Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBELİKTE SOSYAL HİZMET | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı sağlık kurum ve kuruluşlarından hizmet alan hastaların tedavi sürecini etkileyen psiko-sosyal ve sosyo-ekonomik sorunlarının, sosyal hizmet mesleği ve disiplininin yöntem ve teknikleriyle zamanında çözümlenebilmesi için tıbbi sosyal hizmetin planlanması, uygulanması, değerlendirilmesi ve denetlenmesine ilişkin usul ve esasları belirleyerek tıbbi sosyal hizmet uygulamalarının insan hakları, eşitlik ve sosyal adalet temelli bir anlayış ile etkili ve ulaşılabilir bir şekilde gerçekleştirilmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Temel Kavramlar: Sağlık, hastalık, hasta, modern tıp, hastane, sağlık sosyolojisi.,Tıbbi Sosyal Hizmetin tarihçesi (Dünya ve Türkiye), farklı ülkelerin sağlık, refah ve sosyal hizmet politikaları deneyimleri.,Türkiye’de sağlık hizmetlerinin örgütlenmesi,Sağlık politikası ve Tıbbi Sosyal Hizmet, Tıbbi Sosyal Hizmetin kapsamı, Örnek olaylar. ,Hastaların hastanede yaşadıkları sorunlar. ,Tıbbi Sosyal Hizmet’e Giriş, Sağlık Kuruluşlarında sosyal hizmet uzmanının rol ve işlevleri. ,Vaka çalışması ,Tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında sosyal grup çalışması ,Tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında kurulan gruplar ,Kronik Hastalıklarda Sosyal Hizmet Uygulaması ve Örnek uygulamalar ,Kronik Hastalıklarda Sosyal Hizmet Uygulaması ve Örnek uygulamalar ,Hasta Hakları ,Sağlık alanında kullanılan yaklaşımlar, Hak temelli yaklaşım, Sosyal adalet yaklaşımı ve Örnek olaylar ,Hasta ve ailesi ile çalışma / Genogram; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Sağlık bakımı veren kuruluşlarda sosyal hizmet uygulamasının tarihi ve sosyal hizmet uygulamasının kapsamını inceler. | 16, 9 | A, D, E |
2)Sosyal hizmet uzmanının sağlık bakım ekibi içerisindeki rolünü açıklar. | A, D, E | |
3) Müracaatçının güçlenmesine odaklanarak ihtiyaçlarını değerlendirir. | A, D, E | |
4) Sağlık bakım kuruluşlarındaki sosyal hizmet uygulamalarında meydana gelme olasılığı bulunan etik ikilemleri ve yasal durumları değerlendirir. | A, D, E | |
5) Sosyal bakımında sosyal adaleti sağlamaya yönelik sosyal hizmet uygulamalarını savunur. | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Kavramlar: Sağlık, hastalık, hasta, modern tıp, hastane, sağlık sosyolojisi. | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
2 | Tıbbi Sosyal Hizmetin tarihçesi (Dünya ve Türkiye), farklı ülkelerin sağlık, refah ve sosyal hizmet politikaları deneyimleri. | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
3 | Türkiye’de sağlık hizmetlerinin örgütlenmesi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
4 | Sağlık politikası ve Tıbbi Sosyal Hizmet, Tıbbi Sosyal Hizmetin kapsamı, Örnek olaylar. | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
5 | Hastaların hastanede yaşadıkları sorunlar. | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
6 | Tıbbi Sosyal Hizmet’e Giriş, Sağlık Kuruluşlarında sosyal hizmet uzmanının rol ve işlevleri. | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
7 | Vaka çalışması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
8 | Tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında sosyal grup çalışması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
9 | Tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında kurulan gruplar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
10 | Kronik Hastalıklarda Sosyal Hizmet Uygulaması ve Örnek uygulamalar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
11 | Kronik Hastalıklarda Sosyal Hizmet Uygulaması ve Örnek uygulamalar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
12 | Hasta Hakları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
13 | Sağlık alanında kullanılan yaklaşımlar, Hak temelli yaklaşım, Sosyal adalet yaklaşımı ve Örnek olaylar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
14 | Hasta ve ailesi ile çalışma / Genogram | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
Kaynak |
Attepe Özden, S. ve Özcan, E. (2017). Tıbbi Sosyal Hizmet. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. T.C. Sağlık Bakanlığı. (2011). Tıbbi Sosyal Hizmet Uygulaması Yönergesi. Çevrimiçi: https://dosyasb.saglik.gov.tr/Eklenti/1349,img071372pdf.pdf?0 Webb, J. (2002). Medical Social Work: The Reference Book. Trafford Publishing. Gehlert, S. and Browne, T. (2012). Handbook of Health Social Work. 2nd Ed. John Wiley & Sons, Inc. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | ||||||
2 | 2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | ||||||
4 | 4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | ||||||
5 | 5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | 6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | 7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | 8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | 9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | 10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | 11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | 12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | 13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | 15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | 16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | 17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | 18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | 19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | 20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | 21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBELİKTE SOSYAL HİZMET | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı sağlık kurum ve kuruluşlarından hizmet alan hastaların tedavi sürecini etkileyen psiko-sosyal ve sosyo-ekonomik sorunlarının, sosyal hizmet mesleği ve disiplininin yöntem ve teknikleriyle zamanında çözümlenebilmesi için tıbbi sosyal hizmetin planlanması, uygulanması, değerlendirilmesi ve denetlenmesine ilişkin usul ve esasları belirleyerek tıbbi sosyal hizmet uygulamalarının insan hakları, eşitlik ve sosyal adalet temelli bir anlayış ile etkili ve ulaşılabilir bir şekilde gerçekleştirilmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Temel Kavramlar: Sağlık, hastalık, hasta, modern tıp, hastane, sağlık sosyolojisi.,Tıbbi Sosyal Hizmetin tarihçesi (Dünya ve Türkiye), farklı ülkelerin sağlık, refah ve sosyal hizmet politikaları deneyimleri.,Türkiye’de sağlık hizmetlerinin örgütlenmesi,Sağlık politikası ve Tıbbi Sosyal Hizmet, Tıbbi Sosyal Hizmetin kapsamı, Örnek olaylar. ,Hastaların hastanede yaşadıkları sorunlar. ,Tıbbi Sosyal Hizmet’e Giriş, Sağlık Kuruluşlarında sosyal hizmet uzmanının rol ve işlevleri. ,Vaka çalışması ,Tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında sosyal grup çalışması ,Tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında kurulan gruplar ,Kronik Hastalıklarda Sosyal Hizmet Uygulaması ve Örnek uygulamalar ,Kronik Hastalıklarda Sosyal Hizmet Uygulaması ve Örnek uygulamalar ,Hasta Hakları ,Sağlık alanında kullanılan yaklaşımlar, Hak temelli yaklaşım, Sosyal adalet yaklaşımı ve Örnek olaylar ,Hasta ve ailesi ile çalışma / Genogram; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Sağlık bakımı veren kuruluşlarda sosyal hizmet uygulamasının tarihi ve sosyal hizmet uygulamasının kapsamını inceler. | 16, 9 | A, D, E |
2)Sosyal hizmet uzmanının sağlık bakım ekibi içerisindeki rolünü açıklar. | A, D, E | |
3) Müracaatçının güçlenmesine odaklanarak ihtiyaçlarını değerlendirir. | A, D, E | |
4) Sağlık bakım kuruluşlarındaki sosyal hizmet uygulamalarında meydana gelme olasılığı bulunan etik ikilemleri ve yasal durumları değerlendirir. | A, D, E | |
5) Sosyal bakımında sosyal adaleti sağlamaya yönelik sosyal hizmet uygulamalarını savunur. | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Kavramlar: Sağlık, hastalık, hasta, modern tıp, hastane, sağlık sosyolojisi. | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
2 | Tıbbi Sosyal Hizmetin tarihçesi (Dünya ve Türkiye), farklı ülkelerin sağlık, refah ve sosyal hizmet politikaları deneyimleri. | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
3 | Türkiye’de sağlık hizmetlerinin örgütlenmesi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
4 | Sağlık politikası ve Tıbbi Sosyal Hizmet, Tıbbi Sosyal Hizmetin kapsamı, Örnek olaylar. | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
5 | Hastaların hastanede yaşadıkları sorunlar. | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
6 | Tıbbi Sosyal Hizmet’e Giriş, Sağlık Kuruluşlarında sosyal hizmet uzmanının rol ve işlevleri. | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
7 | Vaka çalışması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
8 | Tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında sosyal grup çalışması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
9 | Tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında kurulan gruplar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
10 | Kronik Hastalıklarda Sosyal Hizmet Uygulaması ve Örnek uygulamalar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
11 | Kronik Hastalıklarda Sosyal Hizmet Uygulaması ve Örnek uygulamalar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
12 | Hasta Hakları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
13 | Sağlık alanında kullanılan yaklaşımlar, Hak temelli yaklaşım, Sosyal adalet yaklaşımı ve Örnek olaylar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
14 | Hasta ve ailesi ile çalışma / Genogram | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
Kaynak |
Attepe Özden, S. ve Özcan, E. (2017). Tıbbi Sosyal Hizmet. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. T.C. Sağlık Bakanlığı. (2011). Tıbbi Sosyal Hizmet Uygulaması Yönergesi. Çevrimiçi: https://dosyasb.saglik.gov.tr/Eklenti/1349,img071372pdf.pdf?0 Webb, J. (2002). Medical Social Work: The Reference Book. Trafford Publishing. Gehlert, S. and Browne, T. (2012). Handbook of Health Social Work. 2nd Ed. John Wiley & Sons, Inc. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | ||||||
2 | 2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | ||||||
4 | 4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | ||||||
5 | 5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | 6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | 7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | 8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | 9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | 10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | 11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | 12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | 13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | 15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | 16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | 17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | 18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | 19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | 20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | 21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |