Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SPOR SPİKERLİĞİ VE YAYINCILIĞI | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Ayten GÜNEŞ ÇELİK |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Osman SAKALLIOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Spor spikerliği ve yayıncılığı alanında teorik bilgilerin yanı sıra canlı yayın dinamikleri ve maç anlatma pratiklerinin kazandırılması |
Dersin İçeriği | Bu ders; Spor Spikerliği Tanımı ve Spor Yayıncılığının Genel Özellikleri ,Spor Yayıncılığı ve Spor Haberi Yazma,Spor Haberi Nasıl Okunmalı? Spor Haberi Okuma ve Düzeltme,Spor Yayıncılığında Röportaj Nasıl Yapılır?,Spor Programı Nasıl Sunulur?,Spor Yayıncılığında Canlı Yayın Bağlantıları,Uygulamalı Eğitim,Maç Spikerliği Tanımı ,Anlatımda Kullanılan Terimler,Futbol Anlatımı ,Radyoda Maç Anlatımı ve Egzersizleri,Televizyonda Maç Anlatımı ve Egzersizleri,Maç Anlatım Uygulamaları,Spor Yayıncılığı ve Spor Spikerliği ile İlgili Tartışma. Yeni Fikirler, Öneriler ve Tavsiyeler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Spor spikerliği ve yayıncılığı ile ilgili temel kavramları açıklayabilecek ve temel özelliklerini öğrenecektir. | A | |
1.1.Spor spikerliği ve yayıncılığı kavramlarını açıklar. | ||
1.2.Spor yayıncılığının temel özelliklerini ve dinamiklerini tanır. | ||
1.3.Spor spikerliği teknikleri hakkında temel bilgilere sahiptir. | ||
1.4.Spor programcılığı ve haber okuma süreçlerini anlar. | ||
2.Sporda spikerliği ve yayıncılığının temel prensiplerini, süreçlerini ve tekniklerini anlayabilecektir. | A, H | |
2.1.Spor haberi yazma süreçlerini anlar ve spor haberlerini nasıl okunması gerektiğini kavrar. | ||
2.2.Röportaj yapma tekniklerini anlar. | ||
2.3.Spor programlarının nasıl etkili bir şekilde sunulacağını anlar. | 6 | |
2.4.Canlı yayın dinamikleri ve maç anlatma becerilerini anlama seviyesine ulaşır. | ||
3.Spor spikerliği ve yayıncılığı uygulamalarını pratik olarak yapabilecek ve analiz edebilecektir. | A, H | |
3.1.Spor haberi yazma ve okuma konularında pratik deneyim kazanır. | 6 | |
3.2.Röportaj yapma, spor programları sunma ve canlı yayın bağlantıları konularında uygulamalı eğitim alır. | ||
3.3.Maç spikerliği için kullanılan terimleri anlama ve uygulama yeteneğini geliştirir. | ||
4.Spor spikerliği ve yayıncılığı alanındaki temel kavramları ve pratikleri değerlendirebilecek ve açıklayabilecektir. | D, H | |
4.1.Futbol maçlarının anlatımını yapabilir ve radyoda veya televizyonda maç anlatımı egzersizleri gerçekleştirebilir. | ||
4.2.Spor yayıncılığı ve spikerliği alanındaki konuları analiz edebilir, tartışabilir ve yeni fikirler öne sürebilir. | ||
5.1.Spor spikerliği ve yayıncılığıyla ilgili deneyimlerini ve öğrenmelerini paylaşabilir. | ||
5.2.Spor projelerine yönelik stratejik önerilerde bulunabilir ve bu alandaki yeni yaklaşımları değerlendirebilir. | ||
5. Spor spikerliği ve yayıncılığı ile ilgili tüm süreçleri ve değişimleri değerlendirebilecektir. | A |
Öğretim Yöntemleri: | 6: Deneyimle Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Spor Spikerliği Tanımı ve Spor Yayıncılığının Genel Özellikleri | |
2 | Spor Yayıncılığı ve Spor Haberi Yazma | |
3 | Spor Haberi Nasıl Okunmalı? Spor Haberi Okuma ve Düzeltme | |
4 | Spor Yayıncılığında Röportaj Nasıl Yapılır? | |
5 | Spor Programı Nasıl Sunulur? | |
6 | Spor Yayıncılığında Canlı Yayın Bağlantıları | |
7 | Uygulamalı Eğitim | |
8 | Maç Spikerliği Tanımı | |
9 | Anlatımda Kullanılan Terimler | |
10 | Futbol Anlatımı | |
11 | Radyoda Maç Anlatımı ve Egzersizleri | |
12 | Televizyonda Maç Anlatımı ve Egzersizleri | |
13 | Maç Anlatım Uygulamaları | |
14 | Spor Yayıncılığı ve Spor Spikerliği ile İlgili Tartışma. Yeni Fikirler, Öneriler ve Tavsiyeler |
Kaynak |
-Evci, M. (2020).Yayıncılık ve Medya Sözlüğü, TRT Eğitim Dairesi Başkanlığı Yayınları- 3. -Ünsal F., Şahin H. (2014). Spikerlik ve Türkçenin Kullanımı, TRT. -Yıldız, D. (2007). Spikerlik ve Güzel Konuşma Sanatı. Telebasım Yayıncılık. -Yıldız, D. (2009). Spikerlik ve Futbol Anlatımı. Telebasım Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Spor Yönetimi ile ilgili yeterli düzeyde kurumsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir | ||||||
2 | Spor Yönetimi ile ilgili alanların yönetimiyle ilişkili bilgi, beceri ve değerleri üst düzeyde kavrama yeteneğine sahiptir | ||||||
3 | Spora özgü yasal düzenlemeleri bilir, alana ilişkin meslek standartları ve ilişkili olduğu alanların sorunlarına hakim olacak olguya sahiptir | ||||||
4 | Spor Yönetimi ile farklı disiplinler arasında ilişki kurabilecek kuramsal donanıma sahiptir | ||||||
5 | Bir spor tesisini etkin şekilde yönetmek için gereken finansal yönetim prensiplerini ve yöntemlerini bilme ve uygulama becerisine sahiptir | ||||||
6 | Spor yönetimi ve spor pazarlaması konularına dair karşılaştıkları sorunlarla ilgili olarak yenilikçi çözümü önerileri geliştirebilme ve karar alma becerisine sahiptir | ||||||
7 | Spor ve sporla ilgili organizasyonları planlama, uygulama ve değerlendirme becerisine sahiptir | ||||||
8 | Spor hukuku alanında sorumluluklarını yerine getirebilecek, ilgili mevzuatı takip edebilecek ve gerektiğinde kullanabilecek bilgi ve donanıma sahiptir | ||||||
9 | Spor yönetimi alanında bir işletmenin tüm sürecini takip etme, çalışma ekibini kurabilme ve çalışanlarını organize ederek takım çalışması ile işletmenin faaliyetlerini yürütebilme becerisine sahiptir | ||||||
10 | Spora özgü alanlarda sorumluluk alma, bağımsız karar verebilme ve inisiyatif kullanabilme yeteneğine sahiptir | ||||||
11 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini bilir, spor alanlarıyla ilgili değişiklikleri takip etme ve değerlendirebilme yeteneğine sahip olur | ||||||
12 | Genel olarak bir işletmede yürütülen fonksiyonlara dair edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri iş hayatında karşılaştığı durumlarla kıyaslama ve tecrübelerini öğrenme sürecine dâhil edebilme bakış açısına sahiptir | ||||||
13 | Mesleki gelişimle ilgili süreçleri planlar ve bu özelliğini uygulama becerisine sahip olur | X | |||||
14 | Bilgi ve iletişim teknolojisi araçları ile diğer mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme yeteneğine sahiptir | X | |||||
15 | Mesleki ve bireysel iletişim becerilerini en etkin şekilde kullanarak kalabalık karşısında yazılı ve sözlü sunum yapar | X | |||||
16 | Spor etiğinin ve kültürünün kazanılması, olimpizm felsefesinin benimsenmesi ve bunun topluma yayılması için bilgi birikimini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade eder | ||||||
17 | Spor yönetim bilimleri alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, bilgi sahibi olmak isteyenlere her ortamda tavsiye ve önerileriyle yardımcı olur | X | |||||
18 | Bilişim teknolojilerinin spor alanına özgü geliştirdiği yazılım ve donanımları kullanabilir ve öğrenmek isteyenlere yardımcı olur | X | |||||
19 | Spor yönetim süreçlerindeki kişisel sorumlulukları ile ilgili olarak kurallara ve mesleki etik kurallarına uygun davranır | ||||||
20 | Kalite odaklı bir yaklaşım benimsenmesi gerektiğinin bilincinde olarak sosyal adalet, halk sağlığı, çevre koruma, iş sağlığı ve iş güvenliği vb. konuları gözetmesi gerektiği bilir ve uygulamalarında yer verir | ||||||
21 | Uluslararası ve ulusal spor organizasyonlarda temel hak ve hürriyetleri gözetir, farklı kültürlere duyarlı davranır, hoşgörü ve saygı gösterir |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 4 | 4 | 16 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 32 | 32 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 3 | 5 | 15 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 107 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(107/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SPOR SPİKERLİĞİ VE YAYINCILIĞI | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Ayten GÜNEŞ ÇELİK |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Osman SAKALLIOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Spor spikerliği ve yayıncılığı alanında teorik bilgilerin yanı sıra canlı yayın dinamikleri ve maç anlatma pratiklerinin kazandırılması |
Dersin İçeriği | Bu ders; Spor Spikerliği Tanımı ve Spor Yayıncılığının Genel Özellikleri ,Spor Yayıncılığı ve Spor Haberi Yazma,Spor Haberi Nasıl Okunmalı? Spor Haberi Okuma ve Düzeltme,Spor Yayıncılığında Röportaj Nasıl Yapılır?,Spor Programı Nasıl Sunulur?,Spor Yayıncılığında Canlı Yayın Bağlantıları,Uygulamalı Eğitim,Maç Spikerliği Tanımı ,Anlatımda Kullanılan Terimler,Futbol Anlatımı ,Radyoda Maç Anlatımı ve Egzersizleri,Televizyonda Maç Anlatımı ve Egzersizleri,Maç Anlatım Uygulamaları,Spor Yayıncılığı ve Spor Spikerliği ile İlgili Tartışma. Yeni Fikirler, Öneriler ve Tavsiyeler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Spor spikerliği ve yayıncılığı ile ilgili temel kavramları açıklayabilecek ve temel özelliklerini öğrenecektir. | A | |
1.1.Spor spikerliği ve yayıncılığı kavramlarını açıklar. | ||
1.2.Spor yayıncılığının temel özelliklerini ve dinamiklerini tanır. | ||
1.3.Spor spikerliği teknikleri hakkında temel bilgilere sahiptir. | ||
1.4.Spor programcılığı ve haber okuma süreçlerini anlar. | ||
2.Sporda spikerliği ve yayıncılığının temel prensiplerini, süreçlerini ve tekniklerini anlayabilecektir. | A, H | |
2.1.Spor haberi yazma süreçlerini anlar ve spor haberlerini nasıl okunması gerektiğini kavrar. | ||
2.2.Röportaj yapma tekniklerini anlar. | ||
2.3.Spor programlarının nasıl etkili bir şekilde sunulacağını anlar. | 6 | |
2.4.Canlı yayın dinamikleri ve maç anlatma becerilerini anlama seviyesine ulaşır. | ||
3.Spor spikerliği ve yayıncılığı uygulamalarını pratik olarak yapabilecek ve analiz edebilecektir. | A, H | |
3.1.Spor haberi yazma ve okuma konularında pratik deneyim kazanır. | 6 | |
3.2.Röportaj yapma, spor programları sunma ve canlı yayın bağlantıları konularında uygulamalı eğitim alır. | ||
3.3.Maç spikerliği için kullanılan terimleri anlama ve uygulama yeteneğini geliştirir. | ||
4.Spor spikerliği ve yayıncılığı alanındaki temel kavramları ve pratikleri değerlendirebilecek ve açıklayabilecektir. | D, H | |
4.1.Futbol maçlarının anlatımını yapabilir ve radyoda veya televizyonda maç anlatımı egzersizleri gerçekleştirebilir. | ||
4.2.Spor yayıncılığı ve spikerliği alanındaki konuları analiz edebilir, tartışabilir ve yeni fikirler öne sürebilir. | ||
5.1.Spor spikerliği ve yayıncılığıyla ilgili deneyimlerini ve öğrenmelerini paylaşabilir. | ||
5.2.Spor projelerine yönelik stratejik önerilerde bulunabilir ve bu alandaki yeni yaklaşımları değerlendirebilir. | ||
5. Spor spikerliği ve yayıncılığı ile ilgili tüm süreçleri ve değişimleri değerlendirebilecektir. | A |
Öğretim Yöntemleri: | 6: Deneyimle Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Spor Spikerliği Tanımı ve Spor Yayıncılığının Genel Özellikleri | |
2 | Spor Yayıncılığı ve Spor Haberi Yazma | |
3 | Spor Haberi Nasıl Okunmalı? Spor Haberi Okuma ve Düzeltme | |
4 | Spor Yayıncılığında Röportaj Nasıl Yapılır? | |
5 | Spor Programı Nasıl Sunulur? | |
6 | Spor Yayıncılığında Canlı Yayın Bağlantıları | |
7 | Uygulamalı Eğitim | |
8 | Maç Spikerliği Tanımı | |
9 | Anlatımda Kullanılan Terimler | |
10 | Futbol Anlatımı | |
11 | Radyoda Maç Anlatımı ve Egzersizleri | |
12 | Televizyonda Maç Anlatımı ve Egzersizleri | |
13 | Maç Anlatım Uygulamaları | |
14 | Spor Yayıncılığı ve Spor Spikerliği ile İlgili Tartışma. Yeni Fikirler, Öneriler ve Tavsiyeler |
Kaynak |
-Evci, M. (2020).Yayıncılık ve Medya Sözlüğü, TRT Eğitim Dairesi Başkanlığı Yayınları- 3. -Ünsal F., Şahin H. (2014). Spikerlik ve Türkçenin Kullanımı, TRT. -Yıldız, D. (2007). Spikerlik ve Güzel Konuşma Sanatı. Telebasım Yayıncılık. -Yıldız, D. (2009). Spikerlik ve Futbol Anlatımı. Telebasım Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Spor Yönetimi ile ilgili yeterli düzeyde kurumsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir | ||||||
2 | Spor Yönetimi ile ilgili alanların yönetimiyle ilişkili bilgi, beceri ve değerleri üst düzeyde kavrama yeteneğine sahiptir | ||||||
3 | Spora özgü yasal düzenlemeleri bilir, alana ilişkin meslek standartları ve ilişkili olduğu alanların sorunlarına hakim olacak olguya sahiptir | ||||||
4 | Spor Yönetimi ile farklı disiplinler arasında ilişki kurabilecek kuramsal donanıma sahiptir | ||||||
5 | Bir spor tesisini etkin şekilde yönetmek için gereken finansal yönetim prensiplerini ve yöntemlerini bilme ve uygulama becerisine sahiptir | ||||||
6 | Spor yönetimi ve spor pazarlaması konularına dair karşılaştıkları sorunlarla ilgili olarak yenilikçi çözümü önerileri geliştirebilme ve karar alma becerisine sahiptir | ||||||
7 | Spor ve sporla ilgili organizasyonları planlama, uygulama ve değerlendirme becerisine sahiptir | ||||||
8 | Spor hukuku alanında sorumluluklarını yerine getirebilecek, ilgili mevzuatı takip edebilecek ve gerektiğinde kullanabilecek bilgi ve donanıma sahiptir | ||||||
9 | Spor yönetimi alanında bir işletmenin tüm sürecini takip etme, çalışma ekibini kurabilme ve çalışanlarını organize ederek takım çalışması ile işletmenin faaliyetlerini yürütebilme becerisine sahiptir | ||||||
10 | Spora özgü alanlarda sorumluluk alma, bağımsız karar verebilme ve inisiyatif kullanabilme yeteneğine sahiptir | ||||||
11 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini bilir, spor alanlarıyla ilgili değişiklikleri takip etme ve değerlendirebilme yeteneğine sahip olur | ||||||
12 | Genel olarak bir işletmede yürütülen fonksiyonlara dair edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri iş hayatında karşılaştığı durumlarla kıyaslama ve tecrübelerini öğrenme sürecine dâhil edebilme bakış açısına sahiptir | ||||||
13 | Mesleki gelişimle ilgili süreçleri planlar ve bu özelliğini uygulama becerisine sahip olur | X | |||||
14 | Bilgi ve iletişim teknolojisi araçları ile diğer mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme yeteneğine sahiptir | X | |||||
15 | Mesleki ve bireysel iletişim becerilerini en etkin şekilde kullanarak kalabalık karşısında yazılı ve sözlü sunum yapar | X | |||||
16 | Spor etiğinin ve kültürünün kazanılması, olimpizm felsefesinin benimsenmesi ve bunun topluma yayılması için bilgi birikimini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade eder | ||||||
17 | Spor yönetim bilimleri alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, bilgi sahibi olmak isteyenlere her ortamda tavsiye ve önerileriyle yardımcı olur | X | |||||
18 | Bilişim teknolojilerinin spor alanına özgü geliştirdiği yazılım ve donanımları kullanabilir ve öğrenmek isteyenlere yardımcı olur | X | |||||
19 | Spor yönetim süreçlerindeki kişisel sorumlulukları ile ilgili olarak kurallara ve mesleki etik kurallarına uygun davranır | ||||||
20 | Kalite odaklı bir yaklaşım benimsenmesi gerektiğinin bilincinde olarak sosyal adalet, halk sağlığı, çevre koruma, iş sağlığı ve iş güvenliği vb. konuları gözetmesi gerektiği bilir ve uygulamalarında yer verir | ||||||
21 | Uluslararası ve ulusal spor organizasyonlarda temel hak ve hürriyetleri gözetir, farklı kültürlere duyarlı davranır, hoşgörü ve saygı gösterir |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |