Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL SORUNLAR | SH1127550 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı | Çarşamba 11:00-11:45 Çarşamba 12:00-12:45 Çarşamba 12:45-13:30 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Zeynep TÜRKYILMAZ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Zeynep TÜRKYILMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sosyal sorunlara ilişkin temel kavram ve yaklaşımları öğrenerek, sosyal sorunların çözümü ile ilgili öneriler geliştirebilmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sosyal Sorun Kavramı ve Sosyal Hizmet ile İlişkisi ,Pandemi ,Yoksulluk ,İşsizlik,Göç ve Toplum ,Terör ve Savaş,Kadına Yönelik Şiddet,Çocuk İhmal ve İstismarı ,Suç ve Suçluluk ,Eğitim Alanındaki Sorunlar ,Bağımlılık ,Ayrımcılık ,İklim Değişikliği ve Çevre ,Nüfusun Yaşlanması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sosyal sorun tanımlarını, tanımlamadaki güçlükleri ve farklı yaklaşımları değerlendirebilecektir. | 10, 13, 19, 9 | A, C |
1.1. İşlevselci, çatışmacı, etkileşimci yaklaşımlarla sosyal sorunları açıklar. | ||
1.2. Farklı yaklaşımlar sayesinde sosyal sorunların sebeplerine eleştirel yaklaşır. | ||
2. Türkiye ve dünyada temel sosyal sorunların kuramsal çerçevesini örneklendirebilecektir. | 13, 19, 4, 9 | A, C |
2.1. Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerin sosyal sorunlarını karşılaştırır. | ||
2.2. Türkiye’de ortaya çıkan sosyal sorunların yapısal nedenlerini tanımlar. | ||
3. Sosyo-ekonomik yapı ve sosyal sorunları yorumlayabilecektir. | 19, 9 | A, C |
3.1. Sosyo- ekonomik yapının sosyal sorunların çıkmasındaki rolünü açıklar. | ||
3.2. Sosyo-ekonomik yapı ve sosyal sorunlar arasındaki ilişkiyi istatistiksel olarak yorumlar. | ||
4. Sosyal sorunların çözülmesine yönelik öneriler geliştirebilecektir. | 10, 13, 19, 4, 9 | A, C |
4.1. Toplumsal değer ve normlara bağlı olarak sosyal sorunları tanımlar. | ||
4.2. Sosyal politikaların oluşturulmasında sosyal eylemin önemini tartışır. | ||
5. Ülkemizde bu sorun alanlarına yönelik bakış açısını, uygulamaları, hizmetleri ilişkilendirebilecektir. | 10, 13, 19, 9 | A, C |
5.1. Türkiye’de sosyal sorunların çözümüne yönelik yasal düzenlemeleri açıklar. | ||
5.2. Ülkede yürütülen sosyal politikaları ve sivil toplum kuruluşlarının eylemlerini saptar. |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal Sorun Kavramı ve Sosyal Hizmet ile İlişkisi | |
2 | Pandemi | |
3 | Yoksulluk | |
4 | İşsizlik | |
5 | Göç ve Toplum | |
6 | Terör ve Savaş | |
7 | Kadına Yönelik Şiddet | |
8 | Çocuk İhmal ve İstismarı | |
9 | Suç ve Suçluluk | |
10 | Eğitim Alanındaki Sorunlar | |
11 | Bağımlılık | |
12 | Ayrımcılık | |
13 | İklim Değişikliği ve Çevre | |
14 | Nüfusun Yaşlanması |
Kaynak |
1. Başcıllar, M. (ed.). (2022). Sosyal Sorunlar ve Sosyal Hizmet. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık 2. Akgün, R., Demir, G. (2020). Literatürden Vaka Örneklerine Sosyal Sorunlar. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık 3. Çalış, N., Karataş, Z. (2020). Kavramsal Ve Güncel Boyutlarıyla Sosyal Sorunlar. İstanbul: Efe Akademi Yayınları |
1. Bonds, E. (2014). Social Problems: A Human Rights Perspective. Routledge 2. Kornblum, W., Julian, J., Smith, C. D. (2012). Social Problems. Pearson |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır. | X | |||||
3 | Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir. | X | |||||
7 | Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
10 | Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
11 | Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
12 | Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 5 | 2 | 10 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 2 | 8 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 5 | 5 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 110 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(110/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL SORUNLAR | SH1127550 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı | Çarşamba 11:00-11:45 Çarşamba 12:00-12:45 Çarşamba 12:45-13:30 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Zeynep TÜRKYILMAZ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Zeynep TÜRKYILMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sosyal sorunlara ilişkin temel kavram ve yaklaşımları öğrenerek, sosyal sorunların çözümü ile ilgili öneriler geliştirebilmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sosyal Sorun Kavramı ve Sosyal Hizmet ile İlişkisi ,Pandemi ,Yoksulluk ,İşsizlik,Göç ve Toplum ,Terör ve Savaş,Kadına Yönelik Şiddet,Çocuk İhmal ve İstismarı ,Suç ve Suçluluk ,Eğitim Alanındaki Sorunlar ,Bağımlılık ,Ayrımcılık ,İklim Değişikliği ve Çevre ,Nüfusun Yaşlanması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sosyal sorun tanımlarını, tanımlamadaki güçlükleri ve farklı yaklaşımları değerlendirebilecektir. | 10, 13, 19, 9 | A, C |
1.1. İşlevselci, çatışmacı, etkileşimci yaklaşımlarla sosyal sorunları açıklar. | ||
1.2. Farklı yaklaşımlar sayesinde sosyal sorunların sebeplerine eleştirel yaklaşır. | ||
2. Türkiye ve dünyada temel sosyal sorunların kuramsal çerçevesini örneklendirebilecektir. | 13, 19, 4, 9 | A, C |
2.1. Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerin sosyal sorunlarını karşılaştırır. | ||
2.2. Türkiye’de ortaya çıkan sosyal sorunların yapısal nedenlerini tanımlar. | ||
3. Sosyo-ekonomik yapı ve sosyal sorunları yorumlayabilecektir. | 19, 9 | A, C |
3.1. Sosyo- ekonomik yapının sosyal sorunların çıkmasındaki rolünü açıklar. | ||
3.2. Sosyo-ekonomik yapı ve sosyal sorunlar arasındaki ilişkiyi istatistiksel olarak yorumlar. | ||
4. Sosyal sorunların çözülmesine yönelik öneriler geliştirebilecektir. | 10, 13, 19, 4, 9 | A, C |
4.1. Toplumsal değer ve normlara bağlı olarak sosyal sorunları tanımlar. | ||
4.2. Sosyal politikaların oluşturulmasında sosyal eylemin önemini tartışır. | ||
5. Ülkemizde bu sorun alanlarına yönelik bakış açısını, uygulamaları, hizmetleri ilişkilendirebilecektir. | 10, 13, 19, 9 | A, C |
5.1. Türkiye’de sosyal sorunların çözümüne yönelik yasal düzenlemeleri açıklar. | ||
5.2. Ülkede yürütülen sosyal politikaları ve sivil toplum kuruluşlarının eylemlerini saptar. |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal Sorun Kavramı ve Sosyal Hizmet ile İlişkisi | |
2 | Pandemi | |
3 | Yoksulluk | |
4 | İşsizlik | |
5 | Göç ve Toplum | |
6 | Terör ve Savaş | |
7 | Kadına Yönelik Şiddet | |
8 | Çocuk İhmal ve İstismarı | |
9 | Suç ve Suçluluk | |
10 | Eğitim Alanındaki Sorunlar | |
11 | Bağımlılık | |
12 | Ayrımcılık | |
13 | İklim Değişikliği ve Çevre | |
14 | Nüfusun Yaşlanması |
Kaynak |
1. Başcıllar, M. (ed.). (2022). Sosyal Sorunlar ve Sosyal Hizmet. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık 2. Akgün, R., Demir, G. (2020). Literatürden Vaka Örneklerine Sosyal Sorunlar. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık 3. Çalış, N., Karataş, Z. (2020). Kavramsal Ve Güncel Boyutlarıyla Sosyal Sorunlar. İstanbul: Efe Akademi Yayınları |
1. Bonds, E. (2014). Social Problems: A Human Rights Perspective. Routledge 2. Kornblum, W., Julian, J., Smith, C. D. (2012). Social Problems. Pearson |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır. | X | |||||
3 | Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir. | X | |||||
7 | Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
10 | Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
11 | Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
12 | Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |