Bu dersin amacı, müracaatçılara ve sosyal olgulara hak temelli yaklaşımla bakabilmemiz için gerekli olan temel bilgileri edinmek,insan hakları düşüncesini anlayarak Sosyal hizmetin insan hakları ve sosyal refah ile ilişkisini kurmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Dersin Tanıtımı,Bir İnsan Hakları Mesleği Olarak Sosyal Hizmet,İnsan Haklarının Felsefi Temelleri,İnsan Haklarının Uluslararası Düzeyde Korunması (Actors),Birleşmiş Milletler Temel Belgeler I: Medeni ve Siyasi Haklar Sözleşmesi, Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Sözleşmesi,Birleşmiş Milletler Temel Belgeler II: Ayrımcılık Yasağı, Kadınlara Karşı Ayrımcılık Yasağı, Çocuk Haklarının Korunması,Birleşmiş Milletler Temel Belgeler III: İşkence Yasağı, Göçmen Hakları,Birleşmiş Milletler Temel Belgeler IV: Zorla Kaybedilmeye Karşı Korunma, Engelli Bireylerin Hakları,Kadınların Ulusal ve Uluslararası Hukuktaki Yeri,Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve Türkiye ,Sunumlar I (Kurum Ziyareti),Sunumlar II (Kurum Ziyareti),Sunumlar III (Kurum Ziyareti),Sunumlar IV (Kurum Ziyareti); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Hak ve sosyal adalet kavramlarını tanımlar.
19, 9
A
1.1. İnsan hakları tanımı, tarihçesi ve gelişimini açıklar.
10, 16, 19, 9
A
1.2. Hak temelli yaklaşımları açıklar.
10, 16, 19, 9
A
2. İnsan haklarıyla ilgili bildirge ve sözleşmeleri açıklar.
13, 16, 9
A
2.1. Uluslararası insan hakları sözleşmelerini özetler.
19, 9
A
2.2. Medeni ve Siyasi haklar uluslararası sözleşmesini açıklar.
19
A
3. Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Uluslararası Sözleşmesini açıklar.
10, 16, 2, 9
A
3.1. Sosyal hizmet ve insan hakları arasındaki ilişkiyi analiz eder.
10, 4, 9
A, H
3.2. Eğitim, çalışma ve sosyal güvenlik gibi sosyal hakların kapsamını özetler.
10, 16, 9
A
4. Demokrasi ve insan hakları kültürünün oluşturulmasında sosyal hizmetin rolü ve işlevlerini tartışır.
10, 16, 2, 5, 9
A
4.1. Demokrasi ve sosyal hizmet kavramı arasındaki ilişkiyi yorumlar.
10, 13, 16, 9
A
4.2. Dezavantajlı gruplara yönelik hak ihlallerini saptar.
10, 13, 16, 9
A
5. Karşılaşılan sorun ve ikilemlere akılcı, bilimsel çözümler üretir.
10, 13, 16, 4, 9
A
5.1. İnsan haklarının uluslararası hukuktaki yerini tartışır.
10, 13, 16, 9
A
5.2. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'nin çalışmalarını ve mahkemeye başvuru sürecini açıklar.
10, 16, 4, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dersin Tanıtımı
2
Bir İnsan Hakları Mesleği Olarak Sosyal Hizmet
3
İnsan Haklarının Felsefi Temelleri
4
İnsan Haklarının Uluslararası Düzeyde Korunması (Actors)
5
Birleşmiş Milletler Temel Belgeler I: Medeni ve Siyasi Haklar Sözleşmesi, Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Sözleşmesi
6
Birleşmiş Milletler Temel Belgeler II: Ayrımcılık Yasağı, Kadınlara Karşı Ayrımcılık Yasağı, Çocuk Haklarının Korunması
7
Birleşmiş Milletler Temel Belgeler III: İşkence Yasağı, Göçmen Hakları
8
Birleşmiş Milletler Temel Belgeler IV: Zorla Kaybedilmeye Karşı Korunma, Engelli Bireylerin Hakları
9
Kadınların Ulusal ve Uluslararası Hukuktaki Yeri
10
Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve Türkiye
11
Sunumlar I (Kurum Ziyareti)
12
Sunumlar II (Kurum Ziyareti)
13
Sunumlar III (Kurum Ziyareti)
14
Sunumlar IV (Kurum Ziyareti)
Kaynak
Birleşmiş Milletler Sözleşmeleri: https://diabgm.adalet.gov.tr/arsiv/sozlesmeler/coktaraflisoz/bm_yeni.html
BM (2000). İnsan Hakları ve Sosyal Hizmet. BM Yayın no: 26, Ankara.
Kuçuradi, İoanna (2009) İnsan Haklarının Felsefi Temelleri, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
Shestack, J. J. (2006). İnsan Haklarının Felsefi Temelleri, Liberal Düşünce, Cilt: 11, No: 43, s. 87- 119.
Zengin, O. Ve Altındağ, Ö. (2016). Bir İnsan Hakları Mesleği Olarak Sosyal Hizmet, Toplum ve Sosyal Hizmet, Cilt 27, Sayı 1, Nisan.
İnternet Kaynakları:
https://www.echr.coe.int/Pages/home.aspx?p=applicants/tur&c#n1357809352012_pointer
https://www.echr.coe.int/Documents/Stats_violation_1959_2017_ENG.pdf
https://www.echr.coe.int/Documents/Stats_violation_2017_ENG.pdf
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
X
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
X
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
4
2
8
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
1
15
15
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
1
3
3
Proje Sunumu / Seminer
1
5
5
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
20
20
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
30
30
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
109
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(109/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
İNSAN HAKLARI VE SOSYAL HİZMET
SH1277560
Bahar Dönemi
2+0
2
4
Ders Programı
Pazartesi 11:00-11:45
Pazartesi 12:00-12:45
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Öğr.Gör. Tayyar TEPE
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Tayyar TEPE
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, müracaatçılara ve sosyal olgulara hak temelli yaklaşımla bakabilmemiz için gerekli olan temel bilgileri edinmek,insan hakları düşüncesini anlayarak Sosyal hizmetin insan hakları ve sosyal refah ile ilişkisini kurmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Dersin Tanıtımı,Bir İnsan Hakları Mesleği Olarak Sosyal Hizmet,İnsan Haklarının Felsefi Temelleri,İnsan Haklarının Uluslararası Düzeyde Korunması (Actors),Birleşmiş Milletler Temel Belgeler I: Medeni ve Siyasi Haklar Sözleşmesi, Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Sözleşmesi,Birleşmiş Milletler Temel Belgeler II: Ayrımcılık Yasağı, Kadınlara Karşı Ayrımcılık Yasağı, Çocuk Haklarının Korunması,Birleşmiş Milletler Temel Belgeler III: İşkence Yasağı, Göçmen Hakları,Birleşmiş Milletler Temel Belgeler IV: Zorla Kaybedilmeye Karşı Korunma, Engelli Bireylerin Hakları,Kadınların Ulusal ve Uluslararası Hukuktaki Yeri,Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve Türkiye ,Sunumlar I (Kurum Ziyareti),Sunumlar II (Kurum Ziyareti),Sunumlar III (Kurum Ziyareti),Sunumlar IV (Kurum Ziyareti); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Hak ve sosyal adalet kavramlarını tanımlar.
19, 9
A
1.1. İnsan hakları tanımı, tarihçesi ve gelişimini açıklar.
10, 16, 19, 9
A
1.2. Hak temelli yaklaşımları açıklar.
10, 16, 19, 9
A
2. İnsan haklarıyla ilgili bildirge ve sözleşmeleri açıklar.
13, 16, 9
A
2.1. Uluslararası insan hakları sözleşmelerini özetler.
19, 9
A
2.2. Medeni ve Siyasi haklar uluslararası sözleşmesini açıklar.
19
A
3. Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Uluslararası Sözleşmesini açıklar.
10, 16, 2, 9
A
3.1. Sosyal hizmet ve insan hakları arasındaki ilişkiyi analiz eder.
10, 4, 9
A, H
3.2. Eğitim, çalışma ve sosyal güvenlik gibi sosyal hakların kapsamını özetler.
10, 16, 9
A
4. Demokrasi ve insan hakları kültürünün oluşturulmasında sosyal hizmetin rolü ve işlevlerini tartışır.
10, 16, 2, 5, 9
A
4.1. Demokrasi ve sosyal hizmet kavramı arasındaki ilişkiyi yorumlar.
10, 13, 16, 9
A
4.2. Dezavantajlı gruplara yönelik hak ihlallerini saptar.
10, 13, 16, 9
A
5. Karşılaşılan sorun ve ikilemlere akılcı, bilimsel çözümler üretir.
10, 13, 16, 4, 9
A
5.1. İnsan haklarının uluslararası hukuktaki yerini tartışır.
10, 13, 16, 9
A
5.2. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'nin çalışmalarını ve mahkemeye başvuru sürecini açıklar.
10, 16, 4, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dersin Tanıtımı
2
Bir İnsan Hakları Mesleği Olarak Sosyal Hizmet
3
İnsan Haklarının Felsefi Temelleri
4
İnsan Haklarının Uluslararası Düzeyde Korunması (Actors)
5
Birleşmiş Milletler Temel Belgeler I: Medeni ve Siyasi Haklar Sözleşmesi, Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Sözleşmesi
6
Birleşmiş Milletler Temel Belgeler II: Ayrımcılık Yasağı, Kadınlara Karşı Ayrımcılık Yasağı, Çocuk Haklarının Korunması
7
Birleşmiş Milletler Temel Belgeler III: İşkence Yasağı, Göçmen Hakları
8
Birleşmiş Milletler Temel Belgeler IV: Zorla Kaybedilmeye Karşı Korunma, Engelli Bireylerin Hakları
9
Kadınların Ulusal ve Uluslararası Hukuktaki Yeri
10
Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve Türkiye
11
Sunumlar I (Kurum Ziyareti)
12
Sunumlar II (Kurum Ziyareti)
13
Sunumlar III (Kurum Ziyareti)
14
Sunumlar IV (Kurum Ziyareti)
Kaynak
Birleşmiş Milletler Sözleşmeleri: https://diabgm.adalet.gov.tr/arsiv/sozlesmeler/coktaraflisoz/bm_yeni.html
BM (2000). İnsan Hakları ve Sosyal Hizmet. BM Yayın no: 26, Ankara.
Kuçuradi, İoanna (2009) İnsan Haklarının Felsefi Temelleri, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
Shestack, J. J. (2006). İnsan Haklarının Felsefi Temelleri, Liberal Düşünce, Cilt: 11, No: 43, s. 87- 119.
Zengin, O. Ve Altındağ, Ö. (2016). Bir İnsan Hakları Mesleği Olarak Sosyal Hizmet, Toplum ve Sosyal Hizmet, Cilt 27, Sayı 1, Nisan.
İnternet Kaynakları:
https://www.echr.coe.int/Pages/home.aspx?p=applicants/tur&c#n1357809352012_pointer
https://www.echr.coe.int/Documents/Stats_violation_1959_2017_ENG.pdf
https://www.echr.coe.int/Documents/Stats_violation_2017_ENG.pdf
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
X
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
X
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.