Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MESLEKİ YAŞAMA GEÇİŞ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Merve TARHAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Merve TARHAN, Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hemşirelikte temel yetkinlikler ışığında son sınıf hemşirelik öğrencilerinin mesleki hazır oluşluklarını güçlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dünyada ve Türkiye'de Hemşire Gereksinimi ve Yeni Mezunlar,Hemşirelikte Mesleki Yaşama Geçiş Süreci,Mesleki Yaşama Geçiş Programları ve Temel Yetkinliklerin Kapsamı,Birey Merkezli Bakım: Tanımı ve Kapsamı, Boyutları ve Etkili İletişim Kurmak,Birey Merkezli Bakım: Hasta Kabul ve Taburculuk Süreci ve Bakımda Öncelikleri Belirleme,Ekip Çalışması ve İş Birliği: Tanımı ve Kapsamı, Yetki Devri ve Etkili İletişim Uygulamaları,Kanıta Dayalı Uygulama: Tanımı ve Kapsamı, Literatür Tarama ve Kanıtların Değerlendirilmesi,Kalite İyileştirme: Tanımı ve Kapsamı, Model ve Yöntemler, Kullanılan Araçlar,Güvenlik: Tanımı ve Kapsamı, Tıbbi Hatalar ve Nedenleri,Güvenlik: Tıbbi Hatalar ve Önleme Stratejileri,Güvenlik: Tıbbi Hatalar ve Önleme Stratejileri,Bilişim: Tanımı ve Kapsamı, Sistemler, Hastane Bilişim Sisteminin Kullanımı,Simülasyona Dayalı Öğrenme -I,Simülasyona Dayalı Öğrenme-II ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak görev, yetki ve sorumluluklarını açıklar. | 10, 13, 16, 19, 9 | A, H |
2. Mesleki temel yetkinliklere ilişkin bilgi, beceri ve davranışları gösterir. | 10, 13, 16, 19, 21, 9 | A, H |
3. Kaliteli ve güvenli bakım sağlamanın önemini kabul eder. | 10, 13, 16, 19, 21, 9 | A, H |
4. Kendini mesleki yaşama geçiş için hazır hisseder. | 10, 13, 16, 19, 21, 9 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dünyada ve Türkiye'de Hemşire Gereksinimi ve Yeni Mezunlar | Birinci kaynağın okunması |
2 | Hemşirelikte Mesleki Yaşama Geçiş Süreci | İkinci kaynağın okunması |
3 | Mesleki Yaşama Geçiş Programları ve Temel Yetkinliklerin Kapsamı | Üçüncü kaynağın okunması ve dördüncü kaynağın incelenmesi |
4 | Birey Merkezli Bakım: Tanımı ve Kapsamı, Boyutları ve Etkili İletişim Kurmak | Beşinci kaynağın okunması |
5 | Birey Merkezli Bakım: Hasta Kabul ve Taburculuk Süreci ve Bakımda Öncelikleri Belirleme | Beşinci kaynağın okunması |
6 | Ekip Çalışması ve İş Birliği: Tanımı ve Kapsamı, Yetki Devri ve Etkili İletişim Uygulamaları | Altıncı kaynağın okunması |
7 | Kanıta Dayalı Uygulama: Tanımı ve Kapsamı, Literatür Tarama ve Kanıtların Değerlendirilmesi | Sekizinci kaynağın okunması |
8 | Kalite İyileştirme: Tanımı ve Kapsamı, Model ve Yöntemler, Kullanılan Araçlar | Yedinci kaynağın okunması |
9 | Güvenlik: Tanımı ve Kapsamı, Tıbbi Hatalar ve Nedenleri | Onuncu kaynağın okunması |
10 | Güvenlik: Tıbbi Hatalar ve Önleme Stratejileri | Onuncu kaynağın okunması |
11 | Güvenlik: Tıbbi Hatalar ve Önleme Stratejileri | Onuncu kaynağın okunması |
12 | Bilişim: Tanımı ve Kapsamı, Sistemler, Hastane Bilişim Sisteminin Kullanımı | Dokuzuncu kaynağın okunması |
13 | Simülasyona Dayalı Öğrenme -I | Verilen teorik bilginin çalışılması |
14 | Simülasyona Dayalı Öğrenme-II | Verilen teorik bilginin çalışılması |
Kaynak |
1. Koç S, Bardak A, Yılmaz K. (2014). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin iş yerinden beklentilerinin belirlenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 11(3): 43-50. 2. Öztürk h, Kurt Ş, Serin GM, Bayrak B, Balık T, Demirbağ BC. (2016). Hastanelerde işe yeni başlayan hemşirelerin sorunları. ACU Sağlık Bilimleri Dergisi 4: 189-201. 3. Dyees S, Sherman RO. The first year of practice: new graduate nurses' transition and learning needs. The Journal of Continuing Education in Nursing. 40(9): 403-410. 4. Deborah H. (2012). QSEN competencies: a bridge to practice. Nursing Made Incredibly Easy. 10(5): 1-3. 5. Şahin G, İğde FA. (2014). Hasta merkezli bakım-ortak karar alma süreci ve kalite. Türkiye Klinikleri J Fam-Med Special Topics 5(3): 38-43. 6. Ergün YA. (2011). Yoğun bakımda ekip çalışması. Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi. 15(1): 36-49. 7. Türkmen E. (2015). Hemşire istihdamının hasta ve hemşire sonuçları ile organizasyonel çıktılara etkisi: yataklı tedavi kurumlarında hemşire insan gücü. Hacettepe Hemşirelik Fakültesi Dergisi 69-80, 8. Çopur EÖ, Kuru N, Seyman ÇC. (2015). Hemşirelikte kanıta dayalı uygulamalara genel bakış. Journal of Health and Nursing Management. 2(1): 51-55 9. Bilgiç Ş, Şendir M. (2014). Hemşirelik bilişimi. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi . 3(1): 24-28. 10. Uğur E, Coşkun EY. (2017). Hasta güvenliği ve simülasyon. Türkiye Klinikleri Pediatric Nursing. 3(1): 1-5. |
Ders Notları ve Hemşirelikle ilgili diğer bilimsel kaynaklar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | X | |||||
3 | 3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | 4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | X | |||||
5 | 5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
6 | 6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
7 | 7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | X | |||||
8 | 8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | X | |||||
9 | 9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
10 | 10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | X | |||||
11 | 11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
12 | 12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | X | |||||
13 | 13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 1 | 14 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 6 | 6 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 60 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MESLEKİ YAŞAMA GEÇİŞ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Merve TARHAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Merve TARHAN, Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hemşirelikte temel yetkinlikler ışığında son sınıf hemşirelik öğrencilerinin mesleki hazır oluşluklarını güçlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dünyada ve Türkiye'de Hemşire Gereksinimi ve Yeni Mezunlar,Hemşirelikte Mesleki Yaşama Geçiş Süreci,Mesleki Yaşama Geçiş Programları ve Temel Yetkinliklerin Kapsamı,Birey Merkezli Bakım: Tanımı ve Kapsamı, Boyutları ve Etkili İletişim Kurmak,Birey Merkezli Bakım: Hasta Kabul ve Taburculuk Süreci ve Bakımda Öncelikleri Belirleme,Ekip Çalışması ve İş Birliği: Tanımı ve Kapsamı, Yetki Devri ve Etkili İletişim Uygulamaları,Kanıta Dayalı Uygulama: Tanımı ve Kapsamı, Literatür Tarama ve Kanıtların Değerlendirilmesi,Kalite İyileştirme: Tanımı ve Kapsamı, Model ve Yöntemler, Kullanılan Araçlar,Güvenlik: Tanımı ve Kapsamı, Tıbbi Hatalar ve Nedenleri,Güvenlik: Tıbbi Hatalar ve Önleme Stratejileri,Güvenlik: Tıbbi Hatalar ve Önleme Stratejileri,Bilişim: Tanımı ve Kapsamı, Sistemler, Hastane Bilişim Sisteminin Kullanımı,Simülasyona Dayalı Öğrenme -I,Simülasyona Dayalı Öğrenme-II ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak görev, yetki ve sorumluluklarını açıklar. | 10, 13, 16, 19, 9 | A, H |
2. Mesleki temel yetkinliklere ilişkin bilgi, beceri ve davranışları gösterir. | 10, 13, 16, 19, 21, 9 | A, H |
3. Kaliteli ve güvenli bakım sağlamanın önemini kabul eder. | 10, 13, 16, 19, 21, 9 | A, H |
4. Kendini mesleki yaşama geçiş için hazır hisseder. | 10, 13, 16, 19, 21, 9 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dünyada ve Türkiye'de Hemşire Gereksinimi ve Yeni Mezunlar | Birinci kaynağın okunması |
2 | Hemşirelikte Mesleki Yaşama Geçiş Süreci | İkinci kaynağın okunması |
3 | Mesleki Yaşama Geçiş Programları ve Temel Yetkinliklerin Kapsamı | Üçüncü kaynağın okunması ve dördüncü kaynağın incelenmesi |
4 | Birey Merkezli Bakım: Tanımı ve Kapsamı, Boyutları ve Etkili İletişim Kurmak | Beşinci kaynağın okunması |
5 | Birey Merkezli Bakım: Hasta Kabul ve Taburculuk Süreci ve Bakımda Öncelikleri Belirleme | Beşinci kaynağın okunması |
6 | Ekip Çalışması ve İş Birliği: Tanımı ve Kapsamı, Yetki Devri ve Etkili İletişim Uygulamaları | Altıncı kaynağın okunması |
7 | Kanıta Dayalı Uygulama: Tanımı ve Kapsamı, Literatür Tarama ve Kanıtların Değerlendirilmesi | Sekizinci kaynağın okunması |
8 | Kalite İyileştirme: Tanımı ve Kapsamı, Model ve Yöntemler, Kullanılan Araçlar | Yedinci kaynağın okunması |
9 | Güvenlik: Tanımı ve Kapsamı, Tıbbi Hatalar ve Nedenleri | Onuncu kaynağın okunması |
10 | Güvenlik: Tıbbi Hatalar ve Önleme Stratejileri | Onuncu kaynağın okunması |
11 | Güvenlik: Tıbbi Hatalar ve Önleme Stratejileri | Onuncu kaynağın okunması |
12 | Bilişim: Tanımı ve Kapsamı, Sistemler, Hastane Bilişim Sisteminin Kullanımı | Dokuzuncu kaynağın okunması |
13 | Simülasyona Dayalı Öğrenme -I | Verilen teorik bilginin çalışılması |
14 | Simülasyona Dayalı Öğrenme-II | Verilen teorik bilginin çalışılması |
Kaynak |
1. Koç S, Bardak A, Yılmaz K. (2014). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin iş yerinden beklentilerinin belirlenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 11(3): 43-50. 2. Öztürk h, Kurt Ş, Serin GM, Bayrak B, Balık T, Demirbağ BC. (2016). Hastanelerde işe yeni başlayan hemşirelerin sorunları. ACU Sağlık Bilimleri Dergisi 4: 189-201. 3. Dyees S, Sherman RO. The first year of practice: new graduate nurses' transition and learning needs. The Journal of Continuing Education in Nursing. 40(9): 403-410. 4. Deborah H. (2012). QSEN competencies: a bridge to practice. Nursing Made Incredibly Easy. 10(5): 1-3. 5. Şahin G, İğde FA. (2014). Hasta merkezli bakım-ortak karar alma süreci ve kalite. Türkiye Klinikleri J Fam-Med Special Topics 5(3): 38-43. 6. Ergün YA. (2011). Yoğun bakımda ekip çalışması. Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi. 15(1): 36-49. 7. Türkmen E. (2015). Hemşire istihdamının hasta ve hemşire sonuçları ile organizasyonel çıktılara etkisi: yataklı tedavi kurumlarında hemşire insan gücü. Hacettepe Hemşirelik Fakültesi Dergisi 69-80, 8. Çopur EÖ, Kuru N, Seyman ÇC. (2015). Hemşirelikte kanıta dayalı uygulamalara genel bakış. Journal of Health and Nursing Management. 2(1): 51-55 9. Bilgiç Ş, Şendir M. (2014). Hemşirelik bilişimi. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi . 3(1): 24-28. 10. Uğur E, Coşkun EY. (2017). Hasta güvenliği ve simülasyon. Türkiye Klinikleri Pediatric Nursing. 3(1): 1-5. |
Ders Notları ve Hemşirelikle ilgili diğer bilimsel kaynaklar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | X | |||||
3 | 3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | 4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | X | |||||
5 | 5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
6 | 6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
7 | 7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | X | |||||
8 | 8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | X | |||||
9 | 9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
10 | 10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | X | |||||
11 | 11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
12 | 12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | X | |||||
13 | 13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |