Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TOPLU BESLENME SİSTEMLERİ UYGULAMASI-Bahar Dönemi0+2878
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Fatma Elif SEZER
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Nadide Gizem TARAKÇI FİLİZ, Öğr.Gör. Emre BAYRAKTAROĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Öğrencileri toplu beslenme hizmetlerinin verildiği kuruluşlarda kurumun diyetisyeni ve akademik personel danışmanlığında, yönetici diyetisyenliğe pratik olarak hazırlamak, bilgi ve beceri sahibi olmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Oryantasyon, uygulama yapılacak yerler hakkında bilgilendirme, uygulamanın başlaması,Probtermometrenin kullanım standartlarının araştırılması ve uygulama yapılması,Kuru-soğuk-temizlik depolarının olması gereken koşul ve standartların araştırılması ve gözlenmesi,Mal kabulünde et, kuru gıda, sebze-meyve vb. alımlarının değerlendirilmesi,Standart tariflerin incelenmesi ve değerlendirilmesi,Kullanılan araç ve gereçlerin kullanım şekli ve hijyen standartlarının değerlendirilmesi,Mutfakta kullanılan besinler ve malzemeler ile ilgili teknik şartnamelerin incelenmesi ve değerlendirilmesi,Mutfakta kullanılan doğrama ve pişirme tekniklerinin değerlendirilmesi,Mutfakta uygulanan gıda güvenliği sistemlerinin gözlenmesi ve değerlendirilmesi,Kurumda uygulanan menü çeşitlerinin gözlenmesi ve değerlendirilmesi,Check-listlerin ve formların gözlenmesi ve incelenmesi,Numune alımının gözlenmesi ve değerlendirilmesi,Mutfakta kullanılan araç-gereç listeleri ve kullanma talimatlarının gözlenmesi ve incelenmesi,Kurumun özelliklerine uygun örnek menü planlanma uygulamasının yapılması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Öğrencilerin bu ders ile ilgili bilgi ve becerileri ile toplu beslenme hizmeti veren kurumlarda teorik ve pratikte diyetisyenliği değerlendirir.11, 16, 9A
2. Geniş çapta besin hazırlama ve pişirme ilkelerini değerlendirir.11, 16, 9A
3. Teknoloji ile yeni geliştirilen saklama yöntemlerini açıklar.11, 16, 9A
4. Toplu beslenme hizmetlerinin verildiği kuruluşlarda diyetisyenin yönetici rolünü analiz eder.11, 16, 9A
5. Kurum içi yapılacak eğitimleri belirler.11, 16, 9A
6. Kurum içi verdiği eğitimlerin etkinliğini çeşitli metodlarla değerlendirir.11, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Oryantasyon, uygulama yapılacak yerler hakkında bilgilendirme, uygulamanın başlamasıİlgili kaynaklardan genel tarama Uygulama defterinin 1., 2. ve 3. sayfalarının çalışılması
2Probtermometrenin kullanım standartlarının araştırılması ve uygulama yapılmasıUygulama defterinin 4., 5. ve 6. sayfalarının çalışılması
3Kuru-soğuk-temizlik depolarının olması gereken koşul ve standartların araştırılması ve gözlenmesiUygulama defterinin 7. ve 8. sayfalarının çalışılması
4Mal kabulünde et, kuru gıda, sebze-meyve vb. alımlarının değerlendirilmesiUygulama defterinin 9. ve 10. sayfalarının çalışılması
5Standart tariflerin incelenmesi ve değerlendirilmesiUygulama defterinin 11. ve 12. sayfalarının çalışılması
6Kullanılan araç ve gereçlerin kullanım şekli ve hijyen standartlarının değerlendirilmesiUygulama defterinin 13. ve 14. sayfalarının çalışılması
7Mutfakta kullanılan besinler ve malzemeler ile ilgili teknik şartnamelerin incelenmesi ve değerlendirilmesiUygulama defterinin 15. ve 16. sayfalarının çalışılması
8Mutfakta kullanılan doğrama ve pişirme tekniklerinin değerlendirilmesiUygulama defterinin 17. ve 18. sayfalarının çalışılması
9Mutfakta uygulanan gıda güvenliği sistemlerinin gözlenmesi ve değerlendirilmesiUygulama defterinin 19. ve 20. sayfalarının çalışılması
10Kurumda uygulanan menü çeşitlerinin gözlenmesi ve değerlendirilmesiUygulama defterinin 21. ve 22. sayfalarının çalışılması
