Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KADIN REFAHI VE SOSYAL HİZMETSH2214303Bahar Dönemi2+024
Ders Programı

Pazartesi 10:00-10:45

Pazartesi 11:00-11:45

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Nur Banu ŞEN SEVİNÇ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıToplumsal cinsiyet konusunu tüm boyutları ile öğrenmek ve sosyal hizmet uygulamaları ile ilişkilendirerek tartışmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Toplumsal cinsiyet literatüründe temel kavramları tanımak: Cinsiyet, cinsel yönelim, toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet ilişkileri, cinsel –cinsiyet temelinde ayrımcılık, feminizm, kadın emeği, özel-kamusal olan,Toplumsal cinsiyeti açıklayan kuram ve yaklaşımların tartışılması,Kadın refahı alanında uluslararası ve ulusal belgeler
,Feminizim ve sosyal hizmet uygulamasındaki yeri,Feminizm ve feminist teoriler
,Örnek Vakalar üzerinden feminizm uygulaması,Şiddeti önleme ve izleme merkezleri ,Kadın sığınmaevleri kapsamında psikososyal müdahale,Kadın refahı alanında baskı karşıtı uygulama,Vaka çalışması 1,Vaka çalışması 2,Vaka çalışması 3,Vaka çalışması 4,Vaka çalışması 5; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Kadın refah ve sosyal hizmet ilişkisinde temel kavramları açıklayabilecektir10, 13, 16, 9
1.1.Cinsiyet, toplumsal cinsiyet, cinsiyet kimliği, cinsel yönelim kavramlarını bilir10, 12, 13, 16, 9
3.Feminist teoriyi ve uygulamasını öğrenebilecektir.10, 12, 13, 16, 4, 9
3.1.Femnizm geçmişindeki dalga modellerini bilir10, 12, 13, 15, 16, 9
3.2.Feminist teori ile vaka çalışması yapar10, 12, 13, 16, 9
4.2.Kadın sığınmaevlerinin yürüttüğü psikososyal destek hizmetlerini açıklar10, 12, 13, 16, 9
5.Kadın refahı alanında ulusal ve uluslararası mevzuatı anlayabilecektir10, 16, 9A
5.2.Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair 6284 Sayılı Kanunu bilir.10, 12, 13, 16, 9
1.2. Genelci sosyal hizmet yaklaşımıyla toplumsal cinsiyet eşitsizliklerini değerlendirir10, 11, 12, 13, 16, 9
2. Kadın refah alanındaki sosyal hizmet modellerini açıklayabilecektir10, 13, 16, 9
2.1. Şiddetin önlenmesi amacıyla alınacak tedbirleri bilir10, 12, 13, 16, 9
2.2. Şiddet mağdurlarına verilecek destek ve hizmetleri bilir10, 12, 13, 16, 9
4. Şiddeti Önleme ve İzleme Merkezlerinin yapı ve işlevlerini öğrenebilecektir10, 16, 9
4.1. Şiddeti önleme ve izleme merkezlerinde çalışan sosyal hizmet uzmanlarının görevlerini ve rollerini açıklar10, 13, 16, 9
5.1. CEDAW, Kadınlara Yönelik Şiddet ve Aile İçi Şiddetin Önlenmesi ve Bunlarla Mücadeleye İlişkin Avrupa Konseyi Sözleşmesi gibi uluslararası araçları bilir10, 12, 13, 16, 9
