Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GÖÇ ÇALIŞMALARI VE SOSYAL HİZMET | SH2133550 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Salı 11:00-11:45 Salı 12:00-12:45 Çarşamba 18:30-19:15 Çarşamba 19:30-20:15 Perşembe 18:30-19:15 Perşembe 19:30-20:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ayşe ÇİÇEK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ayşe ÇİÇEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı sosyal hizmet öğrencilerinin göç olgusu, göçle ilgili temel kavramlar, göç mevzuatı ve Türkiye’deki göç süreçleri hakkında bilgi edinmesini sağlamak ve göç süreciyle birlikte sığınmacı ve göçmenlerin yaşadıkları sorunları ve ev sahibi ülkede kendilerine yönelik yaklaşım biçimlerini irdeleyerek öğrencilere göçmen ve sığınmacılarla çalışırken gerekli olan sosyal hizmet becerilerini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtımı, Göç Olgusu ve Göç Türleri ,Göç Çalışmalarında Temel Kavramlar ve Göç Kuramları ,Göç Mevzuatı,Göç Alan ve Göç Veren Bir Ülke Olarak Türkiye ,Göçmenlerin Psiko- Sosyal İhtiyaçları ve Sosyal Hakları,Göçmenlerin Yaşadığı Sorunlar ,Göçmen Politikaları ,Toplumsal Kabul ve Ayrımcılık ,Göçmenlerin Uyumu: Türkiye'deki Suriyeliler ve Uyum Süreçleri,Düzensiz Göç Alanında Çalışan Kurum ve Kuruluşlar,Sığınmacılarla Sosyal Hizmet,Göçmen Kaçakçılığı, İnsan Ticareti ve Sosyal Hizmet,Göçmenlerle Çalışmada Gerekli Sosyal Hizmet Becerileri ,Sosyal Hizmetin Göç Politikalarına Etkisi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Göç çalışmalarındaki temel kavramları ayırt edebilecek, göç türlerini ve göç mevzuatını tanır. | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
1.1. Türkiye'de yürürlükte olan göç mevzuatını ve cumhuriyet tarihindeki mevzuatı özetler. | 10, 13, 9 | A |
1.2. Uluslararası göç mevzuatını örneklendirir. | 10, 13, 9 | A |
2. Göç alanı hakkında saha çalışmaları yapar. | 10, 14, 16, 9 | A |
2.1. Göç alanında çalışırken kamu hizmetlerine ulaşır. | 10, 16, 9 | A |
2.2. Göç alanında faaliyet gösteren kamu kuruluşlarının ve sivil toplum kuruluşlarının hizmetlerine ulaşır. | 10, 9 | A |
3. Suriyeli sığınmacıların uyum süreçlerini tartışır. | 13, 16 | A |
3.1. Suriyeli çocukları çocuk koruma kapsamında inceler. | 10, 16, 19, 9 | A |
3.2. Sığınmacıların sosyal uyum göstergelerini tartışır. | 10, 16, 9 | A |
4. İnsan haklarını tanımlar. | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
4.1. Suriyeli sığınmacıların maruz kaldığı insan hakları ihlallerini açıklar. | 10, 12, 13, 16, 19, 9 | A |
4.2. Suriyeli sığınmacıların hak savunuculuğunu yapar. | 10, 16, 9 | A |
5. Düzensiz göçmenlere ve insan ticareti mağdurlarına yönelik sosyal hizmet uygulama planı hazırlar. | 10, 16, 19, 9 | A |
5.1. İnsan ticareti mağdurlarıyla ve düzensiz göçmenlerle görüşme sürecini yönetir. | 10, 16, 19, 9 | A |
5.2. Görüşme sonrasında müracaatçıya yönelik müdahale planı hazırlar. | 10, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı, Göç Olgusu ve Göç Türleri | |
2 | Göç Çalışmalarında Temel Kavramlar ve Göç Kuramları | |
3 | Göç Mevzuatı | |
4 | Göç Alan ve Göç Veren Bir Ülke Olarak Türkiye | |
5 | Göçmenlerin Psiko- Sosyal İhtiyaçları ve Sosyal Hakları | |
6 | Göçmenlerin Yaşadığı Sorunlar | |
7 | Göçmen Politikaları | |
8 | Toplumsal Kabul ve Ayrımcılık | |
9 | Göçmenlerin Uyumu: Türkiye'deki Suriyeliler ve Uyum Süreçleri | |
