Aileyi, ailenin yapısını, işlevlerini anlamak ve sosyal hizmette genelci uygulama çerçevesinde ailelere yönelik planlı müdahale bilgisini edinmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Ailenin tanımı, toplumdaki yeri ve önemi,Aile yapı ve işlevlerini anlama,Bir sistem olarak aile,Aile içi iletişim örüntülerini anlama,Aile sorunlarına genel bakış: Aile içi şiddet, davranış sorunları, duygusal sorunlar vb.,Aileyi etkileyen makro sorunlar: Yoksulluk,göç, işsizlik vb.,Aileyle ilgili kuram ve yaklaşımlar: Genelci sistem ve ekolojik sistem yaklaşımı
,Aileyle ilgili kuram ve yaklaşımlar: Yaşam döngüsü teorisi, bağlanma teorisi,Ailelerle sosyal hizmet planlı değişim modeli: İlk iki aşama,Ailelerle sosyal hizmet planlı değişim modeli: Üçüncü ve dördüncü aşama,Ailelerle sosyal hizmet planlı değişim modeli: Son üç aşama,Ailelere yönelik sosyal hizmet politika ve hizmetler,Aile politikalarının Türkiye’deki durumu,Genel değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Aile sistemini ve aile içi dinamikleri açıklayabilecektir
10, 16, 19, 9
A
1.1. Aileyi, türlerini ve işlevlerini tanımlar
10, 16, 9
A
1.2. Aile içi iletişim örüntülerini açıklar
10, 16, 9
A
2. Aile yapısındaki değişimleri sosyal çevre açısından değerlendirebilecektir
10, 13, 16, 19, 9
A
2.1. Ailenin yapısını açıklar
10, 13, 16, 9
A
2.2. Sosyal çevrenin aile üzerindeki etkisini tartışır
10, 13, 16, 19, 9
A
3. Aileyi sosyal hizmet kuram ve yaklaşımlarıyla inceleyebilecektir
10, 12, 13, 16, 19, 9
A
3.1. Aileyle ilgili kuramları tartışır
10, 12, 13, 16, 19, 9
A
3.2. Aile yaklaşımları çerçevesinde aile sorunlarını analiz eder
10, 13, 4
A
4. Ailelere yönelik planlı değişim sürecini uygulayabilecektir
10, 13, 4
A
4.1. Hazırlık aşamasını bilir
10, 13, 4
A
4.2. Aile değerlendirmesini ve müdahale planını bilir
10, 13, 4
A
5. Ailelere yönelik politika ve hizmetleri açıklayabilecektir.
10, 13, 16, 9
A
5.1. Aile politikalarını tartışır
10, 13, 16, 9
A
5.2. Aile sorunlarına yönelik proje geliştirir
10, 16, 19
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Ailenin tanımı, toplumdaki yeri ve önemi
2
Aile yapı ve işlevlerini anlama
3
Bir sistem olarak aile
4
Aile içi iletişim örüntülerini anlama
5
Aile sorunlarına genel bakış: Aile içi şiddet, davranış sorunları, duygusal sorunlar vb.
6
Aileyi etkileyen makro sorunlar: Yoksulluk,göç, işsizlik vb.
7
Aileyle ilgili kuram ve yaklaşımlar: Genelci sistem ve ekolojik sistem yaklaşımı
8
Aileyle ilgili kuram ve yaklaşımlar: Yaşam döngüsü teorisi, bağlanma teorisi
9
Ailelerle sosyal hizmet planlı değişim modeli: İlk iki aşama
10
Ailelerle sosyal hizmet planlı değişim modeli: Üçüncü ve dördüncü aşama
11
Ailelerle sosyal hizmet planlı değişim modeli: Son üç aşama
12
Ailelere yönelik sosyal hizmet politika ve hizmetler
13
Aile politikalarının Türkiye’deki durumu
14
Genel değerlendirme
Kaynak
1. Ahrons, C. (2005). We’re Still Family. Harper Collins Books
2. Dündar, Ü. C. (2022). Çocuk Refah Sisteminde Aile Temelli Sosyal Hizmet. Ankara: Nobel Bilimsel Eserler
3. Özpolat, A. Ö., Özkan, Y. (2023). Ailerle Sosyal Hizmet: Risk Altındaki Ailelerle Çalışma, Yaşanmış Hikâyeler ve Aile Deneyimleri. Ankara: Akademisyen Kitabevi
1. Ashman, K.K., Hall, G.H. (1999). Understanding Generalist Practice. Second ed. Nelson-Hall, Inc., Chicago
2.D’Cruz, H., Jones, M. (2004). Social Work Research: Ethical and Political Contexts
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
X
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
X
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
X
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
1
20
20
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
2
18
36
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
10
10
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
15
15
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
109
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(109/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
AİLELERLE SOSYAL HİZMET
SH2152180
Güz Dönemi
2+0
2
4
Ders Programı
Pazartesi 13:30-14:15
Pazartesi 14:30-15:15
Çarşamba 18:30-19:15
Çarşamba 19:30-20:15
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Öğr.Gör. Zeynep TÜRKYILMAZ
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Zeynep TÜRKYILMAZ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Aileyi, ailenin yapısını, işlevlerini anlamak ve sosyal hizmette genelci uygulama çerçevesinde ailelere yönelik planlı müdahale bilgisini edinmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Ailenin tanımı, toplumdaki yeri ve önemi,Aile yapı ve işlevlerini anlama,Bir sistem olarak aile,Aile içi iletişim örüntülerini anlama,Aile sorunlarına genel bakış: Aile içi şiddet, davranış sorunları, duygusal sorunlar vb.,Aileyi etkileyen makro sorunlar: Yoksulluk,göç, işsizlik vb.,Aileyle ilgili kuram ve yaklaşımlar: Genelci sistem ve ekolojik sistem yaklaşımı
,Aileyle ilgili kuram ve yaklaşımlar: Yaşam döngüsü teorisi, bağlanma teorisi,Ailelerle sosyal hizmet planlı değişim modeli: İlk iki aşama,Ailelerle sosyal hizmet planlı değişim modeli: Üçüncü ve dördüncü aşama,Ailelerle sosyal hizmet planlı değişim modeli: Son üç aşama,Ailelere yönelik sosyal hizmet politika ve hizmetler,Aile politikalarının Türkiye’deki durumu,Genel değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Aile sistemini ve aile içi dinamikleri açıklayabilecektir
10, 16, 19, 9
A
1.1. Aileyi, türlerini ve işlevlerini tanımlar
10, 16, 9
A
1.2. Aile içi iletişim örüntülerini açıklar
10, 16, 9
A
2. Aile yapısındaki değişimleri sosyal çevre açısından değerlendirebilecektir
10, 13, 16, 19, 9
A
2.1. Ailenin yapısını açıklar
10, 13, 16, 9
A
2.2. Sosyal çevrenin aile üzerindeki etkisini tartışır
10, 13, 16, 19, 9
A
3. Aileyi sosyal hizmet kuram ve yaklaşımlarıyla inceleyebilecektir
10, 12, 13, 16, 19, 9
A
3.1. Aileyle ilgili kuramları tartışır
10, 12, 13, 16, 19, 9
A
3.2. Aile yaklaşımları çerçevesinde aile sorunlarını analiz eder
10, 13, 4
A
4. Ailelere yönelik planlı değişim sürecini uygulayabilecektir
10, 13, 4
A
4.1. Hazırlık aşamasını bilir
10, 13, 4
A
4.2. Aile değerlendirmesini ve müdahale planını bilir
10, 13, 4
A
5. Ailelere yönelik politika ve hizmetleri açıklayabilecektir.
10, 13, 16, 9
A
5.1. Aile politikalarını tartışır
10, 13, 16, 9
A
5.2. Aile sorunlarına yönelik proje geliştirir
10, 16, 19
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Ailenin tanımı, toplumdaki yeri ve önemi
2
Aile yapı ve işlevlerini anlama
3
Bir sistem olarak aile
4
Aile içi iletişim örüntülerini anlama
5
Aile sorunlarına genel bakış: Aile içi şiddet, davranış sorunları, duygusal sorunlar vb.
6
Aileyi etkileyen makro sorunlar: Yoksulluk,göç, işsizlik vb.
7
Aileyle ilgili kuram ve yaklaşımlar: Genelci sistem ve ekolojik sistem yaklaşımı
8
Aileyle ilgili kuram ve yaklaşımlar: Yaşam döngüsü teorisi, bağlanma teorisi
9
Ailelerle sosyal hizmet planlı değişim modeli: İlk iki aşama
10
Ailelerle sosyal hizmet planlı değişim modeli: Üçüncü ve dördüncü aşama
11
Ailelerle sosyal hizmet planlı değişim modeli: Son üç aşama
12
Ailelere yönelik sosyal hizmet politika ve hizmetler
13
Aile politikalarının Türkiye’deki durumu
14
Genel değerlendirme
Kaynak
1. Ahrons, C. (2005). We’re Still Family. Harper Collins Books
2. Dündar, Ü. C. (2022). Çocuk Refah Sisteminde Aile Temelli Sosyal Hizmet. Ankara: Nobel Bilimsel Eserler
3. Özpolat, A. Ö., Özkan, Y. (2023). Ailerle Sosyal Hizmet: Risk Altındaki Ailelerle Çalışma, Yaşanmış Hikâyeler ve Aile Deneyimleri. Ankara: Akademisyen Kitabevi
1. Ashman, K.K., Hall, G.H. (1999). Understanding Generalist Practice. Second ed. Nelson-Hall, Inc., Chicago
2.D’Cruz, H., Jones, M. (2004). Social Work Research: Ethical and Political Contexts
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
X
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
X
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
X
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.