Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE İSTATİSTİK-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT
Dersi VerenlerProf.Dr. Anayit Margirit COŞKUN, Dr.Öğr.Üye. Filiz OKUMUŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıEbelik alanındaki araştırmalara esas olmak üzere Araştırma Metodolojisi ve İstatistik ile ilgili temel bilgileri vermektir.
Dersin İçeriğiBu ders; İstatistiğin Tanımı – Sağlık Bilimlerinde ve Ebelikte İstatistik - Veri Toplama,Verilerin Düzenli Hale Getirilmesi ve Gösterilmesi,Tanımlayıcı İstatistik Analiz: Ortalamalar: Analitik Ortalamalar,Analitik Olmayan Ortalamalar – Değişkenlik ve Ölçüleri,Değişkenlik ve Ölçüleri (devamı) - Çarpıklık ve Ölçüleri, Olasılık Kavramı ve Temel Olasılık Dağılımları: Binom Dağılımı ve Normal Dağılım,Normal Dağılım ve Standart Normal Dağılım – Normal Dağılım Uygulamaları,Tümevarımlı İstatistik Analize Giriş: Örnekleme ve Örnekleme Yöntemleri: Örnekleme Dağılımı – Basit Rastlantısal Örnekleme ve Anayığın Ölçülerinin Tahmini – Nokta ve Aralık Tahminleri,Anayığın Ortalamasının Tahmini, Anayığın Oranının Tahmini ve Örnek Büyüklüğünün Belirlenmesi, İstatistik İlişki Analizine Giriş: İki Boyutlu İstatistik Analiz - Korelasyon ve Regresyon Analizi: Pearson ve Spearman Korelasyon Katsayıları, Korelasyon ve Regresyon Analizi (devamı): Regresyon Denklemiyle Tahmin, Parametrik Olmayan Tekniklere Giriş,Parametrik Olmayan Teknikler (devamı) : Genel Tekrar / İstatistik Paket Program Uygulaması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Bilimsel araştırma sürecine esas olmak üzere İstatistik Metodolojisinin temel evrelerini betimleyebilecektir.13, 4, 9A, E
2.İstatistik Analiz evresini ve ilgili teknikleri, ağırlıklı olarak ebelik alanındaki problemlerin çözümlenmesinde uygulayabilecektir.9A, E
1.1. Veri Toplama yöntemlerini karşılaştırmalı biçimde tanır.13, 9A, E
1.2. Verileri düzenler.13, 9A, E
1.3. Verileri grafik ve şekillerle özetler.13, 16, 9A, E
2.1. Tanımlayıcı İstatistik tekniklerini uygular.13, 16, 9A, E
2.2. Tümevarımlı İstatistik tekniklerini İstatistiksel Çıkarsamada kullanır.13, 16, 9A, E
2.3. İstatistik Karar Teorisinin temellerini tanır.16, 4, 9A, E
2.4. İki Boyutlu (İki Değişkenli) İstatistik Analizin temel kurallarını kavrar ve uygular.13, 6, 9A, E
2.5. Parametrik Olmayan Yöntemler içerisinde ebelik alanında sıklıkla kullanılanları tanır.16, 6, 9A, E
3. Problem çözümleme ve sonuçları yorumlama becerisini geliştirecektir.14, 6, 9A, E
3.1. Ağırlıklı olarak ebelik alanındaki problemleri analitik yöntemlerle çözümler.6, 9A, E
3.2. Çözüm sonuçlarını yorumlar ve rapor eder.14, 4, 6, 9A, E
3.3. İstatistik Analiz Teknikleri ile problem çözümlemede istatistik paket programlar kullanır.4, 6, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İstatistiğin Tanımı – Sağlık Bilimlerinde ve Ebelikte İstatistik - Veri ToplamaÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Verilerin Düzenli Hale Getirilmesi ve GösterilmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Tanımlayıcı İstatistik Analiz: Ortalamalar: Analitik OrtalamalarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Analitik Olmayan Ortalamalar – Değişkenlik ve ÖlçüleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Değişkenlik ve Ölçüleri (devamı) - Çarpıklık ve ÖlçüleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6 Olasılık Kavramı ve Temel Olasılık Dağılımları: Binom Dağılımı ve Normal DağılımÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Normal Dağılım ve Standart Normal Dağılım – Normal Dağılım UygulamalarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Tümevarımlı İstatistik Analize Giriş: Örnekleme ve Örnekleme Yöntemleri: Örnekleme Dağılımı – Basit Rastlantısal Örnekleme ve Anayığın Ölçülerinin Tahmini – Nokta ve Aralık TahminleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Anayığın Ortalamasının TahminiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10 Anayığın Oranının Tahmini ve Örnek Büyüklüğünün BelirlenmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11 İstatistik İlişki Analizine Giriş: İki Boyutlu İstatistik Analiz - Korelasyon ve Regresyon Analizi: Pearson ve Spearman Korelasyon KatsayılarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12 Korelasyon ve Regresyon Analizi (devamı): Regresyon Denklemiyle TahminÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13 Parametrik Olmayan Tekniklere GirişÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Parametrik Olmayan Teknikler (devamı) : Genel Tekrar / İstatistik Paket Program UygulamasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Ders notları, konu ile ilgili Web siteleri, power point sunumları
Erdoğan S ,Nahcıvan N, Esin E, Hemşirelikte Araştırma Süreç Uygulama Ve Kritik Nobel Tıp Kitabevileri 2. Baskı İstanbul 2015

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
2
2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
3
3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
4
4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
5
5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
6
6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
7
7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
8
8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
9
9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
10
10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
11
11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
12
12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
13
13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
14
14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
15
15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
16
16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
17
17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
19
19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
20
20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
21
21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11616
Genel Sınav ve Hazırlığı12121
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)93
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(93/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE İSTATİSTİK-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT
Dersi VerenlerProf.Dr. Anayit Margirit COŞKUN, Dr.Öğr.Üye. Filiz OKUMUŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıEbelik alanındaki araştırmalara esas olmak üzere Araştırma Metodolojisi ve İstatistik ile ilgili temel bilgileri vermektir.
Dersin İçeriğiBu ders; İstatistiğin Tanımı – Sağlık Bilimlerinde ve Ebelikte İstatistik - Veri Toplama,Verilerin Düzenli Hale Getirilmesi ve Gösterilmesi,Tanımlayıcı İstatistik Analiz: Ortalamalar: Analitik Ortalamalar,Analitik Olmayan Ortalamalar – Değişkenlik ve Ölçüleri,Değişkenlik ve Ölçüleri (devamı) - Çarpıklık ve Ölçüleri, Olasılık Kavramı ve Temel Olasılık Dağılımları: Binom Dağılımı ve Normal Dağılım,Normal Dağılım ve Standart Normal Dağılım – Normal Dağılım Uygulamaları,Tümevarımlı İstatistik Analize Giriş: Örnekleme ve Örnekleme Yöntemleri: Örnekleme Dağılımı – Basit Rastlantısal Örnekleme ve Anayığın Ölçülerinin Tahmini – Nokta ve Aralık Tahminleri,Anayığın Ortalamasının Tahmini, Anayığın Oranının Tahmini ve Örnek Büyüklüğünün Belirlenmesi, İstatistik İlişki Analizine Giriş: İki Boyutlu İstatistik Analiz - Korelasyon ve Regresyon Analizi: Pearson ve Spearman Korelasyon Katsayıları, Korelasyon ve Regresyon Analizi (devamı): Regresyon Denklemiyle Tahmin, Parametrik Olmayan Tekniklere Giriş,Parametrik Olmayan Teknikler (devamı) : Genel Tekrar / İstatistik Paket Program Uygulaması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Bilimsel araştırma sürecine esas olmak üzere İstatistik Metodolojisinin temel evrelerini betimleyebilecektir.13, 4, 9A, E
2.İstatistik Analiz evresini ve ilgili teknikleri, ağırlıklı olarak ebelik alanındaki problemlerin çözümlenmesinde uygulayabilecektir.9A, E
1.1. Veri Toplama yöntemlerini karşılaştırmalı biçimde tanır.13, 9A, E
1.2. Verileri düzenler.13, 9A, E
1.3. Verileri grafik ve şekillerle özetler.13, 16, 9A, E
2.1. Tanımlayıcı İstatistik tekniklerini uygular.13, 16, 9A, E
2.2. Tümevarımlı İstatistik tekniklerini İstatistiksel Çıkarsamada kullanır.13, 16, 9A, E
2.3. İstatistik Karar Teorisinin temellerini tanır.16, 4, 9A, E
2.4. İki Boyutlu (İki Değişkenli) İstatistik Analizin temel kurallarını kavrar ve uygular.13, 6, 9A, E
2.5. Parametrik Olmayan Yöntemler içerisinde ebelik alanında sıklıkla kullanılanları tanır.16, 6, 9A, E
3. Problem çözümleme ve sonuçları yorumlama becerisini geliştirecektir.14, 6, 9A, E
3.1. Ağırlıklı olarak ebelik alanındaki problemleri analitik yöntemlerle çözümler.6, 9A, E
3.2. Çözüm sonuçlarını yorumlar ve rapor eder.14, 4, 6, 9A, E
3.3. İstatistik Analiz Teknikleri ile problem çözümlemede istatistik paket programlar kullanır.4, 6, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İstatistiğin Tanımı – Sağlık Bilimlerinde ve Ebelikte İstatistik - Veri ToplamaÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Verilerin Düzenli Hale Getirilmesi ve GösterilmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Tanımlayıcı İstatistik Analiz: Ortalamalar: Analitik OrtalamalarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Analitik Olmayan Ortalamalar – Değişkenlik ve ÖlçüleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Değişkenlik ve Ölçüleri (devamı) - Çarpıklık ve ÖlçüleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6 Olasılık Kavramı ve Temel Olasılık Dağılımları: Binom Dağılımı ve Normal DağılımÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Normal Dağılım ve Standart Normal Dağılım – Normal Dağılım UygulamalarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Tümevarımlı İstatistik Analize Giriş: Örnekleme ve Örnekleme Yöntemleri: Örnekleme Dağılımı – Basit Rastlantısal Örnekleme ve Anayığın Ölçülerinin Tahmini – Nokta ve Aralık TahminleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Anayığın Ortalamasının TahminiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10 Anayığın Oranının Tahmini ve Örnek Büyüklüğünün BelirlenmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11 İstatistik İlişki Analizine Giriş: İki Boyutlu İstatistik Analiz - Korelasyon ve Regresyon Analizi: Pearson ve Spearman Korelasyon KatsayılarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12 Korelasyon ve Regresyon Analizi (devamı): Regresyon Denklemiyle TahminÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13 Parametrik Olmayan Tekniklere GirişÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Parametrik Olmayan Teknikler (devamı) : Genel Tekrar / İstatistik Paket Program UygulamasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Ders notları, konu ile ilgili Web siteleri, power point sunumları
Erdoğan S ,Nahcıvan N, Esin E, Hemşirelikte Araştırma Süreç Uygulama Ve Kritik Nobel Tıp Kitabevileri 2. Baskı İstanbul 2015

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
2
2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
3
3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
4
4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
5
5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
6
6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
7
7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
8
8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
9
9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
10
10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
11
11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
12
12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
13
13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
14
14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
15
15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
16
16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
17
17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
19
19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
20
20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
21
21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 13:26Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 13:29