Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Elif YURTOĞLU PEK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Ayşe ÇİÇEK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilere bireysel olarak ve grup halinde araştırma yapma yeterliliklerini kazandırmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin Tanıtımı,Bilim Araştırma ve Önemi,Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar ve Araştırma Türleri,Araştırma Süreci: Konu Seçimi ve Literatür Taraması,Araştırma Süreci: Yöntem Seçimi, Evren ve Örneklem,Bilimsel Araştırmada Etik,Araştırma Yöntemleri,Araştırma Yöntemleri, Araştırma Konularının ve Gruplarının Bildirilmesi,Verilerin Analizi ve Bulguların Yorumlanması,Tablo ve Grafik Türleri,Araştırma Sonuçlarını Rapor Haline Dönüştürme: Raporun Bölümleri,Araştırma Sonuçlarını Rapor Haline Dönüştürme: Metin Aktarma ve Referans Gösterme,Ödev/Proje İlerleme Raporlarının Sunulması,Ödev/Proje Teslimi ve Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Bilimsel araştırma süreci ve araştırma problematiği belirleme konusunda bilgi ve beceri kazanabilecektir.10, 16, 9A, E
1.1. Araştırma türlerini açıklar.10, 9E, F
1.2. Araştırma sürecini özetler.10, 19, 23, 5, 9A
1.3. Araştırma konusu seçiminde ve literatür taramasında dikkat edilmesi gereken hususları özetler.10, 5, 9E
2. Sosyal bilimler araştırma yöntem ve tekniklerini karşılaştırabilecektir.10, 5, 9E
2.1. Hangi durumlarda nicel, hangi durumlarda nitel araştırma yapılması konusunda karar verir. 10, 9A, E
2.2. Görüşme, gözlem, anket ve içerik analizi yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. 10, 16, 2, 9
3. Araştırma sonuçlarını rapor haline dönüştürebilecektir. 10, 5, 9E
4. Araştırma sürecinde araştırmacının etik yükümlülüklerini açıklayabilecektir.10, 5, 9E
5. Grup halinde bir araştırma problemi belirleyerek araştırma yapabilecektir.10, 5, 9E
5.2. Araştırma adımlarını dikkate alarak bir araştırma raporu yazar. 10, 5, 9E
3.1. Araştırma bölümlerini belirler.10, 5, 9E
4.1. Katılımcılarla ilgili etik meseleleri bilir.10, 5, 9E
4.2. Mahremiyet, anonimlik ve gizliliği ayırt eder.10, 5, 9E
5.1. Araştırma yaparken uygun yöntem seçimine, evren ve örneklemin belirlenmesine ilişkin değerlendirme yapar.10, 5, 9E
3.2. Doğrudan ve dolaylı kaynak gösterme biçimlerini öğrenir. 10, 5, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 23: Kavram Haritası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin Tanıtımı
2Bilim Araştırma ve Önemi
3Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar ve Araştırma Türleri
4Araştırma Süreci: Konu Seçimi ve Literatür Taraması
5Araştırma Süreci: Yöntem Seçimi, Evren ve Örneklem
6Bilimsel Araştırmada Etik
7Araştırma Yöntemleri
8Araştırma Yöntemleri, Araştırma Konularının ve Gruplarının Bildirilmesi
9Verilerin Analizi ve Bulguların Yorumlanması
10Tablo ve Grafik Türleri
11Araştırma Sonuçlarını Rapor Haline Dönüştürme: Raporun Bölümleri
12Araştırma Sonuçlarını Rapor Haline Dönüştürme: Metin Aktarma ve Referans Gösterme
13Ödev/Proje İlerleme Raporlarının Sunulması
14Ödev/Proje Teslimi ve Genel Değerlendirme
Kaynak
Büyükşener, Ş. (2014) Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem. Karasar, N. (2017) Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler, İstanbul: Nobel. Neuman, W. L. (2006) Toplumsal Araştırma Yöntemleri. Nitel ve Nicel Yaklaşımlar 1. ve 2. Cilt, Yayınodası. Saldamlı, A. (2013) Bilimsel Araştırma ve Sunum Teknikleri, İstanbul: Detay Yayıncılık.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Elif YURTOĞLU PEK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Ayşe ÇİÇEK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilere bireysel olarak ve grup halinde araştırma yapma yeterliliklerini kazandırmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin Tanıtımı,Bilim Araştırma ve Önemi,Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar ve Araştırma Türleri,Araştırma Süreci: Konu Seçimi ve Literatür Taraması,Araştırma Süreci: Yöntem Seçimi, Evren ve Örneklem,Bilimsel Araştırmada Etik,Araştırma Yöntemleri,Araştırma Yöntemleri, Araştırma Konularının ve Gruplarının Bildirilmesi,Verilerin Analizi ve Bulguların Yorumlanması,Tablo ve Grafik Türleri,Araştırma Sonuçlarını Rapor Haline Dönüştürme: Raporun Bölümleri,Araştırma Sonuçlarını Rapor Haline Dönüştürme: Metin Aktarma ve Referans Gösterme,Ödev/Proje İlerleme Raporlarının Sunulması,Ödev/Proje Teslimi ve Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Bilimsel araştırma süreci ve araştırma problematiği belirleme konusunda bilgi ve beceri kazanabilecektir.10, 16, 9A, E
1.1. Araştırma türlerini açıklar.10, 9E, F
1.2. Araştırma sürecini özetler.10, 19, 23, 5, 9A
1.3. Araştırma konusu seçiminde ve literatür taramasında dikkat edilmesi gereken hususları özetler.10, 5, 9E
2. Sosyal bilimler araştırma yöntem ve tekniklerini karşılaştırabilecektir.10, 5, 9E
2.1. Hangi durumlarda nicel, hangi durumlarda nitel araştırma yapılması konusunda karar verir. 10, 9A, E
2.2. Görüşme, gözlem, anket ve içerik analizi yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. 10, 16, 2, 9
3. Araştırma sonuçlarını rapor haline dönüştürebilecektir. 10, 5, 9E
4. Araştırma sürecinde araştırmacının etik yükümlülüklerini açıklayabilecektir.10, 5, 9E
5. Grup halinde bir araştırma problemi belirleyerek araştırma yapabilecektir.10, 5, 9E
5.2. Araştırma adımlarını dikkate alarak bir araştırma raporu yazar. 10, 5, 9E
3.1. Araştırma bölümlerini belirler.10, 5, 9E
4.1. Katılımcılarla ilgili etik meseleleri bilir.10, 5, 9E
4.2. Mahremiyet, anonimlik ve gizliliği ayırt eder.10, 5, 9E
5.1. Araştırma yaparken uygun yöntem seçimine, evren ve örneklemin belirlenmesine ilişkin değerlendirme yapar.10, 5, 9E
3.2. Doğrudan ve dolaylı kaynak gösterme biçimlerini öğrenir. 10, 5, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 23: Kavram Haritası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin Tanıtımı
2Bilim Araştırma ve Önemi
3Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar ve Araştırma Türleri
4Araştırma Süreci: Konu Seçimi ve Literatür Taraması
5Araştırma Süreci: Yöntem Seçimi, Evren ve Örneklem
6Bilimsel Araştırmada Etik
7Araştırma Yöntemleri
8Araştırma Yöntemleri, Araştırma Konularının ve Gruplarının Bildirilmesi
9Verilerin Analizi ve Bulguların Yorumlanması
10Tablo ve Grafik Türleri
11Araştırma Sonuçlarını Rapor Haline Dönüştürme: Raporun Bölümleri
12Araştırma Sonuçlarını Rapor Haline Dönüştürme: Metin Aktarma ve Referans Gösterme
13Ödev/Proje İlerleme Raporlarının Sunulması
14Ödev/Proje Teslimi ve Genel Değerlendirme
Kaynak
Büyükşener, Ş. (2014) Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem. Karasar, N. (2017) Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler, İstanbul: Nobel. Neuman, W. L. (2006) Toplumsal Araştırma Yöntemleri. Nitel ve Nicel Yaklaşımlar 1. ve 2. Cilt, Yayınodası. Saldamlı, A. (2013) Bilimsel Araştırma ve Sunum Teknikleri, İstanbul: Detay Yayıncılık.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:03Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:05