Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BESİN GÜVENLİĞİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Neda SALEKİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Fatma MERT BİBEROĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Besin Güvenliği konusunda bilgi sahibi olmalarını ve alanda gerekli hallerde uygulamalarını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Besin güvenliğinin önemi Türkiye´de ve dünyada besin güvenliği,Besin mevzuatı tanımı, kapsamı ve gıda mevzuatında esaslar,Besin kontaminantları ve bozulma etkenleri,Besin bozulmasına neden olan mikrobik, kimyasal, ve biyokimyasal faktörler.,Besin kökenli sağlık riskleri,Gıda endüstrisinde çalışan kişiler için kişisel hijyen bilgisi,Besin koruma teknikleri ve ürün güvenliği,Besinlere uygulanan temel koruma ve işleme teknikleri,Besin güvenliği tehlikelerinin tanımlanması,Endüstriyel Besin güvenliğinde hijyen ve sanitasyon,Besinlerde kalite güvenliği, ürün ve üretimin kontrolü,GGMP,GHPıda güvenlik programları,,HACCP sistemi ve besin endüstrisindeki gelişimi,ISO 22000 yönetim sistemi standardı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Besin güvenliğini bozan etmenleri denetler. | 10, 16, 9 | A |
2. Besin güvenliği konusundaki yasal düzenlemeleri açıklar. | 10, 16, 9 | A |
3. Besin kontrolünün ve mevzuatının önemini ayırt eder. | 10, 16, 19, 9 | A |
4. Besin güvenliği ve hijyeni konusundaki bilgileri meslek hayatında uygular. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Besin güvenliğinin önemi Türkiye´de ve dünyada besin güvenliği | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
2 | Besin mevzuatı tanımı, kapsamı ve gıda mevzuatında esaslar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
3 | Besin kontaminantları ve bozulma etkenleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
4 | Besin bozulmasına neden olan mikrobik, kimyasal, ve biyokimyasal faktörler. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
5 | Besin kökenli sağlık riskleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
6 | Gıda endüstrisinde çalışan kişiler için kişisel hijyen bilgisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
7 | Besin koruma teknikleri ve ürün güvenliği | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
8 | Besinlere uygulanan temel koruma ve işleme teknikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
9 | Besin güvenliği tehlikelerinin tanımlanması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
10 | Endüstriyel Besin güvenliğinde hijyen ve sanitasyon | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
11 | Besinlerde kalite güvenliği, ürün ve üretimin kontrolü | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
12 | GGMP,GHPıda güvenlik programları, | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
13 | HACCP sistemi ve besin endüstrisindeki gelişimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
14 | ISO 22000 yönetim sistemi standardı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
Kaynak |
Ders notları |
-Besin Hijyeni Güvenliği ve HACCP, Yrd.Doç.Dr. Murat Baş, 2004, Ankara, -Selamat, J. Iqbal, SZ, "Food Safety: Basic Concepts, Recent Issues, and Future Challenges" 2016 | ISBN-10: 3319392514 -Gıda Kalite Kontrolünün Esasları ve Gıda Güvenliği Yönetim Sistemleri, Fikri Başoğlu, Dora Basım Yayın / Gıda ve Ziraat Dizisi. ISBN: 9786054798568, 2011 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
4 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
5 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
6 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
7 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
8 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
9 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
10 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
11 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 1 | 1 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 1 | 1 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 26 | 26 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 72 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(72/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BESİN GÜVENLİĞİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Neda SALEKİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Fatma MERT BİBEROĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Besin Güvenliği konusunda bilgi sahibi olmalarını ve alanda gerekli hallerde uygulamalarını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Besin güvenliğinin önemi Türkiye´de ve dünyada besin güvenliği,Besin mevzuatı tanımı, kapsamı ve gıda mevzuatında esaslar,Besin kontaminantları ve bozulma etkenleri,Besin bozulmasına neden olan mikrobik, kimyasal, ve biyokimyasal faktörler.,Besin kökenli sağlık riskleri,Gıda endüstrisinde çalışan kişiler için kişisel hijyen bilgisi,Besin koruma teknikleri ve ürün güvenliği,Besinlere uygulanan temel koruma ve işleme teknikleri,Besin güvenliği tehlikelerinin tanımlanması,Endüstriyel Besin güvenliğinde hijyen ve sanitasyon,Besinlerde kalite güvenliği, ürün ve üretimin kontrolü,GGMP,GHPıda güvenlik programları,,HACCP sistemi ve besin endüstrisindeki gelişimi,ISO 22000 yönetim sistemi standardı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Besin güvenliğini bozan etmenleri denetler. | 10, 16, 9 | A |
2. Besin güvenliği konusundaki yasal düzenlemeleri açıklar. | 10, 16, 9 | A |
3. Besin kontrolünün ve mevzuatının önemini ayırt eder. | 10, 16, 19, 9 | A |
4. Besin güvenliği ve hijyeni konusundaki bilgileri meslek hayatında uygular. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Besin güvenliğinin önemi Türkiye´de ve dünyada besin güvenliği | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
2 | Besin mevzuatı tanımı, kapsamı ve gıda mevzuatında esaslar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
3 | Besin kontaminantları ve bozulma etkenleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
4 | Besin bozulmasına neden olan mikrobik, kimyasal, ve biyokimyasal faktörler. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
5 | Besin kökenli sağlık riskleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
6 | Gıda endüstrisinde çalışan kişiler için kişisel hijyen bilgisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
7 | Besin koruma teknikleri ve ürün güvenliği | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
8 | Besinlere uygulanan temel koruma ve işleme teknikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
9 | Besin güvenliği tehlikelerinin tanımlanması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
10 | Endüstriyel Besin güvenliğinde hijyen ve sanitasyon | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
11 | Besinlerde kalite güvenliği, ürün ve üretimin kontrolü | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
12 | GGMP,GHPıda güvenlik programları, | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
13 | HACCP sistemi ve besin endüstrisindeki gelişimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
14 | ISO 22000 yönetim sistemi standardı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
Kaynak |
Ders notları |
-Besin Hijyeni Güvenliği ve HACCP, Yrd.Doç.Dr. Murat Baş, 2004, Ankara, -Selamat, J. Iqbal, SZ, "Food Safety: Basic Concepts, Recent Issues, and Future Challenges" 2016 | ISBN-10: 3319392514 -Gıda Kalite Kontrolünün Esasları ve Gıda Güvenliği Yönetim Sistemleri, Fikri Başoğlu, Dora Basım Yayın / Gıda ve Ziraat Dizisi. ISBN: 9786054798568, 2011 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
4 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
5 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
6 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
7 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
8 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
9 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
10 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
11 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |