Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GÖNÜLLÜLÜK ÇALIŞMALARI-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Yasemin OKAN ER
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Yasemin OKAN ER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin temel amacı üniversitenin en önemli görevlerinden biri olan toplumsal sorumluluk bilincini kazandırmak için öğrencilerin eğitim yaşamları boyunca edindikleri bilgi, beceri, sosyal, kültürel, ahlaki değerleri ve birikimleri kullanmak, üniversite ile toplum arasındaki bağları güçlendirmek; toplumsal sorunlar hakkında duyarlılık kazanmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Kavramsal Çerçeve, Etkili İletişim, İşbirliği, Öz Değerlendirme, Yönetim ve Organizasyon, Gönüllülük Kavramı
ve Gönüllü Yönetimi, Üniversite Toplum İlişkileri, Topluma Katkı,Temel Gönüllülük Alanları (Afet ve Acil Durum, Çevre, Eğitim ve Kültür, Spor, Sağlık ve Sosyal Hizmetler vb.)
,Temel Gönüllülük Alanları, Toplumda Risk Gruplarında Gönüllülük ,Gönüllü Çalışmalarda Etik, Ahlaki, Dini, Geleneksel Değerler ve İlkeler
,Örnek Gönüllü ve Gönüllülük Çalışmaları
,Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım
,Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım
,Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım
,Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım
,Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım
,Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım
,Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım
,Kamu Kurumları, Yerel Yönetimler ve Sivil Toplum Kuruluşlarında (STK) Gönüllü Çalışmalara Katılım ve
Deneyimlerini Paylaşma,Kamu Kurumları, Yerel Yönetimler ve Sivil Toplum Kuruluşlarında (STK) Gönüllü Çalışmalara Katılım ve
Deneyimlerini Paylaşma,Kamu Kurumları, Yerel Yönetimler ve Sivil Toplum Kuruluşlarında (STK) Gönüllü Çalışmalara Katılım ve
Deneyimlerini Paylaşma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. İnsani, sosyal, ekonomik vb. problemlerle toplumda göç ve afetler, engelliler, dezavantajlı gruplar başka olmak üzere çeşitli konu ve sorunlar hakkında duyarlılık kazanır.10, 11, 16, 19, 9A, F
1.1. Gönüllülük kavramıyla ilgili temel bilgiye sahip olur.
1.2. Sosyal sorumluluk kavramıyla ilgili temel bilgiye sahip olur.
2. Katılacakları ve gerçekleştirecekleri bazı gönüllülük faaliyetleri ile insani, sosyal, kültürel, ahlaki değerlerin korunmasını ve aktarılmasını sağlar.10, 11, 15, 16, 5, 9A, F
2.1. Kamu kurumları, yerel yönetimler ve STK’larda gönüllülük bilincini artırıcı ve özendirici çalışmalara katılır.
2.2. Bireysel, takım veya grup çalışmalarının planlamasına katkı sağlayarak sahada uygular.
3. Toplumda engelli yaşamı, göç ve afet gibi toplumsal hassasiyetin yüksek olduğu konularda görünürlüğü ve farkındalığı arar.10, 11, 15, 19, 5, 6, 8, 9A, F
3.1. Ahlaki (etik), geleneksel değerleri gönüllülük çalışmalarında uygular.
4. Seçecekleri bir gönüllülük alanında önceden hazırlanacak bir plan dahilinde gönüllü çalışmalarda görev alır. 10, 11, 15, 16, 19, 5, 6, 9A, F
4.1. Bireysel, takım veya grup çalışmalarının planlamasına katkı sağlayarak sahada uygular.
5. Sorumluluk üstlenme, uyuşmazlık çözümü, toplumsal ve bireysel sorumluluk alma, iletişim becerileri, paylaşma, dayanışma, sevgi ve merhamet, öz saygı, takım çalışması, empati, özgüven, vb. kişisel ve sosyal becerilerini geliştirir.10, 11, 15, 16, 5, 8, 9A, F
5.1. İletişim becerileri, takım çalışması becerileri ve özgüvenini geliştirir.
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kavramsal Çerçeve, Etkili İletişim, İşbirliği, Öz Değerlendirme, Yönetim ve Organizasyon, Gönüllülük Kavramı
ve Gönüllü Yönetimi, Üniversite Toplum İlişkileri, Topluma Katkı
2Temel Gönüllülük Alanları (Afet ve Acil Durum, Çevre, Eğitim ve Kültür, Spor, Sağlık ve Sosyal Hizmetler vb.)
3Temel Gönüllülük Alanları, Toplumda Risk Gruplarında Gönüllülük
4Gönüllü Çalışmalarda Etik, Ahlaki, Dini, Geleneksel Değerler ve İlkeler
5Örnek Gönüllü ve Gönüllülük Çalışmaları
5Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım
6Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım
7Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım
8Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım
9Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım
10Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım
11Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım
12Kamu Kurumları, Yerel Yönetimler ve Sivil Toplum Kuruluşlarında (STK) Gönüllü Çalışmalara Katılım ve
Deneyimlerini Paylaşma
13Kamu Kurumları, Yerel Yönetimler ve Sivil Toplum Kuruluşlarında (STK) Gönüllü Çalışmalara Katılım ve
Deneyimlerini Paylaşma
14Kamu Kurumları, Yerel Yönetimler ve Sivil Toplum Kuruluşlarında (STK) Gönüllü Çalışmalara Katılım ve
Deneyimlerini Paylaşma
Kaynak
Aksoy, B., Çetin, T. ve Sönmez, Ö.F (2009). Topluma hizmet uygulamaları, Ankara: Pegem Akademi.​Kuzucu, K. ve Kamer S. T. (2009). Topluma hizmet uygulamaları, Ankara: Pegem Akademi. ​Mebise yüklenen makale ve slaytlar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
X
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
X
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
X
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14114
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler188
Proje Sunumu / Seminer133
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı155
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)30
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(30/30)1
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GÖNÜLLÜLÜK ÇALIŞMALARI-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Yasemin OKAN ER
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Yasemin OKAN ER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin temel amacı üniversitenin en önemli görevlerinden biri olan toplumsal sorumluluk bilincini kazandırmak için öğrencilerin eğitim yaşamları boyunca edindikleri bilgi, beceri, sosyal, kültürel, ahlaki değerleri ve birikimleri kullanmak, üniversite ile toplum arasındaki bağları güçlendirmek; toplumsal sorunlar hakkında duyarlılık kazanmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Kavramsal Çerçeve, Etkili İletişim, İşbirliği, Öz Değerlendirme, Yönetim ve Organizasyon, Gönüllülük Kavramı
ve Gönüllü Yönetimi, Üniversite Toplum İlişkileri, Topluma Katkı,Temel Gönüllülük Alanları (Afet ve Acil Durum, Çevre, Eğitim ve Kültür, Spor, Sağlık ve Sosyal Hizmetler vb.)
,Temel Gönüllülük Alanları, Toplumda Risk Gruplarında Gönüllülük ,Gönüllü Çalışmalarda Etik, Ahlaki, Dini, Geleneksel Değerler ve İlkeler
,Örnek Gönüllü ve Gönüllülük Çalışmaları
,Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım
,Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım
,Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım
,Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım
,Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım
,Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım
,Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım
,Kamu Kurumları, Yerel Yönetimler ve Sivil Toplum Kuruluşlarında (STK) Gönüllü Çalışmalara Katılım ve
Deneyimlerini Paylaşma,Kamu Kurumları, Yerel Yönetimler ve Sivil Toplum Kuruluşlarında (STK) Gönüllü Çalışmalara Katılım ve
Deneyimlerini Paylaşma,Kamu Kurumları, Yerel Yönetimler ve Sivil Toplum Kuruluşlarında (STK) Gönüllü Çalışmalara Katılım ve
Deneyimlerini Paylaşma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. İnsani, sosyal, ekonomik vb. problemlerle toplumda göç ve afetler, engelliler, dezavantajlı gruplar başka olmak üzere çeşitli konu ve sorunlar hakkında duyarlılık kazanır.10, 11, 16, 19, 9A, F
1.1. Gönüllülük kavramıyla ilgili temel bilgiye sahip olur.
1.2. Sosyal sorumluluk kavramıyla ilgili temel bilgiye sahip olur.
2. Katılacakları ve gerçekleştirecekleri bazı gönüllülük faaliyetleri ile insani, sosyal, kültürel, ahlaki değerlerin korunmasını ve aktarılmasını sağlar.10, 11, 15, 16, 5, 9A, F
2.1. Kamu kurumları, yerel yönetimler ve STK’larda gönüllülük bilincini artırıcı ve özendirici çalışmalara katılır.
2.2. Bireysel, takım veya grup çalışmalarının planlamasına katkı sağlayarak sahada uygular.
3. Toplumda engelli yaşamı, göç ve afet gibi toplumsal hassasiyetin yüksek olduğu konularda görünürlüğü ve farkındalığı arar.10, 11, 15, 19, 5, 6, 8, 9A, F
3.1. Ahlaki (etik), geleneksel değerleri gönüllülük çalışmalarında uygular.
4. Seçecekleri bir gönüllülük alanında önceden hazırlanacak bir plan dahilinde gönüllü çalışmalarda görev alır. 10, 11, 15, 16, 19, 5, 6, 9A, F
4.1. Bireysel, takım veya grup çalışmalarının planlamasına katkı sağlayarak sahada uygular.
5. Sorumluluk üstlenme, uyuşmazlık çözümü, toplumsal ve bireysel sorumluluk alma, iletişim becerileri, paylaşma, dayanışma, sevgi ve merhamet, öz saygı, takım çalışması, empati, özgüven, vb. kişisel ve sosyal becerilerini geliştirir.10, 11, 15, 16, 5, 8, 9A, F
5.1. İletişim becerileri, takım çalışması becerileri ve özgüvenini geliştirir.
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kavramsal Çerçeve, Etkili İletişim, İşbirliği, Öz Değerlendirme, Yönetim ve Organizasyon, Gönüllülük Kavramı
ve Gönüllü Yönetimi, Üniversite Toplum İlişkileri, Topluma Katkı
2Temel Gönüllülük Alanları (Afet ve Acil Durum, Çevre, Eğitim ve Kültür, Spor, Sağlık ve Sosyal Hizmetler vb.)
3Temel Gönüllülük Alanları, Toplumda Risk Gruplarında Gönüllülük
4Gönüllü Çalışmalarda Etik, Ahlaki, Dini, Geleneksel Değerler ve İlkeler
5Örnek Gönüllü ve Gönüllülük Çalışmaları
5Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım
6Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım
7Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım
8Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım
9Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım
10Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım
11Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Gönüllü Çalışmalara Katılım
12Kamu Kurumları, Yerel Yönetimler ve Sivil Toplum Kuruluşlarında (STK) Gönüllü Çalışmalara Katılım ve
Deneyimlerini Paylaşma
13Kamu Kurumları, Yerel Yönetimler ve Sivil Toplum Kuruluşlarında (STK) Gönüllü Çalışmalara Katılım ve
Deneyimlerini Paylaşma
14Kamu Kurumları, Yerel Yönetimler ve Sivil Toplum Kuruluşlarında (STK) Gönüllü Çalışmalara Katılım ve
Deneyimlerini Paylaşma
Kaynak
Aksoy, B., Çetin, T. ve Sönmez, Ö.F (2009). Topluma hizmet uygulamaları, Ankara: Pegem Akademi.​Kuzucu, K. ve Kamer S. T. (2009). Topluma hizmet uygulamaları, Ankara: Pegem Akademi. ​Mebise yüklenen makale ve slaytlar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
X
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
X
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
X
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:03Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:05