Anayasa ve anayasa hukuku kavramları üzerinden Türkiye'deki yeni anayasa tartışmalarını yorumlamak ve değerlendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Anayasa nedir?,Anayasa ve anayasa hukuku kavramlarına giriş,Anayasa hukukunun konusu ve anayasa türleri,Anayasacılık hareketinin temel kavramları,Devlet kavramı ve devlet şekilleri,Demokrasi, seçimler, temel hak ve hürriyetler,Anayasa yargısı,Osmanlı Devleti'nde anayasal gelişmeler,Cumhuriyet dönemi anayasal gelişmeler,1961 Anayasası,1982 Anayasası,1982 Anayasası'nda yasama, yürütme ve yargı organlarının yapısı,Karşılaştırmalı siyasal sistemler,Yeni anayasa arayışları ve siyasal sistem tartışmaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Devlet yapısı içinde anayasaların önemini ve anayasal gelişmelerin tarihsel köklerini saptayabilecektir.
10, 16, 18, 9
A, E
1.1. Temel hak ve hürriyetlerin anayasal gelişmelerdeki yerini yorumlar.
10, 16, 18, 23, 9
A, E
1.2. Kuvvetler ayrılığı/Kuvvetler birliği ilkelerini tartışır.
10, 13, 16, 18, 9
A
2. Anayasal sistemler içerisinde yer alan siyasal hayat ve kurumları açıklayabilecektir.
10, 16, 18, 9
A
2.1. Devletin merkezi ve yerinden yönetim aygıtlarını karşılaştırabilecektir.
10, 14, 16, 9
A, E
3. Osmanlı Devleti'nden günümüze anayasal gelişmeleri yorumlar.
10, 16, 18, 37, 9
A, E
4. Yeni anayasa çalışmalarını ve sistem tartışmalarını çağın koşullarıyla değerlendirebilecektir.
10, 16, 18, 9
A, E
5. Cumhurbaşkanlığı sistemini kuvvetler ayrılığı ilkesi çerçevesinde yorumlar.
10, 16, 18, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 23: Kavram Haritası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Anayasa nedir?
2
Anayasa ve anayasa hukuku kavramlarına giriş
3
Anayasa hukukunun konusu ve anayasa türleri
4
Anayasacılık hareketinin temel kavramları
5
Devlet kavramı ve devlet şekilleri
6
Demokrasi, seçimler, temel hak ve hürriyetler
7
Anayasa yargısı
8
Osmanlı Devleti'nde anayasal gelişmeler
9
Cumhuriyet dönemi anayasal gelişmeler
10
1961 Anayasası
11
1982 Anayasası
12
1982 Anayasası'nda yasama, yürütme ve yargı organlarının yapısı
13
Karşılaştırmalı siyasal sistemler
14
Yeni anayasa arayışları ve siyasal sistem tartışmaları
Kaynak
Gözler, Kemal (2015) Kısa Anayasa Hukuku. Ekin Yayınevi, Bursa.
Ders notu verilecektir.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Yerel yönetimler alanında bilgiler edinerek, yerel yönetimlerin tarihini ve işlevini özetler.
X
2
Yerelde yaşadığı sorunları irdeler.
X
3
Türkiye'de kentleşme olgusunu anlatabilir.
X
4
Dünya'da yerel yönetim örneklerini tanımlayabilir.
X
5
Tarihten günümüze yerel yönetim sistemlerini tanır.
X
6
Merkezi ve yerel yönetim ayrımını bilerek, güncel sorunlara çözüm üretebilir.
X
7
Alanı ile ilgili bir konuda bireysel olarak veya takım içinde etkin çalışma yapabilme ve sorumluluk alma yetkinliğine sahip olur.
X
8
Araştırma yöntemleri hakkında temel bilgilere sahip olarak, yerel yönetimler alanında bağımsız araştırma yapma ve sunma yeteneğini kazanır.
X
9
Yerel yönetim alanının gerektirdiği düzeyde bilişim teknolojilerini kullanma yetkinliğine sahiptir.
X
10
Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgileri kullanarak, düşüncelerini yazılı veya sözlü iletişim yoluyla etkili olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur.
X
11
Yerel yönetim mekanizmalarında yaşanan sorunları tespit eder ve çözümünde etkin iletişim becerilerini kullanır.
12
Alanı ile ilgili bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma yetkinliğine sahip olur.
X
13
Hukukun üstünlüğü ve evrenselliği, adalet, eşitlik, insan hakları ve yurttaşlık, sağlık ve çevre değerleri konusunda yeterli bilince sahip olur.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
4
16
64
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
2
6
12
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
10
10
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
12
12
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
140
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(140/30)
5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
ANAYASA HUKUKU
-
Güz Dönemi
3+0
3
5
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Öğr.Gör. Çağrı ALAGÖZ
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Çağrı ALAGÖZ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Anayasa ve anayasa hukuku kavramları üzerinden Türkiye'deki yeni anayasa tartışmalarını yorumlamak ve değerlendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Anayasa nedir?,Anayasa ve anayasa hukuku kavramlarına giriş,Anayasa hukukunun konusu ve anayasa türleri,Anayasacılık hareketinin temel kavramları,Devlet kavramı ve devlet şekilleri,Demokrasi, seçimler, temel hak ve hürriyetler,Anayasa yargısı,Osmanlı Devleti'nde anayasal gelişmeler,Cumhuriyet dönemi anayasal gelişmeler,1961 Anayasası,1982 Anayasası,1982 Anayasası'nda yasama, yürütme ve yargı organlarının yapısı,Karşılaştırmalı siyasal sistemler,Yeni anayasa arayışları ve siyasal sistem tartışmaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Devlet yapısı içinde anayasaların önemini ve anayasal gelişmelerin tarihsel köklerini saptayabilecektir.
10, 16, 18, 9
A, E
1.1. Temel hak ve hürriyetlerin anayasal gelişmelerdeki yerini yorumlar.
10, 16, 18, 23, 9
A, E
1.2. Kuvvetler ayrılığı/Kuvvetler birliği ilkelerini tartışır.
10, 13, 16, 18, 9
A
2. Anayasal sistemler içerisinde yer alan siyasal hayat ve kurumları açıklayabilecektir.
10, 16, 18, 9
A
2.1. Devletin merkezi ve yerinden yönetim aygıtlarını karşılaştırabilecektir.
10, 14, 16, 9
A, E
3. Osmanlı Devleti'nden günümüze anayasal gelişmeleri yorumlar.
10, 16, 18, 37, 9
A, E
4. Yeni anayasa çalışmalarını ve sistem tartışmalarını çağın koşullarıyla değerlendirebilecektir.
10, 16, 18, 9
A, E
5. Cumhurbaşkanlığı sistemini kuvvetler ayrılığı ilkesi çerçevesinde yorumlar.
10, 16, 18, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 23: Kavram Haritası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Anayasa nedir?
2
Anayasa ve anayasa hukuku kavramlarına giriş
3
Anayasa hukukunun konusu ve anayasa türleri
4
Anayasacılık hareketinin temel kavramları
5
Devlet kavramı ve devlet şekilleri
6
Demokrasi, seçimler, temel hak ve hürriyetler
7
Anayasa yargısı
8
Osmanlı Devleti'nde anayasal gelişmeler
9
Cumhuriyet dönemi anayasal gelişmeler
10
1961 Anayasası
11
1982 Anayasası
12
1982 Anayasası'nda yasama, yürütme ve yargı organlarının yapısı
13
Karşılaştırmalı siyasal sistemler
14
Yeni anayasa arayışları ve siyasal sistem tartışmaları
Kaynak
Gözler, Kemal (2015) Kısa Anayasa Hukuku. Ekin Yayınevi, Bursa.
Ders notu verilecektir.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Yerel yönetimler alanında bilgiler edinerek, yerel yönetimlerin tarihini ve işlevini özetler.
X
2
Yerelde yaşadığı sorunları irdeler.
X
3
Türkiye'de kentleşme olgusunu anlatabilir.
X
4
Dünya'da yerel yönetim örneklerini tanımlayabilir.
X
5
Tarihten günümüze yerel yönetim sistemlerini tanır.
X
6
Merkezi ve yerel yönetim ayrımını bilerek, güncel sorunlara çözüm üretebilir.
X
7
Alanı ile ilgili bir konuda bireysel olarak veya takım içinde etkin çalışma yapabilme ve sorumluluk alma yetkinliğine sahip olur.
X
8
Araştırma yöntemleri hakkında temel bilgilere sahip olarak, yerel yönetimler alanında bağımsız araştırma yapma ve sunma yeteneğini kazanır.
X
9
Yerel yönetim alanının gerektirdiği düzeyde bilişim teknolojilerini kullanma yetkinliğine sahiptir.
X
10
Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgileri kullanarak, düşüncelerini yazılı veya sözlü iletişim yoluyla etkili olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur.
X
11
Yerel yönetim mekanizmalarında yaşanan sorunları tespit eder ve çözümünde etkin iletişim becerilerini kullanır.
12
Alanı ile ilgili bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma yetkinliğine sahip olur.
X
13
Hukukun üstünlüğü ve evrenselliği, adalet, eşitlik, insan hakları ve yurttaşlık, sağlık ve çevre değerleri konusunda yeterli bilince sahip olur.