Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ENGELLİLİK ÇALIŞMALARI VE SOSYAL HİZMET-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Yasemin OKAN ER
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Dilek KARABENK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıTürkiye'de ve Dünyada engellilere verilen hizmetler ve engellilere yönelik sosyal hizmet müdahalesi konularında bir anlayış geliştirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Engelliliğe Kavramsal Bakış

,Engelliliğe İlişkin Modeller
,Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri
,Engellilerin Yaşadığı Sorunlar,
Engellilerin Toplumsal Yaşamı,Türkiye’de Engellilere Yönelik Sosyal Hizmetler
,Engellilerin Rehabilitasyonu ve Sosyal Hizmet Müdahalesi
,Görme Engelli Bireyler ve Aileleri,İşitme Engelli Bireyler ve Aileleri
,Zihinsel Engelli Bireyler ve Aileleri
,Ortopedik Engelli Bireyler ve Aileleri
,Süreğen (Uzun Süreli) Hastalıklar, Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB), Süreğen (Uzun Süreli) Hastalıklar,,Engelli Politikaları ve Yasal Düzenlemeler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Engelliliğe İlişkin Temel Kavramları Tanımlar. 23, 9A, E
1.2. Engelliliğe İlişkin Kuramsal Yaklaşımları Sınıflandırabilecektir.
2. Engelliliğin Ailedeki Ve Toplumdaki Etkilerini Tartışabilecektir. 10, 16, 19, 9A, E
2.1. Engellilere Yönelik Toplumsal Tutumları Açıklar.
2.2. Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkilerini Açıklar.
3. Engelli Hakları İle Engelli Bireylerin Sorun Ve Gereksinimlerini Tartışabilecektir. 10, 16, 19, 5, 9A, E
3.1. Engelliliğe İlişkin Ulusal Ve Uluslararası Mevzuatı Açıklar.
3.2. Türkiye'de Engelli Bireyler İçin Eğitim Hizmetleri Ve Sosyal Hizmetleri Açıklar.
4. Engelli Bireylere Yönelik Sosyal Yardım Ve Hizmetleri Sınıflandırabilecektir. 10, 16, 9A, E
4.1. Engelli Bireylere Yönelik Sosyal Yardımları Açıklar.
4.2. Engelli Bireylere Yönelik Sosyal Hizmetleri Açıklar.
5. Rehabilitasyon Hizmetinde Ekip Çalışmasını Uygulayabilecektir. 15, 5, 9A, E
5.1. Rehabilitasyon Hizmetinde Sosyal Hizmet Uzmanının Görevlerini Tanımlar.
5.2. Rehabilitasyon Hizmetinde Ekip Çalışmasını Yönetir.
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Engelliliğe Kavramsal Bakış

2Engelliliğe İlişkin Modeller
3Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri
4Engellilerin Yaşadığı Sorunlar,
Engellilerin Toplumsal Yaşamı
6Türkiye’de Engellilere Yönelik Sosyal Hizmetler
7Engellilerin Rehabilitasyonu ve Sosyal Hizmet Müdahalesi
8Görme Engelli Bireyler ve Aileleri
9İşitme Engelli Bireyler ve Aileleri
10Zihinsel Engelli Bireyler ve Aileleri
11Ortopedik Engelli Bireyler ve Aileleri
12Süreğen (Uzun Süreli) Hastalıklar
13 Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB), Süreğen (Uzun Süreli) Hastalıklar,
14Engelli Politikaları ve Yasal Düzenlemeler
Kaynak
- Engellilik ve Sosyal Hizmet, Mustafa Özcan Taşkesen, Karaağaç yayınevi, 2016 - Engellilerin Toplumla Bütünleşme Sorunları, Kasım KARATAŞ, Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 2, Ankara, 2002. - Engelli Bakımı, Betül Altuntaş-Reyhan Atasü-Topcuoğlu, Nika Yayınevi - Sosyal Model Çerçevesinde Özürlülüğe Yaklaşım. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi. Cilt: 2, Sayı: 1, Ankara, 2002.
ENGELLİLİK VE SOSYAL HİZMET, ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ AÇIKÖĞRETİM FAKÜLTESİ YAYINI- Editör Prof. Dr. EDA PURUTÇUOĞLU

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
X
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
X
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi13030
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer12020
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)113
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(113/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ENGELLİLİK ÇALIŞMALARI VE SOSYAL HİZMET-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Yasemin OKAN ER
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Dilek KARABENK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıTürkiye'de ve Dünyada engellilere verilen hizmetler ve engellilere yönelik sosyal hizmet müdahalesi konularında bir anlayış geliştirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Engelliliğe Kavramsal Bakış

,Engelliliğe İlişkin Modeller
,Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri
,Engellilerin Yaşadığı Sorunlar,
Engellilerin Toplumsal Yaşamı,Türkiye’de Engellilere Yönelik Sosyal Hizmetler
,Engellilerin Rehabilitasyonu ve Sosyal Hizmet Müdahalesi
,Görme Engelli Bireyler ve Aileleri,İşitme Engelli Bireyler ve Aileleri
,Zihinsel Engelli Bireyler ve Aileleri
,Ortopedik Engelli Bireyler ve Aileleri
,Süreğen (Uzun Süreli) Hastalıklar, Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB), Süreğen (Uzun Süreli) Hastalıklar,,Engelli Politikaları ve Yasal Düzenlemeler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Engelliliğe İlişkin Temel Kavramları Tanımlar. 23, 9A, E
1.2. Engelliliğe İlişkin Kuramsal Yaklaşımları Sınıflandırabilecektir.
2. Engelliliğin Ailedeki Ve Toplumdaki Etkilerini Tartışabilecektir. 10, 16, 19, 9A, E
2.1. Engellilere Yönelik Toplumsal Tutumları Açıklar.
2.2. Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkilerini Açıklar.
3. Engelli Hakları İle Engelli Bireylerin Sorun Ve Gereksinimlerini Tartışabilecektir. 10, 16, 19, 5, 9A, E
3.1. Engelliliğe İlişkin Ulusal Ve Uluslararası Mevzuatı Açıklar.
3.2. Türkiye'de Engelli Bireyler İçin Eğitim Hizmetleri Ve Sosyal Hizmetleri Açıklar.
4. Engelli Bireylere Yönelik Sosyal Yardım Ve Hizmetleri Sınıflandırabilecektir. 10, 16, 9A, E
4.1. Engelli Bireylere Yönelik Sosyal Yardımları Açıklar.
4.2. Engelli Bireylere Yönelik Sosyal Hizmetleri Açıklar.
5. Rehabilitasyon Hizmetinde Ekip Çalışmasını Uygulayabilecektir. 15, 5, 9A, E
5.1. Rehabilitasyon Hizmetinde Sosyal Hizmet Uzmanının Görevlerini Tanımlar.
5.2. Rehabilitasyon Hizmetinde Ekip Çalışmasını Yönetir.
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Engelliliğe Kavramsal Bakış

2Engelliliğe İlişkin Modeller
3Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri
4Engellilerin Yaşadığı Sorunlar,
Engellilerin Toplumsal Yaşamı
6Türkiye’de Engellilere Yönelik Sosyal Hizmetler
7Engellilerin Rehabilitasyonu ve Sosyal Hizmet Müdahalesi
8Görme Engelli Bireyler ve Aileleri
9İşitme Engelli Bireyler ve Aileleri
10Zihinsel Engelli Bireyler ve Aileleri
11Ortopedik Engelli Bireyler ve Aileleri
12Süreğen (Uzun Süreli) Hastalıklar
13 Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB), Süreğen (Uzun Süreli) Hastalıklar,
14Engelli Politikaları ve Yasal Düzenlemeler
Kaynak
- Engellilik ve Sosyal Hizmet, Mustafa Özcan Taşkesen, Karaağaç yayınevi, 2016 - Engellilerin Toplumla Bütünleşme Sorunları, Kasım KARATAŞ, Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 2, Ankara, 2002. - Engelli Bakımı, Betül Altuntaş-Reyhan Atasü-Topcuoğlu, Nika Yayınevi - Sosyal Model Çerçevesinde Özürlülüğe Yaklaşım. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi. Cilt: 2, Sayı: 1, Ankara, 2002.
ENGELLİLİK VE SOSYAL HİZMET, ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ AÇIKÖĞRETİM FAKÜLTESİ YAYINI- Editör Prof. Dr. EDA PURUTÇUOĞLU

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
X
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
X
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:03Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:05