Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EBELİKTE SOSYAL HİZMET-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı sağlık kurum ve kuruluşlarından hizmet alan hastaların tedavi sürecini etkileyen psiko-sosyal ve sosyo-ekonomik sorunlarının, sosyal hizmet mesleği ve disiplininin yöntem ve teknikleriyle zamanında çözümlenebilmesi için tıbbi sosyal hizmetin planlanması, uygulanması, değerlendirilmesi ve denetlenmesine ilişkin usul ve esasları belirleyerek tıbbi sosyal hizmet uygulamalarının insan hakları, eşitlik ve sosyal adalet temelli bir anlayış ile etkili ve ulaşılabilir bir şekilde gerçekleştirilmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Temel Kavramlar: Sağlık, hastalık, hasta, modern tıp, hastane, sağlık sosyolojisi.,Tıbbi Sosyal Hizmetin tarihçesi (Dünya ve Türkiye), farklı ülkelerin sağlık, refah
ve sosyal hizmet politikaları deneyimleri.,Türkiye’de sağlık hizmetlerinin örgütlenmesi,Sağlık politikası ve Tıbbi Sosyal Hizmet, Tıbbi Sosyal Hizmetin kapsamı, Örnek
olaylar. ,Hastaların hastanede yaşadıkları sorunlar. ,Tıbbi Sosyal Hizmet’e Giriş, Sağlık Kuruluşlarında sosyal hizmet uzmanının rol ve
işlevleri. ,Vaka çalışması ,Tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında sosyal grup çalışması ,Tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında kurulan gruplar ,Kronik Hastalıklarda Sosyal Hizmet Uygulaması ve Örnek uygulamalar ,Kronik Hastalıklarda Sosyal Hizmet Uygulaması ve Örnek uygulamalar ,Hasta Hakları ,Sağlık alanında kullanılan yaklaşımlar, Hak temelli yaklaşım, Sosyal adalet
yaklaşımı ve Örnek olaylar ,Hasta ve ailesi ile çalışma / Genogram; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1) Sağlık bakımı veren kuruluşlarda sosyal hizmet uygulamasının tarihi ve sosyal hizmet uygulamasının kapsamını inceler.16, 9A, D, E
2)Sosyal hizmet uzmanının sağlık bakım ekibi içerisindeki rolünü açıklar.A, D, E
3) Müracaatçının güçlenmesine odaklanarak ihtiyaçlarını değerlendirir.A, D, E
4) Sağlık bakım kuruluşlarındaki sosyal hizmet uygulamalarında meydana gelme olasılığı bulunan etik ikilemleri ve yasal durumları değerlendirir.A, D, E
5) Sosyal bakımında sosyal adaleti sağlamaya yönelik sosyal hizmet uygulamalarını savunur.A, D, E
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Temel Kavramlar: Sağlık, hastalık, hasta, modern tıp, hastane, sağlık sosyolojisi.Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
2Tıbbi Sosyal Hizmetin tarihçesi (Dünya ve Türkiye), farklı ülkelerin sağlık, refah
ve sosyal hizmet politikaları deneyimleri.
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
3Türkiye’de sağlık hizmetlerinin örgütlenmesi Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
4Sağlık politikası ve Tıbbi Sosyal Hizmet, Tıbbi Sosyal Hizmetin kapsamı, Örnek
olaylar.
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
5Hastaların hastanede yaşadıkları sorunlar. Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
6Tıbbi Sosyal Hizmet’e Giriş, Sağlık Kuruluşlarında sosyal hizmet uzmanının rol ve
işlevleri.
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
7Vaka çalışması Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
8Tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında sosyal grup çalışması Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
9Tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında kurulan gruplar Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
10Kronik Hastalıklarda Sosyal Hizmet Uygulaması ve Örnek uygulamalar Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
11Kronik Hastalıklarda Sosyal Hizmet Uygulaması ve Örnek uygulamalar Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
12Hasta Hakları Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
13Sağlık alanında kullanılan yaklaşımlar, Hak temelli yaklaşım, Sosyal adalet
yaklaşımı ve Örnek olaylar
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
14Hasta ve ailesi ile çalışma / GenogramKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
Kaynak
Attepe Özden, S. ve Özcan, E. (2017). Tıbbi Sosyal Hizmet. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. T.C. Sağlık Bakanlığı. (2011). Tıbbi Sosyal Hizmet Uygulaması Yönergesi. Çevrimiçi: https://dosyasb.saglik.gov.tr/Eklenti/1349,img071372pdf.pdf?0 Webb, J. (2002). Medical Social Work: The Reference Book. Trafford Publishing. Gehlert, S. and Browne, T. (2012). Handbook of Health Social Work. 2nd Ed. John Wiley & Sons, Inc.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
2
2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
3
3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
4
4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
5
5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
6
6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
7
7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
8
8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
9
9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
10
10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
11
11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
12
12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
13
13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
14
14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
15
15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
16
16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
17
17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
19
19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
20
20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
21
21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EBELİKTE SOSYAL HİZMET-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı sağlık kurum ve kuruluşlarından hizmet alan hastaların tedavi sürecini etkileyen psiko-sosyal ve sosyo-ekonomik sorunlarının, sosyal hizmet mesleği ve disiplininin yöntem ve teknikleriyle zamanında çözümlenebilmesi için tıbbi sosyal hizmetin planlanması, uygulanması, değerlendirilmesi ve denetlenmesine ilişkin usul ve esasları belirleyerek tıbbi sosyal hizmet uygulamalarının insan hakları, eşitlik ve sosyal adalet temelli bir anlayış ile etkili ve ulaşılabilir bir şekilde gerçekleştirilmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Temel Kavramlar: Sağlık, hastalık, hasta, modern tıp, hastane, sağlık sosyolojisi.,Tıbbi Sosyal Hizmetin tarihçesi (Dünya ve Türkiye), farklı ülkelerin sağlık, refah
ve sosyal hizmet politikaları deneyimleri.,Türkiye’de sağlık hizmetlerinin örgütlenmesi,Sağlık politikası ve Tıbbi Sosyal Hizmet, Tıbbi Sosyal Hizmetin kapsamı, Örnek
olaylar. ,Hastaların hastanede yaşadıkları sorunlar. ,Tıbbi Sosyal Hizmet’e Giriş, Sağlık Kuruluşlarında sosyal hizmet uzmanının rol ve
işlevleri. ,Vaka çalışması ,Tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında sosyal grup çalışması ,Tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında kurulan gruplar ,Kronik Hastalıklarda Sosyal Hizmet Uygulaması ve Örnek uygulamalar ,Kronik Hastalıklarda Sosyal Hizmet Uygulaması ve Örnek uygulamalar ,Hasta Hakları ,Sağlık alanında kullanılan yaklaşımlar, Hak temelli yaklaşım, Sosyal adalet
yaklaşımı ve Örnek olaylar ,Hasta ve ailesi ile çalışma / Genogram; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1) Sağlık bakımı veren kuruluşlarda sosyal hizmet uygulamasının tarihi ve sosyal hizmet uygulamasının kapsamını inceler.16, 9A, D, E
2)Sosyal hizmet uzmanının sağlık bakım ekibi içerisindeki rolünü açıklar.A, D, E
3) Müracaatçının güçlenmesine odaklanarak ihtiyaçlarını değerlendirir.A, D, E
4) Sağlık bakım kuruluşlarındaki sosyal hizmet uygulamalarında meydana gelme olasılığı bulunan etik ikilemleri ve yasal durumları değerlendirir.A, D, E
5) Sosyal bakımında sosyal adaleti sağlamaya yönelik sosyal hizmet uygulamalarını savunur.A, D, E
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Temel Kavramlar: Sağlık, hastalık, hasta, modern tıp, hastane, sağlık sosyolojisi.Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
2Tıbbi Sosyal Hizmetin tarihçesi (Dünya ve Türkiye), farklı ülkelerin sağlık, refah
ve sosyal hizmet politikaları deneyimleri.
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
3Türkiye’de sağlık hizmetlerinin örgütlenmesi Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
4Sağlık politikası ve Tıbbi Sosyal Hizmet, Tıbbi Sosyal Hizmetin kapsamı, Örnek
olaylar.
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
5Hastaların hastanede yaşadıkları sorunlar. Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
6Tıbbi Sosyal Hizmet’e Giriş, Sağlık Kuruluşlarında sosyal hizmet uzmanının rol ve
işlevleri.
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
7Vaka çalışması Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
8Tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında sosyal grup çalışması Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
9Tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında kurulan gruplar Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
10Kronik Hastalıklarda Sosyal Hizmet Uygulaması ve Örnek uygulamalar Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
11Kronik Hastalıklarda Sosyal Hizmet Uygulaması ve Örnek uygulamalar Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
12Hasta Hakları Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
13Sağlık alanında kullanılan yaklaşımlar, Hak temelli yaklaşım, Sosyal adalet
yaklaşımı ve Örnek olaylar
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
14Hasta ve ailesi ile çalışma / GenogramKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
Kaynak
Attepe Özden, S. ve Özcan, E. (2017). Tıbbi Sosyal Hizmet. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. T.C. Sağlık Bakanlığı. (2011). Tıbbi Sosyal Hizmet Uygulaması Yönergesi. Çevrimiçi: https://dosyasb.saglik.gov.tr/Eklenti/1349,img071372pdf.pdf?0 Webb, J. (2002). Medical Social Work: The Reference Book. Trafford Publishing. Gehlert, S. and Browne, T. (2012). Handbook of Health Social Work. 2nd Ed. John Wiley & Sons, Inc.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
2
2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
3
3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
4
4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
5
5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
6
6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
7
7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
8
8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
9
9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
10
10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
11
11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
12
12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
13
13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
14
14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
15
15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
16
16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
17
17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
19
19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
20
20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
21
21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 13:26Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 13:29