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Toplumsal cinsiyet literatüründe temel kavramları tanımak: Cinsiyet, cinsel yönelim, toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet ilişkileri, cinsel –cinsiyet temelinde ayrımcılık, feminizm, kadın emeği, özel-kamusal olan
2Toplumsal cinsiyeti açıklayan kuram ve yaklaşımların tartışılması
3Kadın refahı alanında uluslararası ve ulusal belgeler
4Feminizim ve sosyal hizmet uygulamasındaki yeri
5Feminizm ve feminist teoriler
6Örnek Vakalar üzerinden feminizm uygulaması
7Şiddeti önleme ve izleme merkezleri
8Kadın sığınmaevleri kapsamında psikososyal müdahale
9Kadın refahı alanında baskı karşıtı uygulama
10Vaka çalışması 1
11Vaka çalışması 2
12Vaka çalışması 3
13Vaka çalışması 4
14Vaka çalışması 5
Kaynak
1. Evelyn Fox Keller (2007). Toplumsal Cinsiyet ve Bilim Üzerine Düşünceler. (Ferit Burak Aydar, Çev.). (1. Basım). İstanbul: Metis Yayıncılık 2. Josephine Donovan (2010). Feminist Teori. (Aksu Bora, Meltem Ağduk Gevrek, Fevziye Sayılan, Çev.). (6. Baskı). İstanbul: İletişim Yayınları. 3. Sezer Ayan (2010). Aile ve Şiddet: aile İçinde Çocuğa Yönelik Şiddet. (1. Baskı). Ankara: Ütopya Yayınevi. 4. Eva Lundgren (2012). Şiddetin Normalleştirilme Süreci. (Berna Ekal, Çev.). İstanbul: Mor Çatı Yayınları. 5. Hülya Durudoğan ve Diğerleri (2010). Türkiye’de Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları: Eşitsizlikler, Mücadeleler, Kazanımlar. (1. Baskı). İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları. 6. Cordelia Fine (2011). Toplumsal Cinsiyet Yanılsaması: Zihnimiz, Toplum ve Nörocinsiyetçilik Nasıl Fark Yaratıyor? (Kıvanç Tanrıyar, Çev.). (1. Baskı). İstanbul: Sel Yayıncılık. 8. Dominelli, Lena (2002) Feminist Social Work Theory and Practice, Palgrave: London 9. Sema Buz (2009). Feminist Sosyal Hizmet Uygulaması, Toplum ve Sosyal Hizmet, 20 (1), 53-65. 10. Tarık Tuncay ve Sunay İl (2006). Sosyal Hizmette Baskı Karşıtı Uygulama: Sosyal Adalet Paradigması Temelinde Bir Özgürleştirme Pratiği. Toplum ve Sosyal Hizmet. 17 (2): 59-71.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
X
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
X
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme51260
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi155
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer144
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11414
Genel Sınav ve Hazırlığı11616
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)127
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(127/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KADIN REFAHI VE SOSYAL HİZMETSH2214303Bahar Dönemi2+024
Ders Programı

Pazartesi 10:00-10:45

Pazartesi 11:00-11:45

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Nur Banu ŞEN SEVİNÇ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıToplumsal cinsiyet konusunu tüm boyutları ile öğrenmek ve sosyal hizmet uygulamaları ile ilişkilendirerek tartışmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Toplumsal cinsiyet literatüründe temel kavramları tanımak: Cinsiyet, cinsel yönelim, toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet ilişkileri, cinsel –cinsiyet temelinde ayrımcılık, feminizm, kadın emeği, özel-kamusal olan,Toplumsal cinsiyeti açıklayan kuram ve yaklaşımların tartışılması,Kadın refahı alanında uluslararası ve ulusal belgeler
,Feminizim ve sosyal hizmet uygulamasındaki yeri,Feminizm ve feminist teoriler
,Örnek Vakalar üzerinden feminizm uygulaması,Şiddeti önleme ve izleme merkezleri ,Kadın sığınmaevleri kapsamında psikososyal müdahale,Kadın refahı alanında baskı karşıtı uygulama,Vaka çalışması 1,Vaka çalışması 2,Vaka çalışması 3,Vaka çalışması 4,Vaka çalışması 5; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Kadın refah ve sosyal hizmet ilişkisinde temel kavramları açıklayabilecektir10, 13, 16, 9
1.1.Cinsiyet, toplumsal cinsiyet, cinsiyet kimliği, cinsel yönelim kavramlarını bilir10, 12, 13, 16, 9
3.Feminist teoriyi ve uygulamasını öğrenebilecektir.10, 12, 13, 16, 4, 9
3.1.Femnizm geçmişindeki dalga modellerini bilir10, 12, 13, 15, 16, 9
3.2.Feminist teori ile vaka çalışması yapar10, 12, 13, 16, 9
4.2.Kadın sığınmaevlerinin yürüttüğü psikososyal destek hizmetlerini açıklar10, 12, 13, 16, 9
5.Kadın refahı alanında ulusal ve uluslararası mevzuatı anlayabilecektir10, 16, 9A
5.2.Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair 6284 Sayılı Kanunu bilir.10, 12, 13, 16, 9
1.2. Genelci sosyal hizmet yaklaşımıyla toplumsal cinsiyet eşitsizliklerini değerlendirir10, 11, 12, 13, 16, 9
2. Kadın refah alanındaki sosyal hizmet modellerini açıklayabilecektir10, 13, 16, 9
2.1. Şiddetin önlenmesi amacıyla alınacak tedbirleri bilir10, 12, 13, 16, 9
2.2. Şiddet mağdurlarına verilecek destek ve hizmetleri bilir10, 12, 13, 16, 9
4. Şiddeti Önleme ve İzleme Merkezlerinin yapı ve işlevlerini öğrenebilecektir10, 16, 9
4.1. Şiddeti önleme ve izleme merkezlerinde çalışan sosyal hizmet uzmanlarının görevlerini ve rollerini açıklar10, 13, 16, 9
5.1. CEDAW, Kadınlara Yönelik Şiddet ve Aile İçi Şiddetin Önlenmesi ve Bunlarla Mücadeleye İlişkin Avrupa Konseyi Sözleşmesi gibi uluslararası araçları bilir10, 12, 13, 16, 9
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Toplumsal cinsiyet literatüründe temel kavramları tanımak: Cinsiyet, cinsel yönelim, toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet ilişkileri, cinsel –cinsiyet temelinde ayrımcılık, feminizm, kadın emeği, özel-kamusal olan
2Toplumsal cinsiyeti açıklayan kuram ve yaklaşımların tartışılması
3Kadın refahı alanında uluslararası ve ulusal belgeler
4Feminizim ve sosyal hizmet uygulamasındaki yeri
5Feminizm ve feminist teoriler
6Örnek Vakalar üzerinden feminizm uygulaması
7Şiddeti önleme ve izleme merkezleri
8Kadın sığınmaevleri kapsamında psikososyal müdahale
9Kadın refahı alanında baskı karşıtı uygulama
10Vaka çalışması 1
11Vaka çalışması 2
12Vaka çalışması 3
13Vaka çalışması 4
14Vaka çalışması 5
Kaynak
1. Evelyn Fox Keller (2007). Toplumsal Cinsiyet ve Bilim Üzerine Düşünceler. (Ferit Burak Aydar, Çev.). (1. Basım). İstanbul: Metis Yayıncılık 2. Josephine Donovan (2010). Feminist Teori. (Aksu Bora, Meltem Ağduk Gevrek, Fevziye Sayılan, Çev.). (6. Baskı). İstanbul: İletişim Yayınları. 3. Sezer Ayan (2010). Aile ve Şiddet: aile İçinde Çocuğa Yönelik Şiddet. (1. Baskı). Ankara: Ütopya Yayınevi. 4. Eva Lundgren (2012). Şiddetin Normalleştirilme Süreci. (Berna Ekal, Çev.). İstanbul: Mor Çatı Yayınları. 5. Hülya Durudoğan ve Diğerleri (2010). Türkiye’de Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları: Eşitsizlikler, Mücadeleler, Kazanımlar. (1. Baskı). İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları. 6. Cordelia Fine (2011). Toplumsal Cinsiyet Yanılsaması: Zihnimiz, Toplum ve Nörocinsiyetçilik Nasıl Fark Yaratıyor? (Kıvanç Tanrıyar, Çev.). (1. Baskı). İstanbul: Sel Yayıncılık. 8. Dominelli, Lena (2002) Feminist Social Work Theory and Practice, Palgrave: London 9. Sema Buz (2009). Feminist Sosyal Hizmet Uygulaması, Toplum ve Sosyal Hizmet, 20 (1), 53-65. 10. Tarık Tuncay ve Sunay İl (2006). Sosyal Hizmette Baskı Karşıtı Uygulama: Sosyal Adalet Paradigması Temelinde Bir Özgürleştirme Pratiği. Toplum ve Sosyal Hizmet. 17 (2): 59-71.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
X
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
X
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:03Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:05