Yaşlılık ve yaşlılık alanını tanımak, yaşlılara yönelik sosyal hizmet müdahaleleri konusunda beceri kazanmak, yaşlılık dönemimde karşılaşılabilecek sorunları öğrenmek ve bu sorunlara çözüm stratejileri geliştirebilmek
Dersin İçeriği
Bu ders; Gerontoloji ve Gerontolojik Sosyal Hizmet Kavramsal Çerçevesi,Yaşlanma Kuramları,Yaşlılıkta Psikososyal ve Ekonomik Gereksinimler,Yaşlılarda Mental Bozukluklar,Yaşlılarda Demansiyel Bozukluklar I,Yaşlılarda Demansiyel Bozukluklar II,Yaşlılık Döneminde Sık Karşılaşılan Sorunlar,Yaşlı refahını anlamak,Ulusal ve Uluslararası Yaşlı Mevzuatı,Emeklilik ve Döneme ilişkin Sosyal Politikalar,Yaşlı İhmal ve İstismarı,Türkiye’de Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları I,Türkiye’de Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları II,Karşılaştırmalı Türkiye ve Dünya’da Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1.Yaşlılığa ilişkin kavram ve kuramları tartışabilecektir
10, 16, 9
A
1.1.Geriatri ve Gerontoloji alanına dair temel kavramları ayırt eder
10, 12, 13, 9
1.2.Yaşlılık dönemi kuramlarını açıklar
2.Yaşlı bireyin psiko-sosyal ve ekonomik gereksinimlerini sınıflandırabilecektir
10, 13, 16, 19, 21, 9
A
2.1.Yaşlı bireyin gereksinimlerine yönelik uygun müdahaleyi belirler
10, 12, 13, 16, 9
2.2.Yaşlı bireyin sorunlarına karşı çözüm odaklı yaklaşır
10, 12, 13, 16, 9
3.Yaşlılık döneminde sık görülen hastalıklara ilişkin farkındalık geliştirebilecektir
13, 16, 19, 9
A
3.1.Yaşlı bireyin fiziksel, ruhsal ve mental bozukluklarını fark ederek buna uygun müdahale geliştirir
10, 12, 13, 16, 9
3.2.Yaşlı bireyin demansiyel rahatsızlıklarına ilişkin farkındalık geliştirir
10, 12, 13, 16, 9
4.Yaşlı ihmal ve istismarına yönelik farkındalık geliştirebilecektir
10, 12, 13, 16, 19, 4, 9
A
4.1.Yaşlı ihmal ve istismarına yönelik sınıflandırmayı yapar
10, 12, 13, 16, 9
4.2.Yaşlı ihmal ve istismarına ilişşkin farkındalık geliştirir
10, 12, 13, 16, 9
5.Yaşlılarla ilgili sosyal hizmet uygulamalarını sınıflandırabilecektir
10, 16, 19, 9
A
5.1.Korunmaya muhtaç yaşlı bireyin ihtiyaçları doğrultusunda uygun müdahale planını yapar
10, 12, 13, 16, 9
5.2.Türkiye ve Dünya’daki uygulamaları karşılaştırmalı olarak örneklendirir
10, 12, 13, 16, 9
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Gerontoloji ve Gerontolojik Sosyal Hizmet Kavramsal Çerçevesi
2
Yaşlanma Kuramları
3
Yaşlılıkta Psikososyal ve Ekonomik Gereksinimler
4
Yaşlılarda Mental Bozukluklar
5
Yaşlılarda Demansiyel Bozukluklar I
6
Yaşlılarda Demansiyel Bozukluklar II
7
Yaşlılık Döneminde Sık Karşılaşılan Sorunlar
8
Yaşlı refahını anlamak
9
Ulusal ve Uluslararası Yaşlı Mevzuatı
10
Emeklilik ve Döneme ilişkin Sosyal Politikalar
11
Yaşlı İhmal ve İstismarı
12
Türkiye’de Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları I
13
Türkiye’de Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları II
14
Karşılaştırmalı Türkiye ve Dünya’da Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları
Kaynak
- Onur, B. (2000). Gelişim Psikolojisi: Yetişkinlik, Yaşlılık, Ölüm. İmge Kitabevi Yayınları. 5. Baskı. Ankara.
- Hablemitoğlu, Ş. ve Özmete, E. (2010). Yaşlı Refahı: Yaşlılar İçin Sosyal Hizmet. Kilit Yayınları: Ankara.
- Duyan, V. (2005). "Türkiye´de Yaşlılara Yönelik Sosyal Hizmetler", 1. Türkiye Uluslararası Gerontoloji Sempozyum Bildiriler Kitabı" 10-12 Mayıs 2005, Akdeniz Üniversitesi, s: 91-99.
- Tufan, İ. ve Durak M. (Ed.) Gerontoloji, Nobel Yay. 2018
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
X
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
X
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
1
25
25
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
1
20
20
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
20
20
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
25
25
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
118
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(118/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
YAŞLILARLA SOSYAL HİZMET
SH2252210
Bahar Dönemi
2+0
2
4
Ders Programı
Pazartesi 16:30-17:15
Pazartesi 17:30-18:15
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Yaşlılık ve yaşlılık alanını tanımak, yaşlılara yönelik sosyal hizmet müdahaleleri konusunda beceri kazanmak, yaşlılık dönemimde karşılaşılabilecek sorunları öğrenmek ve bu sorunlara çözüm stratejileri geliştirebilmek
Dersin İçeriği
Bu ders; Gerontoloji ve Gerontolojik Sosyal Hizmet Kavramsal Çerçevesi,Yaşlanma Kuramları,Yaşlılıkta Psikososyal ve Ekonomik Gereksinimler,Yaşlılarda Mental Bozukluklar,Yaşlılarda Demansiyel Bozukluklar I,Yaşlılarda Demansiyel Bozukluklar II,Yaşlılık Döneminde Sık Karşılaşılan Sorunlar,Yaşlı refahını anlamak,Ulusal ve Uluslararası Yaşlı Mevzuatı,Emeklilik ve Döneme ilişkin Sosyal Politikalar,Yaşlı İhmal ve İstismarı,Türkiye’de Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları I,Türkiye’de Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları II,Karşılaştırmalı Türkiye ve Dünya’da Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1.Yaşlılığa ilişkin kavram ve kuramları tartışabilecektir
10, 16, 9
A
1.1.Geriatri ve Gerontoloji alanına dair temel kavramları ayırt eder
10, 12, 13, 9
1.2.Yaşlılık dönemi kuramlarını açıklar
2.Yaşlı bireyin psiko-sosyal ve ekonomik gereksinimlerini sınıflandırabilecektir
10, 13, 16, 19, 21, 9
A
2.1.Yaşlı bireyin gereksinimlerine yönelik uygun müdahaleyi belirler
10, 12, 13, 16, 9
2.2.Yaşlı bireyin sorunlarına karşı çözüm odaklı yaklaşır
10, 12, 13, 16, 9
3.Yaşlılık döneminde sık görülen hastalıklara ilişkin farkındalık geliştirebilecektir
13, 16, 19, 9
A
3.1.Yaşlı bireyin fiziksel, ruhsal ve mental bozukluklarını fark ederek buna uygun müdahale geliştirir
10, 12, 13, 16, 9
3.2.Yaşlı bireyin demansiyel rahatsızlıklarına ilişkin farkındalık geliştirir
10, 12, 13, 16, 9
4.Yaşlı ihmal ve istismarına yönelik farkındalık geliştirebilecektir
10, 12, 13, 16, 19, 4, 9
A
4.1.Yaşlı ihmal ve istismarına yönelik sınıflandırmayı yapar
10, 12, 13, 16, 9
4.2.Yaşlı ihmal ve istismarına ilişşkin farkındalık geliştirir
10, 12, 13, 16, 9
5.Yaşlılarla ilgili sosyal hizmet uygulamalarını sınıflandırabilecektir
10, 16, 19, 9
A
5.1.Korunmaya muhtaç yaşlı bireyin ihtiyaçları doğrultusunda uygun müdahale planını yapar
10, 12, 13, 16, 9
5.2.Türkiye ve Dünya’daki uygulamaları karşılaştırmalı olarak örneklendirir
10, 12, 13, 16, 9
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Gerontoloji ve Gerontolojik Sosyal Hizmet Kavramsal Çerçevesi
2
Yaşlanma Kuramları
3
Yaşlılıkta Psikososyal ve Ekonomik Gereksinimler
4
Yaşlılarda Mental Bozukluklar
5
Yaşlılarda Demansiyel Bozukluklar I
6
Yaşlılarda Demansiyel Bozukluklar II
7
Yaşlılık Döneminde Sık Karşılaşılan Sorunlar
8
Yaşlı refahını anlamak
9
Ulusal ve Uluslararası Yaşlı Mevzuatı
10
Emeklilik ve Döneme ilişkin Sosyal Politikalar
11
Yaşlı İhmal ve İstismarı
12
Türkiye’de Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları I
13
Türkiye’de Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları II
14
Karşılaştırmalı Türkiye ve Dünya’da Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları
Kaynak
- Onur, B. (2000). Gelişim Psikolojisi: Yetişkinlik, Yaşlılık, Ölüm. İmge Kitabevi Yayınları. 5. Baskı. Ankara.
- Hablemitoğlu, Ş. ve Özmete, E. (2010). Yaşlı Refahı: Yaşlılar İçin Sosyal Hizmet. Kilit Yayınları: Ankara.
- Duyan, V. (2005). "Türkiye´de Yaşlılara Yönelik Sosyal Hizmetler", 1. Türkiye Uluslararası Gerontoloji Sempozyum Bildiriler Kitabı" 10-12 Mayıs 2005, Akdeniz Üniversitesi, s: 91-99.
- Tufan, İ. ve Durak M. (Ed.) Gerontoloji, Nobel Yay. 2018
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
X
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
X
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.