10 | Düzensiz Göç Alanında Çalışan Kurum ve Kuruluşlar | |
11 | Sığınmacılarla Sosyal Hizmet | |
12 | Göçmen Kaçakçılığı, İnsan Ticareti ve Sosyal Hizmet | |
13 | Göçmenlerle Çalışmada Gerekli Sosyal Hizmet Becerileri | |
14 | Sosyal Hizmetin Göç Politikalarına Etkisi |
Kaynak |
Adıgüzel, Y. (2019) Göç Sosyolojisi, 3. Basım, Ankara: Nobel. Akbaş, E., Zubaroğlu Yanardağ, M. ve Yanardağ, U. (t.y. ) Göç ve Sosyal Hizmet, Ders Notu, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi. Erdoğan, M. ve Kaya, A. 2015. Türkiye’nin Göç Tarihi: 14. Yüzyıldan 21. Yüzyıla Türkiye’ye Göçler. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Göç Araştırmaları Genel Müdürlüğü: www.goc.gov.tr . IOM (2013) Uluslararası Göç Hukuku Göç Terimleri Sözlüğü, (Ed. R. Perruchoud ve J. Redpath) içinde, İkinci Baskı, https://publications.iom.int/system/files/pdf/iml31_turkish_2ndedition.pdf . İçduygu, A., Erder, S., Gençkaya, Ö. F. 2009. Türkiye’nin Uluslararası Göç Politikaları, 1923-2023: Ulus-devlet Oluşumundan Ulus-ötesi Dönüşümlere. TÜBİTAK 1001_106K291 Projesi Raporu. Sever, H. (2014) Yasadışı Göç ve Göçmen Kaçakçılığı, Ankara: Adalet. Web Sayfaları: www.unhcr.org.tr www.turkey.iom.int www.goc.gov.tr |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır. | X | |||||
3 | Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir. | X | |||||
7 | Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
10 | Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
11 | Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
12 | Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 5 | 2 | 10 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 2 | 8 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 106 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(106/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GÖÇ ÇALIŞMALARI VE SOSYAL HİZMET | SH2133550 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Salı 11:00-11:45 Salı 12:00-12:45 Çarşamba 18:30-19:15 Çarşamba 19:30-20:15 Perşembe 18:30-19:15 Perşembe 19:30-20:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ayşe ÇİÇEK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ayşe ÇİÇEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı sosyal hizmet öğrencilerinin göç olgusu, göçle ilgili temel kavramlar, göç mevzuatı ve Türkiye’deki göç süreçleri hakkında bilgi edinmesini sağlamak ve göç süreciyle birlikte sığınmacı ve göçmenlerin yaşadıkları sorunları ve ev sahibi ülkede kendilerine yönelik yaklaşım biçimlerini irdeleyerek öğrencilere göçmen ve sığınmacılarla çalışırken gerekli olan sosyal hizmet becerilerini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtımı, Göç Olgusu ve Göç Türleri ,Göç Çalışmalarında Temel Kavramlar ve Göç Kuramları ,Göç Mevzuatı,Göç Alan ve Göç Veren Bir Ülke Olarak Türkiye ,Göçmenlerin Psiko- Sosyal İhtiyaçları ve Sosyal Hakları,Göçmenlerin Yaşadığı Sorunlar ,Göçmen Politikaları ,Toplumsal Kabul ve Ayrımcılık ,Göçmenlerin Uyumu: Türkiye'deki Suriyeliler ve Uyum Süreçleri,Düzensiz Göç Alanında Çalışan Kurum ve Kuruluşlar,Sığınmacılarla Sosyal Hizmet,Göçmen Kaçakçılığı, İnsan Ticareti ve Sosyal Hizmet,Göçmenlerle Çalışmada Gerekli Sosyal Hizmet Becerileri ,Sosyal Hizmetin Göç Politikalarına Etkisi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Göç çalışmalarındaki temel kavramları ayırt edebilecek, göç türlerini ve göç mevzuatını tanır. | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
1.1. Türkiye'de yürürlükte olan göç mevzuatını ve cumhuriyet tarihindeki mevzuatı özetler. | 10, 13, 9 | A |
1.2. Uluslararası göç mevzuatını örneklendirir. | 10, 13, 9 | A |
2. Göç alanı hakkında saha çalışmaları yapar. | 10, 14, 16, 9 | A |
2.1. Göç alanında çalışırken kamu hizmetlerine ulaşır. | 10, 16, 9 | A |
2.2. Göç alanında faaliyet gösteren kamu kuruluşlarının ve sivil toplum kuruluşlarının hizmetlerine ulaşır. | 10, 9 | A |
3. Suriyeli sığınmacıların uyum süreçlerini tartışır. | 13, 16 | A |
3.1. Suriyeli çocukları çocuk koruma kapsamında inceler. | 10, 16, 19, 9 | A |
3.2. Sığınmacıların sosyal uyum göstergelerini tartışır. | 10, 16, 9 | A |
4. İnsan haklarını tanımlar. | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
4.1. Suriyeli sığınmacıların maruz kaldığı insan hakları ihlallerini açıklar. | 10, 12, 13, 16, 19, 9 | A |
4.2. Suriyeli sığınmacıların hak savunuculuğunu yapar. | 10, 16, 9 | A |
5. Düzensiz göçmenlere ve insan ticareti mağdurlarına yönelik sosyal hizmet uygulama planı hazırlar. | 10, 16, 19, 9 | A |
5.1. İnsan ticareti mağdurlarıyla ve düzensiz göçmenlerle görüşme sürecini yönetir. | 10, 16, 19, 9 | A |
5.2. Görüşme sonrasında müracaatçıya yönelik müdahale planı hazırlar. | 10, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı, Göç Olgusu ve Göç Türleri | |
2 | Göç Çalışmalarında Temel Kavramlar ve Göç Kuramları | |
3 | Göç Mevzuatı | |
4 | Göç Alan ve Göç Veren Bir Ülke Olarak Türkiye | |
5 | Göçmenlerin Psiko- Sosyal İhtiyaçları ve Sosyal Hakları | |
6 | Göçmenlerin Yaşadığı Sorunlar | |
7 | Göçmen Politikaları | |
8 | Toplumsal Kabul ve Ayrımcılık | |
9 | Göçmenlerin Uyumu: Türkiye'deki Suriyeliler ve Uyum Süreçleri | |
10 | Düzensiz Göç Alanında Çalışan Kurum ve Kuruluşlar | |
11 | Sığınmacılarla Sosyal Hizmet | |
12 | Göçmen Kaçakçılığı, İnsan Ticareti ve Sosyal Hizmet | |
13 | Göçmenlerle Çalışmada Gerekli Sosyal Hizmet Becerileri | |
14 | Sosyal Hizmetin Göç Politikalarına Etkisi |
Kaynak |
Adıgüzel, Y. (2019) Göç Sosyolojisi, 3. Basım, Ankara: Nobel. Akbaş, E., Zubaroğlu Yanardağ, M. ve Yanardağ, U. (t.y. ) Göç ve Sosyal Hizmet, Ders Notu, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi. Erdoğan, M. ve Kaya, A. 2015. Türkiye’nin Göç Tarihi: 14. Yüzyıldan 21. Yüzyıla Türkiye’ye Göçler. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Göç Araştırmaları Genel Müdürlüğü: www.goc.gov.tr . IOM (2013) Uluslararası Göç Hukuku Göç Terimleri Sözlüğü, (Ed. R. Perruchoud ve J. Redpath) içinde, İkinci Baskı, https://publications.iom.int/system/files/pdf/iml31_turkish_2ndedition.pdf . İçduygu, A., Erder, S., Gençkaya, Ö. F. 2009. Türkiye’nin Uluslararası Göç Politikaları, 1923-2023: Ulus-devlet Oluşumundan Ulus-ötesi Dönüşümlere. TÜBİTAK 1001_106K291 Projesi Raporu. Sever, H. (2014) Yasadışı Göç ve Göçmen Kaçakçılığı, Ankara: Adalet. Web Sayfaları: www.unhcr.org.tr www.turkey.iom.int www.goc.gov.tr |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır. | X | |||||
3 | Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir. | X | |||||
7 | Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
10 | Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
11 | Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
12 | Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |