisyonu Olan Hastanın Hemşirelik Bakımı. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi.2007. 74–81 9. Şahin Z.A, Polat H, Ergüney S. Kemoterapi Alan Hastalara Bakım Verenlerin Bakım Verme Yüklerinin Belirlenmesi, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009; 12 (2):1-9.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
X
2
2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
X
3
3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
4
4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
X
5
5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
6
6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
7
7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
X
8
8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
9
9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
10
10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
11
11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
X
12
12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
X
13
13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11414
Genel Sınav ve Hazırlığı11818
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)60
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PSİKOSOSYAL HEMŞİRELİK-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıPsikiyatri dışı kliniklerde yatan hastaların psikososyal bakım gereksinimlerini değerlendirme ve psikososyal bakım alanında bilgi, beceri ve yetenek kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması

Genel Hasta Bakımında Psikososyal Hemşirelik,Hastalığa Verilen Psikososyal Tepkiler,Psikososyal Beceriler,Hastalığa Tepkide Anahtar Konular (Benlik Saygısında Değişim, Beden İmajında Değişim, Güçsüzlük, Suçluluk, Umutsuzluk, Kayıp),Güçlük Yaratan Hasta Davranışlarını Yönetme,Ağrılı Hastaya Yaklaşım,Beslenme Problemi Olan Hastaya Yaklaşım,Ara Sınav,Hasta Ailesinin Yaşadıkları Güçlükler ve Hasta Ailesine Yaklaşım,Manevi Distress Yaşayan Hastaya Yaklaşım,Özel Durumların Psikososyal Yönetimi: "Kronik Hastalığı Olan Hasta",Özel Durumların Psikososyal Yönetimi: "Kronik Hastalığı Olan Hasta"
,Özel Durumların Psikososyal Yönetimi: "AIDS Tanılı Hasta" ,Özel Durumların Psikososyal Yönetimi: "Organ Nakli" ,Etik ve Yasal Konular; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
6.Psikososyal sorunlarda uygulanan hemşirelik yaklaşımlarını açıklar. 10, 16, 4, 9A
5.Kronik hastalığı olan bireye psikososyal hemşirelik yaklaşımlarını planlar10, 16, 4, 9A
4.Kronik hastalığa uyum evrelerini açıklar10, 13, 16, 9A
3.Güçlük yaratan hasta davranışlarını yönelik temel yaklaşımları açıklar 10, 13, 16, 9A
2.Hastalığa verilen psikososyal tepkileri açıklar10, 13, 16, 9A
1.Psikososyal bakım kavramını tanımlar10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1 Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması

Genel Hasta Bakımında Psikososyal Hemşirelik
2.kaynağın 49-54 sayfalarının incelenmesi
2Hastalığa Verilen Psikososyal Tepkiler3.kaynağın 101-112 sayfalarının incelenmesi 4.kaynağın 52-58 sayfalarının incelenmesi 5.kaynağın 599-638 sayfalarının incelenmesi
3Psikososyal Beceriler5. kaynağın 129-136; 171-178;181-196 sayfalarının incelenmesi
4Hastalığa Tepkide Anahtar Konular (Benlik Saygısında Değişim, Beden İmajında Değişim, Güçsüzlük, Suçluluk, Umutsuzluk, Kayıp)2.kaynağın 49-54 sayfalarının incelenmesi 3.kaynağın 101-112 sayfalarının incelenmesi 4.kaynağın 52-58 sayfalarının incelenmesi 5.kaynağın 599-638 sayfalarının incelenmesi
5Güçlük Yaratan Hasta Davranışlarını Yönetme3.kaynağın 101-112 sayfalarının incelenmesi 5.kaynağın 599-638 sayfalarının incelenmesi
6Ağrılı Hastaya Yaklaşım7. kaynağın 651-674 sayfalarının incelenmesi
7Beslenme Problemi Olan Hastaya Yaklaşım8.kaynağın 74-81 sayfalarının incelenmesi
8Ara Sınav
9Hasta Ailesinin Yaşadıkları Güçlükler ve Hasta Ailesine Yaklaşım3.kaynağın 101-112 sayfalarının incelenmesi 4.kaynağın 52-58 sayfalarının incelenmesi 9.kaynağın 1-9 sayfalarının incelenmesi
10Manevi Distress Yaşayan Hastaya Yaklaşım6.kaynağın 37-45 sayfalarının incelenmesi
11Özel Durumların Psikososyal Yönetimi: "Kronik Hastalığı Olan Hasta"5.kaynağın 599-638 sayfalarının incelenmesi
12Özel Durumların Psikososyal Yönetimi: "Kronik Hastalığı Olan Hasta"
5.kaynağın 599-638 sayfalarının incelenmesi
13Özel Durumların Psikososyal Yönetimi: "AIDS Tanılı Hasta" 5.kaynağın 599-638 sayfalarının incelenmesi
14Özel Durumların Psikososyal Yönetimi: "Organ Nakli" 5.kaynağın 599-638 sayfalarının incelenmesi
15Etik ve Yasal Konular5.kaynağın 235-254 sayfalarının incelenmesi
Kaynak
1. Linda M., Gorman, Donna F. Sultan (Çev. Fatma Öz, Meral Demiralp) Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin, Ankara, 2014 2. Kocaman N. Genel Hastane Uygulamasında Psikososyal Bakım Ve Konsültasyon Liyezon Psikiyatrisi Hemşireliği. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2005, 9(1):49-54. 3. Kocaman N. Hastaların Psikososyal Tepkilerini Etkileyen Faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi / Journal Of Anatolıa Nursıng And Health Sciences 2008, Cilt 11, Sayı 1:101-112. 4. Kocaman N. Tıbbi Hastalığa Psikososyal Tepkiler. İst Tıp Fak Dergisi 2008;71:52-58. 5. Çam O , Engin E (Eds) 2014. Ruh Sağlığı Ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı, 1. Bs. Ss:599-638. Istanbul Tıp Kitabevi, İstanbul 6. Ergül Ş, Bayık A. Hemşirelik Ve Manevi Bakım. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2004; 8(1): 37-45. 7. Tel H. Ağrı Ağrıya Yönelik Uygulamalar Ve Hasta Bakımı. Sabuncu, N, Ay Akça F, Editörler. Klinik Beceriler. Sağlığın Değerlendirilmesi Hasta Bakımı Ve Takibi. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi; 2010. S.651-674. 8. Dal Ü. Malnutrisyonu Olan Hastanın Hemşirelik Bakımı. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi.2007. 74–81 9. Şahin Z.A, Polat H, Ergüney S. Kemoterapi Alan Hastalara Bakım Verenlerin Bakım Verme Yüklerinin Belirlenmesi, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009; 12 (2):1-9.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
X
2
2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
X
3
3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
4
4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
X
5
5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
6
6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
7
7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
X
8
8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
9
9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
10
10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
11
11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
X
12
12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
X
13
13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/10/2022 - 11:01Son Güncelleme Tarihi: 31/10/2022 - 15:11