11Check-listlerin ve formların gözlenmesi ve incelenmesiUygulama defterinin 23. ve 24. sayfalarının çalışılması
12Numune alımının gözlenmesi ve değerlendirilmesiUygulama defterinin 25. ve 26. sayfalarının çalışılması
13Mutfakta kullanılan araç-gereç listeleri ve kullanma talimatlarının gözlenmesi ve incelenmesiUygulama defterinin 27. ve 28. sayfalarının çalışılması
14Kurumun özelliklerine uygun örnek menü planlanma uygulamasının yapılmasıUygulama defterinin 29. ve 30. sayfalarının çalışılması
Kaynak
1. Bilici S, Baş M. Toplu Beslenme Sistemleri, Hedef Yayıncılık, Şubat 2021. 2. T.C. Sağlık Bakanlığı. Toplu Beslenme Sistemleri İçin Ulusal Menü Planlama ve Uygulama Rehberi, 2020. 3. Dağ A. Yiyecek İçecek İşletmelerinde Standart Tarifeler Maliyet ve Hijyen Kontrolü. Mart 2006. 4. Toplu Beslenme Yapılan Kurumlarda Çalışan Personel İçin Sanitasyon / Hijyen Eğitimi Rehberi. Hatipoğlu Yayıncılık, Ocak 2003. 5. Kutluay Merdol T. Toplu Beslenme Servisi Yapılan Kurumlar için Standart Yemek Tarifleri, Hatipoğlu Yayıncılık, Aralık 2016.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir.
X
2
Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar.
X
4
Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
5
Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür.
X
6
Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
7
En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
X
8
Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
9
Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar.
X
10
Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
11
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati6212
Rehberli Problem Çözme632192
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi11010
Okul Dışı Diğer Faaliyetler11010
Proje Sunumu / Seminer155
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı155
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı11111
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)245
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(245/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TOPLU BESLENME SİSTEMLERİ UYGULAMASI-Bahar Dönemi0+2878
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Fatma Elif SEZER
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Nadide Gizem TARAKÇI FİLİZ, Öğr.Gör. Emre BAYRAKTAROĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Öğrencileri toplu beslenme hizmetlerinin verildiği kuruluşlarda kurumun diyetisyeni ve akademik personel danışmanlığında, yönetici diyetisyenliğe pratik olarak hazırlamak, bilgi ve beceri sahibi olmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Oryantasyon, uygulama yapılacak yerler hakkında bilgilendirme, uygulamanın başlaması,Probtermometrenin kullanım standartlarının araştırılması ve uygulama yapılması,Kuru-soğuk-temizlik depolarının olması gereken koşul ve standartların araştırılması ve gözlenmesi,Mal kabulünde et, kuru gıda, sebze-meyve vb. alımlarının değerlendirilmesi,Standart tariflerin incelenmesi ve değerlendirilmesi,Kullanılan araç ve gereçlerin kullanım şekli ve hijyen standartlarının değerlendirilmesi,Mutfakta kullanılan besinler ve malzemeler ile ilgili teknik şartnamelerin incelenmesi ve değerlendirilmesi,Mutfakta kullanılan doğrama ve pişirme tekniklerinin değerlendirilmesi,Mutfakta uygulanan gıda güvenliği sistemlerinin gözlenmesi ve değerlendirilmesi,Kurumda uygulanan menü çeşitlerinin gözlenmesi ve değerlendirilmesi,Check-listlerin ve formların gözlenmesi ve incelenmesi,Numune alımının gözlenmesi ve değerlendirilmesi,Mutfakta kullanılan araç-gereç listeleri ve kullanma talimatlarının gözlenmesi ve incelenmesi,Kurumun özelliklerine uygun örnek menü planlanma uygulamasının yapılması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Öğrencilerin bu ders ile ilgili bilgi ve becerileri ile toplu beslenme hizmeti veren kurumlarda teorik ve pratikte diyetisyenliği değerlendirir.11, 16, 9A
2. Geniş çapta besin hazırlama ve pişirme ilkelerini değerlendirir.11, 16, 9A
3. Teknoloji ile yeni geliştirilen saklama yöntemlerini açıklar.11, 16, 9A
4. Toplu beslenme hizmetlerinin verildiği kuruluşlarda diyetisyenin yönetici rolünü analiz eder.11, 16, 9A
5. Kurum içi yapılacak eğitimleri belirler.11, 16, 9A
6. Kurum içi verdiği eğitimlerin etkinliğini çeşitli metodlarla değerlendirir.11, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Oryantasyon, uygulama yapılacak yerler hakkında bilgilendirme, uygulamanın başlamasıİlgili kaynaklardan genel tarama Uygulama defterinin 1., 2. ve 3. sayfalarının çalışılması
2Probtermometrenin kullanım standartlarının araştırılması ve uygulama yapılmasıUygulama defterinin 4., 5. ve 6. sayfalarının çalışılması
3Kuru-soğuk-temizlik depolarının olması gereken koşul ve standartların araştırılması ve gözlenmesiUygulama defterinin 7. ve 8. sayfalarının çalışılması
4Mal kabulünde et, kuru gıda, sebze-meyve vb. alımlarının değerlendirilmesiUygulama defterinin 9. ve 10. sayfalarının çalışılması
5Standart tariflerin incelenmesi ve değerlendirilmesiUygulama defterinin 11. ve 12. sayfalarının çalışılması
6Kullanılan araç ve gereçlerin kullanım şekli ve hijyen standartlarının değerlendirilmesiUygulama defterinin 13. ve 14. sayfalarının çalışılması
7Mutfakta kullanılan besinler ve malzemeler ile ilgili teknik şartnamelerin incelenmesi ve değerlendirilmesiUygulama defterinin 15. ve 16. sayfalarının çalışılması
8Mutfakta kullanılan doğrama ve pişirme tekniklerinin değerlendirilmesiUygulama defterinin 17. ve 18. sayfalarının çalışılması
9Mutfakta uygulanan gıda güvenliği sistemlerinin gözlenmesi ve değerlendirilmesiUygulama defterinin 19. ve 20. sayfalarının çalışılması
10Kurumda uygulanan menü çeşitlerinin gözlenmesi ve değerlendirilmesiUygulama defterinin 21. ve 22. sayfalarının çalışılması
11Check-listlerin ve formların gözlenmesi ve incelenmesiUygulama defterinin 23. ve 24. sayfalarının çalışılması
12Numune alımının gözlenmesi ve değerlendirilmesiUygulama defterinin 25. ve 26. sayfalarının çalışılması
13Mutfakta kullanılan araç-gereç listeleri ve kullanma talimatlarının gözlenmesi ve incelenmesiUygulama defterinin 27. ve 28. sayfalarının çalışılması
14Kurumun özelliklerine uygun örnek menü planlanma uygulamasının yapılmasıUygulama defterinin 29. ve 30. sayfalarının çalışılması
Kaynak
1. Bilici S, Baş M. Toplu Beslenme Sistemleri, Hedef Yayıncılık, Şubat 2021. 2. T.C. Sağlık Bakanlığı. Toplu Beslenme Sistemleri İçin Ulusal Menü Planlama ve Uygulama Rehberi, 2020. 3. Dağ A. Yiyecek İçecek İşletmelerinde Standart Tarifeler Maliyet ve Hijyen Kontrolü. Mart 2006. 4. Toplu Beslenme Yapılan Kurumlarda Çalışan Personel İçin Sanitasyon / Hijyen Eğitimi Rehberi. Hatipoğlu Yayıncılık, Ocak 2003. 5. Kutluay Merdol T. Toplu Beslenme Servisi Yapılan Kurumlar için Standart Yemek Tarifleri, Hatipoğlu Yayıncılık, Aralık 2016.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir.
X
2
Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar.
X
4
Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
5
Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür.
X
6
Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
7
En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
X
8
Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
9
Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar.
X
10
Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
11
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 10:24Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 10:33