Bu dersin amacı; bireyler ve toplum arasındaki ilişkiyi sosyolojik bakış açısıyla yeniden anlamlandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Aşina Olduğumuz Dünyaya Yeni Bir Bakış,Sosyolojik Görüş ve Düşünüş,Gerçekliğin İnşası: Bilginin Toplumsal İnşası,Düzenin İnşası: Kültür ve Tarih,Kimliğin İnşası: Sosyalizasyon,Kimliğin Desteklenmesi: Benliğin Sergilenişi,Toplumsal İlişkilerin İnşası: Akrabalık ve Aile,Farklılığın Yapısı: Sosyal Sapma,Toplumun Yapısı: Organizasyonlar, Toplumsal Kurumlar ve Küreselleşme,Tabakalaşmanın Mimarisi: Sosyal Sınıf ve Eşitsizlik,Eşitsizliğin Mimarisi: Irk ve Etnisite,Eşitsizliğin Mimarisi: Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet,Demografik Dinamikler: Nüfus Eğilimleri,Değişimin Mimarları: Toplumu Yeniden İnşa Etmek; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Sosyolojiyi tanımlayıp, sosyolojinin temel kavramlarını sıralayabilecektir.
10, 16, 19, 9
A, C
1.1. Bir bilim olarak sosyolojinin nasıl ortaya çıktığını özetler ve sosyolojiyi diğer sosyal bilim disiplinleriyle karşılaştırır.
1.2. Sosyal bilimlerde kullanılan araştırma, yöntem ve tekniklerini öğrenir.
2. Sosyolojinin gelişimini ve sosyolojide yer alan temel teorik yaklaşımları tanımlayabilecektir.
10, 16, 19, 9
A, C
2.1. Sosyolojik kuramları öğrenme ve anlama becerileri geliştirir.
2.2. Temel teorik yaklaşımların her birinin toplumsal gerçekliği anlama ve açıklama açısından güçlü ve zayıf yönlerini açıklar.
2.3. Toplumsal olayları sosyolojik bakış açısıyla tartışır.
3. Toplumsal değişmeyi etkileyen faktörleri tanımlayabilecektir.
10, 16, 19, 37, 9
A, C
3.1. Çevre ve nüfus baskısını toplumsal değişim çerçevesinde açıklar.
3.2. Kültürel ve teknolojik yenilikleri toplumsal değişim çerçevesinde açıklar.
4. Toplumsal ilişkilerin inşasında akrabalık ve aileyi açıklayabilecektir.
10, 13, 19, 9
A, C
4.1. Sosyal çeşitlilik ve eş seçimini toplumsal ilişkiler açısından değerlendirir.
4.2. Aile hayatı ve ailede yaşanan problemleri toplumsal kurumlarla etkileşimi yönüyle tartışır.
5. Toplumun sosyal yapısını tartışabilecektir.
10, 16, 19, 37, 9
A, C
5.1. Organizasyonlar, toplumsal kurumlar ve küreselleşmeyi açıklar.
5.2. Tabakalaşmayı sosyal sınıf ve eşitsizlik üzerinden değerlendirir.
5.3. Eşitsizliğin altında yatan temel faktörleri açıklar.
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Aşina Olduğumuz Dünyaya Yeni Bir Bakış
2
Sosyolojik Görüş ve Düşünüş
3
Gerçekliğin İnşası: Bilginin Toplumsal İnşası
4
Düzenin İnşası: Kültür ve Tarih
5
Kimliğin İnşası: Sosyalizasyon
6
Kimliğin Desteklenmesi: Benliğin Sergilenişi
7
Toplumsal İlişkilerin İnşası: Akrabalık ve Aile
8
Farklılığın Yapısı: Sosyal Sapma
9
Toplumun Yapısı: Organizasyonlar, Toplumsal Kurumlar ve Küreselleşme
10
Tabakalaşmanın Mimarisi: Sosyal Sınıf ve Eşitsizlik
11
Eşitsizliğin Mimarisi: Irk ve Etnisite
12
Eşitsizliğin Mimarisi: Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet
13
Demografik Dinamikler: Nüfus Eğilimleri
14
Değişimin Mimarları: Toplumu Yeniden İnşa Etmek
Kaynak
1. Newman, D. M. (2022). Sosyoloji: Günlük Yaşamın Mimarisini Keşfetmek. (P. D. Arslan, Çev.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
1. Giddens, A. (2008). Sosyoloji. İstanbul: Kırmızı Yayınları
2. İçli, G. (2012). Sosyolojiye Giriş. Ankara: Anı Yayıncılık
3. Edinsel, K. (2014). Sosyolojik Düşünme ve Çözümleme. İstanbul: Kabalcı Yayınları
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
X
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
X
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
X
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
3
12
36
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
2
6
12
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
10
10
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
12
12
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
112
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(112/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
SOSYOLOJİ
SH1127530
Güz Dönemi
3+0
3
4
Ders Programı
Pazartesi 09:00-09:45
Pazartesi 10:00-10:45
Pazartesi 11:00-11:45
Pazartesi 12:00-12:45
Pazartesi 12:45-13:30
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Öğr.Gör. Zeynep TÜRKYILMAZ
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Zeynep TÜRKYILMAZ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; bireyler ve toplum arasındaki ilişkiyi sosyolojik bakış açısıyla yeniden anlamlandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Aşina Olduğumuz Dünyaya Yeni Bir Bakış,Sosyolojik Görüş ve Düşünüş,Gerçekliğin İnşası: Bilginin Toplumsal İnşası,Düzenin İnşası: Kültür ve Tarih,Kimliğin İnşası: Sosyalizasyon,Kimliğin Desteklenmesi: Benliğin Sergilenişi,Toplumsal İlişkilerin İnşası: Akrabalık ve Aile,Farklılığın Yapısı: Sosyal Sapma,Toplumun Yapısı: Organizasyonlar, Toplumsal Kurumlar ve Küreselleşme,Tabakalaşmanın Mimarisi: Sosyal Sınıf ve Eşitsizlik,Eşitsizliğin Mimarisi: Irk ve Etnisite,Eşitsizliğin Mimarisi: Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet,Demografik Dinamikler: Nüfus Eğilimleri,Değişimin Mimarları: Toplumu Yeniden İnşa Etmek; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Sosyolojiyi tanımlayıp, sosyolojinin temel kavramlarını sıralayabilecektir.
