Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ENGELLİLİK ÇALIŞMALARI VE SOSYAL HİZMET | SH2152190 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Salı 16:30-17:15 Salı 17:30-18:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yasemin OKAN ER |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Senanur ELMALI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türkiye'de ve Dünyada engellilere verilen hizmetler ve engellilere yönelik sosyal hizmet müdahalesi konularında bir anlayış geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Engelliliğe Kavramsal Bakış ,Engelliliğe İlişkin Modeller ,Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri ,Engellilerin Yaşadığı Sorunlar, Engellilerin Toplumsal Yaşamı,Türkiye’de Engellilere Yönelik Sosyal Hizmetler ,Engellilerin Rehabilitasyonu ve Sosyal Hizmet Müdahalesi ,Görme Engelli Bireyler ve Aileleri,İşitme Engelli Bireyler ve Aileleri ,Zihinsel Engelli Bireyler ve Aileleri ,Ortopedik Engelli Bireyler ve Aileleri ,Süreğen (Uzun Süreli) Hastalıklar, Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB), Süreğen (Uzun Süreli) Hastalıklar,,Engelli Politikaları ve Yasal Düzenlemeler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Engelliliğe İlişkin Temel Kavramları Tanımlar. | 23, 9 | A, E |
1.2. Engelliliğe İlişkin Kuramsal Yaklaşımları Sınıflandırabilecektir. | ||
2. Engelliliğin Ailedeki Ve Toplumdaki Etkilerini Tartışabilecektir. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
2.1. Engellilere Yönelik Toplumsal Tutumları Açıklar. | ||
2.2. Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkilerini Açıklar. | ||
3. Engelli Hakları İle Engelli Bireylerin Sorun Ve Gereksinimlerini Tartışabilecektir. | 10, 16, 19, 5, 9 | A, E |
3.1. Engelliliğe İlişkin Ulusal Ve Uluslararası Mevzuatı Açıklar. | ||
3.2. Türkiye'de Engelli Bireyler İçin Eğitim Hizmetleri Ve Sosyal Hizmetleri Açıklar. | ||
4. Engelli Bireylere Yönelik Sosyal Yardım Ve Hizmetleri Sınıflandırabilecektir. | 10, 16, 9 | A, E |
4.1. Engelli Bireylere Yönelik Sosyal Yardımları Açıklar. | ||
4.2. Engelli Bireylere Yönelik Sosyal Hizmetleri Açıklar. | ||
5. Rehabilitasyon Hizmetinde Ekip Çalışmasını Uygulayabilecektir. | 15, 5, 9 | A, E |
5.1. Rehabilitasyon Hizmetinde Sosyal Hizmet Uzmanının Görevlerini Tanımlar. | ||
5.2. Rehabilitasyon Hizmetinde Ekip Çalışmasını Yönetir. |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Engelliliğe Kavramsal Bakış | |
2 | Engelliliğe İlişkin Modeller | |
3 | Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri | |
4 | Engellilerin Yaşadığı Sorunlar, Engellilerin Toplumsal Yaşamı | |
6 | Türkiye’de Engellilere Yönelik Sosyal Hizmetler | |
7 | Engellilerin Rehabilitasyonu ve Sosyal Hizmet Müdahalesi | |
8 | Görme Engelli Bireyler ve Aileleri | |
9 | İşitme Engelli Bireyler ve Aileleri | |
10 | Zihinsel Engelli Bireyler ve Aileleri | |
11 | Ortopedik Engelli Bireyler ve Aileleri | |
12 | Süreğen (Uzun Süreli) Hastalıklar | |
13 | Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB), Süreğen (Uzun Süreli) Hastalıklar, | |
14 | Engelli Politikaları ve Yasal Düzenlemeler |
Kaynak |
- Engellilik ve Sosyal Hizmet, Mustafa Özcan Taşkesen, Karaağaç yayınevi, 2016 - Engellilerin Toplumla Bütünleşme Sorunları, Kasım KARATAŞ, Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 2, Ankara, 2002. - Engelli Bakımı, Betül Altuntaş-Reyhan Atasü-Topcuoğlu, Nika Yayınevi - Sosyal Model Çerçevesinde Özürlülüğe Yaklaşım. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi. Cilt: 2, Sayı: 1, Ankara, 2002. |
ENGELLİLİK VE SOSYAL HİZMET, ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ AÇIKÖĞRETİM FAKÜLTESİ YAYINI- Editör Prof. Dr. EDA PURUTÇUOĞLU |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır. | X | |||||
3 | Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir. | X | |||||
7 | Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
10 | Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
11 | Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
12 | Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 30 | 30 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 20 | 20 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 113 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(113/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ENGELLİLİK ÇALIŞMALARI VE SOSYAL HİZMET | SH2152190 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Salı 16:30-17:15 Salı 17:30-18:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yasemin OKAN ER |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Senanur ELMALI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türkiye'de ve Dünyada engellilere verilen hizmetler ve engellilere yönelik sosyal hizmet müdahalesi konularında bir anlayış geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Engelliliğe Kavramsal Bakış ,Engelliliğe İlişkin Modeller ,Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri ,Engellilerin Yaşadığı Sorunlar, Engellilerin Toplumsal Yaşamı,Türkiye’de Engellilere Yönelik Sosyal Hizmetler ,Engellilerin Rehabilitasyonu ve Sosyal Hizmet Müdahalesi ,Görme Engelli Bireyler ve Aileleri,İşitme Engelli Bireyler ve Aileleri ,Zihinsel Engelli Bireyler ve Aileleri ,Ortopedik Engelli Bireyler ve Aileleri ,Süreğen (Uzun Süreli) Hastalıklar, Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB), Süreğen (Uzun Süreli) Hastalıklar,,Engelli Politikaları ve Yasal Düzenlemeler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Engelliliğe İlişkin Temel Kavramları Tanımlar. | 23, 9 | A, E |
1.2. Engelliliğe İlişkin Kuramsal Yaklaşımları Sınıflandırabilecektir. | ||
2. Engelliliğin Ailedeki Ve Toplumdaki Etkilerini Tartışabilecektir. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
2.1. Engellilere Yönelik Toplumsal Tutumları Açıklar. | ||
2.2. Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkilerini Açıklar. | ||
3. Engelli Hakları İle Engelli Bireylerin Sorun Ve Gereksinimlerini Tartışabilecektir. | 10, 16, 19, 5, 9 | A, E |
3.1. Engelliliğe İlişkin Ulusal Ve Uluslararası Mevzuatı Açıklar. | ||
3.2. Türkiye'de Engelli Bireyler İçin Eğitim Hizmetleri Ve Sosyal Hizmetleri Açıklar. | ||
4. Engelli Bireylere Yönelik Sosyal Yardım Ve Hizmetleri Sınıflandırabilecektir. | 10, 16, 9 | A, E |
4.1. Engelli Bireylere Yönelik Sosyal Yardımları Açıklar. | ||
4.2. Engelli Bireylere Yönelik Sosyal Hizmetleri Açıklar. | ||
5. Rehabilitasyon Hizmetinde Ekip Çalışmasını Uygulayabilecektir. | 15, 5, 9 | A, E |
5.1. Rehabilitasyon Hizmetinde Sosyal Hizmet Uzmanının Görevlerini Tanımlar. | ||
5.2. Rehabilitasyon Hizmetinde Ekip Çalışmasını Yönetir. |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Engelliliğe Kavramsal Bakış | |
2 | Engelliliğe İlişkin Modeller | |
3 | Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri | |
4 | Engellilerin Yaşadığı Sorunlar, Engellilerin Toplumsal Yaşamı | |
6 | Türkiye’de Engellilere Yönelik Sosyal Hizmetler | |
7 | Engellilerin Rehabilitasyonu ve Sosyal Hizmet Müdahalesi | |
8 | Görme Engelli Bireyler ve Aileleri | |
9 | İşitme Engelli Bireyler ve Aileleri | |
10 | Zihinsel Engelli Bireyler ve Aileleri | |
11 | Ortopedik Engelli Bireyler ve Aileleri | |
12 | Süreğen (Uzun Süreli) Hastalıklar | |
13 | Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB), Süreğen (Uzun Süreli) Hastalıklar, | |
14 | Engelli Politikaları ve Yasal Düzenlemeler |
Kaynak |
- Engellilik ve Sosyal Hizmet, Mustafa Özcan Taşkesen, Karaağaç yayınevi, 2016 - Engellilerin Toplumla Bütünleşme Sorunları, Kasım KARATAŞ, Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 2, Ankara, 2002. - Engelli Bakımı, Betül Altuntaş-Reyhan Atasü-Topcuoğlu, Nika Yayınevi - Sosyal Model Çerçevesinde Özürlülüğe Yaklaşım. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi. Cilt: 2, Sayı: 1, Ankara, 2002. |
ENGELLİLİK VE SOSYAL HİZMET, ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ AÇIKÖĞRETİM FAKÜLTESİ YAYINI- Editör Prof. Dr. EDA PURUTÇUOĞLU |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır. | X | |||||
3 | Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir. | X | |||||
7 | Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
10 | Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
11 | Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
12 | Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |