Karşılaştırmalı Siyaset dersinin amacı öncelikle öğrencilerin siyaset biliminde karşılaştırma yönteminin merkezi rolünü kavrayarak farklı siyasal sistemleri ve hükümet sistemlerini teorik olarak tanıması ve farklı ülkelerin gerek siyasi gerek hükümet sistemlerini bu teorik çerçeve doğrultusunda analiz edebilmesidir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Giriş,Karşılaştırmalı Siyaset Alanının Gelişimi,Karşılaştırmalı Siyasette Yöntem,Siyasi Sistemler,Devletlerin Örgütlenme Biçimleri,Hükümet Sistemleri,Amerika Birleşik Devletleri'nin Siyasi Yapısı,İngiltere'nin Siyasi Yapısı,Fransa'nın Siyasi Yapısı,Almanya'nın Siyasi Yapısı,İran'ın Siyasi Yapısı,Rusya'nın Siyasi Yapısı,Meksika'nın Siyasi Yapısı,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Öğrenci siyasi sistemleri ve hükümet sistemlerini karşılaştırarak tartışabilir.
10, 16, 19, 4, 9
A
Öğrenci karşılaştırmalı siyaset alanının nasıl geliştiğini tartışabilir.
10, 16, 4, 9
A
Karşılaştırmalı yöntemi kullanırken hangi tasarımlara başvurabileceğini öğrenir ve bu metotları uygular.
10, 14, 16, 19, 4, 9
A
Derste ele alınan ülkelerin hükümet sistemlerini karşılaştırarak hangi ülkelerin daha demokratik bir hükümet sistemi olduğunu analiz edebilir.
10, 16, 19, 4, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Giriş
2
Karşılaştırmalı Siyaset Alanının Gelişimi
3
Karşılaştırmalı Siyasette Yöntem
4
Siyasi Sistemler
5
Devletlerin Örgütlenme Biçimleri
6
Hükümet Sistemleri
7
Amerika Birleşik Devletleri'nin Siyasi Yapısı
8
İngiltere'nin Siyasi Yapısı
9
Fransa'nın Siyasi Yapısı
10
Almanya'nın Siyasi Yapısı
11
İran'ın Siyasi Yapısı
12
Rusya'nın Siyasi Yapısı
13
Meksika'nın Siyasi Yapısı
14
Genel Değerlendirme
Kaynak
Sayarı, Sabri& Dikici Bilgin, Hasret (2015) Karşılaştırmalı Siyaset, 3. Baskı, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Yayla, Atilla (2014) Karşılaştırmalı Siyasal Sistemler, 3. Baskı, Ankara: Adres Yayınları.
Alkan, Haluk (2013) Karşılaştırmalı Siyaset: Başkanlık ve Parlamenter Sistemler Işığında Yarı Başkanlık Modelleri, İstanbul: Açılım Kitap.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Yerel yönetimler alanında bilgiler edinerek, yerel yönetimlerin tarihini ve işlevini özetler.
2
Yerelde yaşadığı sorunları irdeler.
3
Türkiye'de kentleşme olgusunu anlatabilir.
4
Dünya'da yerel yönetim örneklerini tanımlayabilir.
X
5
Tarihten günümüze yerel yönetim sistemlerini tanır.
X
6
Merkezi ve yerel yönetim ayrımını bilerek, güncel sorunlara çözüm üretebilir.
X
7
Alanı ile ilgili bir konuda bireysel olarak veya takım içinde etkin çalışma yapabilme ve sorumluluk alma yetkinliğine sahip olur.
X
8
Araştırma yöntemleri hakkında temel bilgilere sahip olarak, yerel yönetimler alanında bağımsız araştırma yapma ve sunma yeteneğini kazanır.
X
9
Yerel yönetim alanının gerektirdiği düzeyde bilişim teknolojilerini kullanma yetkinliğine sahiptir.
10
Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgileri kullanarak, düşüncelerini yazılı veya sözlü iletişim yoluyla etkili olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur.
X
11
Yerel yönetim mekanizmalarında yaşanan sorunları tespit eder ve çözümünde etkin iletişim becerilerini kullanır.
12
Alanı ile ilgili bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma yetkinliğine sahip olur.
13
Hukukun üstünlüğü ve evrenselliği, adalet, eşitlik, insan hakları ve yurttaşlık, sağlık ve çevre değerleri konusunda yeterli bilince sahip olur.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
13
2
26
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
1
12
12
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
1
10
10
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
24
24
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
48
48
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
120
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
KARŞILAŞTIRMALI SİYASET
-
Bahar Dönemi
2+0
2
4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Ayşe ÇİÇEK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Karşılaştırmalı Siyaset dersinin amacı öncelikle öğrencilerin siyaset biliminde karşılaştırma yönteminin merkezi rolünü kavrayarak farklı siyasal sistemleri ve hükümet sistemlerini teorik olarak tanıması ve farklı ülkelerin gerek siyasi gerek hükümet sistemlerini bu teorik çerçeve doğrultusunda analiz edebilmesidir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Giriş,Karşılaştırmalı Siyaset Alanının Gelişimi,Karşılaştırmalı Siyasette Yöntem,Siyasi Sistemler,Devletlerin Örgütlenme Biçimleri,Hükümet Sistemleri,Amerika Birleşik Devletleri'nin Siyasi Yapısı,İngiltere'nin Siyasi Yapısı,Fransa'nın Siyasi Yapısı,Almanya'nın Siyasi Yapısı,İran'ın Siyasi Yapısı,Rusya'nın Siyasi Yapısı,Meksika'nın Siyasi Yapısı,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Öğrenci siyasi sistemleri ve hükümet sistemlerini karşılaştırarak tartışabilir.
10, 16, 19, 4, 9
A
Öğrenci karşılaştırmalı siyaset alanının nasıl geliştiğini tartışabilir.
10, 16, 4, 9
A
Karşılaştırmalı yöntemi kullanırken hangi tasarımlara başvurabileceğini öğrenir ve bu metotları uygular.
10, 14, 16, 19, 4, 9
A
Derste ele alınan ülkelerin hükümet sistemlerini karşılaştırarak hangi ülkelerin daha demokratik bir hükümet sistemi olduğunu analiz edebilir.
10, 16, 19, 4, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Giriş
2
Karşılaştırmalı Siyaset Alanının Gelişimi
3
Karşılaştırmalı Siyasette Yöntem
4
Siyasi Sistemler
5
Devletlerin Örgütlenme Biçimleri
6
Hükümet Sistemleri
7
Amerika Birleşik Devletleri'nin Siyasi Yapısı
8
İngiltere'nin Siyasi Yapısı
9
Fransa'nın Siyasi Yapısı
10
Almanya'nın Siyasi Yapısı
11
İran'ın Siyasi Yapısı
12
Rusya'nın Siyasi Yapısı
13
Meksika'nın Siyasi Yapısı
14
Genel Değerlendirme
Kaynak
Sayarı, Sabri& Dikici Bilgin, Hasret (2015) Karşılaştırmalı Siyaset, 3. Baskı, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Yayla, Atilla (2014) Karşılaştırmalı Siyasal Sistemler, 3. Baskı, Ankara: Adres Yayınları.
Alkan, Haluk (2013) Karşılaştırmalı Siyaset: Başkanlık ve Parlamenter Sistemler Işığında Yarı Başkanlık Modelleri, İstanbul: Açılım Kitap.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Yerel yönetimler alanında bilgiler edinerek, yerel yönetimlerin tarihini ve işlevini özetler.
2
Yerelde yaşadığı sorunları irdeler.
3
Türkiye'de kentleşme olgusunu anlatabilir.
4
Dünya'da yerel yönetim örneklerini tanımlayabilir.
X
5
Tarihten günümüze yerel yönetim sistemlerini tanır.
X
6
Merkezi ve yerel yönetim ayrımını bilerek, güncel sorunlara çözüm üretebilir.
X
7
Alanı ile ilgili bir konuda bireysel olarak veya takım içinde etkin çalışma yapabilme ve sorumluluk alma yetkinliğine sahip olur.
X
8
Araştırma yöntemleri hakkında temel bilgilere sahip olarak, yerel yönetimler alanında bağımsız araştırma yapma ve sunma yeteneğini kazanır.
X
9
Yerel yönetim alanının gerektirdiği düzeyde bilişim teknolojilerini kullanma yetkinliğine sahiptir.
10
Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgileri kullanarak, düşüncelerini yazılı veya sözlü iletişim yoluyla etkili olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur.
X
11
Yerel yönetim mekanizmalarında yaşanan sorunları tespit eder ve çözümünde etkin iletişim becerilerini kullanır.
12
Alanı ile ilgili bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma yetkinliğine sahip olur.
13
Hukukun üstünlüğü ve evrenselliği, adalet, eşitlik, insan hakları ve yurttaşlık, sağlık ve çevre değerleri konusunda yeterli bilince sahip olur.