Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOSYAL HİZMETE GİRİŞ -Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı ; Öğrencilerin bir meslek ve disiplin olarak sosyal hizmetin felsefesini ,temel kavramlarını, değerlerini, sosyal hizmet kuram ve uygulamaları konusunda öğrenmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sosyal Hizmet bilim ve mesleğine giriş , Bilim ve Meslek Olarak Sosyal Hizmetin Tanımı, Amaçları, Temel İlkeleri,Sosyal Hizmet İle İlgili Temel Kavramlar: Sosyal Refah, Özgürlük, Eşitlik, Güçlenme, İnsan Hakları, Sosyal Adalet, Şimdi ve Burada, Çevresi İçinde Birey, Sosyal İşlevsellik,Sosyal Hizmetin Dünya'da ve Türkiye'deki Tarihsel Gelişimi, Sosyal Hizmet Mesleğinin Temel Unsurları: Toplum, Kurum, Müracaatçı Ve Sosyal Hizmet Uzmanı , Sosyal Hizmetin Temel Ögeleri: Bilgi, Beceri Ve Değer Temeli ,Sistem ve Ekolojik Sistem Kuramları,Genelci Sosyal Hizmet ,Güçlenme Yaklaşımı,Genelci Sosyal Hizmet Çalışma Örnekleri,Bireylerle Sosyal Hizmet (Mikro Düzey),Gruplarla Sosyal Hizmet (Mezzo Düzey),Örgütler Ve Toplumla Sosyal Hizmet (Makro Düzey),Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Sosyal hizmete ilişkin temel kavramları tanımlayabilecektir.10, 13, 16, 6A
1.1.Sosyal hizmet kavramını açıklar 10, 13, 16A
1.2.Güçlenme, özgürlük, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarını tanımlar.10, 13, 16A
2.Sosyal Hizmetin tarihsel gelişimini açıklayabilecektir.
2.1.Sosyal Hizmetin dünyadaki gelişimin açıklar
2.2.Sosyal hizmetin Türkiye'deki tarihini açıklar
3.Sosyal Hizmet disiplininin amaçlarını, işlevlerini, bilgi, değer ve beceri temelini kavrayabilecektir.10, 13, 16A
3.1.Sosyal hizmet ve insan hakları ilişkisini anlar ve bu ilişkiyi kurar.
3.2.Sosyal hizmetin amaçlarını ve işlevlerini yaşamdan örneklerle ilişkilendirir
4.Sistem kuramı, ekolojik sistem kuramı ve güçlenme kuramlarını öğrenebilecektir10, 13, 16A
4.1.Sistem, ekolojik sistem ve güçlenme kuramlarının bilgisini kullanarak sosyal sorunları değerlendirir
4.2.Çevresi içinde birey yaklaşımıyla insan davranışı ile çevre arasındaki ilişkiyi açıklar
5.Genelci sosyal hizmet yaklaşımıyla problemleri değerlendirebilecektir10, 13, 16, 4A
5.1.Genelci sosyal hizmet müdahale modelini uygular
5.2.Genelci sosyal hizmet yaklaşımıyla vakaları değerlendirir
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sosyal Hizmet bilim ve mesleğine giriş
2 Bilim ve Meslek Olarak Sosyal Hizmetin Tanımı, Amaçları, Temel İlkeleri
3Sosyal Hizmet İle İlgili Temel Kavramlar: Sosyal Refah, Özgürlük, Eşitlik, Güçlenme, İnsan Hakları, Sosyal Adalet, Şimdi ve Burada, Çevresi İçinde Birey, Sosyal İşlevsellik
4Sosyal Hizmetin Dünya'da ve Türkiye'deki Tarihsel Gelişimi
5 Sosyal Hizmet Mesleğinin Temel Unsurları: Toplum, Kurum, Müracaatçı Ve Sosyal Hizmet Uzmanı
6 Sosyal Hizmetin Temel Ögeleri: Bilgi, Beceri Ve Değer Temeli
7Sistem ve Ekolojik Sistem Kuramları
8Genelci Sosyal Hizmet
9Güçlenme Yaklaşımı
10Genelci Sosyal Hizmet Çalışma Örnekleri
11Bireylerle Sosyal Hizmet (Mikro Düzey)
12Gruplarla Sosyal Hizmet (Mezzo Düzey)
13Örgütler Ve Toplumla Sosyal Hizmet (Makro Düzey)
14Genel Değerlendirme
Kaynak
-Charles Zastrow, Sosyal Hizmete Giriş, Nika Yay. -Yüksel Baykara Acar, Hakan Acar, Sistem Kuramı - Ekolojik Sistem Kuramı ve Sosyal Hizmet: Temel Kavramlar ve Farklılıklar, Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, Yıl 2002, Cilt: 13 Sayı: 1, 29 - 35 -Veli Duyan, Sosyal Hizmet Temelleri, Yaklaşımları, Müdahale Yöntemleri, Nar Yay. -Neil Thompson (2013). Kuram ve Uygulamada Sosyal Hizmeti Anlamak, Dipnot Yayınları
Sema Kut (1988). Sosyal Hizmet Mesleği- Nitelikleri, Temel Unsurları, Müdahale Yöntemleri, Ankara. Walter A. Friedlander (1983). Sosyal Hizmetin Kavram ve Metodları. (Çev. Elkin Besin), SSYB, S.H. Genel Müdürlüğü Yayını, No:43, Ankara. Hakan Acar ve Gülsüm Çamur Duyan (2002). "Dünyada Sosyal Hizmet Mesleğinin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi". Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Yayını, Cilt: 14, Sayı: 1, Ay: 4, Yıl: s: 1-19. Kasım Karataş ve Gönül Erkan (2005). "Türkiye'de Sosyal Hizmet Eğitiminin Tarihçesi", Sosyal Hizmet Sempozyumu 2002: Sosyal Hizmet Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar, Ankara, 18-19 Ekim 2002, Ü.Onat (Yay.Haz.) Ankara, H.Ü. Sosyal Hizmetler Yüksekokulu, 2005.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
X
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
X
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme41664
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler31030
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı11212
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)158
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(158/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOSYAL HİZMETE GİRİŞ -Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı ; Öğrencilerin bir meslek ve disiplin olarak sosyal hizmetin felsefesini ,temel kavramlarını, değerlerini, sosyal hizmet kuram ve uygulamaları konusunda öğrenmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sosyal Hizmet bilim ve mesleğine giriş , Bilim ve Meslek Olarak Sosyal Hizmetin Tanımı, Amaçları, Temel İlkeleri,Sosyal Hizmet İle İlgili Temel Kavramlar: Sosyal Refah, Özgürlük, Eşitlik, Güçlenme, İnsan Hakları, Sosyal Adalet, Şimdi ve Burada, Çevresi İçinde Birey, Sosyal İşlevsellik,Sosyal Hizmetin Dünya'da ve Türkiye'deki Tarihsel Gelişimi, Sosyal Hizmet Mesleğinin Temel Unsurları: Toplum, Kurum, Müracaatçı Ve Sosyal Hizmet Uzmanı , Sosyal Hizmetin Temel Ögeleri: Bilgi, Beceri Ve Değer Temeli ,Sistem ve Ekolojik Sistem Kuramları,Genelci Sosyal Hizmet ,Güçlenme Yaklaşımı,Genelci Sosyal Hizmet Çalışma Örnekleri,Bireylerle Sosyal Hizmet (Mikro Düzey),Gruplarla Sosyal Hizmet (Mezzo Düzey),Örgütler Ve Toplumla Sosyal Hizmet (Makro Düzey),Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Sosyal hizmete ilişkin temel kavramları tanımlayabilecektir.10, 13, 16, 6A
1.1.Sosyal hizmet kavramını açıklar 10, 13, 16A
1.2.Güçlenme, özgürlük, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarını tanımlar.10, 13, 16A
2.Sosyal Hizmetin tarihsel gelişimini açıklayabilecektir.
2.1.Sosyal Hizmetin dünyadaki gelişimin açıklar
2.2.Sosyal hizmetin Türkiye'deki tarihini açıklar
3.Sosyal Hizmet disiplininin amaçlarını, işlevlerini, bilgi, değer ve beceri temelini kavrayabilecektir.10, 13, 16A
3.1.Sosyal hizmet ve insan hakları ilişkisini anlar ve bu ilişkiyi kurar.
3.2.Sosyal hizmetin amaçlarını ve işlevlerini yaşamdan örneklerle ilişkilendirir
4.Sistem kuramı, ekolojik sistem kuramı ve güçlenme kuramlarını öğrenebilecektir10, 13, 16A
4.1.Sistem, ekolojik sistem ve güçlenme kuramlarının bilgisini kullanarak sosyal sorunları değerlendirir
4.2.Çevresi içinde birey yaklaşımıyla insan davranışı ile çevre arasındaki ilişkiyi açıklar
5.Genelci sosyal hizmet yaklaşımıyla problemleri değerlendirebilecektir10, 13, 16, 4A
5.1.Genelci sosyal hizmet müdahale modelini uygular
5.2.Genelci sosyal hizmet yaklaşımıyla vakaları değerlendirir
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sosyal Hizmet bilim ve mesleğine giriş
2 Bilim ve Meslek Olarak Sosyal Hizmetin Tanımı, Amaçları, Temel İlkeleri
3Sosyal Hizmet İle İlgili Temel Kavramlar: Sosyal Refah, Özgürlük, Eşitlik, Güçlenme, İnsan Hakları, Sosyal Adalet, Şimdi ve Burada, Çevresi İçinde Birey, Sosyal İşlevsellik
4Sosyal Hizmetin Dünya'da ve Türkiye'deki Tarihsel Gelişimi
5 Sosyal Hizmet Mesleğinin Temel Unsurları: Toplum, Kurum, Müracaatçı Ve Sosyal Hizmet Uzmanı
6 Sosyal Hizmetin Temel Ögeleri: Bilgi, Beceri Ve Değer Temeli
7Sistem ve Ekolojik Sistem Kuramları
8Genelci Sosyal Hizmet
9Güçlenme Yaklaşımı
10Genelci Sosyal Hizmet Çalışma Örnekleri
11Bireylerle Sosyal Hizmet (Mikro Düzey)
12Gruplarla Sosyal Hizmet (Mezzo Düzey)
13Örgütler Ve Toplumla Sosyal Hizmet (Makro Düzey)
14Genel Değerlendirme
Kaynak
-Charles Zastrow, Sosyal Hizmete Giriş, Nika Yay. -Yüksel Baykara Acar, Hakan Acar, Sistem Kuramı - Ekolojik Sistem Kuramı ve Sosyal Hizmet: Temel Kavramlar ve Farklılıklar, Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, Yıl 2002, Cilt: 13 Sayı: 1, 29 - 35 -Veli Duyan, Sosyal Hizmet Temelleri, Yaklaşımları, Müdahale Yöntemleri, Nar Yay. -Neil Thompson (2013). Kuram ve Uygulamada Sosyal Hizmeti Anlamak, Dipnot Yayınları
Sema Kut (1988). Sosyal Hizmet Mesleği- Nitelikleri, Temel Unsurları, Müdahale Yöntemleri, Ankara. Walter A. Friedlander (1983). Sosyal Hizmetin Kavram ve Metodları. (Çev. Elkin Besin), SSYB, S.H. Genel Müdürlüğü Yayını, No:43, Ankara. Hakan Acar ve Gülsüm Çamur Duyan (2002). "Dünyada Sosyal Hizmet Mesleğinin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi". Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Yayını, Cilt: 14, Sayı: 1, Ay: 4, Yıl: s: 1-19. Kasım Karataş ve Gönül Erkan (2005). "Türkiye'de Sosyal Hizmet Eğitiminin Tarihçesi", Sosyal Hizmet Sempozyumu 2002: Sosyal Hizmet Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar, Ankara, 18-19 Ekim 2002, Ü.Onat (Yay.Haz.) Ankara, H.Ü. Sosyal Hizmetler Yüksekokulu, 2005.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
X
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
X
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:03Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:05