Toplumsal cinsiyet konusunu tüm boyutları ile öğrenmek ve sosyal hizmet uygulamaları ile ilişkilendirerek tartışmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Toplumsal cinsiyet literatüründe temel kavramları tanımak: Cinsiyet, cinsel yönelim, toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet ilişkileri, cinsel –cinsiyet temelinde ayrımcılık, feminizm, kadın emeği, özel-kamusal olan,Toplumsal cinsiyeti açıklayan kuram ve yaklaşımların tartışılması,Kadın refahı alanında uluslararası ve ulusal belgeler
,Feminizim ve sosyal hizmet uygulamasındaki yeri,Feminizm ve feminist teoriler
,Örnek Vakalar üzerinden feminizm uygulaması,Şiddeti önleme ve izleme merkezleri ,Kadın sığınmaevleri kapsamında psikososyal müdahale,Kadın refahı alanında baskı karşıtı uygulama,Vaka çalışması 1,Vaka çalışması 2,Vaka çalışması 3,Vaka çalışması 4,Vaka çalışması 5; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1.Kadın refah ve sosyal hizmet ilişkisinde temel kavramları açıklayabilecektir
10, 13, 16, 9
1.1.Cinsiyet, toplumsal cinsiyet, cinsiyet kimliği, cinsel yönelim kavramlarını bilir
10, 12, 13, 16, 9
3.Feminist teoriyi ve uygulamasını öğrenebilecektir.
10, 12, 13, 16, 4, 9
3.1.Femnizm geçmişindeki dalga modellerini bilir
10, 12, 13, 15, 16, 9
3.2.Feminist teori ile vaka çalışması yapar
10, 12, 13, 16, 9
4.2.Kadın sığınmaevlerinin yürüttüğü psikososyal destek hizmetlerini açıklar
10, 12, 13, 16, 9
5.Kadın refahı alanında ulusal ve uluslararası mevzuatı anlayabilecektir
10, 16, 9
A
5.2.Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair 6284 Sayılı Kanunu bilir.
10, 12, 13, 16, 9
1.2. Genelci sosyal hizmet yaklaşımıyla toplumsal cinsiyet eşitsizliklerini değerlendirir
10, 11, 12, 13, 16, 9
2. Kadın refah alanındaki sosyal hizmet modellerini açıklayabilecektir
10, 13, 16, 9
2.1. Şiddetin önlenmesi amacıyla alınacak tedbirleri bilir
10, 12, 13, 16, 9
2.2. Şiddet mağdurlarına verilecek destek ve hizmetleri bilir
10, 12, 13, 16, 9
4. Şiddeti Önleme ve İzleme Merkezlerinin yapı ve işlevlerini öğrenebilecektir
10, 16, 9
4.1. Şiddeti önleme ve izleme merkezlerinde çalışan sosyal hizmet uzmanlarının görevlerini ve rollerini açıklar
10, 13, 16, 9
5.1. CEDAW, Kadınlara Yönelik Şiddet ve Aile İçi Şiddetin Önlenmesi ve Bunlarla Mücadeleye İlişkin Avrupa Konseyi Sözleşmesi gibi uluslararası araçları bilir
10, 12, 13, 16, 9
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Toplumsal cinsiyet literatüründe temel kavramları tanımak: Cinsiyet, cinsel yönelim, toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet ilişkileri, cinsel –cinsiyet temelinde ayrımcılık, feminizm, kadın emeği, özel-kamusal olan
2
Toplumsal cinsiyeti açıklayan kuram ve yaklaşımların tartışılması
3
Kadın refahı alanında uluslararası ve ulusal belgeler
4
Feminizim ve sosyal hizmet uygulamasındaki yeri
5
Feminizm ve feminist teoriler
6
Örnek Vakalar üzerinden feminizm uygulaması
7
Şiddeti önleme ve izleme merkezleri
8
Kadın sığınmaevleri kapsamında psikososyal müdahale
9
Kadın refahı alanında baskı karşıtı uygulama
10
Vaka çalışması 1
11
Vaka çalışması 2
12
Vaka çalışması 3
13
Vaka çalışması 4
14
Vaka çalışması 5
Kaynak
1. Evelyn Fox Keller (2007). Toplumsal Cinsiyet ve Bilim Üzerine Düşünceler. (Ferit Burak Aydar, Çev.). (1. Basım). İstanbul: Metis Yayıncılık
2. Josephine Donovan (2010). Feminist Teori. (Aksu Bora, Meltem Ağduk Gevrek, Fevziye Sayılan, Çev.). (6. Baskı). İstanbul: İletişim Yayınları.
3. Sezer Ayan (2010). Aile ve Şiddet: aile İçinde Çocuğa Yönelik Şiddet. (1. Baskı). Ankara: Ütopya Yayınevi.
4. Eva Lundgren (2012). Şiddetin Normalleştirilme Süreci. (Berna Ekal, Çev.). İstanbul: Mor Çatı Yayınları.
5. Hülya Durudoğan ve Diğerleri (2010). Türkiye’de Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları: Eşitsizlikler, Mücadeleler, Kazanımlar. (1. Baskı). İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
6. Cordelia Fine (2011). Toplumsal Cinsiyet Yanılsaması: Zihnimiz, Toplum ve Nörocinsiyetçilik Nasıl Fark Yaratıyor? (Kıvanç Tanrıyar, Çev.). (1. Baskı). İstanbul: Sel Yayıncılık.
8. Dominelli, Lena (2002) Feminist Social Work Theory and Practice, Palgrave: London
9. Sema Buz (2009). Feminist Sosyal Hizmet Uygulaması, Toplum ve Sosyal Hizmet, 20 (1), 53-65.
10. Tarık Tuncay ve Sunay İl (2006). Sosyal Hizmette Baskı Karşıtı Uygulama: Sosyal Adalet Paradigması Temelinde Bir Özgürleştirme Pratiği. Toplum ve Sosyal Hizmet. 17 (2): 59-71.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
X
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
X
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
5
12
60
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
1
5
5
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
1
4
4
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
14
14
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
16
16
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
127
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(127/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
KADIN REFAHI VE SOSYAL HİZMET
SH2214303
Bahar Dönemi
2+0
2
4
Ders Programı
Pazartesi 10:00-10:45
Pazartesi 11:00-11:45
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Nur Banu ŞEN SEVİNÇ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Toplumsal cinsiyet konusunu tüm boyutları ile öğrenmek ve sosyal hizmet uygulamaları ile ilişkilendirerek tartışmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Toplumsal cinsiyet literatüründe temel kavramları tanımak: Cinsiyet, cinsel yönelim, toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet ilişkileri, cinsel –cinsiyet temelinde ayrımcılık, feminizm, kadın emeği, özel-kamusal olan,Toplumsal cinsiyeti açıklayan kuram ve yaklaşımların tartışılması,Kadın refahı alanında uluslararası ve ulusal belgeler
,Feminizim ve sosyal hizmet uygulamasındaki yeri,Feminizm ve feminist teoriler
,Örnek Vakalar üzerinden feminizm uygulaması,Şiddeti önleme ve izleme merkezleri ,Kadın sığınmaevleri kapsamında psikososyal müdahale,Kadın refahı alanında baskı karşıtı uygulama,Vaka çalışması 1,Vaka çalışması 2,Vaka çalışması 3,Vaka çalışması 4,Vaka çalışması 5; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1.Kadın refah ve sosyal hizmet ilişkisinde temel kavramları açıklayabilecektir
10, 13, 16, 9
1.1.Cinsiyet, toplumsal cinsiyet, cinsiyet kimliği, cinsel yönelim kavramlarını bilir
10, 12, 13, 16, 9
3.Feminist teoriyi ve uygulamasını öğrenebilecektir.
10, 12, 13, 16, 4, 9
3.1.Femnizm geçmişindeki dalga modellerini bilir
10, 12, 13, 15, 16, 9
3.2.Feminist teori ile vaka çalışması yapar
10, 12, 13, 16, 9
4.2.Kadın sığınmaevlerinin yürüttüğü psikososyal destek hizmetlerini açıklar
10, 12, 13, 16, 9
5.Kadın refahı alanında ulusal ve uluslararası mevzuatı anlayabilecektir
10, 16, 9
A
5.2.Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair 6284 Sayılı Kanunu bilir.
10, 12, 13, 16, 9
1.2. Genelci sosyal hizmet yaklaşımıyla toplumsal cinsiyet eşitsizliklerini değerlendirir
10, 11, 12, 13, 16, 9
2. Kadın refah alanındaki sosyal hizmet modellerini açıklayabilecektir
10, 13, 16, 9
2.1. Şiddetin önlenmesi amacıyla alınacak tedbirleri bilir
10, 12, 13, 16, 9
2.2. Şiddet mağdurlarına verilecek destek ve hizmetleri bilir
10, 12, 13, 16, 9
4. Şiddeti Önleme ve İzleme Merkezlerinin yapı ve işlevlerini öğrenebilecektir
10, 16, 9
4.1. Şiddeti önleme ve izleme merkezlerinde çalışan sosyal hizmet uzmanlarının görevlerini ve rollerini açıklar
10, 13, 16, 9
5.1. CEDAW, Kadınlara Yönelik Şiddet ve Aile İçi Şiddetin Önlenmesi ve Bunlarla Mücadeleye İlişkin Avrupa Konseyi Sözleşmesi gibi uluslararası araçları bilir
10, 12, 13, 16, 9
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Toplumsal cinsiyet literatüründe temel kavramları tanımak: Cinsiyet, cinsel yönelim, toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet ilişkileri, cinsel –cinsiyet temelinde ayrımcılık, feminizm, kadın emeği, özel-kamusal olan
2
Toplumsal cinsiyeti açıklayan kuram ve yaklaşımların tartışılması
3
Kadın refahı alanında uluslararası ve ulusal belgeler
4
Feminizim ve sosyal hizmet uygulamasındaki yeri
5
Feminizm ve feminist teoriler
6
Örnek Vakalar üzerinden feminizm uygulaması
7
Şiddeti önleme ve izleme merkezleri
8
Kadın sığınmaevleri kapsamında psikososyal müdahale
9
Kadın refahı alanında baskı karşıtı uygulama
10
Vaka çalışması 1
11
Vaka çalışması 2
12
Vaka çalışması 3
13
Vaka çalışması 4
14
Vaka çalışması 5
Kaynak
1. Evelyn Fox Keller (2007). Toplumsal Cinsiyet ve Bilim Üzerine Düşünceler. (Ferit Burak Aydar, Çev.). (1. Basım). İstanbul: Metis Yayıncılık
2. Josephine Donovan (2010). Feminist Teori. (Aksu Bora, Meltem Ağduk Gevrek, Fevziye Sayılan, Çev.). (6. Baskı). İstanbul: İletişim Yayınları.
3. Sezer Ayan (2010). Aile ve Şiddet: aile İçinde Çocuğa Yönelik Şiddet. (1. Baskı). Ankara: Ütopya Yayınevi.
4. Eva Lundgren (2012). Şiddetin Normalleştirilme Süreci. (Berna Ekal, Çev.). İstanbul: Mor Çatı Yayınları.
5. Hülya Durudoğan ve Diğerleri (2010). Türkiye’de Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları: Eşitsizlikler, Mücadeleler, Kazanımlar. (1. Baskı). İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
6. Cordelia Fine (2011). Toplumsal Cinsiyet Yanılsaması: Zihnimiz, Toplum ve Nörocinsiyetçilik Nasıl Fark Yaratıyor? (Kıvanç Tanrıyar, Çev.). (1. Baskı). İstanbul: Sel Yayıncılık.
8. Dominelli, Lena (2002) Feminist Social Work Theory and Practice, Palgrave: London
9. Sema Buz (2009). Feminist Sosyal Hizmet Uygulaması, Toplum ve Sosyal Hizmet, 20 (1), 53-65.
10. Tarık Tuncay ve Sunay İl (2006). Sosyal Hizmette Baskı Karşıtı Uygulama: Sosyal Adalet Paradigması Temelinde Bir Özgürleştirme Pratiği. Toplum ve Sosyal Hizmet. 17 (2): 59-71.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
X
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
X
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.