Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE İSTATİSTİK | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Anayit Margirit COŞKUN, Dr.Öğr.Üye. Filiz OKUMUŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ebelik alanındaki araştırmalara esas olmak üzere Araştırma Metodolojisi ve İstatistik ile ilgili temel bilgileri vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İstatistiğin Tanımı – Sağlık Bilimlerinde ve Ebelikte İstatistik - Veri Toplama,Verilerin Düzenli Hale Getirilmesi ve Gösterilmesi,Tanımlayıcı İstatistik Analiz: Ortalamalar: Analitik Ortalamalar,Analitik Olmayan Ortalamalar – Değişkenlik ve Ölçüleri,Değişkenlik ve Ölçüleri (devamı) - Çarpıklık ve Ölçüleri, Olasılık Kavramı ve Temel Olasılık Dağılımları: Binom Dağılımı ve Normal Dağılım,Normal Dağılım ve Standart Normal Dağılım – Normal Dağılım Uygulamaları,Tümevarımlı İstatistik Analize Giriş: Örnekleme ve Örnekleme Yöntemleri: Örnekleme Dağılımı – Basit Rastlantısal Örnekleme ve Anayığın Ölçülerinin Tahmini – Nokta ve Aralık Tahminleri,Anayığın Ortalamasının Tahmini, Anayığın Oranının Tahmini ve Örnek Büyüklüğünün Belirlenmesi, İstatistik İlişki Analizine Giriş: İki Boyutlu İstatistik Analiz - Korelasyon ve Regresyon Analizi: Pearson ve Spearman Korelasyon Katsayıları, Korelasyon ve Regresyon Analizi (devamı): Regresyon Denklemiyle Tahmin, Parametrik Olmayan Tekniklere Giriş,Parametrik Olmayan Teknikler (devamı) : Genel Tekrar / İstatistik Paket Program Uygulaması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Bilimsel araştırma sürecine esas olmak üzere İstatistik Metodolojisinin temel evrelerini betimleyebilecektir. | 13, 4, 9 | A, E |
2.İstatistik Analiz evresini ve ilgili teknikleri, ağırlıklı olarak ebelik alanındaki problemlerin çözümlenmesinde uygulayabilecektir. | 9 | A, E |
1.1. Veri Toplama yöntemlerini karşılaştırmalı biçimde tanır. | 13, 9 | A, E |
1.2. Verileri düzenler. | 13, 9 | A, E |
1.3. Verileri grafik ve şekillerle özetler. | 13, 16, 9 | A, E |
2.1. Tanımlayıcı İstatistik tekniklerini uygular. | 13, 16, 9 | A, E |
2.2. Tümevarımlı İstatistik tekniklerini İstatistiksel Çıkarsamada kullanır. | 13, 16, 9 | A, E |
2.3. İstatistik Karar Teorisinin temellerini tanır. | 16, 4, 9 | A, E |
2.4. İki Boyutlu (İki Değişkenli) İstatistik Analizin temel kurallarını kavrar ve uygular. | 13, 6, 9 | A, E |
2.5. Parametrik Olmayan Yöntemler içerisinde ebelik alanında sıklıkla kullanılanları tanır. | 16, 6, 9 | A, E |
3. Problem çözümleme ve sonuçları yorumlama becerisini geliştirecektir. | 14, 6, 9 | A, E |
3.1. Ağırlıklı olarak ebelik alanındaki problemleri analitik yöntemlerle çözümler. | 6, 9 | A, E |
3.2. Çözüm sonuçlarını yorumlar ve rapor eder. | 14, 4, 6, 9 | A, E |
3.3. İstatistik Analiz Teknikleri ile problem çözümlemede istatistik paket programlar kullanır. | 4, 6, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İstatistiğin Tanımı – Sağlık Bilimlerinde ve Ebelikte İstatistik - Veri Toplama | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Verilerin Düzenli Hale Getirilmesi ve Gösterilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Tanımlayıcı İstatistik Analiz: Ortalamalar: Analitik Ortalamalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Analitik Olmayan Ortalamalar – Değişkenlik ve Ölçüleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Değişkenlik ve Ölçüleri (devamı) - Çarpıklık ve Ölçüleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Olasılık Kavramı ve Temel Olasılık Dağılımları: Binom Dağılımı ve Normal Dağılım | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Normal Dağılım ve Standart Normal Dağılım – Normal Dağılım Uygulamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Tümevarımlı İstatistik Analize Giriş: Örnekleme ve Örnekleme Yöntemleri: Örnekleme Dağılımı – Basit Rastlantısal Örnekleme ve Anayığın Ölçülerinin Tahmini – Nokta ve Aralık Tahminleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Anayığın Ortalamasının Tahmini | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Anayığın Oranının Tahmini ve Örnek Büyüklüğünün Belirlenmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | İstatistik İlişki Analizine Giriş: İki Boyutlu İstatistik Analiz - Korelasyon ve Regresyon Analizi: Pearson ve Spearman Korelasyon Katsayıları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Korelasyon ve Regresyon Analizi (devamı): Regresyon Denklemiyle Tahmin | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Parametrik Olmayan Tekniklere Giriş | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Parametrik Olmayan Teknikler (devamı) : Genel Tekrar / İstatistik Paket Program Uygulaması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Ders notları, konu ile ilgili Web siteleri, power point sunumları |
Erdoğan S ,Nahcıvan N, Esin E, Hemşirelikte Araştırma Süreç Uygulama Ve Kritik Nobel Tıp Kitabevileri 2. Baskı İstanbul 2015 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | ||||||
2 | 2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | ||||||
4 | 4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | ||||||
5 | 5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | 6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | 7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | 8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | 9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | 10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | 11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | 12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | 13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | 15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | 16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | 17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | 18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | 19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | 20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | 21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 93 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(93/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE İSTATİSTİK | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Anayit Margirit COŞKUN, Dr.Öğr.Üye. Filiz OKUMUŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ebelik alanındaki araştırmalara esas olmak üzere Araştırma Metodolojisi ve İstatistik ile ilgili temel bilgileri vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İstatistiğin Tanımı – Sağlık Bilimlerinde ve Ebelikte İstatistik - Veri Toplama,Verilerin Düzenli Hale Getirilmesi ve Gösterilmesi,Tanımlayıcı İstatistik Analiz: Ortalamalar: Analitik Ortalamalar,Analitik Olmayan Ortalamalar – Değişkenlik ve Ölçüleri,Değişkenlik ve Ölçüleri (devamı) - Çarpıklık ve Ölçüleri, Olasılık Kavramı ve Temel Olasılık Dağılımları: Binom Dağılımı ve Normal Dağılım,Normal Dağılım ve Standart Normal Dağılım – Normal Dağılım Uygulamaları,Tümevarımlı İstatistik Analize Giriş: Örnekleme ve Örnekleme Yöntemleri: Örnekleme Dağılımı – Basit Rastlantısal Örnekleme ve Anayığın Ölçülerinin Tahmini – Nokta ve Aralık Tahminleri,Anayığın Ortalamasının Tahmini, Anayığın Oranının Tahmini ve Örnek Büyüklüğünün Belirlenmesi, İstatistik İlişki Analizine Giriş: İki Boyutlu İstatistik Analiz - Korelasyon ve Regresyon Analizi: Pearson ve Spearman Korelasyon Katsayıları, Korelasyon ve Regresyon Analizi (devamı): Regresyon Denklemiyle Tahmin, Parametrik Olmayan Tekniklere Giriş,Parametrik Olmayan Teknikler (devamı) : Genel Tekrar / İstatistik Paket Program Uygulaması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Bilimsel araştırma sürecine esas olmak üzere İstatistik Metodolojisinin temel evrelerini betimleyebilecektir. | 13, 4, 9 | A, E |
2.İstatistik Analiz evresini ve ilgili teknikleri, ağırlıklı olarak ebelik alanındaki problemlerin çözümlenmesinde uygulayabilecektir. | 9 | A, E |
1.1. Veri Toplama yöntemlerini karşılaştırmalı biçimde tanır. | 13, 9 | A, E |
1.2. Verileri düzenler. | 13, 9 | A, E |
1.3. Verileri grafik ve şekillerle özetler. | 13, 16, 9 | A, E |
2.1. Tanımlayıcı İstatistik tekniklerini uygular. | 13, 16, 9 | A, E |
2.2. Tümevarımlı İstatistik tekniklerini İstatistiksel Çıkarsamada kullanır. | 13, 16, 9 | A, E |
2.3. İstatistik Karar Teorisinin temellerini tanır. | 16, 4, 9 | A, E |
2.4. İki Boyutlu (İki Değişkenli) İstatistik Analizin temel kurallarını kavrar ve uygular. | 13, 6, 9 | A, E |
2.5. Parametrik Olmayan Yöntemler içerisinde ebelik alanında sıklıkla kullanılanları tanır. | 16, 6, 9 | A, E |
3. Problem çözümleme ve sonuçları yorumlama becerisini geliştirecektir. | 14, 6, 9 | A, E |
3.1. Ağırlıklı olarak ebelik alanındaki problemleri analitik yöntemlerle çözümler. | 6, 9 | A, E |
3.2. Çözüm sonuçlarını yorumlar ve rapor eder. | 14, 4, 6, 9 | A, E |
3.3. İstatistik Analiz Teknikleri ile problem çözümlemede istatistik paket programlar kullanır. | 4, 6, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İstatistiğin Tanımı – Sağlık Bilimlerinde ve Ebelikte İstatistik - Veri Toplama | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Verilerin Düzenli Hale Getirilmesi ve Gösterilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Tanımlayıcı İstatistik Analiz: Ortalamalar: Analitik Ortalamalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Analitik Olmayan Ortalamalar – Değişkenlik ve Ölçüleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Değişkenlik ve Ölçüleri (devamı) - Çarpıklık ve Ölçüleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Olasılık Kavramı ve Temel Olasılık Dağılımları: Binom Dağılımı ve Normal Dağılım | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Normal Dağılım ve Standart Normal Dağılım – Normal Dağılım Uygulamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Tümevarımlı İstatistik Analize Giriş: Örnekleme ve Örnekleme Yöntemleri: Örnekleme Dağılımı – Basit Rastlantısal Örnekleme ve Anayığın Ölçülerinin Tahmini – Nokta ve Aralık Tahminleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Anayığın Ortalamasının Tahmini | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Anayığın Oranının Tahmini ve Örnek Büyüklüğünün Belirlenmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | İstatistik İlişki Analizine Giriş: İki Boyutlu İstatistik Analiz - Korelasyon ve Regresyon Analizi: Pearson ve Spearman Korelasyon Katsayıları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Korelasyon ve Regresyon Analizi (devamı): Regresyon Denklemiyle Tahmin | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Parametrik Olmayan Tekniklere Giriş | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Parametrik Olmayan Teknikler (devamı) : Genel Tekrar / İstatistik Paket Program Uygulaması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Ders notları, konu ile ilgili Web siteleri, power point sunumları |
Erdoğan S ,Nahcıvan N, Esin E, Hemşirelikte Araştırma Süreç Uygulama Ve Kritik Nobel Tıp Kitabevileri 2. Baskı İstanbul 2015 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | ||||||
2 | 2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | ||||||
4 | 4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | ||||||
5 | 5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | 6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | 7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | 8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | 9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | 10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | 11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | 12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | 13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | 15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | 16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | 17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | 18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | 19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | 20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | 21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |