Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GÖNÜLLÜLÜK ÇALIŞMALARI | SH1214776 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Cuma 15:30-16:15 Cuma 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yasemin OKAN ER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yasemin OKAN ER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin temel amacı üniversitenin en önemli görevlerinden biri olan toplumsal sorumluluk bilincini kazandırmak için öğrencilerin eğitim yaşamları boyunca edindikleri bilgi, beceri, sosyal, kültürel, ahlaki değerleri ve birikimleri kullanmak, üniversite ile toplum arasındaki bağları güçlendirmek; toplumsal sorunlar hakkında duyarlılık kazanmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kavramsal Çerçeve, Etkili İletişim, İşbirliği, Öz Değerlendirme, Yönetim ve Organizasyon, Gönüllülük Kavramı ve Gönüllü Yönetimi, Üniversite Toplum İlişkileri, Topluma Katkı,Temel Gönüllülük Alanları (Afet ve Acil Durum, Çevre, Eğitim ve Kültür, Spor, Sağlık ve Sosyal Hizmetler vb.) ,Temel Gönüllülük Alanları, Toplumda Risk Gruplarında Gönüllülük ,Gönüllü Çalışmalarda Etik, Ahlaki, Dini, Geleneksel Değerler ve İlkeler ,Örnek Gönüllü ve Gönüllülük Çalışmaları ,Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım ,Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım ,Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım ,Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım ,Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım ,Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım ,Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım ,Kamu Kurumları, Yerel Yönetimler ve Sivil Toplum Kuruluşlarında (STK) Gönüllü Çalışmalara Katılım ve Deneyimlerini Paylaşma,Kamu Kurumları, Yerel Yönetimler ve Sivil Toplum Kuruluşlarında (STK) Gönüllü Çalışmalara Katılım ve Deneyimlerini Paylaşma,Kamu Kurumları, Yerel Yönetimler ve Sivil Toplum Kuruluşlarında (STK) Gönüllü Çalışmalara Katılım ve Deneyimlerini Paylaşma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. İnsani, sosyal, ekonomik vb. problemlerle toplumda göç ve afetler, engelliler, dezavantajlı gruplar başka olmak üzere çeşitli konu ve sorunlar hakkında duyarlılık kazanır. | 10, 11, 16, 19, 9 | A, F |
1.1. Gönüllülük kavramıyla ilgili temel bilgiye sahip olur. | ||
1.2. Sosyal sorumluluk kavramıyla ilgili temel bilgiye sahip olur. | ||
2. Katılacakları ve gerçekleştirecekleri bazı gönüllülük faaliyetleri ile insani, sosyal, kültürel, ahlaki değerlerin korunmasını ve aktarılmasını sağlar. | 10, 11, 15, 16, 5, 9 | A, F |
2.1. Kamu kurumları, yerel yönetimler ve STK’larda gönüllülük bilincini artırıcı ve özendirici çalışmalara katılır. | ||
2.2. Bireysel, takım veya grup çalışmalarının planlamasına katkı sağlayarak sahada uygular. | ||
3. Toplumda engelli yaşamı, göç ve afet gibi toplumsal hassasiyetin yüksek olduğu konularda görünürlüğü ve farkındalığı arar. | 10, 11, 15, 19, 5, 6, 8, 9 | A, F |
3.1. Ahlaki (etik), geleneksel değerleri gönüllülük çalışmalarında uygular. | ||
4. Seçecekleri bir gönüllülük alanında önceden hazırlanacak bir plan dahilinde gönüllü çalışmalarda görev alır. | 10, 11, 15, 16, 19, 5, 6, 9 | A, F |
4.1. Bireysel, takım veya grup çalışmalarının planlamasına katkı sağlayarak sahada uygular. | ||
5. Sorumluluk üstlenme, uyuşmazlık çözümü, toplumsal ve bireysel sorumluluk alma, iletişim becerileri, paylaşma, dayanışma, sevgi ve merhamet, öz saygı, takım çalışması, empati, özgüven, vb. kişisel ve sosyal becerilerini geliştirir. | 10, 11, 15, 16, 5, 8, 9 | A, F |
5.1. İletişim becerileri, takım çalışması becerileri ve özgüvenini geliştirir. |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kavramsal Çerçeve, Etkili İletişim, İşbirliği, Öz Değerlendirme, Yönetim ve Organizasyon, Gönüllülük Kavramı ve Gönüllü Yönetimi, Üniversite Toplum İlişkileri, Topluma Katkı | |
2 | Temel Gönüllülük Alanları (Afet ve Acil Durum, Çevre, Eğitim ve Kültür, Spor, Sağlık ve Sosyal Hizmetler vb.) | |
3 | Temel Gönüllülük Alanları, Toplumda Risk Gruplarında Gönüllülük | |
4 | Gönüllü Çalışmalarda Etik, Ahlaki, Dini, Geleneksel Değerler ve İlkeler | |
5 | Örnek Gönüllü ve Gönüllülük Çalışmaları | |
5 | Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım | |
6 | Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım | |
7 | Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım | |
8 | Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım | |
9 | Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım | |
10 | Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım | |
11 | Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım | |
12 | Kamu Kurumları, Yerel Yönetimler ve Sivil Toplum Kuruluşlarında (STK) Gönüllü Çalışmalara Katılım ve Deneyimlerini Paylaşma | |
13 | Kamu Kurumları, Yerel Yönetimler ve Sivil Toplum Kuruluşlarında (STK) Gönüllü Çalışmalara Katılım ve Deneyimlerini Paylaşma | |
14 | Kamu Kurumları, Yerel Yönetimler ve Sivil Toplum Kuruluşlarında (STK) Gönüllü Çalışmalara Katılım ve Deneyimlerini Paylaşma |
Kaynak |
Aksoy, B., Çetin, T. ve Sönmez, Ö.F (2009). Topluma hizmet uygulamaları, Ankara: Pegem Akademi.Kuzucu, K. ve Kamer S. T. (2009). Topluma hizmet uygulamaları, Ankara: Pegem Akademi. Mebise yüklenen makale ve slaytlar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır. | X | |||||
3 | Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
6 | Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir. | X | |||||
7 | Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
10 | Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
11 | Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
12 | Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 1 | 14 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 8 | 8 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 3 | 3 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 5 | 5 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 30 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(30/30) | 1 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GÖNÜLLÜLÜK ÇALIŞMALARI | SH1214776 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Cuma 15:30-16:15 Cuma 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yasemin OKAN ER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yasemin OKAN ER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin temel amacı üniversitenin en önemli görevlerinden biri olan toplumsal sorumluluk bilincini kazandırmak için öğrencilerin eğitim yaşamları boyunca edindikleri bilgi, beceri, sosyal, kültürel, ahlaki değerleri ve birikimleri kullanmak, üniversite ile toplum arasındaki bağları güçlendirmek; toplumsal sorunlar hakkında duyarlılık kazanmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kavramsal Çerçeve, Etkili İletişim, İşbirliği, Öz Değerlendirme, Yönetim ve Organizasyon, Gönüllülük Kavramı ve Gönüllü Yönetimi, Üniversite Toplum İlişkileri, Topluma Katkı,Temel Gönüllülük Alanları (Afet ve Acil Durum, Çevre, Eğitim ve Kültür, Spor, Sağlık ve Sosyal Hizmetler vb.) ,Temel Gönüllülük Alanları, Toplumda Risk Gruplarında Gönüllülük ,Gönüllü Çalışmalarda Etik, Ahlaki, Dini, Geleneksel Değerler ve İlkeler ,Örnek Gönüllü ve Gönüllülük Çalışmaları ,Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım ,Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım ,Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım ,Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım ,Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım ,Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım ,Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım ,Kamu Kurumları, Yerel Yönetimler ve Sivil Toplum Kuruluşlarında (STK) Gönüllü Çalışmalara Katılım ve Deneyimlerini Paylaşma,Kamu Kurumları, Yerel Yönetimler ve Sivil Toplum Kuruluşlarında (STK) Gönüllü Çalışmalara Katılım ve Deneyimlerini Paylaşma,Kamu Kurumları, Yerel Yönetimler ve Sivil Toplum Kuruluşlarında (STK) Gönüllü Çalışmalara Katılım ve Deneyimlerini Paylaşma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. İnsani, sosyal, ekonomik vb. problemlerle toplumda göç ve afetler, engelliler, dezavantajlı gruplar başka olmak üzere çeşitli konu ve sorunlar hakkında duyarlılık kazanır. | 10, 11, 16, 19, 9 | A, F |
1.1. Gönüllülük kavramıyla ilgili temel bilgiye sahip olur. | ||
1.2. Sosyal sorumluluk kavramıyla ilgili temel bilgiye sahip olur. | ||
2. Katılacakları ve gerçekleştirecekleri bazı gönüllülük faaliyetleri ile insani, sosyal, kültürel, ahlaki değerlerin korunmasını ve aktarılmasını sağlar. | 10, 11, 15, 16, 5, 9 | A, F |
2.1. Kamu kurumları, yerel yönetimler ve STK’larda gönüllülük bilincini artırıcı ve özendirici çalışmalara katılır. | ||
2.2. Bireysel, takım veya grup çalışmalarının planlamasına katkı sağlayarak sahada uygular. | ||
3. Toplumda engelli yaşamı, göç ve afet gibi toplumsal hassasiyetin yüksek olduğu konularda görünürlüğü ve farkındalığı arar. | 10, 11, 15, 19, 5, 6, 8, 9 | A, F |
3.1. Ahlaki (etik), geleneksel değerleri gönüllülük çalışmalarında uygular. | ||
4. Seçecekleri bir gönüllülük alanında önceden hazırlanacak bir plan dahilinde gönüllü çalışmalarda görev alır. | 10, 11, 15, 16, 19, 5, 6, 9 | A, F |
4.1. Bireysel, takım veya grup çalışmalarının planlamasına katkı sağlayarak sahada uygular. | ||
5. Sorumluluk üstlenme, uyuşmazlık çözümü, toplumsal ve bireysel sorumluluk alma, iletişim becerileri, paylaşma, dayanışma, sevgi ve merhamet, öz saygı, takım çalışması, empati, özgüven, vb. kişisel ve sosyal becerilerini geliştirir. | 10, 11, 15, 16, 5, 8, 9 | A, F |
5.1. İletişim becerileri, takım çalışması becerileri ve özgüvenini geliştirir. |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kavramsal Çerçeve, Etkili İletişim, İşbirliği, Öz Değerlendirme, Yönetim ve Organizasyon, Gönüllülük Kavramı ve Gönüllü Yönetimi, Üniversite Toplum İlişkileri, Topluma Katkı | |
2 | Temel Gönüllülük Alanları (Afet ve Acil Durum, Çevre, Eğitim ve Kültür, Spor, Sağlık ve Sosyal Hizmetler vb.) | |
3 | Temel Gönüllülük Alanları, Toplumda Risk Gruplarında Gönüllülük | |
4 | Gönüllü Çalışmalarda Etik, Ahlaki, Dini, Geleneksel Değerler ve İlkeler | |
5 | Örnek Gönüllü ve Gönüllülük Çalışmaları | |
5 | Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım | |
6 | Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım | |
7 | Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım | |
8 | Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım | |
9 | Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım | |
10 | Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım | |
11 | Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım | |
12 | Kamu Kurumları, Yerel Yönetimler ve Sivil Toplum Kuruluşlarında (STK) Gönüllü Çalışmalara Katılım ve Deneyimlerini Paylaşma | |
13 | Kamu Kurumları, Yerel Yönetimler ve Sivil Toplum Kuruluşlarında (STK) Gönüllü Çalışmalara Katılım ve Deneyimlerini Paylaşma | |
14 | Kamu Kurumları, Yerel Yönetimler ve Sivil Toplum Kuruluşlarında (STK) Gönüllü Çalışmalara Katılım ve Deneyimlerini Paylaşma |
Kaynak |
Aksoy, B., Çetin, T. ve Sönmez, Ö.F (2009). Topluma hizmet uygulamaları, Ankara: Pegem Akademi.Kuzucu, K. ve Kamer S. T. (2009). Topluma hizmet uygulamaları, Ankara: Pegem Akademi. Mebise yüklenen makale ve slaytlar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır. | X | |||||
3 | Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
6 | Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir. | X | |||||
7 | Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
10 | Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
11 | Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
12 | Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |