Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YEREL YÖNETİMLERDE SOSYAL HİZMETLER | SH2233610 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Salı 14:30-15:15 Salı 15:30-16:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Adem Bağış ALÇİÇEK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Adem Bağış ALÇİÇEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sosyal hizmetlerin etkinliğinin sağlanması ve yurt çapında yaygınlaştırılması amacıyla yerel boyutunun önemini göstermek ve özelde sosyal belediyecilik genelde yerel sosyal hizmetlerin temel açılımlarını tanıtmak. Halkı daha iyi tanıma fırsatı bulan ve sosyal belediyeciliğin ön palana çıktığı çağımızda yerel yönetimlerin sosyal hizmet uygulamalarında etkin hale gelmesinin gerekliliğini kavratmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Türkiye’de 1923’ten 1950’ye Yılları Arasında Yerel Yönetimlerin Gelişimi,Türkiye’de 1950’den Günümüze Yerel Yönetimlerin Gelişimi,İl Özel İdareleri,Belediyeler,Köy Yönetimi ve Yerel Yönetim Birlikleri ,Yerel Yönetimlerin Gelir ve Giderleri ,Yerel Yönetimlerde Sosyal Belediyecilik Anlayışı ,Yerel Yönetimlerde Sosyal Hizmetlerin Yeri ve Önemi,Yerel Yönetimlerde Sosyal Hizmetlerin Uygulanışı ,Yerel Yönetimlerde Sosyal Hizmetlerin Uygulanışında Emsaller,Yerel Yönetim Söyleşileri -1,Yerel Yönetim Söyleşileri -2,Yerel Yönetim Söyleşileri -3,Dönem Sonu Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Bütüncül sosyal hizmet bakışını yerel boyutuyla değerlendirir. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
1.1. Sosyal hizmetlerin, yerel yönetimlerin asli görevlerinden olduğunu vurgular. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
1.2. Sosyal hizmetlerin yereldeki önemini bütüncül olarak bilir. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
1.3. Sosyal hizmetleri bütüncül olarak inceler. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
2. Mahallî ölçekte yerel halka sosyal hizmetler geliştirir. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
2.1. Yerel sosyal politika ve hizmet aktörlerinin görevlerine ve yerel sosyal denetim sistemlerinin geliştirilmesine katkıda bulunur. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
2.2. Yerelde sosyal hizmet alanında yaşanan sorunları gözlemler. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
2.3. Yerelde sosyal hizmet alanında yaşanan sorunları çözmek üzere fikir üretir. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
3. Yerel yönetimlerde uygulanan sosyal hizmet politikalarını emsal örnekleri gözlemleyerek değerlendirir. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
3.1. Sosyal hizmet politikaları arasında ihtiyaç analizi yapar. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
3.2. Sosyal hizmet politikaları arasında sonuç değerlendirme analizi yapar. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
4. Sosyal belediyecilikte yeni sosyal hizmet alanları belirler. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
4.1. Güncel süreci takip ederek belediye hizmetleri ile sosyal hizmet ilişkisini yorumlar. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
4.2. Sosyal belediyecilikte sosyal hizmetlerin yerini ve önemini yorumlar. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
5. Sosyal hizmet uzmanlarının yerel yönetimlerdeki rol ve işlevlerini tartışır. | 10, 12, 13, 14, 16, 4, 9 | A |
5.1. Sosyal hizmet uzmanlarının yerel yönetimlerdeki sorumluluklarını bilir. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
5.2. Yerel yönetimlerde sosyal hizmetlerin nasıl organize edilmesi gerektiğini yorumlar. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
5.3. Sosyal hizmet uzmanlarının yerel yönetimlerdeki görevlerini yorumlar. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türkiye’de 1923’ten 1950’ye Yılları Arasında Yerel Yönetimlerin Gelişimi | |
2 | Türkiye’de 1950’den Günümüze Yerel Yönetimlerin Gelişimi | |
3 | İl Özel İdareleri | |
4 | Belediyeler | |
5 | Köy Yönetimi ve Yerel Yönetim Birlikleri | |
6 | Yerel Yönetimlerin Gelir ve Giderleri | |
7 | Yerel Yönetimlerde Sosyal Belediyecilik Anlayışı | |
8 | Yerel Yönetimlerde Sosyal Hizmetlerin Yeri ve Önemi | |
9 | Yerel Yönetimlerde Sosyal Hizmetlerin Uygulanışı | |
10 | Yerel Yönetimlerde Sosyal Hizmetlerin Uygulanışında Emsaller | |
11 | Yerel Yönetim Söyleşileri -1 | |
12 | Yerel Yönetim Söyleşileri -2 | |
13 | Yerel Yönetim Söyleşileri -3 | |
14 | Dönem Sonu Genel Değerlendirme |
Kaynak |
1-Şengül, Ramazan; Yerel Yönetimler, Umuttepe Yayınları; Kocaeli; 2018. 2-Yerel kalkınmada Belediyelerin Rolü; Uluslar arası Sempozyum; 2004. 3-Yerel Yönetimlerin Avrupa Birliği İçindeki Yeri ve İşlevi UCLG-MEWA; 2004. 4-Seyyar, Ali; Yerel Siyasetin Gelişiminde Sosyal Politikaların Önemi”; Yerel Siyaset Dergisi; Sayı 25; 2008. *İngilizce kaynaklar, uluslararası öğrenciler içindir. 1-Ateş, Hamza; Local Government A Turkish Perspective; Publisher:Savaş; Ankrara; 2021. 2- Heper, Metin; Local Government in Turkey: Governing Greater Istanbul; Publisher: Taylor & Francis Books , London; 1989. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır. | X | |||||
3 | Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir. | X | |||||
7 | Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
10 | Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
11 | Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
12 | Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 5 | 11 | 55 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 123 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(123/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YEREL YÖNETİMLERDE SOSYAL HİZMETLER | SH2233610 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Salı 14:30-15:15 Salı 15:30-16:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Adem Bağış ALÇİÇEK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Adem Bağış ALÇİÇEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sosyal hizmetlerin etkinliğinin sağlanması ve yurt çapında yaygınlaştırılması amacıyla yerel boyutunun önemini göstermek ve özelde sosyal belediyecilik genelde yerel sosyal hizmetlerin temel açılımlarını tanıtmak. Halkı daha iyi tanıma fırsatı bulan ve sosyal belediyeciliğin ön palana çıktığı çağımızda yerel yönetimlerin sosyal hizmet uygulamalarında etkin hale gelmesinin gerekliliğini kavratmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Türkiye’de 1923’ten 1950’ye Yılları Arasında Yerel Yönetimlerin Gelişimi,Türkiye’de 1950’den Günümüze Yerel Yönetimlerin Gelişimi,İl Özel İdareleri,Belediyeler,Köy Yönetimi ve Yerel Yönetim Birlikleri ,Yerel Yönetimlerin Gelir ve Giderleri ,Yerel Yönetimlerde Sosyal Belediyecilik Anlayışı ,Yerel Yönetimlerde Sosyal Hizmetlerin Yeri ve Önemi,Yerel Yönetimlerde Sosyal Hizmetlerin Uygulanışı ,Yerel Yönetimlerde Sosyal Hizmetlerin Uygulanışında Emsaller,Yerel Yönetim Söyleşileri -1,Yerel Yönetim Söyleşileri -2,Yerel Yönetim Söyleşileri -3,Dönem Sonu Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Bütüncül sosyal hizmet bakışını yerel boyutuyla değerlendirir. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
1.1. Sosyal hizmetlerin, yerel yönetimlerin asli görevlerinden olduğunu vurgular. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
1.2. Sosyal hizmetlerin yereldeki önemini bütüncül olarak bilir. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
1.3. Sosyal hizmetleri bütüncül olarak inceler. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
2. Mahallî ölçekte yerel halka sosyal hizmetler geliştirir. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
2.1. Yerel sosyal politika ve hizmet aktörlerinin görevlerine ve yerel sosyal denetim sistemlerinin geliştirilmesine katkıda bulunur. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
2.2. Yerelde sosyal hizmet alanında yaşanan sorunları gözlemler. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
2.3. Yerelde sosyal hizmet alanında yaşanan sorunları çözmek üzere fikir üretir. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
3. Yerel yönetimlerde uygulanan sosyal hizmet politikalarını emsal örnekleri gözlemleyerek değerlendirir. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
3.1. Sosyal hizmet politikaları arasında ihtiyaç analizi yapar. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
3.2. Sosyal hizmet politikaları arasında sonuç değerlendirme analizi yapar. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
4. Sosyal belediyecilikte yeni sosyal hizmet alanları belirler. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
4.1. Güncel süreci takip ederek belediye hizmetleri ile sosyal hizmet ilişkisini yorumlar. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
4.2. Sosyal belediyecilikte sosyal hizmetlerin yerini ve önemini yorumlar. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
5. Sosyal hizmet uzmanlarının yerel yönetimlerdeki rol ve işlevlerini tartışır. | 10, 12, 13, 14, 16, 4, 9 | A |
5.1. Sosyal hizmet uzmanlarının yerel yönetimlerdeki sorumluluklarını bilir. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
5.2. Yerel yönetimlerde sosyal hizmetlerin nasıl organize edilmesi gerektiğini yorumlar. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
5.3. Sosyal hizmet uzmanlarının yerel yönetimlerdeki görevlerini yorumlar. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türkiye’de 1923’ten 1950’ye Yılları Arasında Yerel Yönetimlerin Gelişimi | |
2 | Türkiye’de 1950’den Günümüze Yerel Yönetimlerin Gelişimi | |
3 | İl Özel İdareleri | |
4 | Belediyeler | |
5 | Köy Yönetimi ve Yerel Yönetim Birlikleri | |
6 | Yerel Yönetimlerin Gelir ve Giderleri | |
7 | Yerel Yönetimlerde Sosyal Belediyecilik Anlayışı | |
8 | Yerel Yönetimlerde Sosyal Hizmetlerin Yeri ve Önemi | |
9 | Yerel Yönetimlerde Sosyal Hizmetlerin Uygulanışı | |
10 | Yerel Yönetimlerde Sosyal Hizmetlerin Uygulanışında Emsaller | |
11 | Yerel Yönetim Söyleşileri -1 | |
12 | Yerel Yönetim Söyleşileri -2 | |
13 | Yerel Yönetim Söyleşileri -3 | |
14 | Dönem Sonu Genel Değerlendirme |
Kaynak |
1-Şengül, Ramazan; Yerel Yönetimler, Umuttepe Yayınları; Kocaeli; 2018. 2-Yerel kalkınmada Belediyelerin Rolü; Uluslar arası Sempozyum; 2004. 3-Yerel Yönetimlerin Avrupa Birliği İçindeki Yeri ve İşlevi UCLG-MEWA; 2004. 4-Seyyar, Ali; Yerel Siyasetin Gelişiminde Sosyal Politikaların Önemi”; Yerel Siyaset Dergisi; Sayı 25; 2008. *İngilizce kaynaklar, uluslararası öğrenciler içindir. 1-Ateş, Hamza; Local Government A Turkish Perspective; Publisher:Savaş; Ankrara; 2021. 2- Heper, Metin; Local Government in Turkey: Governing Greater Istanbul; Publisher: Taylor & Francis Books , London; 1989. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır. | X | |||||
3 | Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir. | X | |||||
7 | Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
10 | Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
11 | Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
12 | Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |