Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BESİN GÜVENLİĞİ-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Neda SALEKİ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Fatma MERT BİBEROĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBesin Güvenliği konusunda bilgi sahibi olmalarını ve alanda gerekli hallerde uygulamalarını sağlamak.
Dersin İçeriğiBu ders; Besin güvenliğinin önemi Türkiye´de ve dünyada besin güvenliği,Besin mevzuatı tanımı, kapsamı ve gıda mevzuatında esaslar,Besin kontaminantları ve bozulma etkenleri,Besin bozulmasına neden olan mikrobik, kimyasal, ve biyokimyasal faktörler.,Besin kökenli sağlık riskleri,Gıda endüstrisinde çalışan kişiler için kişisel hijyen bilgisi,Besin koruma teknikleri ve ürün güvenliği,Besinlere uygulanan temel koruma ve işleme teknikleri,Besin güvenliği tehlikelerinin tanımlanması,Endüstriyel Besin güvenliğinde hijyen ve sanitasyon,Besinlerde kalite güvenliği, ürün ve üretimin kontrolü,GGMP,GHPıda güvenlik programları,,HACCP sistemi ve besin endüstrisindeki gelişimi,ISO 22000 yönetim sistemi standardı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Besin güvenliğini bozan etmenleri denetler.10, 16, 9A
2. Besin güvenliği konusundaki yasal düzenlemeleri açıklar.10, 16, 9A
3. Besin kontrolünün ve mevzuatının önemini ayırt eder.10, 16, 19, 9A
4. Besin güvenliği ve hijyeni konusundaki bilgileri meslek hayatında uygular.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Besin güvenliğinin önemi Türkiye´de ve dünyada besin güvenliğiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
2Besin mevzuatı tanımı, kapsamı ve gıda mevzuatında esaslarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
3Besin kontaminantları ve bozulma etkenleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
4Besin bozulmasına neden olan mikrobik, kimyasal, ve biyokimyasal faktörler.Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
5Besin kökenli sağlık riskleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
6Gıda endüstrisinde çalışan kişiler için kişisel hijyen bilgisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
7Besin koruma teknikleri ve ürün güvenliğiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
8Besinlere uygulanan temel koruma ve işleme teknikleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
9Besin güvenliği tehlikelerinin tanımlanmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
10Endüstriyel Besin güvenliğinde hijyen ve sanitasyonÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
11Besinlerde kalite güvenliği, ürün ve üretimin kontrolüÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
12GGMP,GHPıda güvenlik programları,Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
13HACCP sistemi ve besin endüstrisindeki gelişimiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
14ISO 22000 yönetim sistemi standardıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
Kaynak
Ders notları
-Besin Hijyeni Güvenliği ve HACCP, Yrd.Doç.Dr. Murat Baş, 2004, Ankara, -Selamat, J. Iqbal, SZ, "Food Safety: Basic Concepts, Recent Issues, and Future Challenges" 2016 | ISBN-10: 3319392514 -Gıda Kalite Kontrolünün Esasları ve Gıda Güvenliği Yönetim Sistemleri, Fikri Başoğlu, Dora Basım Yayın / Gıda ve Ziraat Dizisi. ISBN: 9786054798568, 2011

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir.
X
2
Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar.
X
4
Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
5
Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür.
X
6
Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
7
En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
X
8
Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
9
Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar.
X
10
Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
11
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler111
Proje Sunumu / Seminer111
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11616
Genel Sınav ve Hazırlığı12626
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)72
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(72/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BESİN GÜVENLİĞİ-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Neda SALEKİ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Fatma MERT BİBEROĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBesin Güvenliği konusunda bilgi sahibi olmalarını ve alanda gerekli hallerde uygulamalarını sağlamak.
Dersin İçeriğiBu ders; Besin güvenliğinin önemi Türkiye´de ve dünyada besin güvenliği,Besin mevzuatı tanımı, kapsamı ve gıda mevzuatında esaslar,Besin kontaminantları ve bozulma etkenleri,Besin bozulmasına neden olan mikrobik, kimyasal, ve biyokimyasal faktörler.,Besin kökenli sağlık riskleri,Gıda endüstrisinde çalışan kişiler için kişisel hijyen bilgisi,Besin koruma teknikleri ve ürün güvenliği,Besinlere uygulanan temel koruma ve işleme teknikleri,Besin güvenliği tehlikelerinin tanımlanması,Endüstriyel Besin güvenliğinde hijyen ve sanitasyon,Besinlerde kalite güvenliği, ürün ve üretimin kontrolü,GGMP,GHPıda güvenlik programları,,HACCP sistemi ve besin endüstrisindeki gelişimi,ISO 22000 yönetim sistemi standardı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Besin güvenliğini bozan etmenleri denetler.10, 16, 9A
2. Besin güvenliği konusundaki yasal düzenlemeleri açıklar.10, 16, 9A
3. Besin kontrolünün ve mevzuatının önemini ayırt eder.10, 16, 19, 9A
4. Besin güvenliği ve hijyeni konusundaki bilgileri meslek hayatında uygular.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Besin güvenliğinin önemi Türkiye´de ve dünyada besin güvenliğiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
2Besin mevzuatı tanımı, kapsamı ve gıda mevzuatında esaslarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
3Besin kontaminantları ve bozulma etkenleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
4Besin bozulmasına neden olan mikrobik, kimyasal, ve biyokimyasal faktörler.Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
5Besin kökenli sağlık riskleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
6Gıda endüstrisinde çalışan kişiler için kişisel hijyen bilgisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
7Besin koruma teknikleri ve ürün güvenliğiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
8Besinlere uygulanan temel koruma ve işleme teknikleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
9Besin güvenliği tehlikelerinin tanımlanmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
10Endüstriyel Besin güvenliğinde hijyen ve sanitasyonÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
11Besinlerde kalite güvenliği, ürün ve üretimin kontrolüÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
12GGMP,GHPıda güvenlik programları,Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
13HACCP sistemi ve besin endüstrisindeki gelişimiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
14ISO 22000 yönetim sistemi standardıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
Kaynak
Ders notları
-Besin Hijyeni Güvenliği ve HACCP, Yrd.Doç.Dr. Murat Baş, 2004, Ankara, -Selamat, J. Iqbal, SZ, "Food Safety: Basic Concepts, Recent Issues, and Future Challenges" 2016 | ISBN-10: 3319392514 -Gıda Kalite Kontrolünün Esasları ve Gıda Güvenliği Yönetim Sistemleri, Fikri Başoğlu, Dora Basım Yayın / Gıda ve Ziraat Dizisi. ISBN: 9786054798568, 2011

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir.
X
2
Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar.
X
4
Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
5
Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür.
X
6
Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
7
En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
X
8
Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
9
Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar.
X
10
Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
11
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 10:24Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 10:33