Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL HİZMETE GİRİŞ | SH1127520 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Salı 09:00-09:45 Salı 10:00-10:45 Salı 11:00-11:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Şeyma KARAKAYA ALTIOK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı ; Öğrencilerin bir meslek ve disiplin olarak sosyal hizmetin felsefesini ,temel kavramlarını, değerlerini, sosyal hizmet kuram ve uygulamaları konusunda öğrenmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sosyal Hizmet bilim ve mesleğine giriş , Bilim ve Meslek Olarak Sosyal Hizmetin Tanımı, Amaçları, Temel İlkeleri,Sosyal Hizmet İle İlgili Temel Kavramlar: Sosyal Refah, Özgürlük, Eşitlik, Güçlenme, İnsan Hakları, Sosyal Adalet, Şimdi ve Burada, Çevresi İçinde Birey, Sosyal İşlevsellik,Sosyal Hizmetin Dünya'da ve Türkiye'deki Tarihsel Gelişimi, Sosyal Hizmet Mesleğinin Temel Unsurları: Toplum, Kurum, Müracaatçı Ve Sosyal Hizmet Uzmanı , Sosyal Hizmetin Temel Ögeleri: Bilgi, Beceri Ve Değer Temeli ,Sistem ve Ekolojik Sistem Kuramları,Genelci Sosyal Hizmet ,Güçlenme Yaklaşımı,Genelci Sosyal Hizmet Çalışma Örnekleri,Bireylerle Sosyal Hizmet (Mikro Düzey),Gruplarla Sosyal Hizmet (Mezzo Düzey),Örgütler Ve Toplumla Sosyal Hizmet (Makro Düzey),Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Sosyal hizmete ilişkin temel kavramları tanımlayabilecektir. | 10, 13, 16, 6 | A |
1.1.Sosyal hizmet kavramını açıklar | 10, 13, 16 | A |
1.2.Güçlenme, özgürlük, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarını tanımlar. | 10, 13, 16 | A |
2.Sosyal Hizmetin tarihsel gelişimini açıklayabilecektir. | ||
2.1.Sosyal Hizmetin dünyadaki gelişimin açıklar | ||
2.2.Sosyal hizmetin Türkiye'deki tarihini açıklar | ||
3.Sosyal Hizmet disiplininin amaçlarını, işlevlerini, bilgi, değer ve beceri temelini kavrayabilecektir. | 10, 13, 16 | A |
3.1.Sosyal hizmet ve insan hakları ilişkisini anlar ve bu ilişkiyi kurar. | ||
3.2.Sosyal hizmetin amaçlarını ve işlevlerini yaşamdan örneklerle ilişkilendirir | ||
4.Sistem kuramı, ekolojik sistem kuramı ve güçlenme kuramlarını öğrenebilecektir | 10, 13, 16 | A |
4.1.Sistem, ekolojik sistem ve güçlenme kuramlarının bilgisini kullanarak sosyal sorunları değerlendirir | ||
4.2.Çevresi içinde birey yaklaşımıyla insan davranışı ile çevre arasındaki ilişkiyi açıklar | ||
5.Genelci sosyal hizmet yaklaşımıyla problemleri değerlendirebilecektir | 10, 13, 16, 4 | A |
5.1.Genelci sosyal hizmet müdahale modelini uygular | ||
5.2.Genelci sosyal hizmet yaklaşımıyla vakaları değerlendirir |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal Hizmet bilim ve mesleğine giriş | |
2 | Bilim ve Meslek Olarak Sosyal Hizmetin Tanımı, Amaçları, Temel İlkeleri | |
3 | Sosyal Hizmet İle İlgili Temel Kavramlar: Sosyal Refah, Özgürlük, Eşitlik, Güçlenme, İnsan Hakları, Sosyal Adalet, Şimdi ve Burada, Çevresi İçinde Birey, Sosyal İşlevsellik | |
4 | Sosyal Hizmetin Dünya'da ve Türkiye'deki Tarihsel Gelişimi | |
5 | Sosyal Hizmet Mesleğinin Temel Unsurları: Toplum, Kurum, Müracaatçı Ve Sosyal Hizmet Uzmanı | |
6 | Sosyal Hizmetin Temel Ögeleri: Bilgi, Beceri Ve Değer Temeli | |
7 | Sistem ve Ekolojik Sistem Kuramları | |
8 | Genelci Sosyal Hizmet | |
9 | Güçlenme Yaklaşımı | |
10 | Genelci Sosyal Hizmet Çalışma Örnekleri | |
11 | Bireylerle Sosyal Hizmet (Mikro Düzey) | |
12 | Gruplarla Sosyal Hizmet (Mezzo Düzey) | |
13 | Örgütler Ve Toplumla Sosyal Hizmet (Makro Düzey) | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynak |
-Charles Zastrow, Sosyal Hizmete Giriş, Nika Yay. -Yüksel Baykara Acar, Hakan Acar, Sistem Kuramı - Ekolojik Sistem Kuramı ve Sosyal Hizmet: Temel Kavramlar ve Farklılıklar, Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, Yıl 2002, Cilt: 13 Sayı: 1, 29 - 35 -Veli Duyan, Sosyal Hizmet Temelleri, Yaklaşımları, Müdahale Yöntemleri, Nar Yay. -Neil Thompson (2013). Kuram ve Uygulamada Sosyal Hizmeti Anlamak, Dipnot Yayınları |
Sema Kut (1988). Sosyal Hizmet Mesleği- Nitelikleri, Temel Unsurları, Müdahale Yöntemleri, Ankara. Walter A. Friedlander (1983). Sosyal Hizmetin Kavram ve Metodları. (Çev. Elkin Besin), SSYB, S.H. Genel Müdürlüğü Yayını, No:43, Ankara. Hakan Acar ve Gülsüm Çamur Duyan (2002). "Dünyada Sosyal Hizmet Mesleğinin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi". Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Yayını, Cilt: 14, Sayı: 1, Ay: 4, Yıl: s: 1-19. Kasım Karataş ve Gönül Erkan (2005). "Türkiye'de Sosyal Hizmet Eğitiminin Tarihçesi", Sosyal Hizmet Sempozyumu 2002: Sosyal Hizmet Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar, Ankara, 18-19 Ekim 2002, Ü.Onat (Yay.Haz.) Ankara, H.Ü. Sosyal Hizmetler Yüksekokulu, 2005. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır. | X | |||||
3 | Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir. | X | |||||
7 | Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir. | ||||||
8 | Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir. | ||||||
9 | Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
10 | Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
11 | Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
12 | Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 4 | 16 | 64 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 3 | 10 | 30 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 158 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(158/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL HİZMETE GİRİŞ | SH1127520 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Salı 09:00-09:45 Salı 10:00-10:45 Salı 11:00-11:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Şeyma KARAKAYA ALTIOK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı ; Öğrencilerin bir meslek ve disiplin olarak sosyal hizmetin felsefesini ,temel kavramlarını, değerlerini, sosyal hizmet kuram ve uygulamaları konusunda öğrenmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sosyal Hizmet bilim ve mesleğine giriş , Bilim ve Meslek Olarak Sosyal Hizmetin Tanımı, Amaçları, Temel İlkeleri,Sosyal Hizmet İle İlgili Temel Kavramlar: Sosyal Refah, Özgürlük, Eşitlik, Güçlenme, İnsan Hakları, Sosyal Adalet, Şimdi ve Burada, Çevresi İçinde Birey, Sosyal İşlevsellik,Sosyal Hizmetin Dünya'da ve Türkiye'deki Tarihsel Gelişimi, Sosyal Hizmet Mesleğinin Temel Unsurları: Toplum, Kurum, Müracaatçı Ve Sosyal Hizmet Uzmanı , Sosyal Hizmetin Temel Ögeleri: Bilgi, Beceri Ve Değer Temeli ,Sistem ve Ekolojik Sistem Kuramları,Genelci Sosyal Hizmet ,Güçlenme Yaklaşımı,Genelci Sosyal Hizmet Çalışma Örnekleri,Bireylerle Sosyal Hizmet (Mikro Düzey),Gruplarla Sosyal Hizmet (Mezzo Düzey),Örgütler Ve Toplumla Sosyal Hizmet (Makro Düzey),Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Sosyal hizmete ilişkin temel kavramları tanımlayabilecektir. | 10, 13, 16, 6 | A |
1.1.Sosyal hizmet kavramını açıklar | 10, 13, 16 | A |
1.2.Güçlenme, özgürlük, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarını tanımlar. | 10, 13, 16 | A |
2.Sosyal Hizmetin tarihsel gelişimini açıklayabilecektir. | ||
2.1.Sosyal Hizmetin dünyadaki gelişimin açıklar | ||
2.2.Sosyal hizmetin Türkiye'deki tarihini açıklar | ||
3.Sosyal Hizmet disiplininin amaçlarını, işlevlerini, bilgi, değer ve beceri temelini kavrayabilecektir. | 10, 13, 16 | A |
3.1.Sosyal hizmet ve insan hakları ilişkisini anlar ve bu ilişkiyi kurar. | ||
3.2.Sosyal hizmetin amaçlarını ve işlevlerini yaşamdan örneklerle ilişkilendirir | ||
4.Sistem kuramı, ekolojik sistem kuramı ve güçlenme kuramlarını öğrenebilecektir | 10, 13, 16 | A |
4.1.Sistem, ekolojik sistem ve güçlenme kuramlarının bilgisini kullanarak sosyal sorunları değerlendirir | ||
4.2.Çevresi içinde birey yaklaşımıyla insan davranışı ile çevre arasındaki ilişkiyi açıklar | ||
5.Genelci sosyal hizmet yaklaşımıyla problemleri değerlendirebilecektir | 10, 13, 16, 4 | A |
5.1.Genelci sosyal hizmet müdahale modelini uygular | ||
5.2.Genelci sosyal hizmet yaklaşımıyla vakaları değerlendirir |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal Hizmet bilim ve mesleğine giriş | |
2 | Bilim ve Meslek Olarak Sosyal Hizmetin Tanımı, Amaçları, Temel İlkeleri | |
3 | Sosyal Hizmet İle İlgili Temel Kavramlar: Sosyal Refah, Özgürlük, Eşitlik, Güçlenme, İnsan Hakları, Sosyal Adalet, Şimdi ve Burada, Çevresi İçinde Birey, Sosyal İşlevsellik | |
4 | Sosyal Hizmetin Dünya'da ve Türkiye'deki Tarihsel Gelişimi | |
5 | Sosyal Hizmet Mesleğinin Temel Unsurları: Toplum, Kurum, Müracaatçı Ve Sosyal Hizmet Uzmanı | |
6 | Sosyal Hizmetin Temel Ögeleri: Bilgi, Beceri Ve Değer Temeli | |
7 | Sistem ve Ekolojik Sistem Kuramları | |
8 | Genelci Sosyal Hizmet | |
9 | Güçlenme Yaklaşımı | |
10 | Genelci Sosyal Hizmet Çalışma Örnekleri | |
11 | Bireylerle Sosyal Hizmet (Mikro Düzey) | |
12 | Gruplarla Sosyal Hizmet (Mezzo Düzey) | |
13 | Örgütler Ve Toplumla Sosyal Hizmet (Makro Düzey) | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynak |
-Charles Zastrow, Sosyal Hizmete Giriş, Nika Yay. -Yüksel Baykara Acar, Hakan Acar, Sistem Kuramı - Ekolojik Sistem Kuramı ve Sosyal Hizmet: Temel Kavramlar ve Farklılıklar, Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, Yıl 2002, Cilt: 13 Sayı: 1, 29 - 35 -Veli Duyan, Sosyal Hizmet Temelleri, Yaklaşımları, Müdahale Yöntemleri, Nar Yay. -Neil Thompson (2013). Kuram ve Uygulamada Sosyal Hizmeti Anlamak, Dipnot Yayınları |
Sema Kut (1988). Sosyal Hizmet Mesleği- Nitelikleri, Temel Unsurları, Müdahale Yöntemleri, Ankara. Walter A. Friedlander (1983). Sosyal Hizmetin Kavram ve Metodları. (Çev. Elkin Besin), SSYB, S.H. Genel Müdürlüğü Yayını, No:43, Ankara. Hakan Acar ve Gülsüm Çamur Duyan (2002). "Dünyada Sosyal Hizmet Mesleğinin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi". Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Yayını, Cilt: 14, Sayı: 1, Ay: 4, Yıl: s: 1-19. Kasım Karataş ve Gönül Erkan (2005). "Türkiye'de Sosyal Hizmet Eğitiminin Tarihçesi", Sosyal Hizmet Sempozyumu 2002: Sosyal Hizmet Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar, Ankara, 18-19 Ekim 2002, Ü.Onat (Yay.Haz.) Ankara, H.Ü. Sosyal Hizmetler Yüksekokulu, 2005. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır. | X | |||||
3 | Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir. | X | |||||
7 | Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir. | ||||||
8 | Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir. | ||||||
9 | Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
10 | Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
11 | Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
12 | Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |