Öğrencilere bireysel olarak ve grup halinde araştırma yapma yeterliliklerini kazandırmak.
Dersin İçeriği
Bu ders; Dersin Tanıtımı,Bilim Araştırma ve Önemi,Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar ve Araştırma Türleri,Araştırma Süreci: Konu Seçimi ve Literatür Taraması,Araştırma Süreci: Yöntem Seçimi, Evren ve Örneklem,Bilimsel Araştırmada Etik,Araştırma Yöntemleri,Araştırma Yöntemleri, Araştırma Konularının ve Gruplarının Bildirilmesi,Verilerin Analizi ve Bulguların Yorumlanması,Tablo ve Grafik Türleri,Araştırma Sonuçlarını Rapor Haline Dönüştürme: Raporun Bölümleri,Araştırma Sonuçlarını Rapor Haline Dönüştürme: Metin Aktarma ve Referans Gösterme,Ödev/Proje İlerleme Raporlarının Sunulması,Ödev/Proje Teslimi ve Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Bilimsel araştırma süreci ve araştırma problematiği belirleme konusunda bilgi ve beceri kazanabilecektir.
10, 16, 9
A, E
1.1. Araştırma türlerini açıklar.
10, 9
E, F
1.2. Araştırma sürecini özetler.
10, 19, 23, 5, 9
A
1.3. Araştırma konusu seçiminde ve literatür taramasında dikkat edilmesi gereken hususları özetler.
10, 5, 9
E
2. Sosyal bilimler araştırma yöntem ve tekniklerini karşılaştırabilecektir.
10, 5, 9
E
2.1. Hangi durumlarda nicel, hangi durumlarda nitel araştırma yapılması konusunda karar verir.
10, 9
A, E
2.2. Görüşme, gözlem, anket ve içerik analizi yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur.
10, 16, 2, 9
3. Araştırma sonuçlarını rapor haline dönüştürebilecektir.
10, 5, 9
E
4. Araştırma sürecinde araştırmacının etik yükümlülüklerini açıklayabilecektir.
10, 5, 9
E
5. Grup halinde bir araştırma problemi belirleyerek araştırma yapabilecektir.
10, 5, 9
E
5.2. Araştırma adımlarını dikkate alarak bir araştırma raporu yazar.
10, 5, 9
E
3.1. Araştırma bölümlerini belirler.
10, 5, 9
E
4.1. Katılımcılarla ilgili etik meseleleri bilir.
10, 5, 9
E
4.2. Mahremiyet, anonimlik ve gizliliği ayırt eder.
10, 5, 9
E
5.1. Araştırma yaparken uygun yöntem seçimine, evren ve örneklemin belirlenmesine ilişkin değerlendirme yapar.
10, 5, 9
E
3.2. Doğrudan ve dolaylı kaynak gösterme biçimlerini öğrenir.
10, 5, 9
E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 23: Kavram Haritası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dersin Tanıtımı
2
Bilim Araştırma ve Önemi
3
Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar ve Araştırma Türleri
4
Araştırma Süreci: Konu Seçimi ve Literatür Taraması
5
Araştırma Süreci: Yöntem Seçimi, Evren ve Örneklem
6
Bilimsel Araştırmada Etik
7
Araştırma Yöntemleri
8
Araştırma Yöntemleri, Araştırma Konularının ve Gruplarının Bildirilmesi
9
Verilerin Analizi ve Bulguların Yorumlanması
10
Tablo ve Grafik Türleri
11
Araştırma Sonuçlarını Rapor Haline Dönüştürme: Raporun Bölümleri
12
Araştırma Sonuçlarını Rapor Haline Dönüştürme: Metin Aktarma ve Referans Gösterme
13
Ödev/Proje İlerleme Raporlarının Sunulması
14
Ödev/Proje Teslimi ve Genel Değerlendirme
Kaynak
Büyükşener, Ş. (2014) Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem.
Karasar, N. (2017) Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler, İstanbul: Nobel.
Neuman, W. L. (2006) Toplumsal Araştırma Yöntemleri. Nitel ve Nicel Yaklaşımlar 1. ve 2. Cilt, Yayınodası.
Saldamlı, A. (2013) Bilimsel Araştırma ve Sunum Teknikleri, İstanbul: Detay Yayıncılık.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)
0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
SH1214297
Bahar Dönemi
2+0
2
4
Ders Programı
Pazartesi 09:00-09:45
Pazartesi 10:00-10:45
Salı 09:00-09:45
Salı 10:00-10:45
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Mahmut Selami AKIN
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Mahmut Selami AKIN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Öğrencilere bireysel olarak ve grup halinde araştırma yapma yeterliliklerini kazandırmak.
Dersin İçeriği
Bu ders; Dersin Tanıtımı,Bilim Araştırma ve Önemi,Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar ve Araştırma Türleri,Araştırma Süreci: Konu Seçimi ve Literatür Taraması,Araştırma Süreci: Yöntem Seçimi, Evren ve Örneklem,Bilimsel Araştırmada Etik,Araştırma Yöntemleri,Araştırma Yöntemleri, Araştırma Konularının ve Gruplarının Bildirilmesi,Verilerin Analizi ve Bulguların Yorumlanması,Tablo ve Grafik Türleri,Araştırma Sonuçlarını Rapor Haline Dönüştürme: Raporun Bölümleri,Araştırma Sonuçlarını Rapor Haline Dönüştürme: Metin Aktarma ve Referans Gösterme,Ödev/Proje İlerleme Raporlarının Sunulması,Ödev/Proje Teslimi ve Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Bilimsel araştırma süreci ve araştırma problematiği belirleme konusunda bilgi ve beceri kazanabilecektir.
10, 16, 9
A, E
1.1. Araştırma türlerini açıklar.
10, 9
E, F
1.2. Araştırma sürecini özetler.
10, 19, 23, 5, 9
A
1.3. Araştırma konusu seçiminde ve literatür taramasında dikkat edilmesi gereken hususları özetler.
10, 5, 9
E
2. Sosyal bilimler araştırma yöntem ve tekniklerini karşılaştırabilecektir.
10, 5, 9
E
2.1. Hangi durumlarda nicel, hangi durumlarda nitel araştırma yapılması konusunda karar verir.
10, 9
A, E
2.2. Görüşme, gözlem, anket ve içerik analizi yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur.
10, 16, 2, 9
3. Araştırma sonuçlarını rapor haline dönüştürebilecektir.
10, 5, 9
E
4. Araştırma sürecinde araştırmacının etik yükümlülüklerini açıklayabilecektir.
10, 5, 9
E
5. Grup halinde bir araştırma problemi belirleyerek araştırma yapabilecektir.
10, 5, 9
E
5.2. Araştırma adımlarını dikkate alarak bir araştırma raporu yazar.
10, 5, 9
E
3.1. Araştırma bölümlerini belirler.
10, 5, 9
E
4.1. Katılımcılarla ilgili etik meseleleri bilir.
10, 5, 9
E
4.2. Mahremiyet, anonimlik ve gizliliği ayırt eder.
10, 5, 9
E
5.1. Araştırma yaparken uygun yöntem seçimine, evren ve örneklemin belirlenmesine ilişkin değerlendirme yapar.
10, 5, 9
E
3.2. Doğrudan ve dolaylı kaynak gösterme biçimlerini öğrenir.
10, 5, 9
E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 23: Kavram Haritası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dersin Tanıtımı
2
Bilim Araştırma ve Önemi
3
Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar ve Araştırma Türleri
4
Araştırma Süreci: Konu Seçimi ve Literatür Taraması
5
Araştırma Süreci: Yöntem Seçimi, Evren ve Örneklem
6
Bilimsel Araştırmada Etik
7
Araştırma Yöntemleri
8
Araştırma Yöntemleri, Araştırma Konularının ve Gruplarının Bildirilmesi
9
Verilerin Analizi ve Bulguların Yorumlanması
10
Tablo ve Grafik Türleri
11
Araştırma Sonuçlarını Rapor Haline Dönüştürme: Raporun Bölümleri
12
Araştırma Sonuçlarını Rapor Haline Dönüştürme: Metin Aktarma ve Referans Gösterme
13
Ödev/Proje İlerleme Raporlarının Sunulması
14
Ödev/Proje Teslimi ve Genel Değerlendirme
Kaynak
Büyükşener, Ş. (2014) Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem.
Karasar, N. (2017) Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler, İstanbul: Nobel.
Neuman, W. L. (2006) Toplumsal Araştırma Yöntemleri. Nitel ve Nicel Yaklaşımlar 1. ve 2. Cilt, Yayınodası.
Saldamlı, A. (2013) Bilimsel Araştırma ve Sunum Teknikleri, İstanbul: Detay Yayıncılık.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.