Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK ANTROPOLOJİSİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Filiz OKUMUŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hüseyin GÜLTEKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlık antropolojisi alanına ilişkin temel kavramları ve konuları, interaktif yöntemlerle tartışarak bu konuda zengin bir perspektifin kazanılmasını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders tanıtımı, programın amacı ve hedeflerinin açıklanması, Dersten beklentilerin alınması ve kontrat yapılması, Dersin işleyiş yönteminin açıklanması,Antropoloji bilimi, alt dalları ve kavramları,Antropolojinin diğer sosyal bilimlerle ilşikileri,Antropolojinin araştırma yöntemleri,Kültür ve kültürel çeşitlilik olgusu,Uygulamalı antropoloji ve alt dalları, Medikal antropoloji ve tarihsel süreçleri,Sağlık, iktidar ve bilim ile ilgili tartışmalar,Modern\pozitivist bilimin gelişmesinde antropoloji ve tıp bilimlerinin yerinin tartışılması,Batı yayılmacılığı, modern endüstri örgütlenmesi ve sorunları bağlamında kamu sağlığı ve tıp alanlarındaki yeni gelişmeler,Sağlık kavramı ve sağlığın sosyal belirleyicileri,Sağlık sisteminde Batı sömürgeciliği ve hegemonyası,Postmodern sağlık anlayışına göre tamamlayıcı ve alternatif tıp,Modern tıbbın çelişkileri karşısında geleneksel tıp ve tamamlayıcı tıp arayışları,Hastalık ve sağlığın toplumsal çeşitliliğe göre farklılık göstermesi ,Milli Türk Tıp Kongrelerinin sağlık politikalarına etkileri,Toplumsal göç olgusunun sebep olduğu sağlık sorunları,Batı yayılmacılığı ve modern tıbbın ideolojisi,Çeşitli etkinliklerle dersin değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1- Sağlık Antropolojisi alanının temel kavramlarını ve kapsamını, kültürel farklılıklara göre değişen sağlık sistemleri hakkında bilgi edinir. | ||
2- Farklı toplumsal yapıların hastalık, tedavi yaklaşımları üzerindeki etkileri konusunda geniş bir birikime sahip olur. | ||
3- Batı tıbbının tarihsel süreçleri hakkında bilgi birikimine sahip olur. | ||
4- Farklı kültürlerde, birbirinden farklı tıbbi sistemlerin neler olduğunu açıklar. | ||
5- Modern tıbbın eksikleri ve çelişkileri karşısında postmodern tıbbın sağladığı avantajları fark eder. | ||
6- Geleneksel tıp, tamamlayıcı tıp ve modern tıp alanları ile sosyal kültür kavramlarını ilişkilendirir. | ||
7- Tıp kongrelerinin, sağlık politikalarının, kamu sağlığının hukuksal boyutlarının getirilerini fark eder. | ||
8-Geleneksel tıp ve modern tıp, modern tıp ve postmodern tıp anlayışları arasındaki farkları ayırt eder. | ||
9- Hastalık ve sağlığın tanımlanmasında yasal, kültürel, politik stratejileri açıklar. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders tanıtımı, programın amacı ve hedeflerinin açıklanması, Dersten beklentilerin alınması ve kontrat yapılması, Dersin işleyiş yönteminin açıklanması | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Antropoloji bilimi, alt dalları ve kavramları,Antropolojinin diğer sosyal bilimlerle ilşikileri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Antropolojinin araştırma yöntemleri,Kültür ve kültürel çeşitlilik olgusu | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Uygulamalı antropoloji ve alt dalları, Medikal antropoloji ve tarihsel süreçleri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Sağlık, iktidar ve bilim ile ilgili tartışmalar | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Modern\pozitivist bilimin gelişmesinde antropoloji ve tıp bilimlerinin yerinin tartışılması | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Batı yayılmacılığı, modern endüstri örgütlenmesi ve sorunları bağlamında kamu sağlığı ve tıp alanlarındaki yeni gelişmeler | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Sağlık kavramı ve sağlığın sosyal belirleyicileri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Sağlık sisteminde Batı sömürgeciliği ve hegemonyası | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Postmodern sağlık anlayışına göre tamamlayıcı ve alternatif tıp | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Modern tıbbın çelişkileri karşısında geleneksel tıp ve tamamlayıcı tıp arayışları | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Hastalık ve sağlığın toplumsal çeşitliliğe göre farklılık göstermesi ,Milli Türk Tıp Kongrelerinin sağlık politikalarına etkileri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Toplumsal göç olgusunun sebep olduğu sağlık sorunları,Batı yayılmacılığı ve modern tıbbın ideolojisi | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Çeşitli etkinliklerle dersin değerlendirilmesi | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Kaplan, M. (2010). Sağlik Ve Kültür’ün Buluştuğu Alan: Tibbi Antropoloji. Folklor/Edebiyat, 16(64), Elmacı N.(2013) Sağlık Anntropolojisi, Siyasal Kitabevi |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | ||||||
2 | 2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | ||||||
4 | 4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | ||||||
5 | 5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | 6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | 7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | 8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | 9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | 10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | 11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | 12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | 13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | 15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | 16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | 17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | 18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | 19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | 20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | 21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK ANTROPOLOJİSİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Filiz OKUMUŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hüseyin GÜLTEKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlık antropolojisi alanına ilişkin temel kavramları ve konuları, interaktif yöntemlerle tartışarak bu konuda zengin bir perspektifin kazanılmasını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders tanıtımı, programın amacı ve hedeflerinin açıklanması, Dersten beklentilerin alınması ve kontrat yapılması, Dersin işleyiş yönteminin açıklanması,Antropoloji bilimi, alt dalları ve kavramları,Antropolojinin diğer sosyal bilimlerle ilşikileri,Antropolojinin araştırma yöntemleri,Kültür ve kültürel çeşitlilik olgusu,Uygulamalı antropoloji ve alt dalları, Medikal antropoloji ve tarihsel süreçleri,Sağlık, iktidar ve bilim ile ilgili tartışmalar,Modern\pozitivist bilimin gelişmesinde antropoloji ve tıp bilimlerinin yerinin tartışılması,Batı yayılmacılığı, modern endüstri örgütlenmesi ve sorunları bağlamında kamu sağlığı ve tıp alanlarındaki yeni gelişmeler,Sağlık kavramı ve sağlığın sosyal belirleyicileri,Sağlık sisteminde Batı sömürgeciliği ve hegemonyası,Postmodern sağlık anlayışına göre tamamlayıcı ve alternatif tıp,Modern tıbbın çelişkileri karşısında geleneksel tıp ve tamamlayıcı tıp arayışları,Hastalık ve sağlığın toplumsal çeşitliliğe göre farklılık göstermesi ,Milli Türk Tıp Kongrelerinin sağlık politikalarına etkileri,Toplumsal göç olgusunun sebep olduğu sağlık sorunları,Batı yayılmacılığı ve modern tıbbın ideolojisi,Çeşitli etkinliklerle dersin değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1- Sağlık Antropolojisi alanının temel kavramlarını ve kapsamını, kültürel farklılıklara göre değişen sağlık sistemleri hakkında bilgi edinir. | ||
2- Farklı toplumsal yapıların hastalık, tedavi yaklaşımları üzerindeki etkileri konusunda geniş bir birikime sahip olur. | ||
3- Batı tıbbının tarihsel süreçleri hakkında bilgi birikimine sahip olur. | ||
4- Farklı kültürlerde, birbirinden farklı tıbbi sistemlerin neler olduğunu açıklar. | ||
5- Modern tıbbın eksikleri ve çelişkileri karşısında postmodern tıbbın sağladığı avantajları fark eder. | ||
6- Geleneksel tıp, tamamlayıcı tıp ve modern tıp alanları ile sosyal kültür kavramlarını ilişkilendirir. | ||
7- Tıp kongrelerinin, sağlık politikalarının, kamu sağlığının hukuksal boyutlarının getirilerini fark eder. | ||
8-Geleneksel tıp ve modern tıp, modern tıp ve postmodern tıp anlayışları arasındaki farkları ayırt eder. | ||
9- Hastalık ve sağlığın tanımlanmasında yasal, kültürel, politik stratejileri açıklar. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders tanıtımı, programın amacı ve hedeflerinin açıklanması, Dersten beklentilerin alınması ve kontrat yapılması, Dersin işleyiş yönteminin açıklanması | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Antropoloji bilimi, alt dalları ve kavramları,Antropolojinin diğer sosyal bilimlerle ilşikileri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Antropolojinin araştırma yöntemleri,Kültür ve kültürel çeşitlilik olgusu | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Uygulamalı antropoloji ve alt dalları, Medikal antropoloji ve tarihsel süreçleri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Sağlık, iktidar ve bilim ile ilgili tartışmalar | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Modern\pozitivist bilimin gelişmesinde antropoloji ve tıp bilimlerinin yerinin tartışılması | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Batı yayılmacılığı, modern endüstri örgütlenmesi ve sorunları bağlamında kamu sağlığı ve tıp alanlarındaki yeni gelişmeler | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Sağlık kavramı ve sağlığın sosyal belirleyicileri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Sağlık sisteminde Batı sömürgeciliği ve hegemonyası | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Postmodern sağlık anlayışına göre tamamlayıcı ve alternatif tıp | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Modern tıbbın çelişkileri karşısında geleneksel tıp ve tamamlayıcı tıp arayışları | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Hastalık ve sağlığın toplumsal çeşitliliğe göre farklılık göstermesi ,Milli Türk Tıp Kongrelerinin sağlık politikalarına etkileri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Toplumsal göç olgusunun sebep olduğu sağlık sorunları,Batı yayılmacılığı ve modern tıbbın ideolojisi | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Çeşitli etkinliklerle dersin değerlendirilmesi | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Kaplan, M. (2010). Sağlik Ve Kültür’ün Buluştuğu Alan: Tibbi Antropoloji. Folklor/Edebiyat, 16(64), Elmacı N.(2013) Sağlık Anntropolojisi, Siyasal Kitabevi |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | ||||||
2 | 2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | ||||||
4 | 4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | ||||||
5 | 5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | 6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | 7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | 8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | 9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | 10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | 11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | 12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | 13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | 15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | 16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | 17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | 18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | 19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | 20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | 21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |