Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İNSAN HAKLARI VE SOSYAL HİZMET-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Ayşe ÇİÇEK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Ayşe ÇİÇEK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, müracaatçılara ve sosyal olgulara hak temelli yaklaşımla bakabilmemiz için gerekli olan temel bilgileri edinmek,insan hakları düşüncesini anlayarak Sosyal hizmetin insan hakları ve sosyal refah ile ilişkisini kurmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin Tanıtımı,Bir İnsan Hakları Mesleği Olarak Sosyal Hizmet,İnsan Haklarının Felsefi Temelleri,İnsan Haklarının Uluslararası Düzeyde Korunması (Actors),Birleşmiş Milletler Temel Belgeler I: Medeni ve Siyasi Haklar Sözleşmesi, Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Sözleşmesi,Birleşmiş Milletler Temel Belgeler II: Ayrımcılık Yasağı, Kadınlara Karşı Ayrımcılık Yasağı, Çocuk Haklarının Korunması,Birleşmiş Milletler Temel Belgeler III: İşkence Yasağı, Göçmen Hakları,Birleşmiş Milletler Temel Belgeler IV: Zorla Kaybedilmeye Karşı Korunma, Engelli Bireylerin Hakları,Kadınların Ulusal ve Uluslararası Hukuktaki Yeri,Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve Türkiye ,Sunumlar I (Kurum Ziyareti),Sunumlar II (Kurum Ziyareti),Sunumlar III (Kurum Ziyareti),Sunumlar IV (Kurum Ziyareti); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Hak ve sosyal adalet kavramlarını tanımlar.19, 9A
1.1. İnsan hakları tanımı, tarihçesi ve gelişimini açıklar.10, 16, 19, 9A
1.2. Hak temelli yaklaşımları açıklar.10, 16, 19, 9A
2. İnsan haklarıyla ilgili bildirge ve sözleşmeleri açıklar.13, 16, 9A
2.1. Uluslararası insan hakları sözleşmelerini özetler.19, 9A
2.2. Medeni ve Siyasi haklar uluslararası sözleşmesini açıklar.19A
3. Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Uluslararası Sözleşmesini açıklar.10, 16, 2, 9A
3.1. Sosyal hizmet ve insan hakları arasındaki ilişkiyi analiz eder.10, 4, 9A, H
3.2. Eğitim, çalışma ve sosyal güvenlik gibi sosyal hakların kapsamını özetler. 10, 16, 9A
4. Demokrasi ve insan hakları kültürünün oluşturulmasında sosyal hizmetin rolü ve işlevlerini tartışır.10, 16, 2, 5, 9A
4.1. Demokrasi ve sosyal hizmet kavramı arasındaki ilişkiyi yorumlar.10, 13, 16, 9A
4.2. Dezavantajlı gruplara yönelik hak ihlallerini saptar.10, 13, 16, 9A
5. Karşılaşılan sorun ve ikilemlere akılcı, bilimsel çözümler üretir.10, 13, 16, 4, 9A
5.1. İnsan haklarının uluslararası hukuktaki yerini tartışır. 10, 13, 16, 9A
5.2. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'nin çalışmalarını ve mahkemeye başvuru sürecini açıklar. 10, 16, 4, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin Tanıtımı
2Bir İnsan Hakları Mesleği Olarak Sosyal Hizmet
3İnsan Haklarının Felsefi Temelleri
4İnsan Haklarının Uluslararası Düzeyde Korunması (Actors)
5Birleşmiş Milletler Temel Belgeler I: Medeni ve Siyasi Haklar Sözleşmesi, Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Sözleşmesi
6Birleşmiş Milletler Temel Belgeler II: Ayrımcılık Yasağı, Kadınlara Karşı Ayrımcılık Yasağı, Çocuk Haklarının Korunması
7Birleşmiş Milletler Temel Belgeler III: İşkence Yasağı, Göçmen Hakları
8Birleşmiş Milletler Temel Belgeler IV: Zorla Kaybedilmeye Karşı Korunma, Engelli Bireylerin Hakları
9Kadınların Ulusal ve Uluslararası Hukuktaki Yeri
10Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve Türkiye
11Sunumlar I (Kurum Ziyareti)
12Sunumlar II (Kurum Ziyareti)
13Sunumlar III (Kurum Ziyareti)
14Sunumlar IV (Kurum Ziyareti)
Kaynak
Birleşmiş Milletler Sözleşmeleri: https://diabgm.adalet.gov.tr/arsiv/sozlesmeler/coktaraflisoz/bm_yeni.html BM (2000). İnsan Hakları ve Sosyal Hizmet. BM Yayın no: 26, Ankara. Kuçuradi, İoanna (2009) İnsan Haklarının Felsefi Temelleri, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları. Shestack, J. J. (2006). İnsan Haklarının Felsefi Temelleri, Liberal Düşünce, Cilt: 11, No: 43, s. 87- 119. Zengin, O. Ve Altındağ, Ö. (2016). Bir İnsan Hakları Mesleği Olarak Sosyal Hizmet, Toplum ve Sosyal Hizmet, Cilt 27, Sayı 1, Nisan. İnternet Kaynakları: https://www.echr.coe.int/Pages/home.aspx?p=applicants/tur&c#n1357809352012_pointer https://www.echr.coe.int/Documents/Stats_violation_1959_2017_ENG.pdf https://www.echr.coe.int/Documents/Stats_violation_2017_ENG.pdf

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
X
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
X
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme428
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi11515
Okul Dışı Diğer Faaliyetler133
Proje Sunumu / Seminer155
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı13030
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)109
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(109/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İNSAN HAKLARI VE SOSYAL HİZMET-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Ayşe ÇİÇEK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Ayşe ÇİÇEK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, müracaatçılara ve sosyal olgulara hak temelli yaklaşımla bakabilmemiz için gerekli olan temel bilgileri edinmek,insan hakları düşüncesini anlayarak Sosyal hizmetin insan hakları ve sosyal refah ile ilişkisini kurmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin Tanıtımı,Bir İnsan Hakları Mesleği Olarak Sosyal Hizmet,İnsan Haklarının Felsefi Temelleri,İnsan Haklarının Uluslararası Düzeyde Korunması (Actors),Birleşmiş Milletler Temel Belgeler I: Medeni ve Siyasi Haklar Sözleşmesi, Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Sözleşmesi,Birleşmiş Milletler Temel Belgeler II: Ayrımcılık Yasağı, Kadınlara Karşı Ayrımcılık Yasağı, Çocuk Haklarının Korunması,Birleşmiş Milletler Temel Belgeler III: İşkence Yasağı, Göçmen Hakları,Birleşmiş Milletler Temel Belgeler IV: Zorla Kaybedilmeye Karşı Korunma, Engelli Bireylerin Hakları,Kadınların Ulusal ve Uluslararası Hukuktaki Yeri,Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve Türkiye ,Sunumlar I (Kurum Ziyareti),Sunumlar II (Kurum Ziyareti),Sunumlar III (Kurum Ziyareti),Sunumlar IV (Kurum Ziyareti); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Hak ve sosyal adalet kavramlarını tanımlar.19, 9A
1.1. İnsan hakları tanımı, tarihçesi ve gelişimini açıklar.10, 16, 19, 9A
1.2. Hak temelli yaklaşımları açıklar.10, 16, 19, 9A
2. İnsan haklarıyla ilgili bildirge ve sözleşmeleri açıklar.13, 16, 9A
2.1. Uluslararası insan hakları sözleşmelerini özetler.19, 9A
2.2. Medeni ve Siyasi haklar uluslararası sözleşmesini açıklar.19A
3. Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Uluslararası Sözleşmesini açıklar.10, 16, 2, 9A
3.1. Sosyal hizmet ve insan hakları arasındaki ilişkiyi analiz eder.10, 4, 9A, H
3.2. Eğitim, çalışma ve sosyal güvenlik gibi sosyal hakların kapsamını özetler. 10, 16, 9A
4. Demokrasi ve insan hakları kültürünün oluşturulmasında sosyal hizmetin rolü ve işlevlerini tartışır.10, 16, 2, 5, 9A
4.1. Demokrasi ve sosyal hizmet kavramı arasındaki ilişkiyi yorumlar.10, 13, 16, 9A
4.2. Dezavantajlı gruplara yönelik hak ihlallerini saptar.10, 13, 16, 9A
5. Karşılaşılan sorun ve ikilemlere akılcı, bilimsel çözümler üretir.10, 13, 16, 4, 9A
5.1. İnsan haklarının uluslararası hukuktaki yerini tartışır. 10, 13, 16, 9A
5.2. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'nin çalışmalarını ve mahkemeye başvuru sürecini açıklar. 10, 16, 4, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin Tanıtımı
2Bir İnsan Hakları Mesleği Olarak Sosyal Hizmet
3İnsan Haklarının Felsefi Temelleri
4İnsan Haklarının Uluslararası Düzeyde Korunması (Actors)
5Birleşmiş Milletler Temel Belgeler I: Medeni ve Siyasi Haklar Sözleşmesi, Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Sözleşmesi
6Birleşmiş Milletler Temel Belgeler II: Ayrımcılık Yasağı, Kadınlara Karşı Ayrımcılık Yasağı, Çocuk Haklarının Korunması
7Birleşmiş Milletler Temel Belgeler III: İşkence Yasağı, Göçmen Hakları
8Birleşmiş Milletler Temel Belgeler IV: Zorla Kaybedilmeye Karşı Korunma, Engelli Bireylerin Hakları
9Kadınların Ulusal ve Uluslararası Hukuktaki Yeri
10Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve Türkiye
11Sunumlar I (Kurum Ziyareti)
12Sunumlar II (Kurum Ziyareti)
13Sunumlar III (Kurum Ziyareti)
14Sunumlar IV (Kurum Ziyareti)
Kaynak
Birleşmiş Milletler Sözleşmeleri: https://diabgm.adalet.gov.tr/arsiv/sozlesmeler/coktaraflisoz/bm_yeni.html BM (2000). İnsan Hakları ve Sosyal Hizmet. BM Yayın no: 26, Ankara. Kuçuradi, İoanna (2009) İnsan Haklarının Felsefi Temelleri, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları. Shestack, J. J. (2006). İnsan Haklarının Felsefi Temelleri, Liberal Düşünce, Cilt: 11, No: 43, s. 87- 119. Zengin, O. Ve Altındağ, Ö. (2016). Bir İnsan Hakları Mesleği Olarak Sosyal Hizmet, Toplum ve Sosyal Hizmet, Cilt 27, Sayı 1, Nisan. İnternet Kaynakları: https://www.echr.coe.int/Pages/home.aspx?p=applicants/tur&c#n1357809352012_pointer https://www.echr.coe.int/Documents/Stats_violation_1959_2017_ENG.pdf https://www.echr.coe.int/Documents/Stats_violation_2017_ENG.pdf

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
X
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
X
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:03Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:05