Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL HİZMET KURAM VE YAKLAŞIMLARI | SH2114299 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı | Salı 12:45-13:30 Salı 13:30-14:15 Salı 14:30-15:15 Perşembe 18:30-19:15 Perşembe 19:30-20:15 Perşembe 20:30-21:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Zeynep TÜRKYILMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, sosyal hizmet alanlarında sıklıkla kullanılan kuram ve yaklaşımların neler olduğu öğrenmek ve bunların sosyal hizmet uygulamasında kullanımına ilişkin farkındalık oluşturmaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sosyal hizmette kuram ve yaklaşımların önemi, Sosyal hizmet uygulamalarında yararlanılan kuram ve yaklaşımlara genel bakış ,Sistem Kuramı ve Ekolojik Yaklaşım,Güçlenme yaklaşımı,Sistem, ekolojik sistem ve güçlenme teorileriyle vaka çalışma/uygulama,Motivasyonel teori ve teknikleri,Motivasyonel teori ile vaka çalışması,Kanıta dayalı kuram ve uygulaması,Baskı karşıtı kuram ve uygulaması,Çözüm odaklı teori ve teknikleri,Çözüm odaklı teori ile vaka çalışması,Bilişsel-davranışsal teori ve teknikleri,Bağlanma teorisi ve vaka incelemesi,Krize müdahale kuramı ve vaka çalışması,Vaka çalışması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Sosyal hizmette kuramların, yöntemlerin ve yaklaşımların önemini tartışabilecektir | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
1.1.Kuram ve yöntem arasındaki farkı analiz eder | ||
1.2.Sosyal hizmet uygulamalarında kuram ve yöntemlere niçin ihtiyaç duyulduğunu açıklar | ||
2.Sistem, ekolojik sistem ve güçlenme kuramlarını uygulamada kullanabilecektir | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
2.1.Sistem, ekolojik sistem ve güçlenme kuramlarını vaka üzerinde uygular | ||
2.2.Birey, grup ,aile ve toplum sistemlerinde karşılaştığı sorunları kuramların kavramlarıyla ilişkilendirerek açıklar | ||
3.Motivasyonel teoriyi uygulamada kullanabilecektir | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
3.1.Motivasyonel teori ile çalışılması uygun olan vakaları analiz eder | ||
3.2.Motivasyonel teorinin vaka müdahalesindeki tekniklerini uygular | ||
4.Kanıta dayalı kuramı ve uygulamadaki önemini değerlendirebilecektir | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
4.1.Kanıta dayalı kuramın kanıt temelini ve değerlendirmede nasıl yer tutacağını tartışır | ||
4.2.Kanıta dayalı kuram ile vaka çalışır | ||
5.Sosyal hizmette baskı karşıtı kuramı uygulamaya aktarabilecektir | 10, 13, 16, 4, 6, 9 | A |
5.1.Baskı karşıtı kuram ile vakaları değerlendirir | ||
5.2.Baskı karşıtı kuramın bilgisinden yararlanarak makro sosyal hizmet vakalarını ele alır | ||
6.Sosyal hizmet uygulamalarında çözüm odaklı teorinin, bilişsel davranışsal yaklaşımın ve bağlanma kuramının genel çerçevesini açıklayabilecektir | 10, 13, 16, 4, 6, 9 | A |
6.1.Çözüm odaklı teorinin, bilişsel davranışsal teorinin ve bağlanma teorisinin kavramlarını açıklar | ||
6.2.Çözüm odaklı teorinin, bilişsel davranışsal teorinin ve bağlanma teorisinin vaka müdahalelerindeki önemini tartışır |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal hizmette kuram ve yaklaşımların önemi, Sosyal hizmet uygulamalarında yararlanılan kuram ve yaklaşımlara genel bakış | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
2 | Sistem Kuramı ve Ekolojik Yaklaşım | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
3 | Güçlenme yaklaşımı | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
4 | Sistem, ekolojik sistem ve güçlenme teorileriyle vaka çalışma/uygulama | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
5 | Motivasyonel teori ve teknikleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
6 | Motivasyonel teori ile vaka çalışması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
7 | Kanıta dayalı kuram ve uygulaması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
8 | Baskı karşıtı kuram ve uygulaması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
9 | Çözüm odaklı teori ve teknikleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
10 | Çözüm odaklı teori ile vaka çalışması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
11 | Bilişsel-davranışsal teori ve teknikleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
12 | Bağlanma teorisi ve vaka incelemesi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
13 | Krize müdahale kuramı ve vaka çalışması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
14 | Vaka çalışması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
Kaynak |
Teater, B. (2015). Sosyal Hizmet Kuram ve Yöntemleri: Uygulama için bir giriş. (Abdullah Karatay, Çev. Ed.) Ankara: Nika Yayınları. Adams, R., Dominelli, L. ve Payne, M. (2015). Sosyal Hizmet: Temel alanlar ve eleştirel yaklaşımlar. (Tarık Tuncay, Çev. Ed.) Ankara: Nika Yayınları. Beck, J.S. (2014). Bilişsel Davranışçı Terapi. (Muzaffer Şahin, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Tuncay, T. ve İl, S. (2006). "Sosyal Hizmette Baskı Karşıtı Uygulama", Toplum ve Sosyal Hizmet, 17(2), 59-71. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır. | X | |||||
3 | Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
6 | Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir. | X | |||||
7 | Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir. | ||||||
8 | Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
10 | Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
11 | Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
12 | Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 10 | 20 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 15 | 15 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 10 | 10 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 112 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(112/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL HİZMET KURAM VE YAKLAŞIMLARI | SH2114299 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı | Salı 12:45-13:30 Salı 13:30-14:15 Salı 14:30-15:15 Perşembe 18:30-19:15 Perşembe 19:30-20:15 Perşembe 20:30-21:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Zeynep TÜRKYILMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, sosyal hizmet alanlarında sıklıkla kullanılan kuram ve yaklaşımların neler olduğu öğrenmek ve bunların sosyal hizmet uygulamasında kullanımına ilişkin farkındalık oluşturmaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sosyal hizmette kuram ve yaklaşımların önemi, Sosyal hizmet uygulamalarında yararlanılan kuram ve yaklaşımlara genel bakış ,Sistem Kuramı ve Ekolojik Yaklaşım,Güçlenme yaklaşımı,Sistem, ekolojik sistem ve güçlenme teorileriyle vaka çalışma/uygulama,Motivasyonel teori ve teknikleri,Motivasyonel teori ile vaka çalışması,Kanıta dayalı kuram ve uygulaması,Baskı karşıtı kuram ve uygulaması,Çözüm odaklı teori ve teknikleri,Çözüm odaklı teori ile vaka çalışması,Bilişsel-davranışsal teori ve teknikleri,Bağlanma teorisi ve vaka incelemesi,Krize müdahale kuramı ve vaka çalışması,Vaka çalışması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Sosyal hizmette kuramların, yöntemlerin ve yaklaşımların önemini tartışabilecektir | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
1.1.Kuram ve yöntem arasındaki farkı analiz eder | ||
1.2.Sosyal hizmet uygulamalarında kuram ve yöntemlere niçin ihtiyaç duyulduğunu açıklar | ||
2.Sistem, ekolojik sistem ve güçlenme kuramlarını uygulamada kullanabilecektir | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
2.1.Sistem, ekolojik sistem ve güçlenme kuramlarını vaka üzerinde uygular | ||
2.2.Birey, grup ,aile ve toplum sistemlerinde karşılaştığı sorunları kuramların kavramlarıyla ilişkilendirerek açıklar | ||
3.Motivasyonel teoriyi uygulamada kullanabilecektir | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
3.1.Motivasyonel teori ile çalışılması uygun olan vakaları analiz eder | ||
3.2.Motivasyonel teorinin vaka müdahalesindeki tekniklerini uygular | ||
4.Kanıta dayalı kuramı ve uygulamadaki önemini değerlendirebilecektir | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
4.1.Kanıta dayalı kuramın kanıt temelini ve değerlendirmede nasıl yer tutacağını tartışır | ||
4.2.Kanıta dayalı kuram ile vaka çalışır | ||
5.Sosyal hizmette baskı karşıtı kuramı uygulamaya aktarabilecektir | 10, 13, 16, 4, 6, 9 | A |
5.1.Baskı karşıtı kuram ile vakaları değerlendirir | ||
5.2.Baskı karşıtı kuramın bilgisinden yararlanarak makro sosyal hizmet vakalarını ele alır | ||
6.Sosyal hizmet uygulamalarında çözüm odaklı teorinin, bilişsel davranışsal yaklaşımın ve bağlanma kuramının genel çerçevesini açıklayabilecektir | 10, 13, 16, 4, 6, 9 | A |
6.1.Çözüm odaklı teorinin, bilişsel davranışsal teorinin ve bağlanma teorisinin kavramlarını açıklar | ||
6.2.Çözüm odaklı teorinin, bilişsel davranışsal teorinin ve bağlanma teorisinin vaka müdahalelerindeki önemini tartışır |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal hizmette kuram ve yaklaşımların önemi, Sosyal hizmet uygulamalarında yararlanılan kuram ve yaklaşımlara genel bakış | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
2 | Sistem Kuramı ve Ekolojik Yaklaşım | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
3 | Güçlenme yaklaşımı | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
4 | Sistem, ekolojik sistem ve güçlenme teorileriyle vaka çalışma/uygulama | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
5 | Motivasyonel teori ve teknikleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
6 | Motivasyonel teori ile vaka çalışması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
7 | Kanıta dayalı kuram ve uygulaması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
8 | Baskı karşıtı kuram ve uygulaması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
9 | Çözüm odaklı teori ve teknikleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
10 | Çözüm odaklı teori ile vaka çalışması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
11 | Bilişsel-davranışsal teori ve teknikleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
12 | Bağlanma teorisi ve vaka incelemesi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
13 | Krize müdahale kuramı ve vaka çalışması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
14 | Vaka çalışması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
Kaynak |
Teater, B. (2015). Sosyal Hizmet Kuram ve Yöntemleri: Uygulama için bir giriş. (Abdullah Karatay, Çev. Ed.) Ankara: Nika Yayınları. Adams, R., Dominelli, L. ve Payne, M. (2015). Sosyal Hizmet: Temel alanlar ve eleştirel yaklaşımlar. (Tarık Tuncay, Çev. Ed.) Ankara: Nika Yayınları. Beck, J.S. (2014). Bilişsel Davranışçı Terapi. (Muzaffer Şahin, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Tuncay, T. ve İl, S. (2006). "Sosyal Hizmette Baskı Karşıtı Uygulama", Toplum ve Sosyal Hizmet, 17(2), 59-71. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır. | X | |||||
3 | Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
6 | Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir. | X | |||||
7 | Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir. | ||||||
8 | Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
10 | Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
11 | Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
12 | Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |