Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PATOLOJİ VE JİNEONKOLOJİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. İrem ÖZÖVER, Dr.Öğr.Üye. Handan ÖZCAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin Patoloji ile ilgili temel bilgileri edinmeleri, konularla ilgili temel kavramları, hastalıkların etiyolojisini ve gelişme mekanizmasını öğrenmeleri ve patolojinin kullandığı yöntemleri kavramaları ve patoloji laboratuvarına materyalin doğru şekilde ve uygun koşulda gönderilmesi hakkında bilgi sahibi olmalarıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Patoloji tanımı, patolojide kullanılan inceleme yöntemleri ve patoloji laboratuvarının genel işleyişi ve patoloji laboratuvarına materyal gönderim koşulları,Hücre zedelenmesi,Adaptasyon mekanizmaları,İnflamasyon ve onarım,Kadın genital sistem hastalıklarının etyopatogenezi, morfolojik bulguları ve klinik yansımaları,Kadın genital sistem hastalıklarının etyopatogenezi, morfolojik bulguları ve klinik yansımaları,Meme patolojileri, erkek genital sistem patolojileri, pediatride sık karşılaşılan neoplaziler,Servikal Kanseri,Endometrium Kanser,Over Kanseri ,Vulva Kanseri ,Vajen Kanseri ,Fallop Tüpleri Kanseri ,Jinekolojik Kanserlerden Korunma ve Ebelik Bakımı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Patoloji ile ilgili temel kavramları öğrenmek, | 10, 16, 9 | A |
Kadın genital sisteminde sık görülen hastalıkların etiyolojisini ve gelişme mekanizmalarını anlamak, | 10, 16, 9 | A |
Patolojinin kullandığı yöntemler hakkında bilgi sahibi olmak, | 10, 16, 9 | A |
Patoloji laboratuvarına materyalin uygun şekilde gönderimi konusunda yetkinlik kazanmak | 10, 16, 9 | A |
Jinekolojik kanser türlerini söyleyebilme, | 10, 16, 9 | A |
Jinekolojik kanser risk faktörlerini sayabilme, | 10, 16, 9 | A |
Jinekolojik kanser tanı, tedavi ve korunma yöntemlerini söyleyebilme, | 10, 16, 9 | A |
Kanserli hastaya bakım verebilme | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Patoloji tanımı, patolojide kullanılan inceleme yöntemleri ve patoloji laboratuvarının genel işleyişi ve patoloji laboratuvarına materyal gönderim koşulları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Hücre zedelenmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Adaptasyon mekanizmaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | İnflamasyon ve onarım | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Kadın genital sistem hastalıklarının etyopatogenezi, morfolojik bulguları ve klinik yansımaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Kadın genital sistem hastalıklarının etyopatogenezi, morfolojik bulguları ve klinik yansımaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Meme patolojileri, erkek genital sistem patolojileri, pediatride sık karşılaşılan neoplaziler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Servikal Kanseri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Endometrium Kanser | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Over Kanseri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Vulva Kanseri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Vajen Kanseri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Fallop Tüpleri Kanseri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Jinekolojik Kanserlerden Korunma ve Ebelik Bakımı |
Kaynak |
1.Robbins Temel Patoloji (KUMAR, V., COTRAN, R. S., & ROBBINS, S. L. (2003). Robbins basic pathology. Philadelphia, PA, Saunders.) 2.Halk sağlığı genel müdürlüğü internet sitesi-kanser istatistikleri (https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/kanser-istatistikleri) 3.Patoloji dernekleri federasyonu internet sayfası/dokümanlar (http://www.turkpath.org.tr) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | ||||||
2 | 2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | ||||||
4 | 4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | ||||||
5 | 5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | 6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | 7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | 8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | 9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | 10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | 11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | 12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | 13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | 15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | 16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | 17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | 18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | 19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | 20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | 21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PATOLOJİ VE JİNEONKOLOJİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. İrem ÖZÖVER, Dr.Öğr.Üye. Handan ÖZCAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin Patoloji ile ilgili temel bilgileri edinmeleri, konularla ilgili temel kavramları, hastalıkların etiyolojisini ve gelişme mekanizmasını öğrenmeleri ve patolojinin kullandığı yöntemleri kavramaları ve patoloji laboratuvarına materyalin doğru şekilde ve uygun koşulda gönderilmesi hakkında bilgi sahibi olmalarıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Patoloji tanımı, patolojide kullanılan inceleme yöntemleri ve patoloji laboratuvarının genel işleyişi ve patoloji laboratuvarına materyal gönderim koşulları,Hücre zedelenmesi,Adaptasyon mekanizmaları,İnflamasyon ve onarım,Kadın genital sistem hastalıklarının etyopatogenezi, morfolojik bulguları ve klinik yansımaları,Kadın genital sistem hastalıklarının etyopatogenezi, morfolojik bulguları ve klinik yansımaları,Meme patolojileri, erkek genital sistem patolojileri, pediatride sık karşılaşılan neoplaziler,Servikal Kanseri,Endometrium Kanser,Over Kanseri ,Vulva Kanseri ,Vajen Kanseri ,Fallop Tüpleri Kanseri ,Jinekolojik Kanserlerden Korunma ve Ebelik Bakımı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Patoloji ile ilgili temel kavramları öğrenmek, | 10, 16, 9 | A |
Kadın genital sisteminde sık görülen hastalıkların etiyolojisini ve gelişme mekanizmalarını anlamak, | 10, 16, 9 | A |
Patolojinin kullandığı yöntemler hakkında bilgi sahibi olmak, | 10, 16, 9 | A |
Patoloji laboratuvarına materyalin uygun şekilde gönderimi konusunda yetkinlik kazanmak | 10, 16, 9 | A |
Jinekolojik kanser türlerini söyleyebilme, | 10, 16, 9 | A |
Jinekolojik kanser risk faktörlerini sayabilme, | 10, 16, 9 | A |
Jinekolojik kanser tanı, tedavi ve korunma yöntemlerini söyleyebilme, | 10, 16, 9 | A |
Kanserli hastaya bakım verebilme | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Patoloji tanımı, patolojide kullanılan inceleme yöntemleri ve patoloji laboratuvarının genel işleyişi ve patoloji laboratuvarına materyal gönderim koşulları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Hücre zedelenmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Adaptasyon mekanizmaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | İnflamasyon ve onarım | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Kadın genital sistem hastalıklarının etyopatogenezi, morfolojik bulguları ve klinik yansımaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Kadın genital sistem hastalıklarının etyopatogenezi, morfolojik bulguları ve klinik yansımaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Meme patolojileri, erkek genital sistem patolojileri, pediatride sık karşılaşılan neoplaziler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Servikal Kanseri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Endometrium Kanser | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Over Kanseri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Vulva Kanseri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Vajen Kanseri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Fallop Tüpleri Kanseri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Jinekolojik Kanserlerden Korunma ve Ebelik Bakımı |
Kaynak |
1.Robbins Temel Patoloji (KUMAR, V., COTRAN, R. S., & ROBBINS, S. L. (2003). Robbins basic pathology. Philadelphia, PA, Saunders.) 2.Halk sağlığı genel müdürlüğü internet sitesi-kanser istatistikleri (https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/kanser-istatistikleri) 3.Patoloji dernekleri federasyonu internet sayfası/dokümanlar (http://www.turkpath.org.tr) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | ||||||
2 | 2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | ||||||
4 | 4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | ||||||
5 | 5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | 6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | 7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | 8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | 9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | 10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | 11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | 12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | 13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | 15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | 16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | 17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | 18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | 19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | 20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | 21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |