Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DOĞUMA HAZIRLIK SINIFLARI | - | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Filiz OKUMUŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Filiz OKUMUŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Gebelik ve doğum döneminde annelerin doğum korkusunu yenmeleri ve ailenin karşılaştıkları bu yeni duruma uyum sağlaması için destek ve danışmanlık verebilmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma ve ders içeriğinin paylaşılması,Doğuma hazırlık eğitiminde felsefeler,Doğum kasları ve doğumun hormonal mekanizması,Doğum korkusu ve korkunun doğuma etkileri,Doğum ağrısı ve başetme yöntemleri ,Gevşeme egzersizleri ve masaj,Doğum pozisyonları ve ıkınma,Suda doğum,Hipnozla doğum,Evde doğum,Doğuma hazırlık sınıfları,Doğum destek ekibinin oluşturulması,Doğumun akışını engelleyen uygulamalar,Doğum sonu dönemde güncel yaklaşımlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dünyada geçmişten günümüze var olan doğuma hazırlık felsefelerini bilecektir. | 10, 16, 18, 19, 8, 9 | A, D, E |
Doğumun fizyolojisi ve doğumda korkuyu açıklar. | 15, 16, 5, 8, 9 | A, D, E, F |
Doğum ağrısı ile baş etme yöntemlerini bilecektir. | 10, 15, 16, 5, 8, 9 | A, D, E, F |
Dünyada uygulanan doğal doğum yöntemlerini açıklayacaktır. | 10, 16, 18, 19, 5, 9 | A, D, E, F |
Doğuma hazırlık sınıfında tarihsel gelişim ve doğuma hazırlık sınıfı çeşitlerini açıklayabilecektir. | 10, 11, 16, 6, 8, 9 | A, D, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma ve ders içeriğinin paylaşılması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
2 | Doğuma hazırlık eğitiminde felsefeler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
3 | Doğum kasları ve doğumun hormonal mekanizması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
4 | Doğum korkusu ve korkunun doğuma etkileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
5 | Doğum ağrısı ve başetme yöntemleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
6 | Gevşeme egzersizleri ve masaj | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
7 | Doğum pozisyonları ve ıkınma | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
8 | Suda doğum | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
9 | Hipnozla doğum | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
10 | Evde doğum | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
11 | Doğuma hazırlık sınıfları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
12 | Doğum destek ekibinin oluşturulması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
13 | Doğumun akışını engelleyen uygulamalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
14 | Doğum sonu dönemde güncel yaklaşımlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
Kaynak |
Doğal Doğum Felsefesi. Gülay Rathfisch. Nobel Tıp Kitabevi, 2012 Lamaze Yöntemi ile Doğuma Hazırlık ve Doğum. Nobel Tıp Kitabevi Emzirme Sanatı. La Leche International. Gün Yayıncılık,2011 Hipnobirthing Mongan Yöntemi. Marie F.Mongan (çev. Ed: Çoker H.) Gün Yayıncılık,2012 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | ||||||
2 | 2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | ||||||
4 | 4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | ||||||
5 | 5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | 6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | 7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | 8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | 9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | 10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | 11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | 12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | 13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | 15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | 16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | 17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | 18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | 19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | 20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | 21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DOĞUMA HAZIRLIK SINIFLARI | - | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Filiz OKUMUŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Filiz OKUMUŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Gebelik ve doğum döneminde annelerin doğum korkusunu yenmeleri ve ailenin karşılaştıkları bu yeni duruma uyum sağlaması için destek ve danışmanlık verebilmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma ve ders içeriğinin paylaşılması,Doğuma hazırlık eğitiminde felsefeler,Doğum kasları ve doğumun hormonal mekanizması,Doğum korkusu ve korkunun doğuma etkileri,Doğum ağrısı ve başetme yöntemleri ,Gevşeme egzersizleri ve masaj,Doğum pozisyonları ve ıkınma,Suda doğum,Hipnozla doğum,Evde doğum,Doğuma hazırlık sınıfları,Doğum destek ekibinin oluşturulması,Doğumun akışını engelleyen uygulamalar,Doğum sonu dönemde güncel yaklaşımlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dünyada geçmişten günümüze var olan doğuma hazırlık felsefelerini bilecektir. | 10, 16, 18, 19, 8, 9 | A, D, E |
Doğumun fizyolojisi ve doğumda korkuyu açıklar. | 15, 16, 5, 8, 9 | A, D, E, F |
Doğum ağrısı ile baş etme yöntemlerini bilecektir. | 10, 15, 16, 5, 8, 9 | A, D, E, F |
Dünyada uygulanan doğal doğum yöntemlerini açıklayacaktır. | 10, 16, 18, 19, 5, 9 | A, D, E, F |
Doğuma hazırlık sınıfında tarihsel gelişim ve doğuma hazırlık sınıfı çeşitlerini açıklayabilecektir. | 10, 11, 16, 6, 8, 9 | A, D, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma ve ders içeriğinin paylaşılması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
2 | Doğuma hazırlık eğitiminde felsefeler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
3 | Doğum kasları ve doğumun hormonal mekanizması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
4 | Doğum korkusu ve korkunun doğuma etkileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
5 | Doğum ağrısı ve başetme yöntemleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
6 | Gevşeme egzersizleri ve masaj | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
7 | Doğum pozisyonları ve ıkınma | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
8 | Suda doğum | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
9 | Hipnozla doğum | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
10 | Evde doğum | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
11 | Doğuma hazırlık sınıfları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
12 | Doğum destek ekibinin oluşturulması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
13 | Doğumun akışını engelleyen uygulamalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
14 | Doğum sonu dönemde güncel yaklaşımlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
Kaynak |
Doğal Doğum Felsefesi. Gülay Rathfisch. Nobel Tıp Kitabevi, 2012 Lamaze Yöntemi ile Doğuma Hazırlık ve Doğum. Nobel Tıp Kitabevi Emzirme Sanatı. La Leche International. Gün Yayıncılık,2011 Hipnobirthing Mongan Yöntemi. Marie F.Mongan (çev. Ed: Çoker H.) Gün Yayıncılık,2012 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | ||||||
2 | 2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | ||||||
4 | 4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | ||||||
5 | 5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | 6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | 7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | 8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | 9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | 10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | 11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | 12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | 13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | 15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | 16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | 17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | 18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | 19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | 20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | 21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |