Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DOĞUM BİLGİSİ IV-Bahar Dönemi4+044
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. İffet GÜLER KAYA
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Canan ÖRÜKLÜ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDoğum sonu döneme ilişkin değişiklikleri öğrenerek normalden sapmaları tanımlaması ve sağlığı olumsuz etkileyen durumlara ilk müdahaleyi yapması için gerekli bilgi ve beceriyi kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması.
Doğum sonu dönemin fizyolojisi,Genital Sistem Değişiklikleri,Ekstragenital Sistem Değişiklikleri ,Ruhsal değişiklikler,Doğum sonu dönemde Anne-bebek uyumu/bakım gereksinimi,Doğum Sonu Dönemde Ebelik Değerlendirmesi
Taburculuk Eğitimi
Postpartum Ebeveyn- Bebek İlişkisi,Doğum Sonu dönemde Anne-bebek-ailenin evde bakımı,Doğum sonu dönemde riskli durumlar:
Postpartum Kanamalar,Uterus Rüptürü, Uterus İnversiyonu ve bakım
a. Doğumda hemostatik sistem
b. Klasifikasyon
- Atoni kanamaları
- Koagulopati kanamaları
- Doğum yolu yırtık kanamaları
c. Komplikasyonları
d. Tedavi
e. Kan transfüzyonu ,Puerperal Problemler
a. Subinvolution ve lochiometra
b. Mastitis
c. Tromboz ve Akciğer embolisi
ŞOK
Puerperal Enfeksiyonlar
a. Tanım
b. Etyoloji
c. Patogenez
d. Semptomatoloji
e. Proflaksi
f. Tedavi ,Üriner sistem enfeksiyonları ve bakım,Meme sorunları ve bakımı,Tromboembolik durumlar ve bakım, Sheehan Sendromu,Doğum sonu emosyonel sorunlar ve yaklaşım
Evde Doğum, Suda Doğum,Yenidoğan Bakım Ve İzlemi, Yenidoğan Resüstasyonu
Yenidoğanda sık görülen sorunlar
Yeni Doğanda Asfiksi Ve Respiratuar Distress Sendromu, Fizyolojik İkter Ve Rh Uygunsuzluğu
Bebekte Doğum Travmaları
a. Klasifikasyon (gebelik zamanı, doğum, postpartum)
b. Semptomlar
c. Tedavi
d. Prognoz
e. Profilaksi ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Doğum sonu bakımı bilmesi10, 16, 9A
Doğum sonu dönemde riskli durumları bilmesi10, 16, 9A
Doğum sonu enfeksiyonunu bilmesi10, 16, 9A
Evde doğum konusunda gebelere danışmanlık verebilmesi10, 16, 9A
Yenidoğanda sık görülen sorunları bilmesi10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması.
Doğum sonu dönemin fizyolojisi
Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
2Genital Sistem DeğişiklikleriÖnerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
3Ekstragenital Sistem Değişiklikleri Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
4Ruhsal değişikliklerÖnerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
5Doğum sonu dönemde Anne-bebek uyumu/bakım gereksinimiÖnerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
6Doğum Sonu Dönemde Ebelik Değerlendirmesi
Taburculuk Eğitimi
Postpartum Ebeveyn- Bebek İlişkisi
Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
7Doğum Sonu dönemde Anne-bebek-ailenin evde bakımıÖnerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
8Doğum sonu dönemde riskli durumlar:
Postpartum Kanamalar,Uterus Rüptürü, Uterus İnversiyonu ve bakım
a. Doğumda hemostatik sistem
b. Klasifikasyon
- Atoni kanamaları
- Koagulopati kanamaları
- Doğum yolu yırtık kanamaları
c. Komplikasyonları
d. Tedavi
e. Kan transfüzyonu
Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
9Puerperal Problemler
a. Subinvolution ve lochiometra
b. Mastitis
c. Tromboz ve Akciğer embolisi
ŞOK
Puerperal Enfeksiyonlar
a. Tanım
b. Etyoloji
c. Patogenez
d. Semptomatoloji
e. Proflaksi
f. Tedavi
Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
10Üriner sistem enfeksiyonları ve bakımÖnerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
11Meme sorunları ve bakımıÖnerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
12Tromboembolik durumlar ve bakım, Sheehan SendromuÖnerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
13Doğum sonu emosyonel sorunlar ve yaklaşım
Evde Doğum, Suda Doğum
Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
14Yenidoğan Bakım Ve İzlemi, Yenidoğan Resüstasyonu
Yenidoğanda sık görülen sorunlar
Yeni Doğanda Asfiksi Ve Respiratuar Distress Sendromu, Fizyolojik İkter Ve Rh Uygunsuzluğu
Bebekte Doğum Travmaları
a. Klasifikasyon (gebelik zamanı, doğum, postpartum)
b. Semptomlar
c. Tedavi
d. Prognoz
e. Profilaksi
Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
1. Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Ed. Prof. Dr. Nezihe Kızılkaya Beji, İstanbul, 2015, Nobel Tıp Kitapevleri 2. Obstetrik ve Jinekolojinin Temelleri Prof.Dr.Cazip Üstün, İdris Koçak, İstanbul, 2009. Nobel Tıp Kitapevleri. 3. Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı Ed Prof. Dr. Anahit Coşkun, İstanbul, 2000 4. Şirin A, Kavlak O (2008). Kadın Sağlığı. Birinci Basım, İstanbul: Bedray Yayıncılık. 5. Taşkın L (2011). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Onuncu Basım, Ankara: Sistem Ofset Matbaacılık. 6. Taşkın L, Eroğlu K, Terzioğlu F, Vural G, Kutlu Ö (2011). Hemşire ve Ebeler İçin Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi. Ankara:Palme Yayıncılık.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
2
2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
3
3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
4
4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
5
5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
6
6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
7
7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
8
8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
9
9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
10
10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
11
11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
12
12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
13
13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
14
14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
15
15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
16
16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
17
17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
19
19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
20
20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
21
21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14456
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı13535
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)111
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(111/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DOĞUM BİLGİSİ IV-Bahar Dönemi4+044
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. İffet GÜLER KAYA
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Canan ÖRÜKLÜ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDoğum sonu döneme ilişkin değişiklikleri öğrenerek normalden sapmaları tanımlaması ve sağlığı olumsuz etkileyen durumlara ilk müdahaleyi yapması için gerekli bilgi ve beceriyi kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması.
Doğum sonu dönemin fizyolojisi,Genital Sistem Değişiklikleri,Ekstragenital Sistem Değişiklikleri ,Ruhsal değişiklikler,Doğum sonu dönemde Anne-bebek uyumu/bakım gereksinimi,Doğum Sonu Dönemde Ebelik Değerlendirmesi
Taburculuk Eğitimi
Postpartum Ebeveyn- Bebek İlişkisi,Doğum Sonu dönemde Anne-bebek-ailenin evde bakımı,Doğum sonu dönemde riskli durumlar:
Postpartum Kanamalar,Uterus Rüptürü, Uterus İnversiyonu ve bakım
a. Doğumda hemostatik sistem
b. Klasifikasyon
- Atoni kanamaları
- Koagulopati kanamaları
- Doğum yolu yırtık kanamaları
c. Komplikasyonları
d. Tedavi
e. Kan transfüzyonu ,Puerperal Problemler
a. Subinvolution ve lochiometra
b. Mastitis
c. Tromboz ve Akciğer embolisi
ŞOK
Puerperal Enfeksiyonlar
a. Tanım
b. Etyoloji
c. Patogenez
d. Semptomatoloji
e. Proflaksi
f. Tedavi ,Üriner sistem enfeksiyonları ve bakım,Meme sorunları ve bakımı,Tromboembolik durumlar ve bakım, Sheehan Sendromu,Doğum sonu emosyonel sorunlar ve yaklaşım
Evde Doğum, Suda Doğum,Yenidoğan Bakım Ve İzlemi, Yenidoğan Resüstasyonu
Yenidoğanda sık görülen sorunlar
Yeni Doğanda Asfiksi Ve Respiratuar Distress Sendromu, Fizyolojik İkter Ve Rh Uygunsuzluğu
Bebekte Doğum Travmaları
a. Klasifikasyon (gebelik zamanı, doğum, postpartum)
b. Semptomlar
c. Tedavi
d. Prognoz
e. Profilaksi ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Doğum sonu bakımı bilmesi10, 16, 9A
Doğum sonu dönemde riskli durumları bilmesi10, 16, 9A
Doğum sonu enfeksiyonunu bilmesi10, 16, 9A
Evde doğum konusunda gebelere danışmanlık verebilmesi10, 16, 9A
Yenidoğanda sık görülen sorunları bilmesi10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması.
Doğum sonu dönemin fizyolojisi
Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
2Genital Sistem DeğişiklikleriÖnerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
3Ekstragenital Sistem Değişiklikleri Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
4Ruhsal değişikliklerÖnerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
5Doğum sonu dönemde Anne-bebek uyumu/bakım gereksinimiÖnerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
6Doğum Sonu Dönemde Ebelik Değerlendirmesi
Taburculuk Eğitimi
Postpartum Ebeveyn- Bebek İlişkisi
Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
7Doğum Sonu dönemde Anne-bebek-ailenin evde bakımıÖnerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
8Doğum sonu dönemde riskli durumlar:
Postpartum Kanamalar,Uterus Rüptürü, Uterus İnversiyonu ve bakım
a. Doğumda hemostatik sistem
b. Klasifikasyon
- Atoni kanamaları
- Koagulopati kanamaları
- Doğum yolu yırtık kanamaları
c. Komplikasyonları
d. Tedavi
e. Kan transfüzyonu
Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
9Puerperal Problemler
a. Subinvolution ve lochiometra
b. Mastitis
c. Tromboz ve Akciğer embolisi
ŞOK
Puerperal Enfeksiyonlar
a. Tanım
b. Etyoloji
c. Patogenez
d. Semptomatoloji
e. Proflaksi
f. Tedavi
Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
10Üriner sistem enfeksiyonları ve bakımÖnerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
11Meme sorunları ve bakımıÖnerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
12Tromboembolik durumlar ve bakım, Sheehan SendromuÖnerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
13Doğum sonu emosyonel sorunlar ve yaklaşım
Evde Doğum, Suda Doğum
Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
14Yenidoğan Bakım Ve İzlemi, Yenidoğan Resüstasyonu
Yenidoğanda sık görülen sorunlar
Yeni Doğanda Asfiksi Ve Respiratuar Distress Sendromu, Fizyolojik İkter Ve Rh Uygunsuzluğu
Bebekte Doğum Travmaları
a. Klasifikasyon (gebelik zamanı, doğum, postpartum)
b. Semptomlar
c. Tedavi
d. Prognoz
e. Profilaksi
Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
1. Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Ed. Prof. Dr. Nezihe Kızılkaya Beji, İstanbul, 2015, Nobel Tıp Kitapevleri 2. Obstetrik ve Jinekolojinin Temelleri Prof.Dr.Cazip Üstün, İdris Koçak, İstanbul, 2009. Nobel Tıp Kitapevleri. 3. Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı Ed Prof. Dr. Anahit Coşkun, İstanbul, 2000 4. Şirin A, Kavlak O (2008). Kadın Sağlığı. Birinci Basım, İstanbul: Bedray Yayıncılık. 5. Taşkın L (2011). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Onuncu Basım, Ankara: Sistem Ofset Matbaacılık. 6. Taşkın L, Eroğlu K, Terzioğlu F, Vural G, Kutlu Ö (2011). Hemşire ve Ebeler İçin Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi. Ankara:Palme Yayıncılık.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
2
2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
3
3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
4
4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
5
5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
6
6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
7
7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
8
8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
9
9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
10
10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
11
11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
12
12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
13
13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
14
14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
15
15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
16
16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
17
17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
19
19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
20
20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
21
21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 13:26Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 13:29