10, 16, 19, 9
A, C
1.1. Bir bilim olarak sosyolojinin nasıl ortaya çıktığını özetler ve sosyolojiyi diğer sosyal bilim disiplinleriyle karşılaştırır.
1.2. Sosyal bilimlerde kullanılan araştırma, yöntem ve tekniklerini öğrenir.
2. Sosyolojinin gelişimini ve sosyolojide yer alan temel teorik yaklaşımları tanımlayabilecektir.
10, 16, 19, 9
A, C
2.1. Sosyolojik kuramları öğrenme ve anlama becerileri geliştirir.
2.2. Temel teorik yaklaşımların her birinin toplumsal gerçekliği anlama ve açıklama açısından güçlü ve zayıf yönlerini açıklar.
2.3. Toplumsal olayları sosyolojik bakış açısıyla tartışır.
3. Toplumsal değişmeyi etkileyen faktörleri tanımlayabilecektir.
10, 16, 19, 37, 9
A, C
3.1. Çevre ve nüfus baskısını toplumsal değişim çerçevesinde açıklar.
3.2. Kültürel ve teknolojik yenilikleri toplumsal değişim çerçevesinde açıklar.
4. Toplumsal ilişkilerin inşasında akrabalık ve aileyi açıklayabilecektir.
10, 13, 19, 9
A, C
4.1. Sosyal çeşitlilik ve eş seçimini toplumsal ilişkiler açısından değerlendirir.
4.2. Aile hayatı ve ailede yaşanan problemleri toplumsal kurumlarla etkileşimi yönüyle tartışır.
5. Toplumun sosyal yapısını tartışabilecektir.
10, 16, 19, 37, 9
A, C
5.1. Organizasyonlar, toplumsal kurumlar ve küreselleşmeyi açıklar.
5.2. Tabakalaşmayı sosyal sınıf ve eşitsizlik üzerinden değerlendirir.
5.3. Eşitsizliğin altında yatan temel faktörleri açıklar.
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Aşina Olduğumuz Dünyaya Yeni Bir Bakış
2
Sosyolojik Görüş ve Düşünüş
3
Gerçekliğin İnşası: Bilginin Toplumsal İnşası
4
Düzenin İnşası: Kültür ve Tarih
5
Kimliğin İnşası: Sosyalizasyon
6
Kimliğin Desteklenmesi: Benliğin Sergilenişi
7
Toplumsal İlişkilerin İnşası: Akrabalık ve Aile
8
Farklılığın Yapısı: Sosyal Sapma
9
Toplumun Yapısı: Organizasyonlar, Toplumsal Kurumlar ve Küreselleşme
10
Tabakalaşmanın Mimarisi: Sosyal Sınıf ve Eşitsizlik
11
Eşitsizliğin Mimarisi: Irk ve Etnisite
12
Eşitsizliğin Mimarisi: Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet
13
Demografik Dinamikler: Nüfus Eğilimleri
14
Değişimin Mimarları: Toplumu Yeniden İnşa Etmek
Kaynak
1. Newman, D. M. (2022). Sosyoloji: Günlük Yaşamın Mimarisini Keşfetmek. (P. D. Arslan, Çev.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
1. Giddens, A. (2008). Sosyoloji. İstanbul: Kırmızı Yayınları
2. İçli, G. (2012). Sosyolojiye Giriş. Ankara: Anı Yayıncılık
3. Edinsel, K. (2014). Sosyolojik Düşünme ve Çözümleme. İstanbul: Kabalcı Yayınları
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
X
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
X
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
X
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.