Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİKTE BİLİŞİM | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere, bilgi, bilim ve teknolojinin sistematik bir şekilde kullanımı olan bilişimin, sağlıklı ya da hasta bireye sunulan hemşirelik hizmetlerinde uygulanması bilgisini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; "Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması Bilişim Terminolojisi, kavramlar " ,Enformasyon teknolojisi ve internet ,Teknolojinin hemşirelik hizmetleri üzerine etkisi ve geleceği ,Enformasyon, Enformasyon Bilimi ve Enformasyon Sistemlerine Giriş ,Hemşirelik sınıflama sistemleri ve hemşirelik bilişimine giriş ,Hemşirelik bilişimi nedir ? ,Sağlık Bilişimi Uygulamaları ,Hemşirelik yönetiminde bilişim uygulamaları ,Elektronik hasta kayıtları ve Klinik bilişim ,Klinik karar destek sistemleri ,Hemşirelik Eğitimi ve Bilişim ,Halk sağlığı hemşireliğin de bilişim uygulamaları ,Veri Toplama, işleme ( Data mining ) ve araştırma ,Bilişimin Yasal ve Etik Yönleri ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1 Bilişim kavramlarını, tanımlarını, terimlerini tanımlayabilmesi 2 Hemşirelik hizmetleri ile bilişimin rolünü ve önemini açıklayabilmesi 3 Hemşirelik hizmetlerinde bilgi teknolojilerinin kullanıldığı alanları sıralayabilmesi 4 Elektronik sağlık kayıt sistemleri, klinik karar destek sistemleri ve elektronik reçeteleme uygulamalarını tanımlayabilmesi 5 Hemşirelik araştırması, eğitimi ve yönetiminde hemşirelik bilişimi kullanımını ifade edebilmesi 6 Bilişim hemşireliği ve rollerini sayabilmesi | 10, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 37, 5, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | "Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması Bilişim Terminolojisi, kavramlar " | "Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması Bilişim Terminolojisi, kavramlar " |
2 | Enformasyon teknolojisi ve internet | Bilgi teknolojileri dersi öğrenimlerinin tekrarlanarak gelinmesi. |
3 | Teknolojinin hemşirelik hizmetleri üzerine etkisi ve geleceği | "3.kaynağın 13-20. ve 15.kaynağın 39-44 sayfalarının incelenmesi " |
4 | Enformasyon, Enformasyon Bilimi ve Enformasyon Sistemlerine Giriş | 14.kaynağın 4-51 sayfalarının incelenmesi |
5 | Hemşirelik sınıflama sistemleri ve hemşirelik bilişimine giriş | 9. kaynağın 92-94 sayfalarının incelenmesi |
6 | Hemşirelik bilişimi nedir ? | 12.kaynağın 57-60. Ve 13.kaynağın 24-28 sayfalarının incelenmesi |
7 | Sağlık Bilişimi Uygulamaları | 14.kaynağın 4-51 sayfalarının incelenmesi |
8 | Hemşirelik yönetiminde bilişim uygulamaları | "14.kaynağın 4-51. ve 11.kaynağın 104-8 sayfalarının incelenmesi " |
9 | Elektronik hasta kayıtları ve Klinik bilişim | "14. kaynağın 4-51. ve 8.kaynağın 214–220 sayfalarının incelenmesi " |
10 | Klinik karar destek sistemleri | "6.kaynağın 59-63. 7.kaynağın 11-17. ve 14. kaynağın 4-51 sayfalarının incelenmesi " |
11 | Hemşirelik Eğitimi ve Bilişim | 14.kaynağın 4-51. ve 5-70 sayfalarının incelenmesi |
12 | Halk sağlığı hemşireliğin de bilişim uygulamaları | "14.kaynağın 5-70. ve 5.kaynağın 15-20 sayfalarının incelenmesi " |
13 | Veri Toplama, işleme ( Data mining ) ve araştırma | 1.kaynağın 3-46 sayfalarının incelenmesi |
14 | Bilişimin Yasal ve Etik Yönleri | "14.kaynağın 5-70. ve 4.kaynağın 190-198 sayfalarının incelenmesi " |
Kaynak |
"KAYNAKLAR 1. Veri Madenciliği, Gökhan Silahtaroğlu,Papatya Yayıncılık, 2013 2. The Study of Nursing Informatics. Image: Journal of Nursing Scholarship,Graves, J. R., & Corcoran, S. (1989). 27, 227-231. 3. Bilişim ve Sağlık, Ayşe Demirhan, Bilişim Teknolojileri Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 3, Eylül 2011 4. Medical Decision Support Systems:Old Dilemmas and new Paradigms? M. Fieschi, Methods Inf Med 3/2003 5. Analysis of an Integrated Clinical Decision Support System in Nursing Home Clinical Information Systems, Gregory L. Alexander, Journal of Gerontological Nursing • Vol. 34, No. 2, 2008 6. Klinik Karar Destek Sistemleri, Nuran AYDIN, SANERC dergisi,2010 7. Klinik Karar Destek Sistemleri ve Örnek Uygulamalar Kocatepe Tıp Dergisi The Medical Journal of Kocatepe,5: 11 - 17 Ocak 2004 8. The ınformatics nurse Specialist role in Electronic health Record usability evaluation, Crystal L. Rojas, Computers, Informatics, Nursing & Vol. 32, No. 5, 214–220 9. Birol L., Hemşirelik Süreci, 4. Baskı, Etki Matbaacılık Yayıncılık,2014; İzmir, 92-94 10. Graves, J. R., & Corcoran, S. (1989). The Study of Nursing Informatics. Image: Journal of Nursing Scholarship, 27, 227-231. 11. Using health information exchanges to calculate clinical quality measures:A study of barriers and facilitators BarbaraL.Massoudi, Healthcare,2016 12. A look at nursing informatics, Virginia K. Saba, International Journal of Medical Infomatics 44 (1997) 57-60 13. Hemşirelik bilişimi, Şebnem Bilgiç, Merdiye Şendir Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi 2014; 3(1): 24-28 14. Sağlık Bilişim Sistemleri, Hasan Kürşat GÜLEÇ, Musa ÖZATA, Nobel yayınları 15. Nursıng ınformatıcs.. Current and future trends Annals. Computer Science Series. 10th Tome 2nd Fasc. – 2012 " |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | 2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | 4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | ||||||
5 | 5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
6 | 6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
7 | 7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | ||||||
8 | 8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | 9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
10 | 10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | ||||||
11 | 11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | ||||||
12 | 12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | ||||||
13 | 13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 18 | 18 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 46 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(46/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİKTE BİLİŞİM | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere, bilgi, bilim ve teknolojinin sistematik bir şekilde kullanımı olan bilişimin, sağlıklı ya da hasta bireye sunulan hemşirelik hizmetlerinde uygulanması bilgisini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; "Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması Bilişim Terminolojisi, kavramlar " ,Enformasyon teknolojisi ve internet ,Teknolojinin hemşirelik hizmetleri üzerine etkisi ve geleceği ,Enformasyon, Enformasyon Bilimi ve Enformasyon Sistemlerine Giriş ,Hemşirelik sınıflama sistemleri ve hemşirelik bilişimine giriş ,Hemşirelik bilişimi nedir ? ,Sağlık Bilişimi Uygulamaları ,Hemşirelik yönetiminde bilişim uygulamaları ,Elektronik hasta kayıtları ve Klinik bilişim ,Klinik karar destek sistemleri ,Hemşirelik Eğitimi ve Bilişim ,Halk sağlığı hemşireliğin de bilişim uygulamaları ,Veri Toplama, işleme ( Data mining ) ve araştırma ,Bilişimin Yasal ve Etik Yönleri ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1 Bilişim kavramlarını, tanımlarını, terimlerini tanımlayabilmesi 2 Hemşirelik hizmetleri ile bilişimin rolünü ve önemini açıklayabilmesi 3 Hemşirelik hizmetlerinde bilgi teknolojilerinin kullanıldığı alanları sıralayabilmesi 4 Elektronik sağlık kayıt sistemleri, klinik karar destek sistemleri ve elektronik reçeteleme uygulamalarını tanımlayabilmesi 5 Hemşirelik araştırması, eğitimi ve yönetiminde hemşirelik bilişimi kullanımını ifade edebilmesi 6 Bilişim hemşireliği ve rollerini sayabilmesi | 10, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 37, 5, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | "Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması Bilişim Terminolojisi, kavramlar " | "Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması Bilişim Terminolojisi, kavramlar " |
2 | Enformasyon teknolojisi ve internet | Bilgi teknolojileri dersi öğrenimlerinin tekrarlanarak gelinmesi. |
3 | Teknolojinin hemşirelik hizmetleri üzerine etkisi ve geleceği | "3.kaynağın 13-20. ve 15.kaynağın 39-44 sayfalarının incelenmesi " |
4 | Enformasyon, Enformasyon Bilimi ve Enformasyon Sistemlerine Giriş | 14.kaynağın 4-51 sayfalarının incelenmesi |
5 | Hemşirelik sınıflama sistemleri ve hemşirelik bilişimine giriş | 9. kaynağın 92-94 sayfalarının incelenmesi |
6 | Hemşirelik bilişimi nedir ? | 12.kaynağın 57-60. Ve 13.kaynağın 24-28 sayfalarının incelenmesi |
7 | Sağlık Bilişimi Uygulamaları | 14.kaynağın 4-51 sayfalarının incelenmesi |
8 | Hemşirelik yönetiminde bilişim uygulamaları | "14.kaynağın 4-51. ve 11.kaynağın 104-8 sayfalarının incelenmesi " |
9 | Elektronik hasta kayıtları ve Klinik bilişim | "14. kaynağın 4-51. ve 8.kaynağın 214–220 sayfalarının incelenmesi " |
10 | Klinik karar destek sistemleri | "6.kaynağın 59-63. 7.kaynağın 11-17. ve 14. kaynağın 4-51 sayfalarının incelenmesi " |
11 | Hemşirelik Eğitimi ve Bilişim | 14.kaynağın 4-51. ve 5-70 sayfalarının incelenmesi |
12 | Halk sağlığı hemşireliğin de bilişim uygulamaları | "14.kaynağın 5-70. ve 5.kaynağın 15-20 sayfalarının incelenmesi " |
13 | Veri Toplama, işleme ( Data mining ) ve araştırma | 1.kaynağın 3-46 sayfalarının incelenmesi |
14 | Bilişimin Yasal ve Etik Yönleri | "14.kaynağın 5-70. ve 4.kaynağın 190-198 sayfalarının incelenmesi " |
Kaynak |
"KAYNAKLAR 1. Veri Madenciliği, Gökhan Silahtaroğlu,Papatya Yayıncılık, 2013 2. The Study of Nursing Informatics. Image: Journal of Nursing Scholarship,Graves, J. R., & Corcoran, S. (1989). 27, 227-231. 3. Bilişim ve Sağlık, Ayşe Demirhan, Bilişim Teknolojileri Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 3, Eylül 2011 4. Medical Decision Support Systems:Old Dilemmas and new Paradigms? M. Fieschi, Methods Inf Med 3/2003 5. Analysis of an Integrated Clinical Decision Support System in Nursing Home Clinical Information Systems, Gregory L. Alexander, Journal of Gerontological Nursing • Vol. 34, No. 2, 2008 6. Klinik Karar Destek Sistemleri, Nuran AYDIN, SANERC dergisi,2010 7. Klinik Karar Destek Sistemleri ve Örnek Uygulamalar Kocatepe Tıp Dergisi The Medical Journal of Kocatepe,5: 11 - 17 Ocak 2004 8. The ınformatics nurse Specialist role in Electronic health Record usability evaluation, Crystal L. Rojas, Computers, Informatics, Nursing & Vol. 32, No. 5, 214–220 9. Birol L., Hemşirelik Süreci, 4. Baskı, Etki Matbaacılık Yayıncılık,2014; İzmir, 92-94 10. Graves, J. R., & Corcoran, S. (1989). The Study of Nursing Informatics. Image: Journal of Nursing Scholarship, 27, 227-231. 11. Using health information exchanges to calculate clinical quality measures:A study of barriers and facilitators BarbaraL.Massoudi, Healthcare,2016 12. A look at nursing informatics, Virginia K. Saba, International Journal of Medical Infomatics 44 (1997) 57-60 13. Hemşirelik bilişimi, Şebnem Bilgiç, Merdiye Şendir Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi 2014; 3(1): 24-28 14. Sağlık Bilişim Sistemleri, Hasan Kürşat GÜLEÇ, Musa ÖZATA, Nobel yayınları 15. Nursıng ınformatıcs.. Current and future trends Annals. Computer Science Series. 10th Tome 2nd Fasc. – 2012 " |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | 2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | 4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | ||||||
5 | 5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
6 | 6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
7 | 7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | ||||||
8 | 8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | 9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
10 | 10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | ||||||
11 | 11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | ||||||
12 | 12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | ||||||
13 | 13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |